טיפים לראיונות עבודה

תמי

ראיון העבודה הוא שיחה בת 20-40 דק', אשר במהלכה יקבע המראיין האם היה רוצה לקדם את המועמד, להכשירו ולהשקיע זמן וכסף, על מנת להעסיקו בארגון. לכן, במהלך הראיון, המראיין ינסה להוציא מהמרואיין כל אינפורמציה אפשרית אשר עשויה להיות לו לעזר לקבלת החלטה זו. יש שיעשו זו באופן ישיר ויש באופן עקיף. כך או כך לראיון עבודה יש להגיע מוכנים!

 

לפני הראיון:

מחקר - לפני הראיון יש ללמוד על החברה/הארגון אליהם אתה מעוניין להתקבל. כיום, ניתן למצוא הכל באינטרנט: גוגל, פייסבוק או לינקדאין. מראיין אשר רואה כי המועמד התכונן לראיון, השקיע זמן וטרח לבקר באתר החברה, כבר יזקוף לטובת המועמד כמה נק' זכות על רצינות ומוטיבצית המועמד. כמו כן, רצוי לנסות ולחפש מידע על המראיין שלכם (יש לברר מראש את שמו ותפקידו). יתכן וקיים עליו מידע באתר החברה, ראיון מעברו שיעלה לכם בגוגל, או אפילו סתם ביקור בדף הפייסבוק/הלינקדאין שלו. כל מידע עליו עשוי לתרום בכך שתבינו מי עומד מולכם ויסייע בהפגת המתח האופייני לראיון העבודה.

הכינו שאלות -  מטרתו של ראיון העבודה הינו להרשים ולהתרשם. נכון שהראיון מובל ע"י המראיין אשר שואל את השאלות, אך יחד עם זאת, ברוב הראיונות המראיין נותן במה למרואיין לשאול שאלות לגבי אופי התפקיד והחברה. יש להגיע מוכנים, ולשאול שאלות ענייניות וקונקרטיות. את השאלות יש לשאול בצורה נעימה ורגועה ולא בצורה אשר עשויה להתפרש כמתחקרת או תוקפנית. שימו לב שעל השאלות להתייחס לאופי התפקיד ולא להגיע בשלב הזה לבירור לגבי שכר ותנאים-דבר שעלול לפגוע בכם.

סימולציות - ישנן שאלות קבועות אשר נוטות לחזור על עצמן במהלך ראיונות. לשאלות אלו ניתן להכין מראש תשובות מאורגנות ולבצע סימולציה על אופן המענה. לדוגמא: רוב הראיונות מתחילים ב "ספר לי על עצמך". תחילת הראיון לרוב מלווה במתח מסוים אשר עשוי להשפיע על אופן הצגתנו, במידה ונארגן מראש את הדרך בה נספר על עצמנו, כבר נקנה לנו נקודת פתיחה טובה להמשך הראיון. שאלות נוספות אליהן כדאי להתכונן הן: אופי ועיקרי התפקיד במקומות התעסוקה השונים בהם עבדנו וכן, סיבות העזיבה, תכונות חיוביות ושליליות, מדוע אתה מעוניין במשרה זו, מדוע אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד, איפה תרצה להיות בעוד מספר שנים וכו'.

 

בדרך לראיון:

לבוש - הקפידו על מראה אסתטי ועל לבוש אשר הולם את המעמד.

הגעה בזמן - לא מאחרים לראיון עבודה. איחור עלול להתפרש כזלזול או להעיד על קושי בעמידה בזמנים. במידה ובכל זאת קרה אירוע חריג ונראה שלא תספיקו להגיע בזמן, יש להתקשר ולהודיע מבעוד מועד למראיין.

נייד - כבו את הנייד לפני כניסתכם לראיון והטמינו בתיקכם. אחד הדברים החמורים הם נייד אשר מצלצל ומפריע במהלך ראיון. דבר זה עשוי להתפרש כזלזול במראיין ובסיטואציית הראיון.

 

מהלך הראיון:

ביטחון עצמי - רושם ראשוני הוא הרושם המתקבל בזמן הנע בין אלפיות השנייה למספר דקות. בזמן קצר זה נקבעת הדיעה הכללית של המראיין לגביך, בפרט על המראה, שפת הגוף, צורת ההתבטאות וכו'. לכן, הדבר הכי חשוב בראיון הוא לשדר ביטחון עצמי; מבחינת שפת הגוף:לחיצת יד, צורת ישיבה וכו. והן מבחינת אופן ההתבטאות ודו השיח שנוצר עם המראיין.

מיקוד - היו ממוקדים בראיון כיוון שאלו דקות התהילה שלכם.

חשוב להימנע מלענות תשובות קצרות בנות מספר מילים בודדות, ויחד עם זאת, להמנע מהעמסת פרטים ומתשובות מסורבלות. יש להקפיד על מתן מענה ברור וענייני אשר מתייחס למטרת השאלה. ניתן ורצוי להמחיש את התשובה תוך הוספת דוגמא חיובית מאחד ממקומות עבודתך. לדוגמא, בשאלה לגבי אופן התנהלות תחת מצבי לחץ, כדאי להוסיף דוגמא חיובית למצבי לחץ שונים בהם היית צריך להתנהל במקום עבודתך האחרון ולספר על אופן ההתמודדות המוצלח שלך עימם.

מקצועיות - השתמשו במושגים המקצועיים מהניסיון הרלוונטי למשרה, זה גם מרשים וגם מראה על מקצועיות. יחד עם זאת חשוב אכן להכיר ולהבין את משמעותם ולא סתם לשלוף מהמותן, אחרת זה משיג את המטרה ההפוכה.

ממליצים - כדאי להצטייד מראש בשמות רלוונטיים של ממליצים שאותם תוכלו לשלוף בשעת הצורך. יש להיערך לממליצים מהעבודה האחרונה ואם אין זה אפשרי, יש להגיע עם תשובה והסבר לגבי הדבר ועם שמות ממליצים אלטרנטיביים. מועמד אשר אינו מוכן לתת ממליצים ומלאה את המראיין בתירוצים שונים, כנראה יפסל מיידית.

שכר ותנאים - שכר, שעות עבודה וכו' רצוי להשאיר לראיון הבא, אם וכאשר תזומנו אליו. בירורים כאלו ואחרים כבר בתחילת תהליך הגיוס עשויים להתפרש כקטנוניים. יחד עם זאת, במידה ותקודמו שלב, יש מקום להעלות את הדבר בזמן הנכון ובאופן נעים, על מנת לא להימשך ברצף תהליך הגיוס ולבזבז את זמנך וזמן הארגון לחינם.

בהצלחה!

ארועים