על הכתפיים שלהם: כל מה שצריך לדעת על הסמכות למנהלי עבודה

פרויקט בנייה הוא עסק מורכב ורציני שדורש אחריות גדולה. לא מעט מהאחריות בפרויקט - החלק שמתייחס לאיכות, לבטיחות ולניהול העבודה באתר - ניצב על כתפיו הרחבות של מנהל העבודה. על אף הביקוש הגובר לתפקיד, במדינת ישראל חסרים כיום כ-5,000 מנהלי עבודה לפרויקטים בענף הבנייה. המדינה, מצידה, מנסה להקל על המבקשים להיות מוסמכים כמנהלי עבודה ומציעה מסלולי הסמכה מקוצרים לאנשי המקצוע בענף בעלי ניסיון מתאים. מי יכול להיות מנהל עבודה? מה צריך כדי להפוך לאחד? כמה ארוכה היא הדרך? את התשובות תמצאו במדריך זה.

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות שלנו ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

 

הקורס הבסיסי

ההכשרה הבסיסית והמלאה של מנהלי עבודה בבניין מיועדת למי שעוסקים בענף ומעוניינים לעבור לעבודות ניהול ופיקוח. בסיומה של ההכשרה מוענקת לבוגר תעודת "מנהל עבודה בבניין" מטעם משרד העבודה והרווחה. את ההכשרה ניתן לעבור במכללות שונות המכשירות בעלי תפקידים במקצועות הבנייה. אורכה 536 שעות לימוד אקדמיות, שבדרך כלל נפרסות על פני שנת לימוד במתכונת של יומיים בשבוע בערב.

כדי להתקבל לקורס מנהלי עבודה בבניין יש לעמוד במספר תנאי סף:

  • נדרשות 10 שנות לימוד לפחות.
  • נדרש ניסיון של שנתיים לפחות בעבודת בניין אצל קבלן רשום באחד מהענפים הבאים: ראשי, בטונדות ושלדים, דריכת בטון באתר, הרחבת מבנים או בריכות מים.
  • נדרשת תעודת מקצוע סוג 3 בטפסנות, ברזלנות או בנאות של משרד העבודה והרווחה.

ניתן להתקבל לקורס גם ללא תעודת מקצוע אם המבקש הוא בעל ניסיון של חמש שנים באחד מהענפים הנ"ל, ובנוסף לכך עבר הכשרה לעבודה בגובה, זאת בכפוף לראיון ולבחינת ידע של ועדת קבלה עם נציג אגף הפיקוח במשרד הכלכלה.

 

עלות הקורס נעה בין 17 ל-20 אלף שקלים וניתן להגיע אליו בהפניה מלשכת התעסוקה בהתאם לתכניות ההכשרה המקצועית שהיא מציעה. כמו כן, ארגונים כמו הקרן לעידוד ענף הבנייה וארגון הקבלנים מעניקים מלגות לימוד לחבריהם.

 

ההכשרה כוללת נושאים כמו תורת הבנייה ויציבות מבנים, חומרי בניין וציוד, ארגון וניהול אתר בנייה, בטיחות ועזרה ראשונה, ניהול עובדים ודיני עבודה. יש לעבור שתי בחינות חיצוניות של משרד העבודה והרווחה כדי לזכות בתעודת גמר: האחת בתורת הבנייה ויציבות מבנים והשנייה בבטיחות ועזרה ראשונה. בנוסף לבחינות אלה יש לעבור בחינה נוספת בעל פה בפני ועדת בוחנים על הנושאים השונים שנלמדו במהלך ההכשרה. הציון הסופי מורכב משקלול של הבחינות, כשמשקלן של הבחינות בכתב הוא 60% והציון המינימלי הנדרש בהן הוא 70. משקל הבחינה בעל פה הוא 40% והציון המינימלי הנדרש בה הוא 60. הציון המינימלי המשוקלל הנדרש כדי לקבל תעודת גמר הוא 70. הבחינות נערכות שלוש פעמים בשנה, בחודשים אפריל, יולי ודצמבר כשמי שנכשל במבחן רשאי לגשת למועד נוסף פעם אחת בלבד, תוך פרק זמן שלא יפחת מחודשיים מתאריך המבחן הראשון. שני כישלונות יחייבו חזרה על הקורס כולו, ורק אז יהיה ניתן לגשת שוב למבחן.

 

הקורס המקוצר

למהנדסים, להנדסאים ולטכנאים אזרחיים המעוניינים לקבל תעודת מנהל עבודה בבנייה, מאפשר משרד הכלכלה לעבור קורס מקוצר בן 106 שעות אקדמיות בלבד. תנאי הסף כדי להתקבל לתכנית זו:

  • מהנדס או הנדסאי או טכנאי אזרחי
  • סיים בהצלחה מבחן בטיחות
  • בעל ניסיון של שנתיים לפחות מיום קבלת הדיפלומה בעבודת בניין אצל קבלן רשום באחד מהענפים הבאים: ראשי, בטונדות ושלדים, דריכת בטון באתר, הרחבת מבנים או בריכות מים.

לקורס המקוצר ניתן גם להתקבל באופן חריג לאחר מעבר ועדת קבלה, אם מתקיים לגבי המבקש אחד מהתנאים הבאים:

  • מהנדס או הנדסאי שאינו אזרחי, אך בעל השכלה עם זיקה לתחום הבנייה
  • משמש כמנהל עבודה מלפני תאריך 1.4.1989 (ויכול להוכיח זאת)
  • בוגר קורס בטיחות בעבודות בנייה עם ניסיון של שבע שנים בעבודה אצל קבלן רשום
  • בעל ניסיון של 20 שנה לפחות עם המלצה של מפקח עבודה ראשי

במקרה האחרון, ובאישור של מפקח עבודה ראשי, ניתן לגשת ישירות למבחן בכתב ומבחן בעל פה, ללא אפשרות למבחן חוזר במקרה של כישלון.

הנדסאים ומהנדסים אזרחיים שעברו בהצלחה קורס עדכון טכנולוגי למהנדסי בניין בציון 70 לפחות, ובנוסף יש ברשותם שנתיים ניסיון מוכח בעבודות בנייה אצל קבלן רשום רשאים לגשת ישירות למבחן בעל פה ללא צורך במעבר הקורס כולו. כמו כן, הנדסאים ומהנדסי בניין שעברו במהלך לימודיהם את מבחן הבטיחות כפי שאושר על ידי מפקח העבודה הראשי, וברשותם שנתיים ניסיון בעבודה אצל קבלן רשום, רשאים גם הם לגשת למבחן בעל פה לצורך קבלת ההסמכה.

אם יש ברשות הנבחנים ניסיון של שנתיים בעבודה אצל קבלן רשום טרם קבלת תעודת המהנדס/הנדסאי, ניתן להסתפק בניסיון של שנה אחת נוספת בלבד לאחר השלמת הקורס, באישור חריג של מפקח העבודה הראשי.  

התכנים הנלמדים בהכשרה המקוצרת דומים לאלה שנלמדים במסגרת ההכשרה המלאה וכוללים לימודים תיאורטיים בענף, קורסים בנושא בטיחות בעבודה על כל היבטיה (עבודה בגובה, הנפת והרכבת אלמנטים, ביצוע הריסות, חשמל וכו') וקורסים בנושא ניהול עובדים ודיני עבודה. גם את ההכשרה המקוצרת ניתן ללמוד במכללות העוסקות במקצועות הענף והלימודים הם במתכונת ערב, בדרך כלל יומיים בשבוע. בדומה להכשרה המלאה, כדי לקבל את תעודת הגמר יש לעבור שתי בחינות חיצוניות בכתב של משרד העבודה והרווחה ומבחן נוסף בעל פה בפני ועדת בוחנים. כל הנהלים של הקורס המלא לגבי מועד הבחינה, ציון עובר והאפשרויות לבחינה חוזרת תקפים גם לקורס המקוצר.

 

אחרי קבלת התעודה

חברות קבלנות רבות עובדות בשיתוף פעולה עם המכללות שמכשירות מנהלי עבודה לענף הבנייה, כשברובן ניתן לקבל גם שירותי השמה. מי שנשלח לקורס מלשכת התעסוקה, בדרך כלל חוזר אליה לאחר הקורס כדי לקבל הצעות עבודה בתחום. כאמור, יש מחסור גדול בידיים עובדות בתפקיד זה בישראל, כך שהביקוש לתפקיד נכון להיום עולה על ההיצע הקיים.

 

בכל אתר בנייה בישראל חלה חובת מינוי מנהל עבודה על ידי מבצע הבנייה - מזמין העבודה או הקבלן הראשי. מנהל העבודה הוא זה שמנהל את כל אתר הבנייה ומפקח על הנעשה מבחינת איכות הבנייה, בטיחות ועמידה בתקנים. הוא מבצע תדריכי בטיחות יומיים לכל העובדים באתר וכל מה שקורה באתר נמצא תחת אחריותו. בשל כך, ההכשרה אורכת זמן רב ונדרש מעבר של בחינות הסמכה חיצוניות כולל עמידה בפני ועדה.

 

מנהל עבודה מוסמך ייחשב רק מי שסיים את ההכשרה ובידו תעודה המעידה על כך. גם לאחר ניסיון של 30 שנה ויותר בענף לא ניתן לעבוד בתור מנהל עבודה מבלי לקבל את תעודת הגמר ומתקיימת הקפדה יתרה על כך. חשוב להדגיש גם כי עבודה באתר ללא מנהל עבודה מוסמך ומדופלם מהווה עבירה על החוק, כשבנוסף לכך לא ניתן להעניק כיסוי ביטוחי לאתר בגין נזקים אם לא מונה בו מנהל עבודה (גם אם נרכשה פוליסה, היא אינה תקפה).  

 

רוצים לדעת עוד? לחצו על הקישורים למטה:

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר