פרויקט מתגלגל: עוגני קרקע Soil/Ground anchors (חלק 5)

המבנה התחתון יכיל 4 קומות חנייה בגובה של 3 מטרים (כולל עובי התקרה) ולכן העומק הכולל יהיה 12=4*3 מטרים (עומק חפירה).

המגדל מבוסס על "רפסודה" שגובהה 1.9 מטרים ולכן עומק החפירה באזור זה יהיה כ - 14 מטרים.

באופן מעשי, לא ניתן לחפור 14 מטרים באופן ישיר ולכן תתבצע החפירה בצורה מדורגת כשבכל "פעימה" תתבצע עגינה של קירות הדיפון ורק לאחר מכן - המשך החפירה ל"פעימה" הבאה.

נזכר בסכימת החניון כפי שהצגתי בחלק 3א` של הפרוייקט המתגלגל:

 

ראשית החפירה - מהמפלס העליון (מגובה תקרת החניון) המהווה בשלב ראשון את פני הקרקע הטבעיים - עד מתחת לתקרה הראשונה. עם סיום החפירה - יחלו ההכנות לביצוע עוגנים זמניים (ראה סקיצה).

קיימות שתי אופציות לעוגני קרקע - עוגנים זמניים ועוגנים קבועים. בפרוייקט זה העוגנים שנבחרו הם זמניים בלבד וזאת מהטעם הפשוט שברגע שנוצקת תקרה - ניתן לפרק את שורת העוגנים הנמצאת מעלייה (חצי מטר מעל התקרה). התקרה למעשה מחליפה באופן קבוע את העוגן ומתנגדת לכוחות האופקיים המתפתחים על קירות החניון - עליהם נוכל ללמוד בסכמה הבאה.

העוגנים הזמניים יאפשרו להתגבר כל הכוחות האופקיים המתפתחים על כלונסאות הדיפון בשל הוצאת הקרקע מעברו הפנימי של המרתף. סכמת החפירה והדיפון ופירוס הכוחות על קיר הדיפון ייראו באופן כללי כך :

כפי שניתן לראות בסכמה - תתבצע בכל "פעימה", חפירה של כ - 3 מטרים (כחצי מטר מתחת לעוגן הזמני המיועד).

סכמת כוחות כללית והרעיון שמאחורי העוגנים הזמניים
המטרה בשתילת העוגנים הזמניים היא להתגבר ולהקטין את כוחות הלחץ - הנוצרים על קיר הדיפון בשל הפרש המפלסים שבין הקרקע הטבעית - לחפירת החניון.

מהלך העבודות ייראה כך:
1. ביצוע עבודות חפירה עד לגובה של כחצי מטר מתחת לתקרת החניון העתידית.
2. ביצוע שורת עוגנים זמניים לגובה החפירה הנוכחית.
3. חפירה לתקרת החניון הבאה, עוגנים זמניים וחוזר חלילה (4 פעמים).


מהלך ביצוע עבודות עוגני קרקע זמניים :
1. חפירה - חפירה למפלס הנמוך ב 0.5 מ"א מגובה העוגן המתוכנן - על מנת לאפשר מרחב עבודה למכונת הקידוח ולצוות העוגנים.

 

 

2. הכנות - מיקום מכונת הקידוח והכנות לביצוע העבודות.

 


3. קידוח - עבודות הקידוח הלכה למעשה. מקדח ספיראלי המוחדר לקרקע (אופקית) ומוציא אחריו את הקרקע שהופרה בשל החדירה אלייה.

 

 

4. הארכת מקדח - אורך מקטע הספיראלות הינו 2 מטרים ואורך הקידוח בפרוייקט 22-16 [מ"א] - בהתאם לשורת העוגנים. לאחר החדרת מקטע ספיראלה, מוסיף המפעיל ספיראלות נוספות עד לאורך הקידוח הרצוי.

 

 

5. שליפת מקדח - בתום הקידוח, שולף המפעיל את המקדח ומפרק את המקטעים של המקדח המוארך.

6. החדרת עוגנים - העוגן, הינו למעשה "צמה" של גדילי פלדה הכרוכים ומלופפים יחד ויוצרים את העוגן המלא. עובי הגדילים ומספרם - תלוי בכח המתיחה המיועד לעוגן זה.

 

 

7. דיוס עוגנים - כפי שציינתי, העוגן מורכב מגדילי פלדה המוחדרים לקדח העוגן. בנוסף לגדילי הפלדה, מלופפים לצמת העוגן בין 2-3 צינורות המאפשרים החדרת דייס - בהמשך התהליך. מטרת הדייס היא למלא את הטווח שבין העוגן - לקרקע ובכך ליצור כוחות חיכוך שיאפשרו את דריכתו. הדיוס נעשה באמצעות מכונת דיוס המחדירה דייס צמנטי בלחץ גבוה - לקצה הצנרת בצידו החיצוני של העוגן.

בסקיצת החתך שצרפתי - נוכל לראות את האלמנטים המרכיבים את העוגן:
תכלת - גדילי פלדה.
כתום - צנרת לדיוס.
אפור - דיוס הרווח הנוצר בין הגדילים והצנרת - לקדח בקרקע. 

 


8. הרכבת קורות - קורות פלדה קושרות את כלונסאות הדיפון - ומעבירות את הכח שיווצר בעוגן - כהתנגדות ל"רצון" של הכלונסאות להתהפך. הקורות הן מסוג IPN300. עם תום הרכבת הקורות, נוצקת תושבת השלמה בין הקורה לכלונסאות. מטרת התושבת היא להעביר בשלמות את הכוחות שנוצרים בעוגן - לכלונס.
 

 

9. דריכת עוגנים - השלב האחרון והמשמעותי ביותר לבדיקת טיב העוגן, הינה דריכתו. הדריכה נעשית באמצעות ג`ק הידראולי ("מגבה") ובו מכניסים כוחות מתיחה לגדילים ו"נועלים" אותם בכח רצוי. כח זה - יתנגד לכוחות המתפתחים בכלונסאות - בשל הפרשי הגובה הנוצרים בתחתית החפירה ולאורך הכלונס. העוגנים בפרוייקט זה נדרכים לעומס של 72 טון וננעלים בעומס 60 טון.
כתום - ג`ק הידראולי התלוי על העוגן, בשעת דריכתו.
אדום - משאבת לחץ.

 

 

מבט מלא על אחד מקירות הדיפון - 3-4 שורות עוגנים.

 

 

 

עוגן שלא ננעל עדיין

 


עוגן נעול

 

מעניין ? כנסו לכל הפרקים של מיזם פרויקט מתגלגל

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
4 תגובות
התמונה של אנונימי
אביאל
תודה רבה על הכתבה. מעניין ביותר. כמה דברים שלא מובנים לי: 1. כאשר קודחים את העוגנים - איך מוודאים שבאותו הזמן הקרקע לא קורסת בתוך הקדח? הרי מילוי הדיס לא נעשה תוך כדי. 2. כיצד מחדירים את הגדילים פנימה? ע"י מכונה/אחר? 3. בשלב הדריכה - עושה הגיון שחתך הגדילים קטן בקדח כאשר הם נמתחים, וכך הנפח שלהם בקדח הולך וקטן - ולכן נוצרים חללים בקדח והיחלשות אחיזת הגדילים והדייס בקרקע. יש לכך הסבר? מה אני מפספס פה? 4. מדוע העוגנים נקדחים דווקא בזווית הזאת? ולא אנכית או בזווית כלפי מעלה? הרי קריסה תגיע מלמעלה.. תודה מראש!
התמונה של אנונימי
נעם
תודה רבה על הפירוט הברור!
התמונה של אנונימי
עומריהו
איך הוצאתם את עודפי החפירה? בשלב הראשון אני מבין שע"י הרמפה שנוצרה מהחפירה של הבאגר, השופל הוביל את העודפים למשאיות, אך מה היה בשלב שנדרש היה לפנות את החומר שיצר את הרמפה? לא נראה שניתן היה לעבוד עם באגר שעמד מחוץ לחפירה..
התמונה של אנונימי
ערן
תעוד מרשים ברור ונהיר. תודה רבה!
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר