כיצד יועברו בעתיד מים לחיפה והצפון?

בימים אלו עומלת חברת "מקורות" על ביצוע השלבים האחרונים של הקמת מערכת המים השנייה לאזור חיפה והקריות – פרויקט "אשכול סומך". הקו באורך 17 ק"מ ובקוטר 60 צול עשוי פלדה יחליף בהדרגה את המערכת הראשונה שהוקמה בשנות ה- 50, הוא יספק מענה להתרחבות האוכלוסייה וההתפתחות האורבנית באזור. הקו מתחיל בהתחברות ל"מוביל הארצי", באזור אתר אשכול, כך שניתן יהיה להעביר בו הן מי כנרת והן מים מותפלים מהמערכת הארצית.

הפרויקט רחב הממדים פותח בהשקעה של כ-250 מיליון שקל ומבוצע תוך אתגרים הנדסיים ונופיים מורכבים ביותר. תוואי הקו החדש אשכול סומך עובר ברובו בשטחים בעלי רגישות נופית גבוהה, לאורך נחל ציפורי, בקרבת מעיינות פעילים ובסמיכות לאתרים ארכיאולוגים. הקמתו נעשית בזהירות רבה תוך מאמצים לשמירה מקסימלית על ערכי הטבע והנוף, במטרה למנוע פגיעה באיכות הסביבה. הללו כללו, בין היתר, חפירת מנהרה באורך 450 מטר, שיקום נופי ועוד.

"מדובר באחד מפרויקטי התשתית המורכבים ביותר שנבנו בתחום המים בישראל, הכולל בין השאר, הקמת מאגר מי שתייה מהגדולים בארץ בנפח 215 אלף מ"ק. המאגר יגדיל את יכולת אספקת המים לאזור הן בשגרה והן בחירום" מסביר יואב דקל, מהנדס מרחב הצפון בחברת מקורות.

תהליך הקמת המערכת השנייה לאזור חיפה והקריות החל לפני כ-3 שנים מתוך הצורך לתגבר את אספקת המים לאזור ותחליף את קו המים הישן שהוקם בשנות ה- 50. זאת בשל הגידול באוכלוסייה והתפתחות החקלאות והתעשייה, שבעטיים הקו הקיים לא יכול לעמוד בדרישות לאספקת מים. חברת מקורות נמצאת עדיין בתהליך הקמת המערכת והיא אמורה להתחיל לפעול בשלבים כבר בשנה הבאה ולספק מים לאזור רמת יוחנן, איבטין והסביבה בתחילה, ובהמשך לשמש כמערכת אספקת המים הראשית לחיפה, לקריות ולגליל המערבי.

מערכת מים חדשה זו תעביר כמויות מים גדולות יותר לאזור חיפה, הקריות והגליל המערבי, ותקדם את אפשרויות הפיתוח באזור והרחבת היישובים. בנוסף, מאחר שהמערכת היא דו כיוונית, היא תאפשר גם הזרמת מים ממתקן התפלה שיוקם בגליל המערבי לכיוון המוביל הארצי.

זאת ועוד, במסגרת הפרויקט נשקלת האפשרות לנצל את עודפי הלחץ שמתקבלים מהעברת המים מ"המוביל הארצי" להפקת אנרגיה ירוקה, באמצעות טורבינה שתותקן ותייצר חשמל.

 - מדוע מפעילים את קווי המים החדשים בהדרגה?

"במקרים בודדים, כאשר אנו מסיימים את השלמתו של קטע מסוים בקו המים, ניתן לעשות בו שימוש מיידי ואין צורך להמתין להשלמת בנייתו של כל הקו או להמתין להשלמת מאגר המים בקצהו. זה משפר באופן מיידי את אמינות אספקת המים ממקור נוסף ומאפשר הזרמת מים בקו המונח בקרקע."

 - מהיכן תושבי האזור מקבלים את אספקת המים כיום?

"אספקת המים כיום לחיפה והקריות מתבססת על שלושה מקורות עיקריים. האחד, חיבור למערכת הארצית באמצעות הקו הישן שיודע לקלוט מי כנרת ומים מותפלים, השני, מקידוחים מקומיים באמצעות שאיבה מהאקוויפרים באזור, והשלישי שמשרת רק את העיר חיפה, היא זרוע מאזור חוף כרמל הקולטת מי קידוחים ומי קידוחים מקומיים מליחים שעוברים התפלה באזור מעגן מיכאל. כשנתחיל להפעיל את המערכת החדשה בתחילת השנה הבאה, נוריד למעשה את העומס הן מהקו הישן והן את עומס השאיבה מהקידוחים".

 - כיצד נמנעת פגיעה בנחל ציפורי ובמשאבי הטבע באזור?

"הנחת הצינור נעשתה תוך עבודה מוקפדת וזהירה מאוד, כולל עבודת ידיים היכן שנדרש, וחפירת מנהרה באורך 400 מ', לצורך שמירה על ערכי הטבע לאורך התוואי. הקו חוצה את נחל ציפורי 3 פעמים בחצייה תת קרקעית, ללא נראות וללא פגיעה בנחל, תוך שמירה על רציפות זרימת המים בנחל עצמו. בנוסף לאמור, בוצע שיקום נופי לאורך כל תוואי הקו, וניתן לטייל לאורכו של הנחל בקטע זה ללא כל עדות לקיומו של קו מים ראשי המונח בקרקע".

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר