ראיון עם אינג` מיטל בודה, ראש המחלקה לטכנולוגיות מים

ספרי על עצמך
את התואר בהנדסה למדתי בטכניון (חיפה) ובהכשרתי אני מהנדסת מזון וביוטכנולוגיה. בנוסף לנסיון מקצועי בתחום, ועקב אהבתי המיוחדת להוראה - מזה כעשור אני מרצה בתחומי הביוטכנולוגיה, הכימיה והמזון.
עם הידע המקצועי, התחלתי להוביל את תחום טכנולוגיות המים במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באריאל, ולפתח את תחום הלימודים בנושאי תכנון מערכות - לסטודנטים לתואר הנדסאי ואף בקורסים ייעודיים המכשירים אקדמאים לתחום טכנולוגיות המים. פרויקט זה החל כפיילוט במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באריאל, וכיום העמיד מקבץ מוצלח של מהנדסים אשר עובדים בתחום - לשביעות החברות.
 
כיום, אני מכהנת כראש המחלקות למדעי החיים - במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה, אשר מכשיר אנשי שטח כהנדסאים לתחומי טכנולוגיות המים, הנדסת סביבה, הנדסת כימיה תרופתית והנדסת ביוטכנולוגיה.
 
מה כולל תפקיד ראש המחלקה לטכנולוגיות מים ?
סדר היום מעניין ומאתגר, הכולל בניית תוכניות לימוד, הוראת סטודנטים, עבודה מול מרצים (נמנים בעיקר על אנשי העשייה בתחומים הנלמדים) מפגשים עם סטודנטים, הנחיית פרויקטים, עבודה במעבדות, סיורים במחוזות התעשייה בתחומים הנלמדים ועוד. עיקר עבודתי במפגש עם אנשי התעשייה על מנת ליצור שיתופי פעולה בין מקומות העשייה - לסטודנטים הלומדים את המקצועות הנדרשים, תוך התאמת החומר הנלמד - לשינויים המהירים של השוק.
 
האם בנוסף להיותך ראש המחלקה הינך גם מרצה בפועל ?
כן. אני מאמינה בחשיבות יצירת הקשר עם הסטודנטים וההכרות האישית איתם. כאשר נפגשים עם סטודנטים באופן שבועי, על בסיס קבוע ניתן להכירם, להכיר את יכולותיהם הלימודיות וליצור קשרים אישיים יותר. אני מקפידה ללמד בכל המחלקות אותן אני מנהלת וליצור קשר אישי עם הסטודנטים.
 
ספרי אודות המחלקה לטכנולוגיות מים
המחלקה לטכנולוגיות מים, מורכבת מלימודי הנדסאים ולימודי הכשרה עתידיים לאקדמאים. במסגרת לימודי ההנדסאים לומדים כיום כ- 60 סטודנטים, במסגרת המותאמת לאוכלוסייה עובדת. אנו מסיימים כיום את המחזור השני בתחום חדש יחסית. בוגרי התוכנית עובדים היום במקצוע כטכנולוגים או כמתכנני מערכות מים. בנוסף, במסגרת לימודי ההכשרה לאקדמאים, אנו פותחים קורסי הכשרה ייעודיים בתחום, קורסים לחברות חיצוניות וקורסים עסקיים - למעוניינים בהעשרת הידע וההתמקצעות.
מהי בעצם טכנולוגית מים ?
המחסור במים היא אחת הבעיות החמורות ביותר שניצבות כיום בפני אוכלוסיית מדינת ישראל. עם ההחלטה לתעדוף הטיפול במים, קיים היום צורך הולך וגדל באנשי מקצוע מוכשרים ומיומנים, אשר ישתלבו בשוק העבודה המקומי: בתחומי ניהול מקורות מים, ניצול מאגרי מים קיימים, פיתוח ויישום תהליכי טיהור מים ושפכים, תהליכי התפלת מים ועוד.
תכנית הלימודים שלנו, ייחודית וחדשנית, ועונה על דרישות המעסיקים בענף. התכנית כוללת מעבר מלימודי בסיס במדעי החיים, ללימודים ייעודיים בתחומי ניהול משק מים, קידוח מים, איכות מים, טיפול בשפכים ובקולחין, תהליכי התפלה, דיגום מים, הידרולוגיה ועוד.
 
כמה שנים קיימת המחלקה ?
המחלקה לטכנולוגיות מים קיימת שלוש שנים, אך עוד לפני כן עסקנו בתחום - במסגרת לימודי הנדסאי סביבה.
מה מייחד את המחלקה ?
המחלקה פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם התעשייה, עם התאחדות התעשיינים - פורום תעשיות המים ועם מנהלת המים הלאומית. המחלקה מתמחה בנושאי תכנון מערכות מים - זרימה, הובלה ואיכות. הלימודים משלבים לימודים תיאורתיים, אך גם התנסות בשלל המעבדות הכימיות והביוטכנולוגיות המשוכללות הקיימות בקמפוס, תוך השתלבות בפרויקטים של תכנון מערכות מים וביצוען.
הסגל מורכב ממרצים מיומנים, רבים מהם אנשי תעשייה מקצועיים, המעניקים יחס אישי לכל סטודנט ומשתדלים לתת לכל סטודנט את הכלים הספציפיים הדרושים לו להצלחה. מתכונת הלימודים במחלקה היא במסלול משולב. הלימודים נערכים בימים חמישי ושישי בלבד, ולכן מתאימים גם לסטודנטים עובדים.
חיילים משוחררים או מסיימי שירות לאומי, זכאים למימון מטעם מישרד הבטחון, בגובה של 90% משכ"ל למשך השנתיים הראשונות, וזאת מתוך מטרה לחשוף את החבר`ה הצעירים למקצועות מבוקשים, כדוגמת ההכשרה כהנדסאי - אשר דרוש ביותר היום במשק.
מהם תנאי הקבלה למסלול ?
תנאי הקבלה ללימודים, נקבעים ע"י הגוף המפקח והמסמיך - מה"ט (המכון להכשרה טכנולוגית) המופקד על הכשרת הנדסאים בארץ. תעודת בגרות מלאה, או לפחות ציונים חיוביים בבגרות במקצועות מתמטיקה, אנגלית והבעה/ספרות. תנאים אלו מעודדים סטודנטים ללמוד מקצוע מאתגר זה ומשימתנו הופכת למורכבת יותר כאשר החומר הנלמד מוכל בסטודנט בעל נתונים גבוהים או בעלי נתוני פתיחה נמוכים יחסית - אך בעל מוטיבציה להצלחה, אשר לא מאחרת לבוא. כאן, בניגוד למחלקות ההנדסה האקדמיות, עבודת המרכז להנדסאים מורכבת וניתנת לעשייה עם מערכת לימודית תומכת, מרצי שטח טובים והרבה תמיכה בסטודנט וחשיפתו לתעשייה.
 
האם ניתן להשלים מהנדסאי למהנדס ובאילו תנאים ?
בוגרי המחלקה יכולים להמשיך ללימודי הנדסת כימיה במסלול ייעודי מקוצר - תוך שימוש בידע הנרחב שרכשו במהלך לימודי ההנדסאים. אפשרות זאת, מאפשרת לסטודנטים לפסוח על המבחן הפסיכומטרי וליהנות ממקצועיות תוך התנסות הלכה למעשה - בשטח. יתרה מכך, הסטודנטים שלנו - יכולים להתחיל ולצבור נקודות זכות לתואר "מהנדס" תוך כדי לימודי ההנדסאים.
 
האם המרכז מציע הכשרות בתחום המים בנוסף ללימודי הנדסאים ?
המחלקה מציעה קורסים והכשרות למהנדסים בתחום המים וטכנולוגיות המים. ישנם קורסים המתקיימים בשיתוף עם משרד התמ"ת וישנם קורסים עסקיים.
הלימודים המתקיימים בשיתוף משרד התמ"ת נערכים בקורס מרוכז. הלימודים מתקיימים במסלול בוקר, 5 ימים בשבוע, במשך כ- 4 חודשים. הקורסים העסקיים מותאמים לסטודנטים, אנשי מקצוע או למתעניינים בתחום, המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם. קורסים אלו מועברים במתכונת המתאימה לסטודנטים עובדים. תוכניות הלימוד מותאמות לנדרש במשק העבודה, ומכשירות את בוגר התוכנית בכלל ההיבטים ההנדסיים, והביולוגיים - הנדרשים לשם הכשרתו בתחום טכנולוגיות מים בישראל. הידע והניסיון איתם מגיעים הסטודנטים האקדמאים לקורסים שלנו, בשילוב התכנים המוענקים להם בתחום טכנולוגיות המים, הופכים אותם למולטי דיסציפלינאריים ולעובדים בעלי יכולת חשיבה ויישום מערכתי רחב.
 
האם המחלקה מתכוונת להעביר תכנים בנושאים נוספים פרט לתחום המים ?
כן. מעצם חיבורנו לתעשייה ולצרכים של שוק העבודה, המרכז מציע קורסים והשתלמויות המתאימים למעוניינים להעשיר את ידיעותיהם בתחומי המים והסביבה. אנו מעבירים קורסים בנושאי טכנולוגיות מים, איכות מים, התפלה, אנרגיה מתחדשת, ניצול אנרגטי ועוד.
 
מה היית מייעצת למתלבטים \ מתעניינים בלימודי קלינטק ?
תחום הלימודים הינו תחום מרתק, אותו אנו חיים מידי יום ביומו. לצד המקצוע המרתק אני סבורה שהלומדים יחושו סיפוק מהבנתם את הנעשה בתחום הסביבה ומתרומתם לסביבה ירוקה ואיכותית יותר.
 
האם את מזהה מגמה חיובית בביקוש לעובדים בשנים האחרונות בתחום הקלינטק ?
במהלך השנים האחרונות נערכו מחקרים שהעלו כי קיים חוסר ממשי באנשי מפתח בתחום המים וכי מחסור זה עומד לגדול בשנים הבאות. עד כה בוגרינו נקלטו בהצלחה מרובה במשרדי התכנון, הביצוע והמחקר - בתחום טכנולוגיות המים. 
לאילו תכונות אופי את מצפה מהבוגרים שלך ?
אני מצפה שבוגרי יהיו בעלי מיומנויות למידה גם בנושאים חדשים אותם לא למדו. אנו מנסים לתת להם את הכלים להתמודדות עם תכנים, מצבי תכנון או בעיות העלולות לצוץ במהלך בקרת התהליכים. כמו כן, אני מצפה שיהיו בעלי ראייה מערכתית רחבה, יצירתיים אך פרקטיים, מסורים ובעלי ראש פתוח לרעיונות.
מה דעתך על הנתק שבין האקדמיה לפרקטיקה וכיצד לדעתך ניתן לגשר עליו ?
לשמחתי, הנתק בין האקדמיה לפרקטיקה אינו גדול בקרב הלומדים לתואר הנדסאים. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם התעשייה ומעודכנים כל הזמן לגבי הצרכים העולים מהשטח ולגבי דרישותיהם מהעובדים. אחד מהיתרונות הגדולים בלימודי הנדסאים הוא שבנוסף לידע התאורטי הנדרש הבוגרים יוצאים עם "מקצוע ביד".
האם מתקיים קשר בין המחלקה לתעשייה עצמה ?
קשרינו עם התעשייה הדוקים ומתפתחים כל הזמן. אנו בקשר עם התאחדות התעשיינים - פורום תעשיות המים, מנהלת המים הלאומית, ארגון המהנדסים העצמאיים וחברות רבות נוספות ממשלתיות ופרטיות. בנוסף ללימודים הפורמליים נהנים הסטודנטים שלנו מהרצאות אורח הניתנות מידי אנשי מקצוע הן מהאקדמיה והן מהתעשייה, מסמינרים וסדנאות בנושאים נבחרים כגון לימוד תוכנות מחשוב מתקדמות בתחום. במהלך הלימודים משתתפים הסטודנטים בסיורים בתעשייה ( מט"שים, ש"פ דן, IDE וכן משתתפים בכנס השנתי של איגודי המים) כמו כן, אחת לשנה מקיים המרכז כנס סביבה ירוקה - כנס ייחודי מסורתי של המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באריאל.
הכנס מתקיים זו השנה השלישית והוא כולל את כלל מחלקות המרכז על תחומיו הטכנולוגיים - העיצוב והתקשורת. השנה הכנס הינו בסימן התחדשות. הכנס יתקיים במהלך יום ג` ה 3 במאי 2011 ויעסוק במגוון נושאים טכנולוגיים ותקשורתיים בתחומי איכות הסביבה. הכנס המסורתי זוכה לברכתו השנתית משר להגנת הסביבה מר גלעד ארדן ולסיקור תקשורתי רב. לצד הכנס והרצאותיו, תתקיים תצוגת פרויקטים של סטודנטים בנושא הכנס, לצד חשיפת פעילות של ארגונים וחברות מובילות בתעשייה, המקדמות תחום זה בקרב החברה והמשק.
 
היכן משתלבים בוגרי המחלקה ?
את בוגרינו ניתן למצוא במגוון תפקידים וחברות בתחום, חברות כגון מקורות, רשויות מקומיות, תאגידי מים, צה"ל, מפעלי התפלה ומשרדי תכנון פרטיים. לא רק הבוגרים שלנו נקלטים לעבודה, אלא גם סטודנטים המתחילים לחפש עבודה במהלך לימודיהם, על מנת לרכוש ידע ונסיון נוסף.
 
דוגמאות לסטודנטים שהשתלבו בתעשייה יש למכביר. מיכאל קורלנדסקי, שלמד אצלנו הנדסת סביבה,עובד בהצלחה מרובה בחברת מקורות. אינג` יעל נעמני הגיעה אלינו ללימודים לאחר שלמדה הנדסת פלסטיקה. היא למדה קורס בטכנולוגיות מים לאקדמאיים ומאז היא עובדת במשרדי תכנון. כיום היא עובדת במשרד גלבוע מהנדסים כמתכננת מערכות של מיזוג אוויר ואינסטלציה.

האם המנחים של פרויקטי הגמר הם אנשים מהתעשייה או מהאקדמיה ?

מנחי הפרויקטים מגיעים ממרחב דיסציפלינות, חלקם מהתעשייה וחלקם מעולם המחקר והאקדמיה. הפרויקטים נערכים במגוון נושאים ושיתופי פעולה עם גורמים שונים. כל סטודנט רשאי לבחור את הנושא המדבר אל ליבו ולבצע בו את פרויקט הגמר. בין הפרויקטים ניתן למצוא פרויקטים בתחום איכות המים, ניתוח מערכות מים, תכנון מערכות, מחקרים בנושא אופטימיזציה של תהליכים המתרחשים במט"שים, מתקני ריכוך וכדומה.
מסר לסטודנטים הפוטנציאליים ?

כולם מוזמנים להצטרף לכנסים ולהרצאות האורח, על מנת להתרשם מהמתרחש במרכז הפעיל והתוסס שלנו. מומלץ גם להתחבר לדף הפייסבוק שלנו "המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה" לקבלת מידע על ארועים ותכנים מקצועיים איכותיים, ויתרה מזו להבין איך לימודים הופכים להצלחה בשטח כאשר גם עבודה ויישום נימצאים לצידם. חשוב לבחור מסלול לימודים אשר מאפשר בסופו עבודה ולא רק תואר. במידה ומעוניינים בתואר בקצה - אני ממליצה לבחור במסלול הנדסאי - אקדמאי. הנדסאי בשביל המקצוע והדרישה בעבודה, אקדמאי על מנת שנוכל להתקדם ולהרחיב אופקים.
 

יצירת קשר
אינג` מיטל בודה -
ראש מחלקות הנדסת ביוטכנולוגיה, הנדסת כימיה תרופתית וטכנולוגיות מים. דוא"ל: budam@ariel.ac.il

 


 

פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר