הצעת חוק מוסר התשלומים נותנת לגיטימציה לרשויות המקומיות ולחברות הממשלתיות לאחר בתשלום לקבלנים

היום  ( 23.5.2016 ) נערך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הצעת חוק מוסר תשלומים לספקים מכל תחומי העסקים מהמגזר הפרטי. הצעת החוק נועדה, לכאורה, להקל על פעילותם של עסקים קטנים ובינוניים החסרים את היכולת להמתין פרקי זמן ארוכים, עד לקבלת תשלום בגין שירותיהם. הצעת החוק קובעת מועדי תשלום מקסימליים שעל מזמין העבודה הציבורי לעמוד בהם, הן בעסקאות בהן מזמין העבודה הוא מהמגזר הציבורי והן בעסקאות בין עסקים במגזר הפרטי.

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ שנכח הבוקר בדיון ציין בפני הוועדה, כי הצעת החוק מפלה באופן גס בין כלל העסקאות לבין עסקאות שעניינן עבודות קבלניות. "ההצעה קובעת לספקים המשלמים לקבלנים מועדי תשלום ארוכים פי שניים ויותר לעומת ספקים מכל מגזר עסקי אחר, ללא טעם או הסבר מספק. בכך ההצעה מנוגדת למטרתה המקורית, שהינה סיוע לעסקים קטנים ובינוניים. העובדה שההצעה נוקבת במועדי תשלום ארוכים יותר לקבלנים, היא לא רק הפלייה שאיננה מוצדקת, אלא גם פגיעה קשה במאמצי ממשלת ישראל לקדם במהירות פיתוח תשתיות מתן פתרון מהיר לצורכי הדיור במשק. בנוסף,  הצעת החוק, כפי שנכתבה, נותנת לגיטימציה לרשויות המקומיות ולחברות הממשלתיות לאחר בתשלום לקבלנים מתוך תפיסה שגויה שלפיה, הענף הבנייה הוא 'כיס עמוק' וגורם מממן של מדינת ישראל. זאת, בעוד המציאות מוכיחה אחרת. הקבלנים נאבקים יום יום על קבלת תשלומים ולא אחת אנו רואים חברות שנקלעות לקשיים על רקע עיכובים בתשלום מצד הרשויות", אמר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ.

הוא הוסיף: "מעבר לכך, באם הצעת החוק תתקבל כפי שהיא, מצבם של הקבלנים יורע אף ביחס למצב הקיים. שכן, אפילו בחוזה המדף 3210 (החוזה המשמש כיום את הממשלה להתקשרות עם קבלנים), נקבעו מועדי תשלום קצרים יותר".

אתמול, לקראת הדיון הסביר אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית בה, כי בהצעת החוק מוצע שכל משרד ממשלתי שמתקשר עם ספק ישלם לו את התמורה בתוך 45 יום ממועד קבלת החשבון או 30 יום מתום החודש בו התקבל החשבון. הוא ציין כי בכל הקשור לעבודות הנדסה בנאיות, על המשרד הממשלתי לשלם לספק בתוך 85 ימים ממועד קבלת החשבון או 70 ימים מתום החודש שבו התקבל החשבון. כך גם לגבי רשויות מקומיות. כאן, הוא ציין, נקבע שעבור עבודות הנדסה בנאיות הצעת החוק מאפשרת לרשות המקומית לעכב את התשלום למשך יותר משלושה חודשים ולשלם לספק בתוך 90 ימים מתום החודש בו קיבלה את החשבון. לדברי גרין, "האבסרוד בהצעת החוק הוא שאותם קבלני עבודות הנדסה מחוייבים לפי אותה הצעת חוק לשלם לספקים שלהם בתוך 45 יום ואת התמורה לעבודתם מהרשויות ומהמדינה הם יקבלו רק אחרי 90 יום . כלומר, הצעת החוק מבקשת להפוך את קבלני עבודות ההנדסה הבנאיות בפועל לגורם מימון. גזירה שמרבית הקבלנים לא יכולים לעמוד בה". גרין הוסיף, "באם הצעת החוק תתקבל ומועדי התשלום לא יקוצרו, הקבלנים הישראלים שסוללים היום את הכבישים, בונים את מוסדות הציבור והחינוך ומכינים את התשתיות לשכונות החדשות שנבנות יתקשו לעמוד בגזירה והתוצאה תהיה עיכוב במסירת שכונות חדשות ופרויקטים חדשים בשל מחסור בתשתיות".

בתום הדיון הוחלט לאחד את הצעות החוק הממשלתיות והפרטיות ולאפשר לכל הגופים להעביר את הערותיהם לקראת הדיון הבא.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר