ההקלה לקבלנים תאושר: יעסיקו פחות מהנדסים

לאחר שמחאת איגוד המהנדסים הביאה לשתי דחיות באישור ההקלות ברישום הקבלנים, ל"כלכליסט" נודע שמועצת הקבלנים המייעצת למשרד הבינוי והשיכון תתכנס היום כדי לאשר אותן כמעט ללא שינוי. המהנדסים טענו שהוויתור על העסקת "מהנדסי סיווג" בחברות הבנייה יגרום לפגיעה בבטיחות ובאיכות הבנייה, אולם ההמלצה נותרה על כנה, למעט שינוי קל שיוודא שהחברות הגדולות ימשיכו להעסיק מהנדסים.

מחאת המהנדסים עוררה מחלוקת רוויית יצרים בינם להתאחדות בוני הארץ המייצגת את חברות הבנייה. יו"ר איגוד המהנדסים דני מריאן משך תשומת לב כשהביע את מחאתו באופן קולני באמצעי התקשורת. מנגד מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון אמר ל”כלכליסט” שמריאן אינו מתנגד להמלצות מסיבות מקצועיות, אלא "העיקר מבחינתו לסדר ג’ובים למהנדסים בתפקידי סרק".

הרפורמה שנועדה להקל את הרגולציה בענף הבנייה, המליצה לצמצם בכמה תפקידי מהנדסים. כיום, בעל חברה שרוצה להירשם בפנקס הקבלנים חייב להעסיק שני עובדים שכל אחד מהם הוא מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה. לעומת זאת, אם בעל החברה נושא בעצמו באחד התפקידים האלה, הוא אינו נדרש להעסיק איש מקצוע נוסף. הצוות שבחן את הנושא המליץ להשוות את התנאים כך שבכל מקרה אפשר יהיה להעסיק עובד אחד בעל כישורים, שהוא בעל החברה או שכיר שלו.

המלצה אחרת ביטלה את הדרישה מקבלנים בסיווג ג’2 ומעלה להעסיק מהנדס באופן קבוע - “מהנדס סיווג” למטרות רישום. גורמים בוועדה הסבירו כי חברות רבות אינן מעסיקות את המהנדס באופן מלא אלא שוכרות את שירותיו רק כדי לחתום על המסמכים. "ישבנו עם המהנדסים שעות רבות כדי להבין מה תפקיד מהנדס הסיווג וגילינו שהוא פיקציה ואין לו באמת עבודה", אמר גורם בוועדה.

המהנדסים מחו על שני הצעדים, ובעקבות זאת שתי ישיבות של המועצה נדחו ומנכ”ל משרד הבינוי אשל ארמוני נפגש כמה פעמים עם מריאן. בהצעת ההחלטה שתעלה היום נרשם ריכוך קל מאוד לטובת המהנדסים. הוחלט כי חברות בסיווג הגבוה ביותר (שיהפוך בעקבות הרפורמה מ־ג’5 ל־ג’4) יחויבו להמשיך להעסיק שני בעלי כישורים מתאימים, ולא אחד. בנוסף, הוחלט שלא להצביע היום על ביטול מהנדסי הסיווג, משום שכפי שפורסם ב"כלכליסט" בחודש שעבר, ארמוני מבקש לערוך סקר הבוחן את נחיצות התפקיד.

השינויים האלה לא מרגיעים את המהנדסים, שטוענים שהצעה שתאושר מצטרפת להקלות שמקודמות כיום בדרישות ההנדסיות בפרויקטים של תמ"א 38. ממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים, ישראל דוד אמר כי: "יש מגמה לא טובה של הורדת סטנדרטים, לכאורה כדי לסייע במשבר הדיור. ההקלות ברישום קבלנים יפגעו באיכות הבנייה ובטיחות הציבור. בתמ”א 38 ראינו בניינים קורסים תוך כדי הבנייה, ושם גם מפחיתים את דרישות הבקרה וגם מקלים ברישום על אותם קבלנים קטנים שמבצעים את הפרויקטים".

גורמים בוועדה המייעצת הבהירו בתגובה כי הבטיחות והאיכות נשמרות בזכות הפיקוח ההנדסי שמחויב בחוק התכנון והבנייה, חוק המכר וחוק בטיחות בעבודה שבהם אין כל שינוי, בעוד חוק רישום הקבלנים אינו רלוונטי לעניין הבטיחות.

 

עוד תאשר היום המועצה את הורדת מספר דרגות הסיווג של הקבלנים מחמש לארבע, ואת הגדלת היקף הפרויקטים שניתן לבצע בכל סיווג.

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר