זרקור פרויקט: כביש 65/85 החדש - פרויקט מצטיין בתחום התשתיות לשנת 2017

מאמר זה מציג את ייחודיות הפרויקט והאתגר ההנדסי שבתכנונו ובביצועו המוצלח.

 

 

 

רקע

חברת סולל בונה ביצעה בסוף שנות ה-70, עבור מדינת ישראל בניהול של מחלקת עבודות ציבוריות (מע"צ), בקטע הנחלים עמוד ועכברה, את הקמתו של כביש מספר 85 המחבר את הגליל המערבי, אצבע הגליל ורמת הגולן למרכז הארץ.

במסגרת עבודות אלו, ביצעה סולל בונה עבודות חציבה, פריצת דרכים ומילוי בסוללות ענק בוואדיות של נחל עמוד ונחל עכברה באופן שיכשיר דרך ראשית לצפונה של הארץ. הכביש עזר רבות בפן האזרחי והצבאי לקידום הצפון ובטחונו.

כיום, חזרה שוב סולל בונה לאותו מרחב והפעם ל"תיקון" סביבתי ונופי, שדרוג בטיחותי והתאמת עורק התחבורה לרמת איכות נסיעה כיאה לימינו.

סו"ב זכתה במכרז במתכונת של תכנון-ביצוע ובהתאם הרכיבה צוותי תכנון וייעוץ בראשות משרד ינון תכנון יעוץ ומחקר בע"מ אשר הפגינו מקצועיות רבה וחשיבה יצירתית תוך שימת דגש לפן הנופי והסביבתי עד להשלמת התכנון והביצוע המוקפד.

 

תיאור הפרויקט

כביש 85 הוא כביש מזרח-מערב בצפון הארץ. זהו אחד הכבישים החשובים ביותר בצפון, המחבר את הגליל המערבי עם הגליל המזרח. הכביש מתחיל בעכו בחיבור עם כביש מס' 4 ומסתיים במזרח בחיבור לכביש 90 מצפון מזרח לכינרת.

פרויקט זה הוא חלק משיפור כבישים 65 ו-85 בין מחלף גולני ועד לצומת עמיעד אשר בוצע על ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל.

הפרויקט כולל הרחבה ושדרוג של כביש 85 בין מחלף נחל עמוד לצומת עמיעד וכן הרחבת חלק מכביש 65 לכביש דו מסלולי – דו נתיבי עם אפשרות הרחבה עתידית לתלת נתיבי. אורך התוואי כ-8 ק"מ לרבות שני מחלפים (מחלף נחל עמוד ומחלף כחל). 

בביצוע הפרויקט נעשה שימוש במיטב הידע ההנדסי בתחומי התשתיות תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לטיפול בו זמנית באלמנטים מורכבים לרבות גשרי מקטעים ארוכים עם נציבי אמצע גבוהים ביותר, מעברים תת קרקעיים בדחיקה, הידוק דינאמי של סוללות, שריון קרקעות, גישור טרומי, מעבר עילי אקולוגי ועוד.

 

אתגר הנדסי

כביש 85 בקטע צומת נחל עמוד ועד לצומת עמיעד משמש כציר ראשי בחיבור צפון המדינה כך ששדרוגו חייב היה להתבצע תחת תנועה פעילה ומתן פתרונות תנועתיים הולמים שלא פוחתים מאלו טרום הכניסה לעבודות.

קטע הכביש שחוצה את נחל עמוד ואת נחל עכברה כלל סוללות ענק של מאות אלפי מ"ק מילוי אשר היה צריך להתפנות ובמקומן גשרי שמקטעים ארוכים היו צריכים להבנות.

הפתרון כלל ביצוע של גשר מזרחי במקביל לכביש הקיים ובשיפולי הסוללות תוך תימוך זמני של הסוללות. לאחר הקמתו, התנועה הוסטה על הגשר החדש וחפירת הסוללה החלה מתחת לגשר ולתנועה הזורמת. בגמר פינוי הסוללות נבנה הגשר השני והתנועה פוצלה לתצורה סופית של שני נתיבים בכל מסלול.

המרווח בין הגשרים מתוכנן לבניית גשר שלישי עתידי במרכז אשר יאפפשר הרחבת המסלולים בנתיב נוסף לכל כיוון.

 

בתמונה: צמד הגשרים מעל נחל עמוד והסוללה הישנה
 

 

 

צומת נחל עמוד

התכנון החדש כלל היפוך מפלסים בין כביש 65 וכביש 85 באופן שכביש 85 אשר תוכנן במקור כתחתון עלה על פני השטח בעוד קטע כביש 65 המגיע לצומת תוכנן בחפירה.

שינוי זה עם תכנון הצומת בתצורת חצי יהלום ייצר חסכון ניכר בחציבות בשטח הטבעי המיוחד והשאיר דונמים רבים של שטח פתוח בתצורתם הטבעית עם פגיעה מינימלית בקיים.

 

 

בתמונה:  הדמיית מחלף נחל עמוד טרם הביצוע

 

בתמונה: תכנית מחלף נחל עמוד

 

 

שיקום הנחלים ופתיחת הוואדיות

נחל עמוד, הידוע גם כוואדי עמוד, הוא נחל בגליל העליון שנשפך לכינרת. רוב "נחל עמוד" הוכרז כשמורת טבע בשנת 1972. בתכנון זה קטע הכביש משתרע על פני שמונה קילומטרים עם שני גשרים עיקריים.

צוות הפרויקט לקח על עצמו את המטרה של החזרת הסביבה הטבעית האבודה של ואדי עמוד וואדי עכברה.

הרעיון המרכזי של תכנון הנוף והתכנון האקולוגי היה לשקם ולחשוף את הזהות הטבעית של המקום על ידי בניית גשרים גבוהים על הוואדי, הסרת סוללת הדרכים הקיימת ושיקום הטופוגרפיה והצמחייה הטבעית "הישנה".

ביטול הסוללות, שיקום הנחלים ופתיחת המעבר מאפשר נתיב זרימה חופשית רחבה ופתוחה עבור אנשים ובעלי חיים, החזרת המערכת האקולוגית הטבעית עבור בעלי חיים, יצירת נוף פתוח עבור הנהגים והמטיילים ממעלה ההר ולאורך הנחלים. טרם תחילת הביצוע, הוצאו כמיליון גיאופיטים מהקרקע והושבו לשטח עם סיום הפרויקט לשימור של המערכת האקולוגית באזור הנחלים.

 


 

בתמונה: תכנון נחל עמוד בתצורתו החדשה

 

 

חדשנות, ניהול וקיימות

 הפרויקט ממחיש חדשנות, איכות ומקצועיות אשר ליוו את הביצוע המוקפד עד לשיקום תוואי השטח המדהים והחזרת המרחב לחי ולצומח בו. התכנון המשומר הצליח לשמר מעל ל-2,000 עצים אשר היו אמורים להכרת.

מזעור הפגיעה בטבע הן בתכנון משופר והן בביצוע מוקפד מייצר אלמנט תחבורתי המוטמע בשטח ומספק לעוברים בו חווית נסיעה ייחודית המדגישה את הנופים והמרחב הפתוח בחבל ארץ זה.

הפרויקט התנהל תוך שמירה על שקיפות ויושרה בניהול ובביצוע. מערכות ניהול משותפות לקבלן המבצע, לחברה המנהלת וליזם הכביש נתנו אפשרות של שליטה ומעקב צמוד עד לקבלת התוצאה הרצויה.

כל שלבי התכנון והביצוע נקטו בגישה הבוחנת שיקולים אנושיים, סביבתיים וכלכליים, במטרה להבטיח קיום לטווח ארוך, צמיחה ושגשוג עבורנו ולדורות הבאים.
 

 

בתמונה: סקר עצים בצומת נחל עמוד

 

בתמונהמבט על נחל עכברה בתצורתו הסופית

 

 

מנתוני הפרויקט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תקציב ולוחות זמנים

חברת שיכון ובינוי סולל בונה תשתיות וחברת ינון תכנון יעוץ ומחקר זכו בפרויקט במתכונת של מכרז "תכנון וביצוע". בהתאם לכך, נקבע תקציב סופי הכולל את כל עבודות התכנון והביצוע למשך של כ-40 חודשים, מתוכם 12 חודשי תכנון.

הפרויקט הינו פרויקט הכפוף לצוות הות"ל אשר פיקח וביקר את התכנון ואת הביצוע לכל אורך התכנון והעבודות בשטח. תקציב הזכייה נקבע על כ-245 מיליון ₪.

הפרויקט הסתיים לשביעות רצון המזמין במישור התקציבי, האיכותי ועמד בהגדרות הלו"ז המשותף למבצע ולמזמין.

 

מרחב הגשרים נחל עמוד, נחל עכברה וחניון המטיילים

 

 

 

בתמונה: גשר נחל עמוד בזמן הביצוע

 

בתמונה: הדמיה מחלף כחל

 

 

חברת ינון - תכנון, יעוץ ומחקר

 

ינון - תכנון, יעוץ ומחקר בע"מ היא אחת מחברות ההנדסה האזרחית המובילות בישראל, העוסקת בתכנון הנדסי ואדריכלי של תשתיות תחבורה: כבישים, מחלפים, מסילות רכבת, תחבורה ותנועה, אדריכלות נוף ומבנים, ניקוז, קונסטרוקציות, מדידות, הדמיות תלת מימד ותכנון אורבני. 

החברה נוסדה בשנת 1977 על-ידי אינג' יוסף ינון, והיא מספקת פתרונות הנדסה רב-תחומיים למגזר הציבורי והפרטי.

 

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
4 תגובות
התמונה של אנונימי
נריאל פאגלין
לחבר כביש רוחב ארצי (85) ממזרח למערב עם עורק תחבורתי חיוני (65) המוביל לכיוון דרום הארץ באמצעות מעגל תנועה, כאילו שאתה יורד צומת אחת מזרחה לכביש פנימי המוביל למושב כחל ועוד להתגאות בזה..., שלא נדבר על הראות הלקויה לנהגים המגיעים ממזרח ופונים במעגל התנועה דרומה ורואים את כלי הרכב המגיעים למעגל התנועה מדרום רק כשהם כבר בתוך הצומת. העלות למשק של כלי הרכב התקועים שם בפקק כבר עלתה למשלם המיסים יותר מהמחלף עצמו.
התמונה של אנונימי
אא
פרויקט מפואר עם פצע מכוער. החיבור בין 85 ל65 במסלול אחד ומעגל תנועה מאפיל על הפרויקט. יוצר פקקים גדולים. מקזז את הזמן שחוסך 65 המשודרג. וגורם לתאונות בשל נהגים הנכנסים בכח כדי לחסוך זמן.
התמונה של אנונימי
גד גולדשטיין
כמו שהיו אומרים בימי ערוץ הבלעדי, מה עם החצי השני? פרוייקט לתפארת . חשבו על הנוסעים לאיזורים שבין חדרה לגדרה. מה עם תושבי כרמיאל והגליל.
התמונה של אנונימי
אנונימי
65/85
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר