יעדי הממשלה ל-2017: שיווק קרקע ל-65 אלף דירות; 4,000 מהן להשכרה

קבינט הדיור בראשות שר האוצר, משה כחלון, צפוי לאשר מחר את תוכנית הממשלה בתחום הדיור ל–2017. התוכנית קובעת את יעדי הביצוע לשנה הקרובה בשורה של פעולות, ובהן תכנון, שיווק קרקעות לבנייה למגורים והיקפי הבנייה לדיור ולהשכרה.

לפי היעדים שיובאו לאישור השרים, במהלך השנה יהיה על הממשלה להוציא לשיווק קרקעות מדינה בהיקף זכויות של 65 אלף דירות, מהן 35 אלף באזורי הביקוש — מחוזות תל אביב, מרכז, ירושלים וחיפה. כמו כן, ההחלטה מציבה יעד של חתימה בפועל על עסקות למכירת זכויות לבניית 45 אלף דירות, מהן 29 אלף באזורי הביקוש.

הגופים הרלוונטיים לעמידה ביעדים הם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד הבינוי והשיכון וחברת דירה להשכיר. ב–2016 שווק מספר שיא של יותר מ–70 אלף יחידות דיור. עם זאת, כמות העסקות שנחתמו בפועל היתה נמוכה — 27 אלף יחידות דיור בלבד. כמו כן, יש המפקפקים בטיבו של השיא שנקבע, על רקע העובדה שמכרזים עבור 20 אלף יחידות דיור פורסמו בימיה האחרונים של השנה, כדי להקפיץ את הנתונים — וייתכן כי ברבים מהם עוד יתגלו בעיות.

יעדים נוספים שמציבה ההחלטה הם הגשת תוכניות של 70 אלף דירות ואישור תוכניות של 60 אלף דירות. עוד קובעת ההחלטה יעד לשיווק של 3,700 דירות בקרקעות מדינה ביישובים של מיעוטים.

היעד המסקרן ואולי גם השאפתני ביותר שמציבה ההחלטה הוא בתחום הדיור להשכרה לטווח ארוך — שיווק של 4,000 יחידות דיור במהלך השנה. 3,600 מהדירות האלה מיועדות להשכרה באזור המרכז, ו–10% בלבד לשיווק בפריפריה. כמו כן, 1,000 מכלל הדירות מיועדות להשכרה במחיר מופחת.

מדובר בכמות הגדולה פי ארבעה מסך יחידות הדיור ששווקו לצורך השכרה לטווח ארוך ב–2016. בשנה זו כשלו רמ"י וחברת דירה להשכיר, ולא עמדו ביעד שהוצב להן — 2,500 יחידות דיור — וכעת יהיה מעניין לעקוב אחר עמידתן ביעד גבוה משמעותית השנה.

כדי להגדיל את הסיכויים שיעמדו השנה ביעדים המוצבים להם, נקבע בהחלטה כי על מנהלי רמ"י, משרד השיכון ודירה להשכיר לפרסם את תוכנית העבודה השנתית של משרדיהם באתרי האינטרנט, בתוך 30 יום מקבלת ההחלטה.

מכה למתכננים ולירוקים

בהחלטה נקבעו גם יעדי התכנון ל–2017, שלפיהם במהלך השנה יאושרו לבנייה 105 אלף יחידות דיור. עוד עולה מההחלטה כי הוועדה לתכנון מהיר של מתחמים מועדפים למגורים (ותמ"ל) צפויה להיהפך לכלי התכנוני המרכזי של הממשלה, כשיותר מ–40% ממספר הדירות שנקבעו כיעד, מיועדות לאישור במסלול ותמ"ל ולא בוועדות המחוזיות.

ההחלטה קובעת כי על הוותמ"ל, שבראשה עומד סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ערן ניצן, לאשר השנה תוכניות בהיקף של 43.5 אלף דירות (41.5% מכלל היעד), ואילו על שש הוועדות המחוזיות הוטל לתכנן 61.5 אלף דירות בלבד (58.5% מהיעד). מדובר בשחיקה נוספת במעמדן של הוועדות המחוזיות, לאחר שיעדי השנה שעברה הטילו על הוותמ"ל לתכנן 38% בלבד מהיעד.

מגמה זו באה על אף התנגדות חריפה לוותמ"ל מצד שורה של ארגוני תכנון וסביבה, הרואים בה ועדה מזיקה, המעודדת התפשטות חסרת רסן של בנייה בשטחים הפתוחים, ושתוצריה התכנוניים הם ברמה נמוכה. באחרונה דחה בג"ץ שתי עתירות שהגישו שורה של ארגונים נגד עבודת הוותמ"ל. מנגד, במשרד האוצר ובמינהל התכנון מרוצים מאוד מתפקוד הוועדה, ובעיקר מהעובדה שהליך התכנון בה מבוצע במהירות וללא דיונים ממושכים שאורכים לעתים שנים, המאפיינים את עבודת הוועדות המחוזיות.

בתוכנית הוצבו יעדי תכנון נמוכים מאוד במחוז ירושלים, הכולל את העיר הגדולה בישראל וערים כמו בית שמש וצור הדסה - 5,000 יחידות דיור בלבד. למחוז תל אביב הוצב יעד של 15 אלף יחידות (6,000 באמצעות הוותמ"ל) ולמחוז מרכז 33.5 אלף דירות — רובן (20 אלף דירות) באמצעות הוותמ"ל.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר