סקירת הסטארטאפים הישראליים בתחום הרחפנים 2017

הסטארטאפים הישראליים מתבלטים אודות לאלמנט של חדשנות משבשת (Disruptive innovation) ופעילות דינאמית באופן יוצא דופן ביחס לזירות החדשנות האחרות בעולם. זהו גם המקרה של תחום טכנולוגיות הרחפנים - אחד מהמנועים האפשריים של מה שמכונה "המהפיכה התעשייתית הרביעית". בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה בפופולאריות של רחפנים מונעי חשמל, אשר זמינים בשוק במחירים תחרותיים. הגידול במכירות של רחפנים כאלה הוא עד כה אקספוננציאלי, מה שמרמז על חדירה מתגברת לשווקים של צילום אווירי, ביטחון, בילוי ואף חשוב יותר לתחומים חדשים אחרים. במסגרת סקירה זו זוהו 54 חברות טכנולוגיות ישראליות הפועלות בתחום רחפנים אזרחיים נכון לאפריל 2017, וזאת מתוך כמה אלפי חברות טכנולוגיות הפועלות בישראל - רבן סטארטאפים (חברות הזנק) במימון פרטי שהוקמו לאחרונה.

כפי שצוין לעיל, הסטארטאפים הישראליים מתבלטים אודות לאלמנט של חדשנות משבשת ופעילות דינאמית באופן יוצא דופן ביחס לזירות החדשנות האחרות בעולם. עם יותר משבעת אלפים סטארטאפים טכנולוגיים פעילים, ישראל הפכה לאחד ממוקדי חדשנות הראשיים בעולם. זהו גם המקרה של תחום טכנולוגיות הרחפנים - אחד מהמנועים האפשריים של מה שמכונה "המהפיכה התעשייתית הרביעית", מהפיכה שעשויה לשנות לחלוטין את הכלכלה האנושית.

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה בפופולאריות של רחפנים מונעי חשמל, אשר זמינים בשוק במחירים תחרותיים. רחפנים חשמליים הם בעצם כלי טיס בלתי מאויישים (מזל"טים) אזרחיים בגודל זעיר, לרב מסוג מולטי-קופטר (רב-מנועי). לאחרונה, החלו לראות ברחפנים כאלה פקטור של חדשנות משבשת עבור תחומים רבים. הגידול במכירות של רחפנים כאלה הוא עד כה אקספוננציאלי, מה שמרמז על חדירה מתגברת לשווקים של צילום אווירי, ביטחון, נופש ואף חשוב יותר לתחומים חדשים אחרים. תחומים חדשים אלה כוללים בין היתר שימוש ברחפנים בתעשייה, בבנייה, בלוגיסטיקה בחקלאות ויתכן אף שימוש ברחפנים לצורך תחבורת אנשים.
במסגרת סקירה זו זוהו 54 חברות טכנולוגיה ישראליות הפועלות בתחום הרחפנים האזרחיים נכון לאפריל 2017 - זאת מתוך כמה אלפי חברות טכנולוגיות הפועלות בישראל בכלל. בפן המעמד החוקי, כל החברות שזוהו במסגרת סקירה זו הן חברות הזנק המוחזקות בידי גורמים פרטיים. בנוסף, ישנן חברות בטחוניות ממשלתיות וציבוריות בישראל שגם הן עוסקות בתחום רחפנים, אך היות והעיסוק בעיקר למטרות צבאיות, חברות אלה לא נכללו בסקר.

איור 1: סיווג של סטארטאפים ישראלים בתחום טכנולוגיות רחפנים לפי תת-תחומים (2017), לרבות סגמנטים של מערכות, מזל"טים ופלטפורמות, טכנולוגיות נגד רחפנים, מוצרים נלווים, ורחפני נוסעים.

באופן כללי, את החברות המפתחות טכנולוגיות רחפנים אזרחיים ניתן לחלק למספר קטגוריות עיקריות ולפי מתודולוגיה המוצעת כאן אלו הן - מערכות לרחפנים (לרבות רכיבים מכאניים, תכנה מוטמעת, פתרונות חומרה יעודיים ואביזרים חיצוניים), יצור כלי טיס זעירים ופלטפורמות (יצרני רחפנים וספקי פתרונות קצה מלאים), טכנולוגיות נגד רחפנים (איתור וירוט), שוק משנה (פתרונות תוסף שמיועדים לרחפנים מסחריים) ולבסוף רחפני נוסעים (רחפנים חשמליים גדולים המסוגלים לשאת נוסע אנושי). יש לציין כי מספר חברות מפתחות פתרונות ששייכים ליותר מקטגוריה אחת מהמתוארות לעיל, אך מסווגות לפי המוצר העיקרי אותו הן מפתחות.

לפי ההגדרות הנ"ל, בסקר טכנולוגיות רחפנים זוהו בישראל 28 חברות (52%) העוסקות במערכות רחפנים, 13 חברות (24%) עוסקות ביצור כלי טיס זעירים ופלטפורמות, 9 חברות (17%) שעוסקות  בפיתוח מוצרים נגד רחפנים, 3 חברות (5%) שמפתחות פתרונות לשווקי משנה, וחברה אחת (2%) העוסקת בפיתוח רחפן נוסעים.

מעניין לציין שלא מעט טכנולוגיות רחפנים למעשה מיועדות לסקטור הבנייה, שידוע כתחום קונסרבטיבי מאוד הסובל מחוסר חדשנות, ועל כן אולי כאן מצויה אחת ההזדמנויות הגדולות לכניסת רחפנים אזרחיים מסחריים. מתוך 41 חברות בסיווג מערכות רחפנים ויצור כלי טיס זעירים ופלטפורמות - 12 חברות עוסקות בטכנולוגיות שמיועדות להיות מיושמות בתחום הבנייה ותחזוקת תשתיות, לרבות מיפוי ובקרה של אתרים. בנוסף, אף על פי שזה לא המצב כעת, יתכן ובעתיד נראה גם שימוש ברחפנים מסחריים לצרכים לוגיסטיים בתחומי הבנייה והתשתיות.

לסיכום, האקוסיסטמה של חברות ישראליות המפתחות טכנולוגיות רחפנים כעת מצטיינת בקטגוריה של פיתוח ומכירת רכיבי מערכת, כמו גם ייצור כלי טיס זעירים ופלטפורמות. בנוסף, יש נוכחות ניכרת של חברות המפתחות פתרונות נגד רחפנים וחברות בודדות שמתרכזות בשוק המשנה שעדיין נמצא בחיתוליו. נושא רחפני נוסעים מפותח בידי חברה ישראלית אחת לפי הסקר, עם חברה ישראלית נוספת שמתייחסת לנושא רחפני נוסעים כפרויקט צד שלה.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר