קורס הסמכת עורכי מבדקי בטיחות במוסדות חינוך

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לבטיחות התלמידים בסביבת הלימודים במוסדות החינוך. משרד החינוך פועל לאורך השנים לקבוע נהלים והנחיות מפורטות לגבי התנאים הנדרשים של מבנים חצרות ומתקנים במוסדות חינוך – בתי ספר וגני ילדים. 

לאור זאת, פיתח משרד החינוך תורה שלמה בדבר מבדק בטיחות במוסד החינוכי – קורס הסמכת עורכי מבדקי בטיחות במוסדות חינוך. תורה זו כוללת תרגום ההנחיות המפורטות לרשימות בדיקה מפורטות שאמורות לאתר את הסיכונים ולתרגם אותם לדוח מסכם מעשי שניתן לתרגם אותו לעבודות טיפול ותיקון הליקויים.

גדרות, חלונות, מדרגות, נקודות וחיבורי חשמל, מכשירים ואביזרים בכיתה, מעבדה ובמטבח, חומרי ניקוי, נדנדות - כל אלו עלולים להוות מפגע בטיחותי. באמצעות בדיקה והדרכה ניתן להציע התאמות לתקנים ולהנחיות, ובזאת להקטין באופן משמעותי את הסיכון לשלומם של ילדינו. המבדק הינו בקרה מדגמית האמורה לבחון במידת האפשר שאכן הרשויות/הבעלויות של מוסדות החינוך קיימו את הנחיות חוזר מנכ"ל בנושא בטיחות. כלומר, תפקיד הבדיקה המבוצעת ע"י יועץ עורך מבדק בטיחות מוסדות חינוך - מוסמך, לבדוק אם בשטח קוימו הוראות הבטיחות הרשומות בחוזר מנכ"ל ומחייבים מוסד חינוך, בית ספר או גן ילדים, הן בתכניות והן בביצוע הפיזי.

הנחיות משרד החינוך מדגישות כי רק בוגר קורס "עורכי מבדק בטיחות מוסדות חינוך" יכול לאשר בטיחותית מוסד חינוכי (בית ספר, גן ילדים, קייטנה, פנימייה וכדומה). מכאן שקורס זה מסמיך את בוגריו להיות בעלי סמכות לאשר בטיחותית מוסדות אלו הנדרשים לחדש את רישיונם כמוסד חינוך אל מול משרד החינוך.

בוגר קורס עורכי מבדקי בטיחות יהיה רשאי לאשר בטיחותית, בהתאם לדרישות חוזר מנכ"ל בנושאים הבאים:

  • מבדקי בטיחות במוסדות חינוך (גנים, בתי ספר, חטיבות ביניים, תיכונים, פנימיות מתנ"סים, קייטנות, ועוד).
  • ביצוע בדיקות, סקר בטיחות שנתי והפקת דו"ח מסכם של ליקויים ופערי ביצוע.
  • ליווי פרויקטים בהקמה של מוסדות החינוך.
  • מתן אישור בטיחות לקראת חידוש רישיון למוסדות הנדרשים לחדש את רישיונם.
  • מתן אישורי בטיחות בעקבות מבדק בטיחות למוסדות חינוך ברשויות ובעלויות לקראת פתיחת שנת הלימודים.
  • מבדקים ומתן אישור בטיחות לקייטנות.

דרישות הבטיחות הגבוהות של משרד החינוך מחייבות כי אחת לשנה - תיערך ביקורת במוסד החינוכי ע"י מנהל הבטיחות - במטרה לשפר את הבטיחות. במהלך הביקורת ייבדקו מגוון רחב של נושאים הקשורים בבטיחותם של הילדים, ותבחן ההתאמה של המוסד החינוכי לדרישות הבטיחות, כפי שמופיעות בחוזר מנכ"ל מטעם משרד החינוך (אשר מתעדכן מעת לעת).

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מציע הכשרה מסודרת ומרחיבה בתחום, במטרה להכשיר עורכי מבדקים על פי התכנית המאושרת של משרד החינוך. הקורס קיים כבר משנת 2004, ומוצע לקהל יעד רחב, הכולל בתוכו: אדריכלים, הנדסאים במקצועות הטכניים וממוני בטיחות (עבורם הקורס מוכר גם כימי כשירות מטעם המפקח על העבודה).

משרד החינוך ממליץ כי ההתקשרות לביצוע מבדק בטיחות זה תהיה עם בוגרי הקורסים של מרכז ההדרכה במכון התקנים הישראלי, על מנת להבטיח כי ביקורות הבטיחות יהיו מקצועיות ויעמדו בדרישות המשרד. קורס ייחודי זה נערך בשיתוף  משרד החינוך, ומטרתו היא הכשרת עורכי מבדקי בטיחות במוסדות חינוך לפי התוכנית שאושרה על ידי המשרד.

עורכי מבדקי בטיחות במוסדות חינוך מחויבים לבצע שני ימי כשירות בשנה ולקבל תעודה ממוחשבת ממכון התקנים הישראלי, אותה יתבקשו להציג במעמד המבדק.

תנאי הסף לכניסה לקורס:

1.      תעודה בתוקף של ממונה בטיחות בעבודה

2.      אדריכל/ית או מהנדס/ת או הנדסאי/ת - בהכשרה

הקורס מועבר על ידי מנחה ותיק ומומחה בתחום, אינג' אלכס אוסטרניק, העובד גם כיועץ בטיחות של משרד חינוך, מנהל מקצועי בקורס מנהלי בטיחות במוסדות חינוך וכמרצה קורס עורכי מבדקי בטיחות במוסדות חינוך.

אחד הבוגרים של הקורס, מיכאל בא-גד, מספק לנו הצצה על הקורס עצמו והעבודה הזמינה לאחריו:

מדוע החלטת ללמוד את הקורס?

במשך שנותיי כמנהל פנימייה, נתקלתי באירועי בטיחות רבים שיכלו להסתיים באסון. לכן החלטתי להתמקצע בנושא, להרחיב את תחום פועלי במטרה לפעול לשינוי ושיפור מצב בטיחות התלמידים במוסדות חינוך.

מה הלימודים מקנים לך?

דבר ראשון, מקצוע ופרנסה. נוסף על כך, גם ידע, אתגר, מפגש עם בעלי מקצועות שונים מחד ועם מנהלי מוסדות מאידך.

מה היתרונות של מרכז ההדרכה במכון התקנים הישראלי בהעברת קורס זה?

מכון התקנים הישראלי כגוף העוסק שנים רבות בתקינה, ובהבנת החומר ודרך הפעילות של המשתמש כך שהוא נוגע בכל הנקודות הרלוונטיות. המדריך/ המרצה אינג' אלכס אוסטרניק הוא אדם משכמו ומעלה - מלומד, מיוחד ומקצועי שעוסק שנים רבות בבטיחות במוסדות חינוך.

מה החשיבות של הקורס?

החשיבות גדולה מאוד, לקום כל בוקר ולדעת שאני עוסק בעניין הבסיסי והכי חשוב בעולם, מי לא רוצה שילדינו יחזרו בשלום לביתם?


לפרטים נוספים על הקורס ולהרשמה, לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
ליאור בן 30
חשוב להדגיש גם על החשיבות של "יחסי אנוש בסיסיים", לדוגמה בקורס האחרון שלמדתי דרך אתר https://www.beatmaster.info/ אז כשהגעתי למרכז היה למאבטח הרגל מאוד מיוחד שהוא בירך את כולם ב"שיהיה יום מוזיקלי" (מה שתאם את המוצר שקיבלתי מקורס למוזיקה), ולכן לדעתי חשוב לתת דגש לא רק על האבטחה עצמה אלא על התקשורת עם אינסוף האנשים שעוברים אצלך.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר