סימון כבישים - מציל ממוות

מאת: דני איציק, מהנדס בודק, המעבדה לכימיה בריאות וסביבה, מכון התקנים הישראלי.

 

כולנו מבלים זמן ניכר בדרכים בנסיעה בכלי רכב. אך האם שמנו לב לסימון על הכביש?

הסימונים שעל הכביש, מסמנים לנו את נתיבי הנסיעה, כחלק מ 'תמרורי סימון על פני הדרך'.

הסימונים הרגילים הם בגוונים של לבן וצהוב, ואילו הסימון הכתום מככב באתרי עבודה.

בשנים האחרונות נכנס לחיינו גם סימון נוסף בגוון אדום- הצבע האדום משמש לסימון נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית).

 

נראות

לילה, גשם. אתם נוסעים בכביש החוף באזור ללא תאורת דרך. אתם מסתכלים על הכביש ורואים היטב את הגוון הלבן המקווקו שעל הכביש.

בשלב מסוים אתם כבר לא רואים יותר את הסימון הכתום, בו השתמשו באזור בו מתבצעות עבודות בכביש, ואתם כמעט סוטים מהנתיב שלכם לנתיב השכן. מסוכן. מסוכן מאוד וזה קרה או יכול לקרות לכולנו.

אז מה בעצם גורם לכך שגוון אחד יראה טוב בחושך וגוון אחר לא?!

ת"י 1871- "חומרים לסימון דרכים- צבעים, חומרים פלסטיים קרים וחומרים תרמופלסטיים – דרישות" שיחד עם תקן ת"י 1790 החליפו את תקן 935 הישן והמוכר (חלקים 1,2,6 ו-7),

הוא תקן המאמץ את הצעת התקן האירופאי (Final Draft FprEN 1871 (2011 עם מספר התאמות לגרסתו הישראלית. התקן נותן מענה לטיב החומרים בהם משתמשים לסימון דרכים.

 

פירוט הבדיקות המבוצעות

גווני הצבעים המיושמים: הצבעים לבן, צהוב וכתום נדרשים לעמוד בטווח מוגדר של קואורדינאטות אותו ניתן לראות באיור א'.

גוון מתאים, לא אומר בהכרח שהצבע נראה מספיק טוב בעייני הנהג! לכן, יש צורך לבצע בדיקה חשובה נוספת של נראות החומר לסימון דרכים.

הבדיקה מדמה כיצד החזרת האור מהחומר לסימון דרכים תראה ע"י הנהג ונותנת לנו ערכים של 'השתקפות חוזרת'.

הבדיקה מתבצעת עבור נראות יום (Day-Time visibility)  ונראות לילה (Night-Time visibility).

בנראות יום- הרמות עבור הגוונים לבן וצהוב נעות בין Q0 ל Q5.

ובנראות לילה- הרמות עבור הגוונים לבן וצהוב נעות בין R0 ל R5.

ככל שהרמה גבוהה יותר, הנראות תהיה טובה יותר.

השיפור המהותי בחומר לסימון דרכים הן כדוריות זכוכית (Glass Beads) זעירות הנמצאות כבר בחומר או תוספים בהפלה חופשית, כגון: אגרגטים מונעי החלקה או כדוריות זכוכית אותן מוסיפים ביחד או לחוד לאחר יישום החומר.

כדוריות הזכוכית חשובות לנושא "עוצמת החזרת האור" כמו גם טיב האספלט עליו מתבצע היישום והיישום עצמו של החומר לסימון דרכים והשמה נכונה של התוספים בהפלה חופשית ושל הכדוריות, מה שישפר מאוד את האור שייקלט בלילה כתוצאה מהחזר האור של פנסי הרכב. 

 

א. דרישות עבור קואורדינאטות כרומטיות (Chromaticity co-ordinates) בתקן:

 

 

עמידות בהחלקה: בדיקה חשובה זו מיועדת לתת מענה לאיכות המינימאלית הנדרשת עבור העמידות להחלקה של החומר שיושם על גבי הכביש.

הבדיקה מתבצעת בעזרת מטוטלת. ככל שהערך המתקבל על גבי סקאלת-המחוג יהיה גבוה יותר, העמידות להחלקה תהיה גבוהה יותר.

אופן הבדיקה: אבזר מחליק, מצופה גומי מחליק לאורך משטח הבדיקה ומספק ערך המבוטא ב SRT.

 

ב. מכשיר לבדיקת עמידות בשחיקה   

 

                                                                                               

 

בדיקות לטווח ארוך

את הבדיקות השונות שסקרנו מעלה עבור חומרים לסימון דרכים- מבצעים גם כיישום ראשוני, על גבי מצעים בתנאי מעבדה וגם לאחר שהם עברו בלייה, היינו שחיקה מואצת של החומרים ע"י כלי רכב בכביש רגיל או באמצעות סימולטור בלייה (Wear simulator) בו גלגלי מכונית מסתובבים על גבי הדוגמאות שיושמו על מצע דמוי אספלט למשך אלפי סיבובים.

 

ג. יריעות וצבעים לסימון דרכים שעברו בדיקת עמידות בשחיקה בסימולטור בלייה

 

 

מעבדות מכון התקנים הישראלי, בעלות הציוד המתקדם ביותר בשוק,  מבצעות בדיקות התאמה לתקן הנ"ל דוגמת: נראות, גוון והחלקה.

בין מזמיני הבדיקות: עיריות , נתיבי ישראל, כביש חוצה ישראל,  משרד התחבורה ועוד.

לפרטים נוספים: לחצו כאן

 


 

לקורסים נוספים של מכון התקנים הישראלי: לחצו כאן

הוסף תגובה
צור קשר