מבוא לשרטוט קונסטרוקציות - מאמר ראשון בסדרה

שלום סטודנטים יקרים!

המאמר נועד לחלק מכם אשר רוצה לדעת מה זה שרטוט קונסטרוקציה (סקרנים למיניהם מענף הבנייה), חלק מכם הרוצה להבין את שפת תוכניות קונסטרוקציה (סטודנטים להנדסאות /הנדסת בניין או מהנדסי בניין מתחילים) והשאר שרוצים ליישם בעצמכם עקרונות שרטוט קונסטרוקציה (שרטטים כלליים שרוצה לאמץ נישה משלהם או מהנדסים שמאסו בביצוע חישובים יומיומיים) ולהיות שרטט קונסטרוקציה באהבה גדולה. אם יש לכם אהבה גדולה כלפי שרטוט קונסטרוקציה - אל תהססו לפנות אליי.

שרטוט קונסטרוקציה אינו שרטוט אדריכלי אלא אחד מגילגוליו של תכנון אדריכלי בשרשרת פעולות עד גמר בניית פרוייקט אדריכלי או הנדסי.

מדובר בסדרת מאמרים מעשיים שאני עורך ואשמח להמשיך ולבנות מערך קורס מעשי בנושא שרטוט קונסטרוקציה וכל שאלה או פנייה אליי - תתקבל בברכה. בהצלחה! 

 


 

הוכחתם את הרצינות שלכם ללמוד שרטוט קונסטרוקציה תוך כדי הבנה שלא צריך להיות מהנדס קונסטרוקציה כדי להבין את תוכנן של תוכניות קונסטרוקציה. הכי חשוב זה להתקדם משרטוט לשרטוט ואפילו אם זה שרטוט קטן וקל למדי. אסור לדלג על היסודות של שרטוט קונסטרוקציה. עליכם להתמיד ולשרטט עוד ועוד ולא לעצור, עד שיום אחד תבינו שאתם רק צריכים "ללטף" את המבנה כאילו מדובר בחיית המחמד שלכם. זו אינה בדיחה. אתם רואים כרגע את הקווים המשונים בתוכניות וזה נדמה בעיניכם כתמונה ובה "ציור" של אותיות אלף-בית בשפה סינית. לא ייתכן שמהנדסים משקיעים שעות רבות בכל יום עבודה בקריאת תוכניות קונסטרוקציה רק כי הם נהנים מה"שפה הסינית", נכון? הם פשוט נהנים לראות את "המוצר המוגמר" שהינו פרי יפהפה של תכנון ושרטוט ברמה נאותה. תאמינו לי שהם גם רצים לצלם את הפרויקטים הגמורים ותולים בגאווה על כל קירות המשרד שלהם. בדקו והיווכחו.

כדי להמחיש זאת טוב יותר, אתן דוגמא מהחיים: במהלך ביקור בתערוכת ציורים תשמעו משפטים כמו: "וואו! איזה ציור מושקע, אלו מחשבות מקוריות מאחורי הציור ואיזה צייר דגול וכו'.." ומהצצה קלה בתמונה המדוברת רואים רק איזו ילדה קטנה עם רקע סוריאליסטי וזהו... וחושבים: לא מובן על מה הם מדברים! מה כל כך מיוחד פה? סטודנטים יקרים, המהנדסים אינם מכורים סתם לקווים משונים בתוכניות הקונסטרוקציה שלהם ואין צורך להיות מהנדס בעצמך כדי להבין את ה"ציורים"...

במסגרת סדרת מאמרים זו תלמדו מעט תיאוריה שתאפשר לכם לספוג הגיון בסיסי והדרכה לביצוע שרטוטים מעשיים רבים. בעלי מקצוע מעולים רבים התחילו בעצמם כשוליות בצורה מעשית בלי שלמדו תיאוריה במשך 4 שנים אקדמיות.

 

דוגמא לשרטוט קונסטרוקציה

 

לפני שמשרטטים תוכניות קונסטרוקציה, ננסה לתת תשובות לשאלות שעולות ממפגש עם עולם השרטוט:

 

מה זו קונסטרוקציה?

קונסטרוקציה פירושה שלד.. כמו צילום רנטגן שלבן אדם, בו רואים רק עצמות, שיניים ומספר מועט מאוד של עצמים שונים ונוספים.

 

מה ההבדל בין מהנדס בניין (באנגלית "קונסטרוקטור") לאדריכל (באנגלית "ארכיטקט")?

תפקידו העיקרי של אדריכל או מתכנן מבנה (עוד תראה בפרקטיקה של השרטוט שאין בהכרח קשר לעיצוב) הוא לחלק את המרחב לחללים קטנים תוך כדי בחירת חומרים מתאימים כמו בטון, קירות בלוקים וכו'. תפקידו של המהנדס הוא לתת תוכניות "יציבות" לתוכניות האדריכל באמצעות השמת עמודי בטון, קורות בטון, עובי רצפה וכו'.

לשם המחשה והבנה, אתן דוגמא: מתכנן מוצר ("אדריכל") תיכנן בולם-זעזועים משולב באופני הרים. לכל רוכב אופניים ("לקוח") יש משקל ייחודי משלו ואם לא יקבל בולם-זעזועים תפור בהתאם למשקלו, הבולם יתפרק לאחר ק"מ אחד של רכיבה סוערת בשטח עקלקל והררי. על מנת למנוע תקלה כזו, מתכנן המוצר פונה לפיזיקאי ("מהנדס") אשר יכין עבורו טבלת מדדי אוויר דחוס עבור בולם-הזעזועים בהתאם למשקלי אדם שונים. אתם בוודאי מכירים את ה"טבלה" אשר נמצאת באזור הניפוח של גלגלי רכב בתחנת דלק, נכון? זו הטבלה עליה אני מדבר. באופן מעשי - המהנדס מחשב עומסים שונים שיש לחלקי המבנה וקובע איך לייצב את המבנה. למשל העומס על רצפת קרקע בבית פרטי רב יותר מאשר העומס המופעל על הגג כי על הגג אין אנשים, ריהוט וכו'.

 

למה בשטח הבנייה לא מסתפקים בתוכניות אדריכלות? 

קבלן שמבצע תחילת עבודות בנייה לא מעוניין בפרוט לגבי מיקום עציצים, ריהוט, אינסטלציה, חומרי גמר וכו' אשר מופיעים בתוכניות אדריכלות אלא הוא מעוניין לשים מוטות ברזל על רצפות, לסדר גם מוטות ברזל בתוך עמודים מבטון ולבסוף לצקת בטון במצב נוזלי ולחכות כ- 7 ימים כדי שהבטון יתקשה. לתוכניות הקונסטרוקציה, ניתן לקרוא - תוכניות ליציקת תבניות בטון.  ממש לא במקרה - חלק מתוכניות הקונסטרוקציה נקראות תוכניות תבניות. רק אחרי שהבטון התקשה, הקבלן מתחיל להתייחס לתוכניות האדריכלות כדי לבצע עבודות גמר על ריצוף, טיח, צבע וכו'.

 

האם תוכניות קונסטרוקציה נועדו רק עבור הקמת מבנים ובנייתם בשטח?

יש לי וידוי אישי: לאחר סיום לימודי הנדסאות אדריכלות וקבלת תואר הנדסה אזרחית שנמשכו (ביחד) לפחות 6 שנים (!),התחלתי לעבוד במשרד מהנדסים במצב של "אפס ידע" בכל הקשור לשרטוט קונסטרוקציות. ממש כמוכם - סטודנטים חסרי השכלה בהנדסה אזרחית שקוראים את המאמר הזה! כיום המצב שונה. הפקולטות להנדסה אזרחית הבינו את האבסורד הנ"ל ומחייבים סטודנטים שנה ד' לעבור סטאז' בתכנון וגם בקריאת תוכניות קונסטרוקציה. כעת אענה על השאלה מכיוון אחר, מתחום ההגיון האישי שלכם: האם תכנון מבנה יכול להתעלם, למשל, מתוכניות צנרת או מ-פתחים בקירות בטון לשם תעלות מיזוג אוויר או חשמל וכו'?

כמובן שהתעלמות כזו עלולה לגרום לאפשרות של חסימה במעברי צנרת, למשל, ואז צריך לקדוח 30 פתחים...מיותר, נכון? לכן, בתכניות קונסטרוקציה חייב להיות מידע על הפתחים הנ"ל. זו רק סיבה אחת מתוך הרבה אחרות, מדוע חשוב מאד לשלב תכנון מבנה בתכניות קונסטרוקציה.

 

לסיכומו של עניין - תכנית קונסטרוקציה היא מפה עבור השאלות, כגון איפה לצקת בטון, איפה לשים מוטות ברזל וכו'.

כמשימות עצמיות שיעזרו לכם לפתח את היכולות לקראת המאמר הבא, אני ממליץ לחקור בגוגל, ויקיפדיה וכו', מה זו קונסטרוקציה, למצוא 2 תוכניות כאלו, ולרשום לעצמכם מה לא הבנתם בתוכניות, על מנת שתוכלו לתרגל ולחזור על השגיאות שלכם ולחדד את הידע ושימת הלב שלכם.

חשוב לזכור! לא מדובר בתוכניות ב"שפה הסינית" ותמיד צריך לשאוף להשאיר את הראש פתוח לגמרי.

בהצלחה!

    

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
לירון בירנבוים
מהנדס בניין לא נקרא באנגלית קונסטרוקטור! מהנדס בניין העוסק בתכנון מבנים נקרא Structural Engineer מהנדס מבנים העוסק בביצוע נקרא Construction Engineer. מהנדס מבנים כשם כללי נקרא באנגלית Civil Engineer. המילה קונסטרוקטור אינה מילה נפוצה באנגלית, וכשמשתמשים בה הכוונה לבנאי Builder. המילה קונסטרוקציה במשמעות שלד קיימת רק בעברית. באנגלית זה נקרא frame. המילה קונסטרוקטור במשמעות מתכנן שלד קיימת רק בעברית.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר