"אנו בעיצומה של רפורמה משנה מציאות בבנייה הלא חוקית"

מאת אורי חודי

ביום רביעי האחרון (12.4.2017) אישרה הכנסת סופית את תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העוסק בסמכויות אכיפה ובהחמרת ענישה בעבירות בנייה.

"התיקון מייצר נדבך משמעותי נוסף במאבק שלנו לשיפור וייעול דיני תכנון ובנייה, מה שהוגדר כבר לא פעם על-ידי בית המשפט העליון כלא פחות ממכת מדינה", אומר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, שהיה מעורב בגיבוש הצעת החוק (שכבר זכה לכינוי "חוק קמיניץ"). "זה בא לתת לנו כלים טובים הרבה יותר להתמודד עם עבירות הבנייה מאשר הכלים שקיימים היום".

- רוב הסתייגויות שהוגשו נגד התיקון הגיעו מהמגזר הערבי.

"נכון שמדברים רבות על עבירות הבנייה במגזר הערבי, אבל החוק לא מתייחס רק למגזר הזה, הוא כולל את כל האוכלוסייה ואת כל היישובים. יש עבירות גם במגזר החקלאי, הרבה עבירות כלכליות שנחשפנו אליהן, כמו גני אירועים ומתחמים שלמים למסחר שנבנו ללא היתר. ניתן יהיה להפעיל את הכלים שהחוק נותן נגד בנייה פראית. חשבנו, ועדיין עדיין חושבים, שהשינוי בחוק יכול לשנות את המציאות לא רק במגזר הערבי.

"במגזר הערבי יש לכך משנה חשיבות. אנחנו בתהליך ארוך וחשוב מול המגזר הערבי, בפן תכנוני לצד מהלכים נוספים. פעלנו רבות לשנות את המציאות התכנונית במגזר, אבל כדי שזה יוכל לעבוד, חייבים לייצר תמיכה באמצעות אכיפת עבריינות תכנון ובנייה, כי זה פוגע בתכנון. זה ממש מסכל תכנון, בנייה על צורכי ציבור וכדומה".

- התיקון לחוק מאפשר הטלת קנסות כבדים. אולי יש כאן רצון להעשיר קופת המדינה?

"נכון שיהיה אפשר לגבות קנסות יותר גבוהים. אבל העיקר זו ההרתעה שאנו רוצים לייצר. החוק גם מאפשר לסגור מקום שלא נשמע לצו הפסקת שימוש, ויש גם צו לתפיסת כלים. זו דרך יעילה הרבה יותר להשפיע על הבנייה הבלתי חוקית. אנחנו בעסק של שינוי מציאות, בעיצומה של רפורמה, ואנחנו יושבים גם עם ראשי ערים וחברי הכנסת הערביים. אף אחד לא ייצא מחר בבוקר ויפעל מול בתים במרכז אום אל-פחם, אבל איפה שלא מכבדים תוכנית מתאר חדשה לטייבה או לחורפיש, שם חד-משמעית נפעל, כי זה מסכן תכנון.

"אם רק אתמול החליטו בוועדה איפה יהיה כביש חדש, ומישהו בנה עליו, נפעיל את כל הכלים החדשים. מה שנבנה לפני שנים ארוכות, אם מישהו סגר מרפסת או הוסיף עוד קומה, זה יחכה להמשך, יש דברים יותר חשובים היום לטפל בהם.

"אנחנו אולי נתפסים עכשיו כרעים, אבל יש במגזר הערבי מצוקה קשה של דיור, ולכולם ברור שמנסים לשנות מציאות לטובת יותר תקציבים, קידום תכנון ופיתוח. אבל זה חייב לבוא יחד עם שינוי המציאות בתחום עבירות הבנייה. לא ניתן כסף לפיתוח ותוכניות יפות, ללא אפשרות לבנות אותה בפועל אם יש בנייה לא חוקית".

- יש מספיק מפקחים בשטח שישתמשו בסמכויות החדשות?

"כל רשות מקומית תצטרך לעבור טיפול מהשורש. החוק החדש מאפשר גם חניכה של המפקחים ברמה המקומית על-ידי המפקחים ברמה הארצית. זה לא מחר בבוקר, אבל זה משהו שנתחיל לבנות עכשיו. זה גם אתגר משמעותי מאוד".

קמיניץ זכור כמי שביטל את חוות הדעת המרחיבה לחישוב זכויות בתמ"א 38, שהובילה לקיפאון בענף ולגיבוש וגם אישור תיקון 3א' לתמ"א 38.

"נכון שיש כמה וכמה מיזמים שנמצאים בתקופת ביניים ואולי יהיו כלכליים או לא, אבל ודאות לכלל השוק יש לה ערך גדול. אני חושב שעכשיו, אחרי האטה מסוימת בענף, יחזרו כולם לפעול על-פי התמ"א וביתר שאת".

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר