האם המבנה בו אתם שוהים עושה אתכם חולים?

התעוררתם בוקר אחד ואתם סובלים מכאב ראש נוראי. למעשה, אתם מזהים שלא רק אתם, אלא גם חלק מבני המשפחה סובלים מסימפטומים דומים בתקופה האחרונה.

אתם חוששים שאלו חילופי העונות, או אולי הילדים מביאים עמם וירוסים מהגן, יכול להיות שזה בגלל הלחץ מהעבודה.

בפועל, אתם אפילו לא משערים שזה כתוצאה "ממשהו" אחר שחולה במחיצתכם וזהו ביתכם. בהחלט יתכן שגם אתם סובלים מ"תסמונת הבניין החולה".

 

גוגל ישראל. צילום: איתי סיקולסקי

 

"תסמונת הבניין החולה" 

תסמונת הבניין החולה מתארת מצבים בהם אנשים השוכנים במבנים חווים השפעות בריאותיות שליליות שנגרמות בעיקר עקב תנאי איכות סביבה פנים-מבנית לקויה.

גורמים שונים עלולים להשפיע על החרפת התופעה כגון: אוורור לקוי והיעדר אוויר צח, נוכחות של אדי תרכובות אורגניות נדיפות ומזהמי אויר אחרים, היעדר אור טבעי, תנאים תרמיים לא נוחים, סינוור, היעדר תחושת זמן הנובעת מהיעדר מבט אל החוץ ועוד.

תנאים בלתי רצויים אלו גורמים לירידה בתפקוד ולתחלואה. המחלות יכולות להיות נקודתיות בעקבות חשיפה מיידית לגורם או כרוניות לאחר חשיפה שנמשכה לאורך זמן. מחלות הקשורות לתסמינים אלו כוללות בעיקר מחלות נשימתית כגון שפעת, ברונכיטיס, דלקת ריאות, קוצר נשימה ואסטמה.

בנוסף, התסמינים יכולים להביא לאלרגיות עור, למיגרנות ולנזק לראייה.

המשרד האמריקאי להגנת הסביבה מעריך כי רמת מזהמי האוויר הפנים-מבניים מגיעים לפי 5-2, ולעתים אף יותר מפי 100 מרמת הזיהום בחוץ. נושא זה מקבל משמעות רבה בשל העובדה שרובנו מעבירים 90%-80% מזמננו במבנים סגורים. לכן הסיכונים הנשקפים לבריאותנו מחשיפה לזיהום אויר פנים-מבנית עשויים להיות גדולים יותר מאלה הנשקפים מזיהום אוויר בחוץ.

 

אז איך ניתן למנוע את התופעה?

זה מתחיל בתכנון נכון של המבנה וממשיך בתפעול ובתחזוקה נכונה שלו. מחקרים שנערכו בעולם מצאו כי מבנים שנבנו על פי עקרונות הבנייה הירוקה הם בריאים ונעימים יותר לשהייה. 

במילים אחרות, מעבר ליתרונות הסביבתיים של בנייה ירוקה בצמצום צריכת אנרגיה ומשאבים, הפחתת פליטות והתייעלות כללית, יש לה השפעה ישירה על הבריאות של כולנו.

עקרונות הבנייה הירוקה מדגישים היבטים כגון שימוש בחומרים בריאים יותר שפליטת הרעלים שלהם נמוכה, חומרים שאינם פולטים קרינה, אוורור נאות של המבנה, החדרה של תאורה טבעית, בידוד תרמי ואקוסטי ועוד.

מטרת הבנייה הירוקה היא לצמצם את השפעת המבנים על הסביבה ועל האדם באמצעות שימוש בידע ובטכנולוגיות חדישות. רבות דובר על יתרונותיה של הבנייה הירוקה בנושא החיסכון במשאבים, החיסכון בחשמל ובמים וכו', אך הבנייה הירוקה תורמת קודם כל לאדם, לבריאותו ולאיכות חייו.

ישנם כמה צעדים שניתן לעשות ברמת התפעול היומיומי של הבית. מומלץ ככל הניתן לאוורר את המבנה באופן פאסיבי על ידי מתן אפשרות לאוויר חיצוני להיכנס אל פנים הבית. תכנון החלונות בבית חשוב מאד ומומלץ כי החלונות ימוקמו על קירות שהזווית ביניהן היא לפחות 90% מעלות (לא מומלץ להתקין שני חלונות על אותו קיר משום שהם לא יוצרים תחלופת אוויר משמעותית).

בנוסף, מומלץ לבחור חומרים ומוצרים (כגון חומרי צבע, טיח, דבקים, שטיחים, חומרי ניקוי ועוד) בריאים שאינם פולטים רעלים. ניתן לבחור במוצרים ובחומרים בעלי תו ירוק ממכון התקנים. התו הירוק מבטיח כי החומר או המוצר הם בעלי פגיעה מופחתת בבריאות ובסביבה.

בעולם, הבנייה הירוקה נפוצה מאד. בארה"ב ובבריטניה למשל כבר נבנו עשרות אלפי מבנים ירוקים ואף הועברו חוקים המחייבים מבנים המשמשים את הממשל לעמוד בתקן לבנייה ירוקה (בארה"ב תקן ה-LEED  ובבריטניה תקן ה-BREEAM).

בישראל לעומת זאת, הבנייה הירוקה החלה לתפוס תנופה לפני שנים ספורות בלבד, אך למרות זאת עשרות מבנים ירוקים כבר נבנו ומאות מבנים נוספים נמצאים בתהליך הסמכה לתקן הישראלי לבנייה ירוקה. בהקשר זה כדאי לציין את "שירותי בריאות כללית" אשר זיהתה את הקשר שבין בריאות לבנייה ירוקה והצהירה כי המרפאות ובתי החולים החדשים שלה ייבנו על פי התקן הישראלי לבנייה ירוקה. בנוסף, במרפאות הקופה חומרי ניקוי ירוקים ובריאים יותר אמורים להחליף את החומרים הקונבנציונאליים.

בעבר, עלייה במודעות הציבורית לסיכונים הבריאותיים סייעה להטמיע נושאים חשובים כגון טיפול במבנים שעשויים מאסבסט או צמצום הקרינה מאנטנות סלולאריות.

באותה מידה, באחריותנו לדרוש ולוודא היום כי המבנים בהם אנו שוהים רוב חיינו לא יפגעו בבריאותנו ובבריאות ילדינו.

 

סולאר דקתלון.

 

המאמר באדיבות המועצה הישראלית לבנייה ירוקה

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר