בלעדי ומיוחד ! ראיון עם 5 נשים מובילות בענף הבנייה

ערכנו ראיון עם חמש נשים בענף הבנייה, במטרה להביא לקדמת הבמה את התפקידים בהן הן עוסקות, מסלול הקריירה, החלומות והקשיים בתעשיית הבנייה שמתאפיינת בעיקרה כסביבה גברית.


תחילת הדרך

שני לוי ידעה שהיא רוצה להיות מהנדסת כבר מילדותה, כאשר הסתובבה עם אביה הקבלן באתרי הבנייה השונים. גם קארין פרייליך ירשה את האהבה לתחום מאביה.

אורטל יונה קיבלה את ההחלטה דווקא מתוך הרצון להוכיח כי אין דבר כזה מקצוע גברי: "ככל שבדקתי יותר, ודיברתי עם סטודנטים ובוגרים, הבנתי שזה בדיוק המקצוע שחיפשתי! בין אם זה בגלל הרצון לשבור את הסטיגמה שדבקה במקצוע שזה ענף לגברים בלבד, ובין אם בגלל הגיוון של הפרויקטים השונים שמשתנים כל תקופה".

ואילו אילנה פרץ וטטיאנה וליצ'קו לא ידעו הרבה על התחום אבל בכל זאת החליטו לנסות ובמהרה הבינו כי זה המקצוע עבורן.

כך או אחרת חמשת הנשים עליהן תקראו בכתבה זו נמצאות כיום בתפקידים בליבת תעשיית הבנייה, שוברות סטיגמות ונהנות מאוד ממה שהן עושות.

 


איך הגיבה הסביבה ?

כולן כאחת סיפרו כי בחירתן הרימה לא מעט גבות; הסביבה התקשתה לעיתים להבין את הרצון להשתלב במסלול לימודים אשר אינו טריוואלי לנשים ולהתמודד עם אוכלוסייה לא פשוטה, ושעות העבודה המרובות. אך בדיעבד הסתבר להן שיש לא מעט יתרונות בלהיות נשים יחידות בעולם ההנדסה הגברי. קארין ואורטל מצביעות על האיזון שנשים מביאות לסביבת העבודה המאופיינת במשחקי אגו גבריים, ובכך ממתנות אותה.

לדברי קארין, נשים מצטיינות במשא ומתן מכיוון שהן שואפות להגיע למצב של Win Win וקבלת ההחלטות בקרב נשים נעשית בשאיפה לגיבוש הסכמות ושיתופי פעולה.

שני מסכימה ונזכרת במקרה של מחלוקת קבלנים שהתגלתה באתר ונפתרה בזכות אותו קסם נשי: "מנהל עבודה שעובד איתי, נתקל בבעיית יציקה מול מפעיל המשאבה שלא היה מוכן לעזור לו ביציקה שלא קשורה אליו, התקשר אליי שאני אעזור לו. באותה שניה התקשרתי למפעיל המשאבה, וכשביקשתי את אותה הבקשה של המנהל עבודה, התשובה שלו הייתה "אני יכול להגיד לך לא?".

יתרון נוסף שקארין מציינת הוא את זווית הראייה המיוחדת שאישה מביאה איתה לתפקיד: "נשים בענף הבניה בעלות כישורים מתאימים כדי לסייע בפתרון בעיות שמתגלות במהלך חיי הפרויקט וליזום חלופות שונות לפתרון בעיות אלו מזווית ראיה השונה מזו של גברים".

לדעת שני לנשים גם ערך מוסף ייחודי בתחום - " נשים יכולות להביא לתחום זה המון אסתטיקה. נשים יותר שמות לב לפרטים הקטנים. נשים הן עם חזק נפשית, עבודה מסוג זה לפעמים דורשת עמידה בלחצים מרובים, התמודדות עם ריבוי משימות וכושר ארגון גבוה.

 

* בתמונה: טטיאנה וליצ'קו - מנהלת פרוייקטים (דניה סיבוס)

 

נקודת הפתיחה

רוב המרואיינות הסכימו כי נקודת הפתיחה בין גברים לנשים בענף ההנדסה האזרחית רחוקה מלהיות שוויונית והראיה לכך היא שמעטות הנשים הניצבות כיום בעמדות מפתח בתחום הבנייה.

אורטל מציינת שהאי-שוויון מתחיל עוד בשלב ההתמודדות על המשרה, שכן על כל משרה בין אם היא משרדית או ביצועית יש ייצוג מועט יחסית של נשים, מה שכבר מקטין את סיכויי הקבלה. נוסיף לכך שאישה נתפסת בעיני המעסיק ככזו שתצא לחופשת לידה, תוותר על קריירה בכדי לבלות יותר זמן משפחתי, ותהיה מוגבלת בשעות עבודה - מה שעוד יותר מקטין את סיכוייה להתקבל תפקידים בכירים. אילנה מחזקת ומוסיפה כי האי-שוויון קיים בכל התחומים ולא רק בענף הבנייה. יחד עם זאת, הן שומרות על אופטימיות וחשות כי הפערים אט אט מצטמצמים בעיקר לנוכח המודעות הגדולה בקרב מעסיקים והחשיבות שהם מייחסים לכך.

המסקנה החד משמעית העולה היא שאישה שתצלח את חסם הכניסה הראשוני בשוק יכולה בהחלט להטביע חותם בצורה משמעותית באמצעות רצון והתמדה.

לדברי טטיאנה בחברות הגדולות ניתן למצוא יותר שיוויון הזדמנויות והיא ממליצה לנסות להתחיל מהן. שני חושבת קצת אחרת על כל הנושא: "תנאי הפתיחה בשוק העבודה שוויוניות, אולם עדין ניתן להיתקל בדור הישן, 'שפוחד' שאישה תהיה מוקפת בהמון גברים. אין הבדל בשכר בין מהנדס למהנדסת, והוא מושפע מהניסיון בלבד. שעות העבודה זהות וגם מבחינת התפקידים אין הבדל. אישה בתחום זה יכולה לעלות בסולם התפקידים בדיוק כמו גבר. ואני מוכנה להוכיח זאת."

 

התשוקה להנדסה - מה גורם לכן לקום כל יום בבוקר ולהתרגש מחדש ?

שני בוחרת להגדיר את עבודתה והריגוש שבה במטאפורה של לידה: "נוצר משהו עצום בתקופת זמן יחסית קטנה. לקבל משטח עבודה ישר, ולאחר מספר חודשים להעמיד עליו מגדל עצום, ולעבור למשטח עבודה חדש עם דרישות ובעיות חדשות". טטיאנה אוהבת את האקשן הלא פוסק של העבודה וכמובן את המשכורת המתגמלת לצדה. לעומתן, אורטל מתייחסת לרבגוניות בתפקיד שהוא חדש ופורץ דרך: "היתרון של התפקיד הוא שזהו תפקיד חדש, פורץ דרך וללא גבולות! אני זוכה לגעת בכל שלבי הפרויקט החל מהחפירה ועד לטופס 4, ויש לי אפשרות להתעמק בנושאים עיקריים לצורך שיפורם ואילנה נהנית מניתוחי נתונים מעניינים ועבודה מול אנשים.

כאשר שאלנו את הבנות לגבי החלקים הפחות האהובים, רובן הסכימו שלעבוד בתחום ההנדסה זה אומר להתחייב לשעות עבודה רבות ועמוסות, וישנה הרגשה "שהחיים קצת בורחים ונעלמים".

 

* בתמונה: אילנה פרץ - מנהלת מכרזים, בקרה ורכש 

 

אז איך בכל זאת משלבים קריירה וחיים אישיים ?

הרווקות שבחבורה מתקשות להבין כיצד האמהות עושות את זה. לדברי שני, שילוב הקריירה עם החיים האישיים יחסית קל בתקופת הרווקות, אך ברור כי לאימהות קשה יותר, בעיקר בשל שעות העבודה הרבות כל יום, השילוב כמעט ואינו אפשרי. התפקיד  מחייב מוסר עבודה גבוה, התמדה וזמינות מלאה באופן שוטף בשעות לא שגרתיות. לכן, שילוב בין הקריירה לבין חיי האישים אינו דבר של מה בכך, מעידה קארין. עם זאת, המשפחה כערך עליון, תמיד תעמוד בראש סדר עדיפויות. באשר לתחביבים, אין טוב יותר מאשר פעילות ספורטיבית לאחר יום עבודה להפגת המתחים.     

האימהות, אשר כבר מתורגלות בהתמודדות הזו, משתפות בצורך בהפרדה ברורה בין הבית לעבודה - כפי שמספרת אורטל: "ענף הבנייה הוא ענף תובעני - שעות העבודה הן רבות, ובכל פרויקט קטן או גדול קיים לחץ של לוחות זמנים. שילוב החיים האישיים יחד עם קריירה אומנם לא פשוט, אך אפשרי, וכמובן תלוי בתמיכה של בן הזוג, באהבה למקצוע וברצון להתקדם. בכדי להצליח לשלב חשוב לייצר הפרדה ברורה בין בית לעבודה. בעבודה לתת 100% ויותר, אך ברגע שפותחים את הדלת של הבית יש להניח את כל טרדות העבודה בחוץ, וליהנות מזמן האיכות עם המשפחה". 

טטיאנה טוענת שאת תפקידה הנוכחי מצליחה לבצע רק כיוון שילדיה כבר גדלו: "העבודה לוקחת את כל הזמן, רק כשהילדים גדולים ניתן לנהל פרויקטים כיוון חייבת להיות זמינה 24 שעות, הרבה שעות עבודה ביום, הרבה נסיעות. רק בסופ"ש יש זמן למשפחה, חברים, תחביבים (חדר כושר, ים, ספרים)".

עתיד ורוד - ומה הלאה? שאלנו את המרואיינות מה טומן בחובו העתיד לענף הבנייה?
 
אילנה מרגישה כי עתיד הענף אינו מזהיר עקב מצוקת כוח אדם, בעיקר מקצועית. לתחושתה, אנשי המקצוע בתחום הולכים ופוחתים, והצעירים פונים מיד לאחר הלימודים לתפקידי ניהול ופחות מתנסים בעבודת שטח. 

לעומתה, יתר הנשים דווקא רואות את ענף הבנייה כמתפתח וצובר תאוצה, עם ציפייה לכך שהמין הנשי יהפוך להיות נפוץ בענף יותר ויותר.

לדברי אורטל, בעתיד הקרוב, עקב מצוקת הדיור, הפרויקטים יהיו חייבים לספק כמות גדולה של דירות בשילוב מחירים נמוכים ולוח זמנים קצר. התייעלות זו תהיה אפשרית רק במידה וענף הבנייה ישנה את התפיסה הכוללת - מענף מיושן ופרימיטיבי יהפוך להיות חדשני - זה יכול להתבצע רק בעזרת טכנולוגיות שיעלו ויזרזו הן את תהליך התכנון והן את תהליך הביצוע. הפיכת הענף ל "היי-טק" בעתיד הרחוק יעודד יותר כניסת נשים לענף בכלל ולתפקידים בכירים בפרט.

קארין מחזקת את עמדתה של אורטל וסבורה כי בעתיד הקרוב ענף הבנייה לגובה ימשיך לצבור תאוצה (נוכח מחסור בקרקעות במדינתנו), כך גם תחומי ההתחדשות העירונית, הבנייה הירוקה והתפתחות תחבורתית - כולם בסופו של יום הם מגמות בתהליכים שנולדו כתוצאה ממצוקה אובייקטיבית של משאבים. בשנים הבאות יחדרו יותר ויותר טכנולוגיות בנייה ותשתיות מתקדמות, והמסר הירוק יהפוך ליתרון תחרותי. בישראל, הבנייה הירוקה אמנם מצויה עדיין בשלבי התפתחות ראשונים אך מטופלת במסגרות שונות - ממשלתיות, אקדמיות, מוסדיות ופרטיות.

שני מוסיפה כי לדעתה השינוי שצפוי לקרות בתחום הבנייה, עם כניסת יותר כוח עבודה מהמין הנשי, יהיה לטובה ואפילו הכרחי ויביא תועלת רבה לענף.

 

* בתמונה: קארין פרייליך - מנהלת הנדסה ותקציבים בפרויקט 531/20 (שפיר הנדסה)
 

 

ולסיום - טיפים למהנדסת בניין מתחילה

לסיום ביקשנו מכל מרואיינת לתת טיפ אחד לנשים המעוניינות להשתלב בענף:

  1. לא לחשוש מההבדל המגדרי. צריך לקחת את החיסרון ולהפוך אותו ליתרון. הכי חשוב זאת האהבה למקצוע, ואז הכל אפשרי. (אורטל)
  2. בכדי להשתלב בעבודה בשטח צריך להיות מאוד מרוכזת במטרות ולא לוותר בהשגתם. חשוב לעמוד בשלושה קריטריונים: עמידה בלוז, עמידה בתקציב, ושמירה על עבודה איכותית. כל הקריטריונים הללו מובילים לרווח לחברה. (טטיאנה)
  3. בעיני, כל בחירה, בין אם של נשים ובין אם של גברים, המעוניינות והמעוניינים ללמוד את רזי המקצוע, הרי שהיא מבורכת. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי השתלבות בענף הבניה כרוכה בעבודה מאומצת ובשעות עבודות מרובות, בדומה לתחום היי-טק.  (קארין)
  4. מקצוע זה אינו גברי, צריך כוח אדם נשי בתחום, התחום מאתגר ומעניין. כל אדם, ללא קשר למין שלו, אם הוא אוהב דינמיות ושינויים בחיים ימצא פינה חמה בתחום זה. (שני)
  5. אני מאוד אוהבת את התחום ולא הייתי משנה את בחירת המקצוע...זה תחום שיש לאן להתקדם ופותח חלון ענק להמון אפשרויות- תכנון, ביצוע, תפקידי מטה ועוד. המקצוע דורש להיות: פסיכולוג, סוחר, מנהל, מנהיג, וגם קצת מהנדס. (אילנה)

 

* בתמונה: שני לוי - מהנדסת ביצוע בפרויקט מגורים בחדרה (אורתם מליבו)

 

 


אורטל יונה

  • שנת לידה: 1986
  • סטטוס: נשואה
  • השכלה: B.TECH בהנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל, סטודנטית לתואר שני במנהל עסקים
  • מקום עבודה: תדהר
  • תפקיד נוכחי: מהנדסת ייצור בפרויקט ראש העין
  • תפקידים קודמים: ניהול הבקרה התקציבית והמכרזים בפרויקט מלון ריץ קרלטון

טטיאנה וליצ'קו

  • שנת לידה: 1960
  • סטטוס: גרושה
  • השכלה: תואר שני בהנדסה אזרחית
  • מקום עבודהדניה סיבוס
  • תפקיד נוכחימנהלת פרוקיטים.
  • תפקידים קודמיםמנהלת פרויקטים משנת 1995

שני לוי

  • שנת לידה: 1986
  • סטטוס: רווקה
  • השכלהתואר ראשון בהנדסה אזרחית
  • מקום עבודהאורתם מליבו
  • תפקיד נוכחימהנדסת ביצוע בפרויקט מגורים בחדרה
  • תפקידים קודמים: ניהול פרוייקטים (תעשיה)

קארין פרייליך

  • שנת לידה: 1983 
  • השכלההנדסת תעשייה וניהול
  • מקום עבודהשפיר הנדסה
  • תפקיד נוכחימנהלת הנדסה ותקציבים בפרויקט 531/20
  • תפקידים קודמיםפרויקט עוקף קריות - כביש 22

אילנה פרץ

  • שנת לידה: 1980
  • סטטוס: נשואה + 2
  • השכלההנדסאית בניין
  • תפקיד נוכחימנהלת מכרזים, בקרה ורכש
  • תפקידים קודמיםמנהלת מחלקת בקרה תקציבית
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר