פוליאוריאה – מערכת האיטום הירוקה שהולכת עם הטבע ולא נגדו

בעולם שבו יש פחות ופחות שטחים פתוחים וירוקים, לעוסקים בתכנון ובנייה יש תפקיד חשוב יותר מתמיד בהוספת פינות טבע וצמחייה, והגנה על הסביבה. איך עושים זאת? על ידי בחירת מערכות טכנולוגיות מתקדמות וירוקות

בשיתוף א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

עכשיו כבר ברור לכולם: הבנייה הירוקה היא לא טרנד חולף ולא עוד מונח אופנתי, אלא כאן כדי להישאר. מאז כניסתו לתוקף של התקן לבנייה ירוקה, יותר ויותר רשויות שמות דגש על ההיבטים הירוקים של הבנייה, ואנו עדים לתנופת פיתוח של טכנולוגיות, מערכות ומוצרים ירוקים שהשפעתם מגיעה הרבה מעבר לבנייה המסורתית המוכרת לנו.

סימן לכך הוא העובדה שחומרי בנייה ואיטום ירוקים כבר אינם משמשים רק בפרויקטים "רגילים" של תשתיות ובנייה כמו גשרים, בניינים ושכונות חדשות. הם חודרים גם אל תחומים נוספים בחיינו שאיננו נוהגים לחשוב עליהם בדרך כלל כפרויקטים של בנייה, כמו גינות קהילתיות, בריכות אקולוגיות ואפילו גני חיות. כך, ענף הבנייה שנחשב תמיד כמזהם ופוגע בסביבה, מביא לחיינו יותר ויותר טכנולוגיות מקיימות וידידותיות לסביבה, אשר משתלבות בטבע סביבנו ואף תורמות לטיפוחו ושמירתו.

 

גג ירוק הנושא עליו צמחייה וכולל מצע קרקע, חומרי הזנה ומערכת השקיה

 

עדות נוספת לשינוי התפיסתי ניתן לראות בכך שכיום מתכננים ויועצים לא מסתפקים רק במפרטי הגינון שמחייבת אותם התמ"א או בצבירת ניקוד ירוק כפי שמחייב החוק היבש. המתכננים חושבים כבר בשלב התכנון והאפיון של הפרויקט על איכות החיים שיעניק הפרויקט לדיירים ולוקחים בחשבון מראש את הריאות הירוקות שהם רוצים לכלול בפרויקט. זוהי מגמה הולכת ומתחזקת לא להסתפק רק במינימום הנדרש על פי החוק והתקנות, אלא לבחור בראייה רחבה ועמוקה יותר על התועלות של השטחים הירוקים והבנייה הירוקה למשתמשי הבניין, השכונה והקהילה.

 

מגינים על החי והצומח עם מערכות ירוקות

בפרויקטי פיתוח רבים בהם משולבים צמחים ובעלי חיים נדרשת הגנה על החי והצומח שיש לקחת בחשבון כבר בשלבי התכנון והבנייה. במיוחד בפרויקטים אלה, חשוב לבחור במערכות ידידותיות לסביבה שגם יגנו על בעלי החיים והצמחים ה"משתמשים" בתשתית, וגם יתרמו לשמירה על הטבע ועל המרחב בו אנו חיים. הנה מספר פרויקטים לדוגמה בהם יושמה מערכת כזו.

  

מדבריום – פארק החיות בבאר שבע

בפארק החיות מדבריום בבאר שבע יש מספר רב של בריכות ותעלות מים אשר בהן משתכשכים ומהן שותים בעלי החיים. מפאת הצורך להגן על בעלי החיים ממי תהום מזוהמים ומפגעים אחרים בקרקע, הוחלט לבצע אטימה של אותן תעלות ובריכות. בין המתחמים שנזקקו לאיטום היו מתחם ההיפופוטמים, הצבאים, הנשרים, וגם אי הקופים המוקף בתעלה. ההגנה על בעלי החיים מחייבת מערכת איטום חזקה, בעלת תו ירוק ומאושרת לשימוש עם מי שתייה, ולכן נבחרה למשימה פוליאוריאה TECNOCOAT P-2049, שיושמה על גבי יריעה ייעודית של פוליאוריטן מוקצף בדפנות.

 

 איטום מפל הנשרים, פארק החיות ב"ש

 

בריכה אקולוגית בקריית הממשלה נצרת

פרויקט יפהפה, ירוק וערכי נוסף שדרש אטימה חזקה הוא בריכה אקולוגית חדשה שהוקמה בקריית הממשלה נצרת. גם כאן נבחרה מערכת פוליאוריאה TECNOCOAT P-2049 בזכות היותה בעלת תו ירוק בינלאומי ותו EPD, בעלת אורך חיים של 25 שנה והיותה ניתנת למחזור באמצעים מכניים ידידותיים לסביבה. המערכת מספקת לבריכה ציפוי אטום ומוגן מים, שמתאפיין גם בגימור אחיד ורציף ומספק משטח יציב ומונע החלקה. בנוסף, הפוליאוריאה אינה פולטת אל המים חומרים אורגניים נדיפים רעילים (VOC) והיא מאושרת לשימוש במי שתייה לפי דרישות התקן הישראלי 5452.

 

בריכה אקולוגית בקריית הממשלה, נצרת

 

פינה קסומה במתחם ה-1000 בראשון לציון

בראשון לציון הולך ונבנה בימים אלה מתחם ה-1000, מתחם חדשני המשלב דיור, מסחר ותעסוקה יחד עם תרבות ופנאי עבור כ-22,000 התושבים שיאכלסו אותו. במתחם, ששטחו כ-1000 דונם, הוקצו כ-110 דונם להקמת פארקים במטרה ליצור ריאה ירוקה שתוסיף לאיכות החיים ותזכיר לדיירים את חשיבות השמירה על הסביבה. כחלק מתכנון הפארק והמתחם הוחלט להקים בריכות נוי אקולוגיות עם צמחי מים, שיהוו פינה קסומה המושכת אליה ציפורים ופרפרים. מתוך אותה חשיבה אקולוגית, הוחלט לאטום את הבריכות באמצעות מערכת ירוקה, ולשם כך נבחרה פוליאוריאה TECNOCOAT P-2049 הנצמדת למגוון רב של תשתיות, אינה פולטת חומרים מזהמים לסביבה לאחר היישום, וידידותית לבעלי החיים בהיותה מאושרת לשימוש עם מי שתייה.

 

בריכה אקולוגית במתחם ה-1000, ראשל"צ

 

ליווי טכני משלב האפיון ועד סיום היישום

א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה, המייבאת ומשווקת בישראל את הפוליאוריאה TECNOCOAT P-2049, לא רק סיפקה את המערכת בכל אחד מהפרויקטים. הצוות הטכני של החברה היה מעורב בפרויקטים האקולוגיים המרגשים הללו החל משלב האפיון ועד לסיום העבודה. הצוות לקח חלק באפיון מערכת מתאימה שתוכל להגן על החי והצומח בפרויקטים ולהשתלב בהם תוך שמירה על הסביבה, ולאחר שנבחרה המערכת המתאימה ביותר, סיפק הצוות הדרכה וליווי צמוד במהלך יישום המערכת בפועל. הליווי כלל זמינות סביב השעון למנהלי הפרויקט ומנהלי העבודה כדי לתת מענה לכל שאלה והתלבטות שעלתה, באופן מיידי וללא עיכובים לפרויקט.

 

ניקוד ירוק ואישור לשימוש במי שתייה

פוליאוריאה TECNOCOAT P-2049 היא מערכת ירוקה וידידותית לסביבה מבית TECNOPOL  הספרדית, יצרנית חומרי בנייה מתקדמים ומובילה עולמית בתחום האיטום. המערכת מספקת ציפוי מפוליאוריאה 100% טהורה לאיטום והגנה מפני מים, תוך יצירת ממברנה מוצקה ורציפה - אך גמישה - שצפיפותה גבוהה במיוחד.

 

ציפוי הפוליאוריאה נצמד למגוון רחב של תשתיות כדי לספק הגנה מפני מים, ועמיד בפני דלקים, דשנים, וטמפרטורות קיצוניות. המערכת בעלת תו ירוק בינלאומי ותו EPD, מאושרת לשימוש במי שתייה לפי דרישות ת"י 5452, ומעניקה ניקוד לפי התקן הישראלי 5281 לבנייה ירוקה. מערכת TECNOCOAT P-2049 עמידה ל-25 שנים וניתן למחזר אותה באמצעים ידידותיים לסביבה, כך שהיא אידאלית לבנייה ירוקה לאורך כל מחזור חייה, כולל בסיומם.

 

מערכת איטום פוליאוריאה מסוג Tecnocoat P-2049

 

היישומים המוכרים של  TECNOCOAT P-2049 הם איטום והגנה על גגות משופעים ושטוחים, מרפסות, חניונים, ורצפות תעשייתיות, אך היא משמשת גם לציפוי ואיטום אלמנטים מבטון מתחת לאספלט, מכלים ותעלות השקיה, קירות תמך ויסודות, וכן גגות וקירות ירוקים. עוד משמשת ממברנת הפוליאוריאה לציפוי ואיטום תחנות כוח, תחנות המיועדות למחזור וטיפול במים, מפעלים פטרוכימיים, ולהבדיל, בריכות מים, אקווריומים, אגמים, ותשתיות בסביבת מי ים.

מגוון השימושים הוא רחב מאוד, אך בנוסף ליישומים המוכרים של הפוליאוריאה, היא יושמה כאמור בהצלחה גם במקומות בהם נדרש פתרון ידידותי לסביבה להגנה על בעלי חיים וצמחייה.

 

א.צ. - אחריות לבריאות האדם, החי והצומח

כחברה מובילה בתחום חומרי הבנייה, א.צ. מחויבת לערכים של שמירה על הסביבה, קידום בנייה ירוקה, ואחריות לבריאותם של עובדי ענף הבנייה, הדיירים והמשתמשים בפרויקטים. אם אתם עומדים לתכנן או לבצע פרויקט שמשלב מים, צמחייה או בעלי חיים, אנחנו מזמינים אתכם להתייעץ עם הצוות המקצועי שלנו כאן.

 

על המחבר