כנס חירום של התאחדות בוני הארץ בנושא תאונות בענף הבנייה

מאות קבלנים, מנהלי עבודה ומנהלי בטיחות בעבודה בענף הבנייה השתתפו בכנס חירום של התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר) בכפר המכביה, רמת גן. בפתח הכנס אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק: "למרות שאין לנו חובה רגולטורית לעשות זאת, ההתאחדות השקיעה עד היום מיליוני שקלים בתחום זה. פעילות זו לוותה במעט מידי מעורבות והשקעה של הממשלה. אנו שומעים נתונים על המחסור בפיקוח, על המחסור בתקציבים בריחה של השרים מלעסוק בעניין הזה לאורך כבר שנים ארוכות. זה ביזיון".

עוד הוסיף בריק, "ממשלות ישראל גררו רגליים במשך שנים וכעת אנחנו רואים, כיצד עולות שוב ושוב בכנסת קריאות לממשלה לפעול, ואיך היא מוצאת שוב ושוב תירוצים להימנע מטיפול בתחום החשוב הזה. עליכם, רבותי חברי כנסת, ועל הממשלה, חלה חובה לקבל החלטות מושכלות שיטפלו בתופעה הבלתי נסבלת הזו. אבל חשוב לא פחות שתקבלו החלטות שיבטיחו כי מי שיפגע בעקבות התנהלות לא מקצועית או לא חוקית - יהיה באמת זה שפעל בניגוד לחוק".

לפני כשבועיים התכנסה ועדת העבודה לדיון שבו הוצגו עובדות והמלצות של מרכז המחקר של הכנסת. השורה התחתונה היתה ברורה. הטיפול בנושא תאונות העבודה בענף חייב לכלול שלושה חלקים: השקעה רחבה בהכשרה והדרכה לכל הדרגים בענף, סנקציות נגד קבלנים שלא פעלו על פי התקנות והחוקים וסנקציות נגד עובדים שעוברים על התקנות והחוקים - עד שכל אחד משלושת הכלים שעלו מהמלצות לא יטופל, לא נראה תיקון אמיתי ומקיף במצב הבטיחות בעבודה בענף הבנייה. צריך פה רגולציה שתבטיח פתרון כולל.

בריק סיכם, "חשוב שכל קבלן שעבר על החוק ויזלזל בנושא הבטיחות בעבודה באתר שלו, ישלם את המחיר הקבוע בחוק. אבל, הסתפקות בהטלת סנקציות רק על קבלנים שעברו על החוק - לא תביא תוצאות, ללא הרחבת הצוות המקצועי והידע של העובדים בכל אתר ואתר בנייה, וללא טיפול בעובדים סוררים".

ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הגיב לדבריו של הנשיא: "בעיני הממשלה היא האחראית בראש ובראשונה למצב בתחום הבטיחות בעבודה בענף הבניה. הממשלה לא מתואמת עם הצרכים של הענף בשום דבר. קל להתנפל על 22 מפקחים שלא מגיעים לאתרים, כשתחתם 13 אלף אתרים - מי אחראי עליהם? מי אחראי לתת להם תנאים סבירים לעבודה? המדינה! צריכה להסדיר רגולציה, לענות על הצרכים שלהם, יום יום אנשים יוצאים לשטח ולא מוגנים". 

ח"כ אלאלוף סיכם את דבריו ואמר, "החוק היחיד כרגע הוא סגירת האתרים במידה ומתרחשת תאונה קטלנית וגם איתו היינו צנועים, קבענו שסוגרים את האתר ליומיים במיידי. אנחנו הסכמנו לסגירת אתרים ליומיים לא לצורך הענשה של קבלן אלא כדי לתקן מה שצריך בזמן הראוי. הגישה היא לא לפעול נגד הקבלנים היא לטובתם ויש לנו בקנה עוד כמה הצעות. אנחנו רוצים גם להבטיח שבכל אתר נבחין בין תפקיד מנהל עבודה לאחראי בטיחות. אנחנו חושבים שצריך להקים רשות דווקא בענף הבניין בשביל להבחין בין המערכות, לטובת הקבלנים. עוד לא הרמנו ידיים, כי לדעתנו הצעת החוק הזו יכולה לעזור ולהתמודד עם הדברים. לא באנו להילחם באף אחד, ביטוח לאומי משלם כל שנה, כולל תאונות בענפים אחרים מעל ל-4 מיליארד שקל בשנה, המשק מאבד במושגי פיריון עבודה בעקבות התאונות 11 מיליארד שקל בשנה. אני חושב שאנחנו במצב כזה שכל הממשלה צריכה להירתם למשבר".

חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ איל בן ראובן אמר כי בראש השינויים אליו מכוונת ועדת העבודה הפחתה משמעותית בתאונות בתוך חודשים ספורים. "אנחנו מכוונים להורדת מספר ההרוגים בתאונות בענף הבניה למספר חד ספרתי בתוך שנתיים. לא נגיע לאפס הרוגים, זה היעד. המטרה השנייה היא להפוך את ישראל למובילים בעולם בתחום תרבות וניהול העבודה. לתוכנית אגב קראתי אפס תאונות – ובונים בטיחות חדשה. אנחנו נדרוש מכולם אפס סובלנות לתאונות, נביא עדכון של הרגולציה, ניצור מוטיבציה בקרב כלל העוסקים בנושא באמצעות חיזוקים חיוביים על תוצאות טובות. אני מדבר על עידוד ותגמול, סבסוד של המדינה של מי שמשתמש בכלי בטיחות. יש ארצות שבהן אין אדם שנכנס לאתר בנייה בלי להציג תעודת הכשרה מינימלית בבטיחות בעבודה. זה אפשרי ונגיע לשם כי אם לא, נגיע לבתי קברות. לא באנו לריב עם אף אחד אנחנו רוצים לעבוד ביחד. האחרונים בשרשרת האחריות הם הפועלים. כל השרשרת מעליהם היא זו שאחראית לנושא. שר הרווחה והעבודה צריך לקחת אחריות, אני אופטימי ומקווה שזה יקרה".

ד"ר אורנית רז מנכ"לית המוס"ל: "המוסד לבטיחות ולגיהות פועל כל העת בהסברה והדרכה בכל רחבי מדינת ישראל. בפעולות אלה אנו משנים את תרבות הבנייה ואת תופעות ה"סמוך" וה "יהיה בסדר". אנו נגיע לכל אתר בנייה ומפעל שנדרש וניתן את הכלים לעבודה בטוחה וכל זאת ללא עלות".

 

צלם: כפיר סיון

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר