טיפים בנושא נקודות זיכוי במס הכנסה (הטבות שפחות מוכרות לכלל האוכלוסיה...)

1 post / 0 חדשים
blipshitz
התמונה של blipshitz
טיפים בנושא נקודות זיכוי במס הכנסה (הטבות שפחות מוכרות לכלל האוכלוסיה...)

למי שלא מכיר - נעשה לרגע "יישור קו" קצרצר:
נקודות זיכויהן גורם חשוב מאוד בהקשר של מס הכנסה: מספר נקודות הזיכוי שנישום זכאי להן באופן שנתי נקבע בהתאם לסטטוס האישי שלו ושל התא המשפחתי שלו. לכל נקודה יש ערך כלכלי מוגדר הנקבע בכל שנה, לדוגמא: שווי נקודת זיכוי לשנת 2014 עומד על 218 ש"ח לחודש ו- 2,616 ש"ח לשנה. משמעותה של הזכאות היא כי מתוך סך התשלום למס ההכנסה שעליכם לשלם, יופחת סכום השווה למספר נקודות הזיכוי שלהן אתם זכאים, כפול השווי שלהן לאותה שנה.
ישנם נקודות זכות ידועות, המגיעות לכל תושב ישראל, לנשים, הורים לילדים,חיילים, עולים חדשים ועוד, אבל אני רוצה לספר לכם היום על נקודות זיכוי שהן פחות ידועות:
כשהייתי סטאז'ר צעיר במשרד רו"ח בירושלים, התנסיתי, בין השאר, בביקורת חשבונות ומיסוי, בהגשת דוחות כספיים למס הכנסה של עסקים קטנים ובינוניים, ובבקשות להחזרי מס. תוך כדי כך, התוודעתי לנקודות זיכוי חבויות שאינן ידועות למרבית האוכלוסייה.
למדתי ויישמתי:
סבי המנוח לפני פטירתו, היה במצב "נטול יכולת" במשך תקופה לא קצרה, והיה למעשה זקוק לעזרה סיעודית צמודה במשך 24 שעות ביממה. ההורים שלי, שכירים בעבודות במשרה מלאה, שלא יכלו להיות צמודים לידו, שמו אותו במוסד סיעודי. למי שלא מכיר מקרוב – מדוב בתענוג שאינו זול. במסגרת עבודתי גיליתי לתדהמתי כי מס הכנסה נותן 2 נקודות זיכוי לשנה בגין קרוב נטול יכולת. באמצעותי, הורי הגישו בקשה להחזר מס רטרואקטיבי וקבלו כ-10,000 ₪ (!) החזר כספי ממס הכנסה. החזר השקעה לא רע ומהיר ממי שרק שנה לפני כן עזרו לו לממן את הלימודים...
למעשה, סעיף 45 לפקודת מס הכנסה מאפשר לנישום לקבל 2 נקודות זיכוי בשנה בגין קרוב נטול יכולת, ובלבד שהוצגו כל האישורים לכך, ובלבד שאף אחד אחר לא ביקש את נקודות הזיכוי הללו בגין אותו נטול יכולת (למשל אח/ות או קרוב אחר של הנישום). אגב - סעיף 44 לפקודה מאפשר לנישום לקבל החזר במס עבור חלק יחסי מההוצאות שהוציא נישום על החזקת קרוב נטול יכולת במוסד סיעודי. שימו לב: לא ניתן לקבל גם את הזיכוי על הוצאות החזקת הקרוב במוסד סיעודי וגם את 2 נקודות הזיכוי בגין אותו נטול יכולת.
סעיף 45 לעיל מתייחס גם לנושא של ילדים נטולי יכולת. הסעיף מציין רשימה סגורה של 3 נכויות חמורות: ילד משותק, ילד עיוור וילד מפגר. ילדים כאלה מזכים כאמור את אחד ההורים ב- 2 נקודות זיכוי לשנה.נציבות מס הכנסה הרחיבה את הפרשנות של הגדרת ילד "נטול יכולת" והוסיפה לרשימה את האבחנות של ילדים הלוקים ב ADDו- ADHD, שהפכו "פופולאריות" בעידן הריטלין. גם במקרה זה, ילדים הלוקים בתסמונות אלו מזכים את אחד ההורים ב-2 נקודות זיכוי לשנה.
כאשר ישנם שינויים בנקודות הזיכוי המגיעות לנישום בעקבות שינוי בסטטוס אישי כזה או אחר – מוטב לבצע עדכון שוטף של הנתונים אצל המעביד או במס הכנסה, מאחר וכתוצאה מכך יתכן שלאותו נישום יגיע החזר כספי בערך של אלפי שקלים לשנה. לעיתים, כמו במקרה של ההורים שלי, מדובר בתכנית חיסכון של ממש...
לסיכום, אני רוצה להסיט את תשומת ליבכם לנושא הבא: החזר מס מגיע לנישומים ששילמו מס הכנסה בפועל בלבד, ומכאן, שאם נישום לא שילם מס הכנסה באותה שנה – גם אם יש באמתחתו 1,000 נקודות זיכוי, עובדה זו לא תיתן לו זכאות להחזר כלשהו...
בועז ליפשיץ הוא כלכלן ורו"ח בעל משרד רואי חשבון ברמת השרון. לנושאים חשבונאיים נוספים – מוזמנים לבקר ולשאול שאלות באתר המשרד www.MaximOCS.com.