התאחדות בוני הארץ מקדמת מהלך לתקצוב בטיחות העובדים כבר במסמכי המכרז

בהתאחדות בוני הארץ מודאגים מריבוי התאונות בענף ופועלים לקידום מהלך שיחייב את מזמיני העבודה הממשלתיים והציבוריים לתקצב את עלות הבטיחות כבר במסמכי המכרז.

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית ציין כי אנחנו בהתאחדות בוני הארץ פועלים כבר שנים במספר מישורים על מנת לסייע לצמצום התופעה וזאת, בין היתר, באמצעות הדרכות במגוון נושאי בטיחות לעובדים באתרי הבנייה על ידי ניידת הדרכה שבה מוצעות הדרכות אינטראקטיביות בשש השפות, בעריכת ימי עיון והשתלמויות לקבלנים, בהפקת הדרכות מרוכזות בתחום זה בסופי שבוע מקצועיים לאוכלוסיית מנהלי העבודה בענף הבנייה ועוד.

בתמונה: אשר גרין. צילום: כפיר סיון.

אבל המציאות בשטח מוכיחה שזה לא מספיק ויש להרחיב את הפעילות בצורה שתעודד את מזמיני העבודה ואת הקבלנים המבצעים להתחיל ולטפל בנושא הבטיחות כבר בשלב הכנת המכרז.

לדבריו, "במכרזים שמפרסמים כיום  משרדי הממשלה, החברות הממשלתיות והתאגידים העירוניים בתחומי הבנייה ציבורית ולפרויקטים של תשתיות אין כל התייחסות לנושא הבטיחות בעבודה וכך גם במכרזים של יזמים פרטיים. בעת תחשיב המחירים לסעיפי המכרז השונים הקבלן מחשב את עלות סידורי הבטיחות אשר לדעתו מתאימים לאתר הספציפי ומוסיף את עלותם להוצאות התקורה של הפרויקט.

בשיטת תמחיר זו, לא ברור ליזם, למנהל הפרויקט, או אפילו לא למנהל העבודה אילו סידורי בטיחות נלקחו בחשבון או מתי הם חורגים מתקציב הבטיחות  שנקבע לפרויקט.

בנוסף, בגלל ששיטת המכרזים בישראל, מקדשת את המחיר הזול ביותר היא מעודדת, הלכה למעשה, את מגיש ההצעה במכרז לחסוך בעלויות הפרויקט - לרבות עלויות הבטיחות".

מבדיקה שערך אינג' נתן חילו מנהל האגף הטכני בהתאחדות בוני הארץ עולה כי הוספת כתבי כמויות לנושא הבטיחות באתרים תתרום גם ליזם או למזמין העבודה וגם לקבלן המבצע.

גרין מציין כי "זה דורש יותר השקעה מצד מזמין העבודה כי על מנת להכין כתב כמויות של סידורי הבטיחות הוא צריך להשתמש בשירותיו של מהנדס ביצוע או של ממונה בטיחות, שינתחו את סידורי הבטיחות הדרושים החל מכמות ציוד הגנה אישי לעובדים, פיגומים בטוחים, דרכי גישה בטוחים, סידורי ההגנה הדרושה בפרויקט, בהתחשב בשיטת העבודה של  הקבלן ובלוח הזמנים שלו. פריטים אלה יופיעו במכרז ככתב כמויות לסידורי בטיחות, הקבלן מגיש ההצעה יתמחר אותם כמו יתר סעיפי המכרז.

במהלך העבודה ימדוד היזם את הכמויות וישלם לקבלן על פי כמויות סידורי הבטיחות בפועל ועל פי מחירי היחידה שבמכרז.
בשיטה זו לא יהיה לקבלן תמריץ לחסוך בסידורי בטיחות.

אבל הרווח יהיה של שני הצדדים. גם מזמין העבודה וגם הקבלן המבצע יוצאים נשכרים מפרויקט של נרשמו בו תאונות עבודה . כל המחקרים הוכיחו כי נקיטת סידורים למניעת תאונות חוסכת תאונות וחוסכת כל ההוצאות הכרוכות בתאונות. כאשר "מכריחים" את הקבלן לנקוט סידורי בטיחות עוזרים לו למעשה להגדיל את הכנסתו מהפרויקט. השיטה מקטינה את הסיכונים של הקבלן כי היזם ביצע למעשה במכרז הערכת סיכונים ממנה ייהנה הקבלן בבואו לבצע את העבודה".

על מנת לקדם את המהלך פנו נציגי אגף התשתיות והבניה החוזית בהתאחדות אל מקבלי ההחלטות ומזמיני העבודה על מנת להציע להם בשלב הראשון לכלול במכרזים הממשלתיים והציבוריים התייחסות לנושא הבטיחות בעבודה על מנת ליצור נורמה בענף ולהתחיל וטפל בתאונות העבודה מלמעלה. "בשלב השני אני מאמין ששיטת העבודה הזו תחלחל גם אל היזמים הגדולים בהתקשרותם עם קבלני הביצוע" מסכם גרין.

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר