זרקור פרוייקט התשתית הגדול בארץ - נמל המפרץ בחיפה

הפעם בחרנו לסקור בפניכם את אחד מפרוייקטי התשתית הגדולים והחשובים למשק הישראלי - פרוייקט נמל המפרץ בחיפה. בניית נמל זה נועדה לתת מענה לצורך בהגדלת קיבולת הנמלים נוכח הגידול בסחר הישראלי, לשינויים הדרמטיים והמהירים בגודל האוניות בקווי הסחר הבינלאומיים, ובשמירה על איתנותה של כלכלת ישראל הנשענת באופן כמעט מוחלט על נמלי הים, כשער המסחרי העיקרי.
את הפרוייקט סוקר עבורנו שירן בקר, מהנדס ביצוע אשר לוקח חלק בפרוייקט.
 
כרטיס ביקור:
המרואיין: שירן בקר, בן 27, נשוי וגר בחיפה.
השכלה: תואר ראשון בהנדסה אזרחית, בהתמחות הנדסת מבנים, בטכניון.
תפקיד נוכחי: מהנדס ביצוע בפרוייקט נמל המפרץ. זוהי עבודתו הראשונה לאחר שסיים את לימודיו והשתלב בפרוייקט מראשיתו.
 
תעודת זהות לפרוייקט:
מזמין הפרוייקט: חברת נמלי ישראל.
המכרז: למכרז ניגשו קבלנים מכל העולם, הזכיין הישראלי היחיד בעצם שניגש לפרוייקט הוא השותפות של שפיר ואשטרום (כאשר סולל בונה ניגשה גם היא למכרז עם קבלן זר אך הגישה הצעה גבוהה יותר) שגם נתנה את ההצעה האטרקטיבית ביותר למדינה.
הזכיין: שפיר-אשטרום, שותפות של שתי חברות מהגדולות בארץ, שפיר ואשטרום, אשר נולדה לצורך ביצוע פרוייקט תשתית נוסף - כביש 531.
עלות הפרוייקט: כ-4 מיליארד ש"ח.
שטח: הפרוייקט עומד להתפרס על כ-780 דונם, כאשר יש שימוש בשיטה של "ייבוש" הים - עליה יורחב בהמשך.
לוחות זמנים: הפרוייקט מתוכנן להתבצע 75 חודשים.
כוח אדם בפרוייקט: כרגע מונה כ-170 עובדים בפרוייקט, מלבד הקבלנים הזרים.
צו תחילת עבודה: תחילת שנת 2015.
תכנון: חברת HPA אשר ממוקמת בניו-יורק.
פיקוח מטעם היזם: חברת א.ד.י.ר המתמחה בפרוייקטים ימיים.
 
 
הקמת נמל המפרץ הינו אחד מפרוייקטי התשתיות הגדולים, המורכבים והמאתגרים שבוצעו פה בשנים האחרונות.
הפרוייקט ממוקם בסמוך לבית הספר הטכני של חיל האוויר ולנמל התעופה בחיפה. כאמור פרוייקט זה הינו פרוייקט מאוד מורכב בשל גודלו והאתגרים הטמונים בו, אך יחד עם זאת, בשל מיקומו, קיימים אתגרים נוספים שהופכים אותו למורכב עוד יותר, כגון: קיימת הגבלת גובה של המנופים ומערומי האבן, ובנוסף חלות על הפרוייקט תקנות מחמירות בנוגע לאבק שעולה לאוויר בשל ערימות האבן.
את הפרוייקט הגדול הזה ניתן לחלק למספר פרוייקטים העומדים בפני עצמם:
  1. שוברי גלים: בניית שובר גלים משני באורך כולל של כ-2.1 ק"מ והארכת שובר גלים ראשי ב-880 מטר. הארכת שובר הגלים הראשי מתבצעת בשיטת העבודה ימית, כלומר, הטלה של אבן מדוברות יעודיות. בניית שובר הגלים המשני מתבצעת הן מהים והן מהיבשה. שובר הגלים המשני מורכב מ-1.5 ק"מ של אבן ו-600 מטר של קייסונים עליהם יפורט בהמשך. במקביל, מתבצעת עבודה יבשתית מסביב לשעון (24/7) של קליטת אבן, אחסנתה ושינוע שלה (שינוע ימי ויבשתי) לצורך בניית שוברי הגלים. כאשר בשלב הראשון נקלוט ונשנע כ-6 מיליון טון של אבן בגדלים (דירוגים) שונים, כאשר לכול סוג אבן ייעוד אחר.
  2. חפירה ימית ומילוי: העבודה מתבצעת במספר שלבים. השלב הראשון הוא חפירת תעלות, ע"י כלי שיט (מחפרים ימיים) ייעודיים, לשוברי הגלים והעמקת הים באזור הרציפים על מנת שבנמל העתידי יוכלו לעגון כלי שיט גדולים וכבדים בהרבה מאשר אלו שעגנו בנמל הקיים עד כה. בנוסף, מתבצע ייבוש חלקים מסויימים ע"י חומר מיוחד אשר מוטל שם.
  3. קירות שיגומים: החדרת קירות שיגומים באורך כולל של כ-2 ק"מ. העבודה רובה ככולה מתבצעת מן הים ע"י דוברות ייעודיות.
  4. בניית אלמנט הקייסון: בנייתם של 20 אלמנטי קייסון, שזהו אלמנט בטון יצוק בנפח של כ-2500 קוב בטון, האלמנט נבנה במידות של כ-31*20*17 מטר מעוקב. האלמנטים הללו ירכיבו כחוליות 600 מטרים משובר הגלים המשני. יציקת הקייסון הינה רציפה ונמשכת בשבוע שלם, היא מתבצעת ברציף העבודה ולאחר קבלת חוזקו הסופי של האלמנט היא תגיע למיקומה הסופי בים, בקצה שובר הגלים. הסבר מורחב על תהליך יציקת והרכבת הקייסונים יפורט בהמשך.
בנוסף, הפרוייקט מורכב משטחי היערכות, שהם שטחי ערימות אבנים בדירוגים שונים, ושטחי עבודות "מאחורי הקלעים" של הפרוייקט, אשר משתרעים על שטח של כ- 500 דונם כרגע. 

כאמור הפרוייקט מיועד להארך 75 חודשים. לאחר ביצוע הפרוייקט אשר כולל את העבודות אשר פורטו לעיל ובנוסף - פיתוח קרקע הנמל, הקמת רציפים, פתיחת טרמינל ומבנים שונים - הפרוייקט יועבר למפעיל אחזקה סיני.

לפני תחילת העבודה, בוצע ניטור ימי של כל שטח הפרוייקט ובוצעו מדידות וסקרים ימיים אשר נתנו סקירה טובה על מה קורה מתחת לפני המים מבחינת מפלסי הקרקע וסוג הקרקע, ועל מנת למנוע פגיעה בסביבה הימית ולהערך בהתאם.
 
הפרוייקט מתבצע בשיטת "ייבוש" ימי שהיא למעשה הזרמה של כמויות אדירות של חול שנחפר, הן משוברי הגלים, הן מאיזורי העמקת הים והן מאיזורי "השאלת" חול נוספים. החול למעשה "נכלא" בין קירות השיגומים (היכן שישבו הרציפים העתידיים) לבין שובר הגלים המשני דבר שמונע את בריחתו ותורם לערימתו עד ליצירת קרקע חולית מעל פני הים, לאחר ש"ייבשנו" את איזור הנמל העתידי מבצעים הידוק לחול עד לקבלת קרקע יציבה התאפשר המשך עבודות. קיימות שלוש שיטות לשנע את החול הנחפר:
  • שינוע החול הנחפר דרך צינורות צפים וצינורות יבשתיים ואיזור המילוי.
  • אגירת החול בבטן המחפר הימי והטלתו מתוך המחפר.
  • השפרצת החול ישירות מהמחפר בשיטת ריינבואו.
שיטה זו, שיטת "ייבוש ימי", מורכבת ממספר שלבים:
 
הראשון, חפירה והזרמת חול לאזורים ייעודיים - לאחר סיום הניטור החלו בעבודות חפירה ימית ע"י מחפרים ימיים (Dredger) שהעמיקו את הקרקע במקומות הנדרשים וחפרו "תעלות" לטובת הקמת שוברי הגלים. העבודות אשר התבצעו בשלב זה הן:
  • חפירות ומילוי (כול החומר שנחפר עובר בדיקות איכות ובמידה ועובר את הבדיקות - החומר מוטל בדרכים שונות בשטח הייבוש.
  • תחילת עבודת ההקמה של שוברי הגלים - כאמור, הקמת שובר גלים משני - עבודה המתבצעת ע"י שפיר-אשטרום, והארכת שובר הגלים הראשי - עבודה המבוצעת ע"י קבלן טורקי, ARAS-MARINE.  
השני, חיזוק והידוק הקרקע - החדרת קירות שיגומים אשר יהוו את הבסיס לרציפים העתידיים בנמל. הרציפים מתוכננים להיות באורך כולל של כ-2 ק"מ, אשר יוכלו להכיל אניות מטען שכרגע לא יכולות לעגון בנמלים הקיימים באיזור וזאת בשל עומקה של הקרקע בנמל כרגע.
 
 
מהו קייסון?

כאמור, קייסון הוא אלמנט בטון יצוק ענקי, במידות של כ-31*20*17 מטר מעוקב, אשר נוצקת על גבי דוברה צפה (בגריד, כפי שניתן לראות בתמונה). מה שמיוחד בבניית אלמנט זה הוא שבזמן היציקה קורים שני דברים במקביל:

האחד - התבניות שמשמשות ליציקת הקייסון, שהו תבניות בגובה של כ-1.2 מטר, מתרוממות 20 ס"מ בשעה (הבטון הוא בטון מיוחד שמתקשה ומתייצב מהר).

השני - משום שמשקל היציקה מאוד גבוה (ובנוסף מזרימים מים לבטן הדוברה) הדוברה שוקעת לאט לאט עד שבסוף בעת סיום יציקת האלמנט הוא נחלץ מתוך הדוברה. ניתן להסביר זאת ע"י חוק ארכימדס, וכפי שניתן לראות הקייסון מורכב ממשבצות חלולות, ולכן הקייסון נחלץ מהדוברה. לאחר חליצת האלמנט מאכסנים אותו בקרבת איזור היציקה עד אשר יקבל חוזק אשר מספק על מנת לגרור אותו למיקומו בשובר הגלים. לאחר קבלת החוזק הנדרש, הוא נגרר לשובר הגלים ומשקיעים אותו בים בעזרת חול אשר מוזרם לחללים שבקייסון.

בתמונה משמאל: שלב יציקת הקייסון. בתמונה ימין: שלב חיבור הקייסון למיקומו בשובר הגלים.

 
האתגרים בפרוייקט
האתגרים במגה פרוייקט מסוג זה הם רבים, וננסה לסקור את העיקריים שבהם:
  • מזג אוויר - התקדמות ביצוע הפרוייקט תלוי מאוד במזג האוויר. קיים קושי רב בביצוע עבודות ימיות במזג אוויר בעייתי: הן מבחינת התנהגות הים, והן מבחינת הסערות שמחוץ לים כך שאנו שואפים לנצל כמה שניתן את הימים בהם ניתן לעבוד - אנו עובדים מסביב לשעון, בצוותים מתוגברים, ומשתדלים לנצל כמה שיותר מזג אוויר שמאפשר עבודה.
  • אתגר לוגיסטי - כאמור בשלב הראשון של הפרוייקט יש לאגור 6 מיליון טון אבן, דבר המצריך התארגנות מוקדמת: מציאת מקורות אבן, הובלת האבן והקמת שטחי הערכות בגדלים מתאימים.
  • לוחות זמנים - משך ביצוע הפרוייקט הוא כשש שנים, העבודות בפרוייקט תלויות אחת בשניה, ולכן מרכיב הזמן הוא קריטי ויש לדאוג לעמידה בלוחות זמנים על מנת לעמוד ביעדים שהקבלן הציב לעצמו.
  • תיאום וטיפול בגורמים שונים - בכדי לתת מענה למכלול האתגרים בפרוייקט הוקמה כאן מנהלה עם אנשי מקצוע מעולים: מחלקת לוגיסטיקה, משרד טכני, מחלקת מדידות והפקת תכניות ושרטוטים, מחלקת ניהול לוחות זמנים, מחלקת Doc Control (הנותנת מענה לכל הנושאים הבירוקרטיים), בקרה תקציבית וכוח אדם. המנהלה יושבת באתר ונותנת מענה מקצועי בזמן אמת לכל מה שנדרש עבור עמידה בלוח הזמנים בפרוייקט.
  • שמירה על איכות הסביבה הן מתחת למים והן בכל איזור הפרוייקט - הפרוייקט מתבצע בליווי צמוד והדוק של המשטרה הירוקה ובכל שטח הפרוייקט, כולל בים, מוצבים חיישנים המיועדים להבטיח פגיעה מינימלית בטבע והסביבה.

 

בתמונה: רציף העבודה ממבט על, אזור יציקת הקייסונים.
 
בתמונה: החדרת קירות שיגומים.
 
 
בתמונה: שובר הגלים המשני.
 
 
 

חברת שפיר הנדסה אזרחית וימית

 

שפיר הנדסה אזרחית וימית היא החברה המובילה בארץ בתחום הבניה, הפיתוח והתשתיות, ובעלת ניסיון מקצועי מוכח בכל תחומי ההנדסה האזרחית. שפיר נוסדה ב-1968 וצברה ניסיון רב בתחומים הבאים: בנית גשרים, מחלפים, סלילת כבישים, עבודות ימיות, בניה ציבורית מסחרית ודיור.

 

קבוצת אשטרום

 

קבוצת אשטרום, מחברות הבנייה והנדל"ן המובילות בישראל, יצקה באבני היסוד שלה את המחויבות להעניק פתרונות מקצועיים ומקיפים לכל לקוחותיה, מהמסד ועד הטפחות. קבוצת אשטרום נוסדה ב- 1963 ומאז דואגת להפעיל בסינרגיה מיטבית את כל חברות הבת שלה, באופן שיעניק מעטפת פתרונות מושלמת לכל פרוייקט בארץ ובעולם, תחת קורת גג אחת.

 

חברת נמלי ישראל

חברת נמלי ישראל- פיתוח ונכסים בע"מ מקימה, מפתחת ומשכללת את נמלי הים המסחריים בחיפה, באשדוד ובאילת ומפקדת על פיתוח הנמלים החדשים, נמל הדרום, באשדוד ונמל המפרץ בחיפה, לתועלת המשק ולקידום כלכלת ישראל.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר