מעסיק עובדים? - מה אסור לשאול בראיון עבודה

המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד ארז דגן ממשרד בראש-סומך.

 

הקדמה

ראיון עבודה הינו סיטואציה מורכבת הכרוכה ברצון להכיר את המועמד ולוודא את התאמתו לארגון מחד ושמירה על פרטיות המועמד ועל מקצועיות הריאיון מאידך.

כמראיינים אנו מעוניינים לשאול שאלות כמה שיותר מדויקות כך שנוכל להעריך את יכולותיו, ניסיונו ומקצועיותו של המועמד. עם זאת ישנן שאלות שהמחוקק קבע שאסור לנו לשאול, זאת בעיקר כדי לשמור על שוויון הזדמנויות בקרב המועמדים, להקטין שיפוט מוקדם של המראיין על פי תפיסת עולמו ודעותיו ולבסס את הרושם סביב יכולותיו המקצועיות של המועמד.

רוב החוקים הינם נגזרות של חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. יתכן שעד כה שאלתם שאלות שאסור היה לכם לשאול בראיון, גם אם שלא במודע, וכך חשפתם עצמכם לתביעות מטעם מועמדים שהרגישו מופלים לרעה על ידכם.

מטרת כתבה זו היא לעשות לכם סדר אחת ולתמיד – מה מותר ומה אסור לשאול בראיון עבודה.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מגביל את יכולת המעסיק לשאול על גיל, מין ונטייה מינית, הריון, טיפולי פוריות, גזע, דת, לאום, השקפה, מפלגה ושירות צבאי, במידה ונושאים אלו לא רלוונטיים לאופי העבודה.

יתכן שנושא מסוים עליו אוסר המחוקק לשאול, כן יהיה רלוונטי למשרה ספציפית, לדוגמא במשרות רילוקיישן לחו"ל כאשר שבוע העבודה כולל את יום שבת, שאלות לגבי דת ושמירת שבת יתכן ויהיו רלוונטיות. במקרה כזה תיווצר הבחנה המתחייבת מטעם אופי התפקיד, אותה יצטרך להוכיח המעסיק במקרה של תביעה.

כמו כן, בענף הבניה ישנם נושאים שחוזרים על עצמם בראיון שכדאי גם כן לתת עליהם את הדעת: עניין שעות העבודה המרובות שיכול לייצר אפליה מול הורים צעירים, בקשה של המעסיק לראות תלושי שכר קודמים וכו' אליהם נתייחס גם כן במאמר.

 

אז מה אסור לשאול?

 

גיל

אין לשאול את המועמד/ת לגילו. כמו כן, המועמד אינו חייב לציין בקורות חייו את שנת לידתו.

עם זאת בדרך כלל זהו פרט אותו אפשר לשער מתוך קורות החיים מנתונים כמו שנת גיוס, תאריכי סיום לימודים וכו' וכמובן, ממראה המועמד.

בענף הבנייה ביחס לתחומים אחרים האפליה על רקע גיל פחותה ולמועמדים עם ניסיון רב שנים יש ביקוש.

 

עבר פלילי

אין לשאול את המועמד האם קיים אצלו עבר פלילי או לדרוש הצגת רישום פלילי.

בתפקידים ביטחוניים או בעבודה במוסדות ציבור לגיטימי לבקש מידע אודות עבר פלילי.

 

סטטוס משפחתי

ענף הבניה ידוע כתחום בו שעות העבודה מרובות ולכן מעסיקים רבים מרשים לעצמם לוודא מול המועמדים מי המטפל הראשי בילדים ועד כמה הם פנויים לעבודה אינטנסיבית על ידי שאלות כמו: האם את/ה נשוי/ה? האם יש לך ילדים? איך תסתדר/י כשהילד יהיה חולה?

שאלות אלו אינן לגיטימיות בעיני המחוקק. חל איסור על המעסיק לשאול למצבו המשפחתי של המועמד, מספר ילדיו והטיפול בהם.

כמו כן חל איסור לשאול על טיפולי פוריות. נשים רבות מתלוננות שהופנו אליהן שאלות בנושא משפחה וילדים ובשנים האחרונות גם יותר ויותר גברים מתלוננים על כך.

 

ארץ מוצא

שאלות הנוגעות לעדה ולאום נתפסות על ידי המחוקק כלא רלוונטיות ליכולות המועמד ולכן אינן חוקיות.

עם זאת, יתכן ומדובר במשרה המצריכה מוצא ספציפי, או ידע בשפה מסוימת ואז יכול להיות שמדובר בשאלה לגיטימית, אך חובת ההוכחה תהיה על המעסיק.

גם בנושא זה ענף הבנייה פתוח יחסית כאשר עובדים מכל המגזרים מועסקים בו.

 

בריאות העובד

מהו מצבו הבריאותי, האם נוטל תרופות או נמצא בטיפול רפואי כלשהו. שאלות אלו נחשבות כלא חוקיות.

 

מידת דתיות

אתה שומר שבת? את מקפידה על כשרות? המחוקק קובע ששאלות אלו אינן חוקיות. מאחר ובתחום הבניה עובדים גם בשישי, יכול להיות שהמועמד יעלה באופן עצמאי את הנושא וישתף את המראיין כדי לבדוק רמת התאמה.

 

שירות צבאי ושירות מילואים

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה גורס שלמעט גופי ביטחון, אסור למעסיק לדרוש ממועמד לעבודה את הפרופיל הצבאי שלו, או לעשות בו שימוש אם הגיע לידיעתו.

כמו כן אין לשאול לגבי כמות ימי המילואים אליהם יוצא המועמד. בנוסף במידה ומועמד לא שרת בצבא והוא מציין זאת, אין לשאול אותו מהי הסיבה.

 

נטייה מינית של המועמד 

חל איסור לשאול על נטייתו המינית או על מינו של המועמד במידה ולא ברור מהו.

 

מקום מגוריו של המועמד

איפה אתה גר? נשמע כמו שאלה לגיטימית, אך החוק קובע שמועמד אינו חייב לציין את מקום מגוריו ואינו חייב לענות על שאלה זו בכדי למנוע הפלייה על רקע מקום מגורים.

במידה והמשרה כוללת רכב המעסיק והמועמד יכולים לסכם מראש על תנאי ההעסקה והתשלום עבור הנסיעות או הגבלת הסכום לדלק.

 

סיכום

לסיכום, המחוקק מגן על מועמדים מפני אפליה על ידי ברירת הנושאים עליהם יכול המעסיק לשאול, הרציונל העומד מאחורי איסורים אלו הוא מתן סיכוי שווה למועמדים בעת קבלת המשרה.

במידה ואחת מהשאלות הללו רלוונטית באופן קריטי לתפקיד יתכן והיא תחשב חוקית עם זאת חובת ההוכחה תחול על המעסיק.

שאילת שאלות אלו חושפת את המעסיק לתביעות, גם אם המעסיק עשה זאת שלא במודע וללא כוונות זדון ולכן יהיה זה חכם מצד המעסיק והשתדל ולהימנע מנושאים אלו, לתת למועמדים להעלות לבד חלק מהנושאים ובעיקר להקשיב לדבריהם ללא התערבות וללא שאילת שאלות נוספות.

במקרים רבים מעסיקים מבקשים תלושי שכר קודמים מעובדים פוטנציאליים. אמנם אין חוק האוסר על כך אך בקשה כזו אינה מקובלת ונתפסת כבעייתית בעיני מועמדים ויתכן שבמקרים מסוימים אף תפגע בפרטיות העובד.

יתכן שכמעסיקים הגיע הזמן לעשות חשיבה מחדש לגבי נושאים אלו ולבחון בשנית את דעותינו לגביהם, יתכן שדווקא אימהות הממהרות לצאת בסיום יום הלימודים של ילדיהם יעשו עבודה מהירה ואיכותית יותר, מועמד שגר רחוק יגיע מוקדם יותר לעבודה כדי להימנע מפקקים והעובד המבוגר יותר יהווה תוספת מעניינת ובעלת ניסיון למרקם הארגון.

--

עו"ד ארז דגן, משרד עו"ד בראש סומך, התמחות בדיני עבודה וייצוג מעסיקים - 052-8434899 | erez@barash-somech.co.il | 03-6938266

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
אנונימי
בואו נשאל אחרת - מה כן מותר לי לשאול? איך אני אמור להעריך מועמד לתפקיד? על סמך גליון הציונים שלו?
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר