הרכבות דוהרות קדימה ועמן ההכשרה החדשה של מהנדסי מסילה בישראל

 

״מהנדס צעיר המסתכל על תחום התשתיות הרחב ומעונין לבחור כיוון לקריירה - יכול לזהות בקלות כי תחום התחבורה הציבורית המסילתית מקבל כיום חשיבות גדולה מאוד וללא ספק מדובר בתחום שאליו יופנו תקציבים אדירים. למתעניינים בנושא, יכולה זאת להיות הזדמנות חדשה להשתלב בתחום שיש בו כרגע מחסור משמעותי במהנדסים מקצועיים, ולהגיע במהירות לעמדות מובילות בתעשייה.״

ראיון עם פרופ׳ תומר טולדו , ראש החוג ויזם המסלול החדשני להנדסת מסילות - פותח בפני מהנדסים חדשים את האפשרות להשתלב במסלול האקדמי הייחודי הראשון בישראל, המקנה הכשרה ייעודית בתחום הנדסת המסילה למהנדסים אזרחיים:

 

״בשנים האחרונות תעשיית תשתיות הרכבת גדלה וקיים צורך לתכנון וביצוע מגה פרויקטים מסילתיים. במדינת ישראל כיום לא קיימת תשתית אקדמית ללימודי הנדסת מסילה. מסלול זה פותח על מנת לתת מענה לצורך הלאומי להכשרת מהנדסים בתחום המסילה. מתוך צורך זה, ולשם מימוש התוכנית האסטרטגית לפיתוח רשת המסילות עד שנת 2040, יזמו משרד התחבורה ורכבת ישראל תכנית תעודה ללימודי הנדסת מסילה עבור בעלי תואר ראשון בהנדסה אזרחית. התוכנית פותחה בשיתוף המכון לחקר התחבורה בטכניון ואוניברסיטת דלוואר בארה"ב ומופעלת על ידי היחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ של הטכניון.״

 

ספר לנו על התכנית , על היוזמה ועל שיתוף הפעולה עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה:

״היוזמה המקורית לתוכנית עלתה בדיונים בין מחלקת ההדרכה של רכבת ישראל ובין היחידה ללימודי חוץ והמכון לחקר התחבורה בטכניון. אגף הרכבות והגופים הרלוונטיים האחרים במשרד התחבורה מבינים היטב את החשיבות של הנושא, תמכו ונרתמו לתוכנית מההתחלה הן בהיבט המקצועי והן בתמיכה הכספית בה.

התוכנית עוסקת בהיבטים השונים של הנדסת מסילה: תכנון המסילה עצמה, טכנולוגיות ביצוע, תחזוקה ובקרה, ביסוס, בטיחות וכדומה. המהנדסים המשתתפים עוסקים בתכנון במשרדי ההנדסה, בביצוע ופיקוח ובניהול הפרויקטים מטעם הרשויות הציבוריות. ״

כמו בכל תחום חדש ישנם אתגרים רבים בבניה והקמת מסלול מדויק הכולל סגל אקדמאי מצוין.

 

אז כיצד התנהל תהליך פיתוח התכנית?

״אתגר משמעותי היה במציאת מורים מומחים בתחום והגדרת התכנים. בכך נעזרנו מאוד בפרופ' אלן זרמסקי מאוניברסיטת דלוואר, מומחה בעל שם עולמי בתחום המסילה, שסייע לנו בבניית התוכנית על- פי דגם ותכנים הקיימים בתוכנית מקבילה באוניברסיטה שלו. הוא גם לימד בפועל חלק מהתוכנית."

 

לאן טסה הרכבת ומהן הבשורות לעתיד?

״תחום התחבורה הרכבתית בכלל והנדסת המסילה בפרט יהיו, ולמעשה כבר כיום מרכזיים מאוד בהמשך פיתוח מערכת התחבורה בישראל. הדרישה למהנדסים עם מומחיות בתחום כבר היום גדולה ותמשיך לגדול בעתיד. זאת בוודאי לא נישת בוטיק קטנה, אבל כן מצריכה ידע ומומחיות ספציפיים. למי שיתמחה הנושאים האלה יפתחו הזדמנויות ויהיה יתרון בתפקידי תכנון, ביצוע ופיקוח , ניהול, תחזוקה ותפעול שהצורך בהם רק ילך ויגבר.

תחום התחבורה כולו יקבל בשנים הקרובות תנופה גדולה. זה כבר מתחיל לקרות כמו שאנחנו רואים בתקציב המדינה החדש המתוכנן וזאת מגמה שעוד תתחזק בעתיד. אין פתרון אמיתי לשיפור התחבורה בישראל שלא חייב לכלול שדרוג משמעותי של התחבורה הציבורית – גם המוכרת באמצעות אוטובוסים וגם בשירותים חדשים ומגוונים יותר – של שירות לפי ביקוש, קווים גמישים, נסיעות שיתופיות, ניידות כשירות ועוד.

במהלך השנה האחרונה פיתחנו בשיתוף עם הגופים הציבוריים העוסקים בנושא - רכבת ישראל, צוות אב תחבורה ירושלים, נת"ע , חוצה ישראל ומשרד התחבורה תכנית נוספת למהנדסים בתחום של הנדסת מערכות רכבתיות – הציוד הנייד, מערכות האיתות והבקרה, הנעה וחשמול, ניהול התחזוקה ועוד. התוכנית עתידה להיפתח בחודש אוקטובר בקמפוס הטכניון בשרונה, תל אביב. גם בתוכנית הזאת עם פתיחת הפרסום עליה, ההתעניינות של המהנדסים מאוד גדולה מכיוון שהיא מכשירה מהנדסים בידע נוסף רחב ומשלים בתחום הרכבות עבור מערכת הרכבת הכבדה, הקלה והמטרו המוקמות ומתוכננות להיות מוקמות בעתיד.״

 

אז על מה חולמים בלילה מהנדסי מסילה?

שאלנו את בוגרי התוכנית על החששות והבחירה האמיצה במסלול חדש שאין עליו כל המלצה , ועל הדרך שהובילה לקריירה ייחודית בישראל

 

פבל צ'רנומורץ, מהנדס תכנון מסילות ברכבת ישראל ובוגר התוכנית מספר:

״תמיד היה לי חיבור אדוק למטוסים ולרכבות, חיבור שיכול להתבטא במגוון רחב של אפשרויות קריירה או להישאר בגדר אהבה רחוקה. ברגע ששמעתי על תכנית הצוערים לניהול תשתיות תחבורה, הכול התחבר לי: האהבה לרכבות הומרה ללימודי תשתיות תחבורה, ומסע ארוך בנבכי התחום הרחב יצא לדרך.״

״החששות העיקריים נבעו מכיוון שהמסלול חדש והקורסים מועברים לראשונה, כך שלא היה אף אחד שיכול לשתף מניסיון עבר לגבי רמת החומר, העומס הצפוי, וכמובן השילוב של עבודה משרה מלאה ביחד עם לימודי הנדסה היה חדש ומעט מרתיע עבורי." מוסיף פבל.

"למרות היותה של תשתית המסילה בישראל טיפה בים יחסית למדינות שונות בעולם שבנחלתן עשרות אלפי קילומטרים של מסילות ברזל, הידע המקצועי והספרות המקצועית בישראל נמצאים בעיניי בחזית אחת יחד עם אותן המדינות. הסיבות לכך לדעתי, בין היתר, הן תנופת הפיתוח שחייבה עמידה איתנה מבחינה מקצועית ובמקביל ההון האנושי של מהנדסי מסילות שעלו לארץ ודאגו לשימור וחלחול הידע, למרות היעדר הכשרה מקצועית יסודית לחלוטין במדינה עצמה, דבר שכמובן השתנה בשנים האחרונות.״

 

פבל צ'רנומורץ

 

כפי שציין טולדו - ״המומחיות הקיימת בנושא בארץ היא מוגבלת ומתבססת במידה רבה על עולי ברית המועצות לשעבר, שהם כיום בשכבת גיל מבוגרת,  ומכאן החשיבות של התוכנית לשיפור המקצועיות ויצירת קאדר חדש של מהנדסים מומחים בנושא.״

 

אביהו סיטון ,  גם הוא בוגר התכנית – עובד כמפקח פרויקטים באגף הביצוע, מוסיף:

״בתחום ניהול הפרויקטים אני רוצה להגיע לנהל מספר רב של פרויקטים במקביל ברמת שליטה גבוהה. במאקרו התשוקה האמיתית שלי היא לנהל מערך תחבורתי שנותן מענה מיטבי כולל לאזור מסוים, כך שיהיו מגוון פתרונות לנוסעים לכל הצרכים ובכל הפיצולים, בדגש על מערכות מוכוונות עירוניות כמו שבילים ומרחבים מותאמים להולכי רגל ורוכבי אופניים, תחבורה ציבורית נגישה למפלס הרחוב, חניונים מוסדרים לרכב פרטי באזורים אסטרטגיים בעיר ועוד.

כחלק מתפקידי אני נתקל באופן תדיר מאוד בסוגיות רכבתיות תכנוניות שכאשר נבחנות על שולחן השרטוטים לא לוקחות בהכרח את ההשלכות על ביצוע הפרויקט, וכאשר אני נתקל במקרים כאלו  הכלים שקיבלתי בלימודים מועילים לי במציאת פשרות או פתרונות אחרים שיהיו מקובלים על צוות התכנון ויתנו מענה גם לקשיי הביצוע.

 

אביהו סיטון

 

אחד הכלים המשמעותיים שקיבלתי בתור מהנדס בתחום הוא ההבנה שבסוף אנו כמהנדסים נדרשים לתכנן אוסף של פשרות עבור כל משתמשי הדרך, ואף אחד לא יצא כשכל תאוותו בידו, אולם בחלוקה נכונה של משאבי הקרקע ניתן להגיע לתוצאה מיטבית שתתרום את המקסימום בהסתכלות מאקרו ותשרת את רוב המשתמשים בקצה בצורה טובה בהסתכלות מיקרו.״

 

האם יש מקום לדבר על חדשנות בתחום זה?

״תחום הבניה ,לדעתי, נמצא הרחק מאחור בכל מה שיכולה להציע הטכנולוגיה ולוקח זמן רב להטמיע שינויים. אני חושב שישנו מקום לייעל את הליכי התכנון והניהול בתחום ואולי הגיע הזמן לעבור לניהול מבוסס ענן של כל הדיסציפלינות, כך שכל המתכננים יעבדו על אותו מודל ולא יהיו בעיות של עבודה על קבצים לא מעודכנים או זמן רב שמתבזבז בהעברת המידע והתכניות הרלוונטיות בין המתכננים." מוסיף אביהו.

 

החדשנות כבר פגשה את הענף , והשימוש בbim. מתקיים בתחומים רבים , לא הגיע הזמן להתחדש?

״כיום, הרכבת נכנסת לשלב חדש מבחינת חדשנות הכולל מעבר לטכנולוגיית איתות ETCS שלב 2  מדובר באירוע גדול מאוד מבחינת תפעול רכבות מכל הבחינות ואני חושב שלא יהיה מוגזם להגיד כי תנועת הרכבות מתחלקת ללפני ואחרי מבחינה זו. מספר אביהו.

השימוש בטכנולוגיה החדישה יביא את דיוק הרכבות לרמה גבוהה יותר, את השליטה במיקומי הרכבות גם בהיבט הבטיחותי, ואף לצמצום זמני ההמתנה והגדלת קיבולת הרכבות בתחנות״ .

צרנומורץ מוסיף: ״תחום תכנון המסילות מושפע מאוד מהחדשנות שפוגשת את תחום התשתיות והמסילות, מכיוון שאילוצי התכנון מוכתבים בין היתר על ידי שיטות הביצוע, מערכת האיתות והתקשורת ועוד. בנוסף לכך, לאחרונה אנו רואים כניסה הדרגתית של עולם ה-BIM (מידול מידע בניין) לתחום התשתיות בישראל, ואני מאמין שעם הטמעתו היסודית בעתיד הקרוב בעולם המסילות, נתחיל להרגיש את יתרונותיו. אחד היתרונות העיקריים מבחינתי, בתחום בקרת תכנון המסילות, הוא אפשרות להטמיע דרישות ואילוצי תכנון בתשתית ה-BIM, וכך להפוך את התכנון ליעיל יותר וחף יותר מטעויות הנדסיות״.

 

אז מה רואים כאשר מביטים קדימה?

 ״איננו רואים מצב בו לא יתקיים יותר צורך בהקמת תשתיות מסילה. תמיד יהיה צורך ליצר בקרה, תחזק, לשקם, לנהל, לשמור על הבטיחות, כך שעבודת המהנדסים בתחום לא תיגמר פתאום״ . אומר פרופ׳ טולדו .

״מי שמעניין אותו הנדסה אזרחית והתמקצעות בפרויקטים ברמות הגבוהות ביותר יעשה נכון אם יכנס לתחום המסילות, תחום זה הולך וגדל בעולם ובפרט בארץ שאנו נמצאים בפיגור רב בכל מה שקשור למסילות, גם של רכבות פרבריות וגם בסוגי רכבות אחרות כגון רכבת קלה, מטרו ועוד.

הפרויקטים מעניינים, הנדסיים מאוד, ומשלבים את כל התחומים של הנדסה אזרחית שניתן לדמיין״.  ממליץ סיטון.

אנחנו כבר קנינו כרטיס לרכבת , ואתם?

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר