תחזוקה וכשלים במערכות איטום גגות


תחזוקה נכונה של מערכות איטום בגגות נועדה להשגת שני יעדים

 
1. מניעת נזקי הצפה , נזילות ורטיבויות.
2. הארכת משך החיים של מערכת האיטום.
 
נדגיש, כי כאשר אנו מדברים על תחזוקת גגות איננו מתכוונים לפעולות נקיון שגרתי בלבד. תחזוקה נכונה של מערכת איטום גג כוללת מכלול פעולות שיש לתת עליהן את הדעת, ואשר עליהן נפרט במאמר זה.
 
מעקב ובצוע שוטף אחר פעולות אלו יכול להאריך את חייה של מערכת האיטום בגג ואף להכפיל את אורך חייה.
 
כפועל יוצא מכך, נוכל להשיג חסכון כספי משמעותי ביותר, הן מבחינת מניעת נזקי הרטיבות שעלולים להתרחש למבנה והן מבחינת העלות הכספית הכרוכה בחידוש מערכת האיטום בגג.
 
על כך יש להוסיף ולהסב את תשומת הלב לעובדה שחידוש מערכת איטום של גג, תהפוך להיות יקרה עוד יותר כאשר התקיימה בו הזנחה ממושכת.

משך החיים של מערכות איטום גגות , תעודת אחריות ופיקציות נוספות
 
כתוצאה מחוסר הבנה על אופן התפקוד והסיבות לכשלים של מערכות איטום בגגות, נוצרו בארצנו סטיגמות מסויימות, שזה המקום להפריכן. להלן מספר דוגמאות להסכמות נפוצות אותן אנו שומעים לעיתים תכופות, ואשר אינן נכונות -
 
"זיפות צריך לבצע כל חמש שנים".
"יריעות ביטומניות מחזיקות מעמד 10 שנים".
"תקופת האחריות מציינת את משך החיים של שכבת האיטום".
 
כל האמרות הללו אינן נכונות.
 
משך החיים של שכבת האיטום בגג יכול וצריך להיות ארוך יותר, ולעיתים אפילו כפול, מפרק הזמן שמצויין על גבי תעודות האחריות והמועד המתאים לחידוש שכבת האיטום בגג אינו קשור בהכרח למספר שנות קיומה של המערכת.
 
כשלים של שכבות איטום בגגות
 
קיימת דעה רווחת, הטוענת שמשך החיים של שכבת האיטום בגג תלוי בעיקר בעמידותו של חומר האיטום אשר בו השתמשו. תורמת לכך העובדה שאנו נתונים ללא הרף למרוץ אחר חומרי איטום מתקדמים יותר וטובים יותר.
 
לסוג חומר האיטום אכן ישנה ללא ספק השפעה מכרעת על משך הקיום של מערכת איטום. אך האמת בשטח היא, שאם נביט מקרוב על הסיבות לכשלים בגגות ועל מצבן של שכבות האיטום - נגלה שברוב המקרים הסיבות לכשלים כלל אינן שייכות לסוג חומר האיטום (!).
 
ברוב המקרים, נגלה שהסיבה לכשל באיטום הגג היא כתוצאה מאחד משני הגורמים הבאים:
 
1.   עבודות האיטום לא בוצעו היטב, מלכתחילה.
2.   לא בוצעו פעולות אחזקה.
 
על גגות בהן מערכת האיטום בוצעה כשורה, נגלה שמערכת האיטום תמיד כשלה בנקודות מקומיות בלבד. 
 
כתוצאה מחוסר תחזוקה, הופך כשל מקומי לעיתים תכופות, לכשל כללי של כל המערכת.
 
אם לסכם זאת בקצרה, כשלים של מערכות איטום גגות נגרמים ברובם מהגורמים הבאים:
 
גורם ראשון - עבודות האיטום והכנת התשתית - לא בוצעו כשורה.
 
יעידו על כך ליקויים בשכבת השיפועים (שלוליות), התנתקויות של חומרים צימנטים (רולקות) מן הקירות ומן המעקות סביב הגג, חיבור לקוי של חומר האיטום אל התשתית כתוצאה מאי הכנת השטח (נקיון) או כתוצאה מעבודה רשלנית נטו. ואל כל אלו מתווספות כמובן פעולות אטימה חובבניות או רמאות לשמה, שאין טעם להרחיב עליהן את הדיבור.

גורם שני - חוסר תחזוקה.
 
כאשר עבודת האיטום בוצעה כשורה, נגלה שהממצאים הבאים הם השכיחים ביותר בשטח.
 
1. התנתקויות מקומיות של שכבת האיטום מן המעקות / קירות סביב הגג.
2. נזק ובלאי מואץ לשכבות איטום ביטומניות- כתוצאה מאי הלבנה / הגנה מקרני השמש של חומרים ביטומנים חשופים.
3. פגיעות מכניות בשכבת האיטום כתוצאה מחפצים, ערמות לכלוך, ועבודות שבוצעו על הגג.
 
[ יש להוסיף לרשימה זו את "מגפת" החומרים האקרילים מן הדור הישן, בה נהרסו חומרים אלה לאחר שהייה ממושכת תחת מים. אך גם את התופעה הזו היה אפשר למנוע עם הכנת שטח נכונה
הכוללת יציקת שיפועים ומניעת שלוליות ].
 
בעקרון - כמעט בכל מקרה נגלה שמערכת האיטום כשלה בצורה מקומית בלבד, אשר גרמה בסופו של דבר למסקנה שיש להחליף את כל שכבת האיטום.
 
נגלה גם, שאם אותה פגיעה מקומית היתה מתגלית ומטופלת במועד, אף בטרם התרחשותה, החלפת מערכת האיטום של הגג כולו היתה נמנעת.
 
הזנחת גגות היא תופעה נפוצה במיוחד בבתים משותפים, בהם הגג שייך "לכולם", דהיינו - לאף אחד. אך היא קיימת גם על גבי גגות של מוסדות ציבור , בנינים מסחריים ובתים פרטיים.

תחזוקת גגות
 
אורך חייה של מערכת האיטום בגג הולך ופוחת בצורה משמעותית כאשר אותו גג איננו מתוחזק או כאשר נעשה בו שימוש לא תקין.   
 
ליקויים קטנים בשכבת האיטום, הנראים לכאורה חסרי משמעות, הופכים עם הזמן לליקויים מהותיים שלאחריהם החלפת כל שכבת האיטום הינה בלתי נמנעת, משום שמי הגשמים חודרים ועוברים הרחק אל מעבר למיקומו של הליקוי.
 
אם נקפיד לבצע תיקונים מקומיים קטנים בטרם הם "לפתע" מתגלים ואם לא נמתין עד לגילויי רטיבות מאוחרים - נוכל לדחות את חידוש מערכת האיטום של הגג למשך שנים רבות.
 
בדיקת גג תקופתית מומלץ לבצע לפחות פעמיים בשנה : פעם אחת בסתיו - לפני תחילת הגשמים, ופעם נוספת - לקראת הקיץ. במידת הצורך יש לבצע טיפול או תיקון מקומי מונע, כפי שיוסבר בהמשך. 
 
להלן מספר המלצות לדברים חשובים שעליהם יש להשגיח.
 
ניתן לחלק את בדיקת הגג לשני תחומים כלליים :
 
1. נקיון הגג.
2. בדיקת ליקויים בשכבת האיטום ובשכבת ההגנה של האיטום.
 
1. נקיון הגג
 
אל נקיון הגג יש להתייחס כדבר הכרחי אשר יש לבצע אותו באופן שוטף. כשם שנהוג לבצע נקיון של גינה, שביל חיצוני או חצר, כך גם עלינו לנהוג כלפי הגג שנותר תמיד מקופח.
 
הצפות, סתימת מרזבים
 
לכלוך מסוגים שונים, שאריות עלים, פיסות נייר ושקיות פלסטיק מעופפות - גורמים כולם לסתימת פתחי המרזבים. כתוצאה מכך עלולה להגרם הצפה רחבת היקף של כל שטח הגג, אשר ההשלכות הכספיות שלה לעיתים עצומות : גובה המים מטפס אל מעבר לגובה האיטום בקירות שמסביב לגג ומשם המים חודרים אל מתחת לכל שכבת האיטום, אל הקירות, או ישירות אל הקומה העליונה דרך פתחים ומעברים שונים. הצפה שכזו יכולה לעיתים לגרום לנזק של עשרות אלפי שקלים כאשר היא איננה מתגלה במועד, כגון במקרה שהדיירים פשוט אינם נמצאים בבית בעת ההתרחשות.

בנוסף לפעולות הנקיון השוטף יש להקפיד על כך שפתח המרזב יהיה מוגן מסתימות באמצעות רשת סינון יעודית שתונח לפתחו של המרזב.
 
נקיון ערימות אבק
 
להצטברות לכלוך ומשקעים על הגג ישנה השפעה שלילית ישירה על משך החיים של חומרי איטום. שכבות בוץ, אבק, משקעי פיח וחומרים כימיים שנאספים מהאויר, יכולים ליצור על גבי שכבת האיטום אזור "נוקשה" בו אובד כושר הגמישות של חומר האיטום. כתוצאה מכך נגרמת סדיקה זעירה של החומר והאצה של תהליך ההתבלות שלו באותו המוקד.   
 
שיפועים, שלוליות
 
שיפועים לא תקינים בגג גורמים להיווצרות שלוליות. אותן שלוליות, מלבד היותן מקור סיכון לחדירה של רטיבות, מהוות גם מקור לשקיעת אבק ולכלוך. 
 
תיקון שיפועים ושקעים יש לבצע כאשר ישנן שלוליות גדולות או כאשר ישנה שלולית באזור הסמוך לפתח הניקוז של המרזב. האזור הקרוב לפתח המרזב הנו האזור הרגיש ביותר בגג, מהסיבה הפשוטה שכמות המים שעוברת בו גדולה פי כמה מכל מקום אחר בגג.
 
את תיקון השיפועים יש לבצע באמצעות אנשי מקצוע משום שהדבר כרוך בחידוש שכבת האיטום באזור המטופל. שלוליות קטנטנות, אשר צוברות מים בכמות שמתאדה כבר באותו היום, אין טעם לתקן וניתן לדחות זאת למועד מאוחר יותר- בו נבצע חידוש של כל שכבת האיטום בגג.
 
מזגנים, דודי שמש, מערכות מיזוג
 
בסיסים של דודי שמש, מזגנים ומערכות מיזוג-מרכזיות אין להניח ישירות על גבי חומרי איטום. מפעת המשקל הכבד שוקעים הבסיסים אל תוך חומר האיטום וגורמים להיווצרות חורים ושקעים. לשם הגנה על חומרי האיטום יש להניח תמיד את בסיסי המתקנים השונים על גבי אריחים / אבני מדרכה, כאשר מתחתם יש להניח פיסה או שתיים של יריעה ביטומנית, בהנחה חופשית (ללא הלחמה).
 
בשיטה זו יש לטפל גם בקולטים של דודי-שמש. אלו נוטים להתחמם, להמיס את חומר האיטום ולשקוע לתוכו תוך כדי גרימת נזק. קולטי שמש ישנים אף נוטים לצבור חלודה ולהשבר וכשישנה נזילת מים מאחד הצינורות וכאשר הקולטים שקועים בשכבת האיטום– תחדור אותה נזילה היישר אל התקרה.  
 
מתקנים בגג מהווים מכשול למהלך זרימת מים תקין אל כיוון המרזב. הרמתם מונעת היווצרות שלוליות ולכלוך.
 
לעיתים תכופות נוהגים בעלי מקצוע שונים להשאיר על גבי הגגות דודי שמש ישנים, חלקי צנרת שהוחלפו, פיסות כבלי חשמל, וכדומה. את כל אלה יש לפנות משטח הגג.
 
הרמת כבלים, צינורות, חוטי חשמל
 
כבלי טלויזיה, חוטי חשמל, צנרת של דודי שמש ושל מערכות מיזוג - אסור שיהיו מונחים על הגג. אלו יוצרים חסימה למעבר המים אל המרזב ולהיווצרות משקעי לכלוך, בוץ ואבק. יש להרים ולמתוח אותם מעל פני הגג כך שיהיו מורמים באויר או צמודים אל הקירות. במקרה הצורך ניתן גם להניח צנרת מיזוג על גבי אריחי-מדרכה או מרצפות כאשר מתחת למרצפות יש להניח פיסה של יריעה ביטומנית.


צנרת חודרת
 

צנרת חשמל או מים אשר חודרת ישירות אל תוך שכבת האיטום כתוצאה מהתקנה רשלנית של מזגן או דוד שמש- מהווה מקור כמעט ודאי לחדירת רטיבות. במקרה שלא ניתן להמנע מהחדרת הצנרת דרך הגג (אף שלרוב ניתן להמנע מכך), יש לתקן את האזור באופן מקצועי באמצעות יציקה של הגבהה מבטון סביב אותה צנרת חודרת, על מנת למנוע הצטברות מים סמוך לנקודת החדירה. לאחר מכן יש להשלים את שכבת האיטום. מלאכה זו מומלץ לבצע ע"י איש איטום מקצועי ולא על ידי בעלי המקצוע המעורבים (חשמלאי, איש מיזוג, אינסטלטור וכדומה).

2. בדיקת ליקויים בשכבת האיטום ובשכבת ההגנה
 
הלבנה, הגנה על שכבות איטום ביטומניות
 
יריעות ביטומניות רגישות לקרני השמש, במספר מוקדים. היריעות מיוצרות עם שכבת אגרגט אפור אשר מצפה את השטח העליון של היריעה ומגן עליה מפני קרינת השמש. אך במהלך עבודות האיטום, כתוצאה מהלחמת היריעה בחום והמסת הזפת, נוצרים מקומות בהם ניתן לראות זפת גלויה ושחורה מבצבצת מתחת ליריעה. ביצבוצי זפת שכאלה קיימים תמיד בחיבורים בין היריעות עצמן ובקצוות היריעות סביב הגג (בחיבורים עם הקירות).      
 
חובה להלבין את כל אותם המקומות בהן נראית זפת שחורה וגלויה. לעין הבלתי מנוסה ענין זה יכול להראות זניח, שכן מדובר בדרך כלל על ביצבוצי-זפת בגודל של כחצי סנטימטר. אך במהלך הזמן נהרסת הזפת כאשר איננה מוגנת, מאבדת מגמישותה, ועלולה להתלש ולהתנתק מהקירות בהיקף הגג. זהו המוקד הרגיש ביותר במערכות האיטום על הגגות. אם נגן על אותם המוקדים בקירות בהם הזפת חשופה - נוכל להאריך את חיי שכבת היריעות במספר שנים נוספות.
 
במקרה של גגות עם זפת כמובן שחובה לבצע הלבנה (או סיוד) על כל שטח הגג. השארת הזפת חשופה לשמש, אפילו בחודשי החורף והאביב, גורמת להרס מוחלט של שכבת הזפת. המנהג של השארת הזפת חשופה לקרני השמש למשך מספר חודשים בשנה גורם לנזקים בלתי הפיכים ומסיבה זו בלבד אנו עדים לצורך בחידוש שכבות הזיפות בגג לאחר מספר מועט של שנים. נושא זה נידון במאמר על סיוד או הלבנת גגות ומומלץ מאוד ליישם את ההמלצות המופיעות בו.  
 
קרעים, חבלות
 
קרעים בשכבת האיטום נגרמים כתוצאה מפגיעות מכניות. חובה לתקן קרעים אלה מייד עם התגלותם ואין לדחות זאת למועד מאוחר יותר.   
 
לחדירת מים אל מאחורי שכבת האיטום, גם כאשר איננה מתבטאת בכתם רטיבות בתקרה, ישנה השלכה על משך הקיום של שכבת האיטום : הרטיבות מתפשטת אל מקומות רחוקים יותר מתחת לשכבת האיטום ובהמשך הזמן, כאשר הגג מתחמם, מנסים אדי המים להפלט כלפי מעלה- וגורמים לניתוקים של שכבת האיטום מהתשתית.
 
כאשר מדובר על גג עם חומרי איטום אקרילים תוכל הרטיבות אף להמיס ולהרוס את חומר האיטום לגמרי ,משום שחומרי אטימה אקרילים אינם מיועדים לעמוד בתנאי רטיבות מתמדת.   
 
כאשר הגג אטום עם יריעות ביטומניות יש לקרוא לאיש מקצוע שיבצע את עבודות התיקונים. במקרים אחרים ניתן גם לבצע את התיקונים באופן עצמי.
 
נפיחויות, בועות אויר
 
הופעה של התנפחויות (בועות אויר) בשכבות האיטום היא תופעה נפוצה, במיוחד בגגות עם יריעות ביטומניות. אך גם כאשר הגג אטום עם חומרים אחרים (זפת או חומרי אטימה אקרילים), ניתן להבחין בתופעה זו, במימדים מצומצמים יותר.  
 
התנפחויות נגרמות כתוצאה מאדי לחות הכלואים תחת שכבת האיטום.
 
כאשר מתגלות נפיחויות מקומיות קטנות בגגות עם יריעות ביטומניות, אין צורך להבהל. נפיחויות קטנות (בגודל של כ 20 ס"מ) אינן מסוכנות ואין צורך לטפל בהן. אך אם ישנה התנפחות גדולה במיוחד- כדאי לקרוא לאיש מקצוע שיתקן זאת באמצעות פתיחת המקום והלחמת טלאי של יריעה ביטומנית.   
 
בועות אויר שמתגלות בגגות עם חומרי אטימה אקרילים או עם זפת, אין להזניח ויש לתקן באופן עצמאי או באמצעות איש מקצוע, משום שחומרים אלה רגישים יותר לקריעה.
 
בעת בדיקת הגג יש לבדוק את כל הנפיחויות באמצעות מגע יד והקשה קלילה, על מנת לודא שמדובר על בועת אויר ולא על בועה שמלאה במים (!).
 
התנתקות חומרי איטום מהתשתית
 
התנתקות מקומית של חומר האיטום מן התשתית, ובעיקר מן הקירות סביב הגגות, היא הליקוי השכיח ביותר. אל התנתקויות מקומיות אלו יש להתייחס כאילו היו קרעים או חורים ויש לטפל בהן באופן מיידי.
 
המקום החשוב ביותר שאותו יש לבדוק הנו קצהו העליון של חומר האיטום אשר בקירות סביב הגג (מעל הרולקות). לעיתים קשה להבחין אם קיימת היפרדות בין החומר לקיר משום שההיפרדות נראית זעירה. הכלל הוא שבמקרה של ספק – אין ספק. בכל מקום בו קיים חשש שמים יכולים לחדור בין חומר האיטום לקיר- יש לתקן זאת.
 
בגגות עם יריעות ביטומניות יש לבדוק אם היריעות מוצמדות היטב זו לזו גם בחפיפות שבין היריעות. הבדיקה מתבצעת באופן ידני. גם כאן, אם קיים ספק באשר לאיכות החיבור בין היריעות- יש להתייחס אל אותה נקודה כאילו איננה אטומה ולתקן אותה.
 


כבלי טלויזיה וחשמל
 
בעלי מקצוע שונים קודחים חורים בקירות סביב הגג על מנת להעביר לאורכם כבלי-טלויזיה , חוטי חשמל וכדומה. יש לדאוג לכך שהברגים שהוחדרו אל הקיר יאטמו בהיקפם באמצעות מסטיק גמיש. חדירת רטיבות איטית אל תוך הקיר דרך קדחים שכאלו היא בלתי נמנעת, וכאשר קדחים אלו נמצאים באזור שקרוב אל שכבת האיטום, יכולים המיים לעבור ולעקוף את שכבת האיטום.
 
סדקים בקירות סביב הגג
 
סדקים בקירות ובמעקות סביב הגג מהווים גורם שכיח לחדירת רטיבות. מי הגשמים חודרים אל עומק הקיר דרך אותם סדקים ומשם היישר אל מתחת לשכבת האיטום. אין להסתפק בבדיקה שטחית של סדקים בקירות הפנימיים סביב הגג, אלא יש לבדוק היטב גם את הצד החיצוני של המעקות. סדקים בצידם החיצוני של מעקות סביב גגות הנם תופעה מאוד נפוצה וחובה לאטום אותם כאשר הם מתגלים. אטימה שכזו יש לבצע באמצעות איש מקצוע.
 
לסיכום
 
תחזוקה נכונה של מערכת איטום גג כוללת אם כך –
 
* נקיון תקופתי
* איתור תקלות בשכבת האיטום
* איתור מקומות בהם חומר האיטום אינו מוגן מהשמש
* איתור ובצוע פעולות מנע מקדימות לאיטום וחיזוק כל המקומות בהם ישנו חשש להתפתחות
   פגמים, ובמיוחד ניתוקים, בין שכבת האיטום לקירות סביב הגג.
 
 
בהנחה שעבודות האיטום בוצעו כשורה מלכתחילה, תחזוקת גג נכונה תשמור על מערכות איטום גגות במצב תקין - ולאורך שנים רבות מאוד. ההשקעה קטנה, אך משתלמת מאוד.
 
מאמר זה התייחס בעיקרו למערכות נפוצות כגון זפת, יריעות ביטומניות וחומרים אקריליים. מידע נוסף ניתן למצוא במאמר על איטום גגות ובמאמרים נוספים במדור מפרטי איטום ושיקום. נשמח לסייע ולענות על כל שאלה באמצעות פורום איטום ושיקום.
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר