טיפים למבחני מיון והערכה

תמי

בשנים האחרונות, הפכו מבחני המיון לטרנד. יותר ויותר חברות שולחות את המועמדים בחברתם למכוני מיון בהם יעברו סדרה של מבחנים מפרכים, או לחילופין יבחנו אותם במבחני מיון המיועדים לבחינה בתוך הארגון עצמו.

מבחני המיון אשר נערכים במכוני מיון כוללים סדרה של מבחנים וראיונות אשר נערכים ע"י צוות של פסיכולוגים קליניים ותעסוקתיים, מטרתם היא לאפשר למעסיק לקבל חוות דעת נוספת על המועמד מצד שהינו אוביקטיבי, תוך דגש על תכונות ומאפיינים אשר נדרשים לביצוע אותו תפקיד. בעצם, המבחנים מחדדים היבטים באישיותו וכישוריו של המועמדים, אך אינם מודדים את רמתו המקצועית.

בניגוד לחשיבה כי מבחני המיון מתקיימים רק למתמודדים על משרות בכירות, מבחני המיון מתקיימים בשלל התפקידים, החל מתפקיד מזכירותי פשוט ועד לדרגים רמים יותר. השימוש במבחני מיון משתנה מחברה לחברה, ולכן יתכן שחברה מסוימת תסתפק בראיון אישי בלבד, ואילו באחרת תשלח ליום מיון, וזאת על ביצוע של תפקיד זהה בשתי החברות.

ימים בודדים לאחר תום המבחנים, נשלחת לארגון הערכה אשר כוללת את הציונים עבור כל פרמטר אישיותי או חשיבתי בו נבדקת, ציון מסכם וחוות דעת כוללת אשר ניתנת על ידי הפסיכלוג המראיין שניתח את ממצאי המבדקים. חשוב לדעת, כי לאחרונה יחסית יצאה הנחייה כי יש להעביר את הנתונים המתקבלים לידי המועמד, אך הנחיה זאת נמצאת כרגע בשלבי משא ומתן וזאת לאור המתנגדים הרבים אשר קמו לה. עם זאת, ברוב המכונים ניתן לקבל בתשלום משוב על תוצאות המבדקים שעלו תוך מתן מענה לשאלותייך על ידי צוות הפסיכולוגים במקום.

 

מה המבחנים כוללים?

יום מיון כולל בדרך כלל 3 תחנות אותן עובר כל מועמד והן:

1. מבחנים ממוחשבים - מבחנים אלו מתחלקים לשניים: מבדקי כישורים ומבדקי אישיות.

שני סוגי המבדקים מוגדרים מראש ומותאמים למאפיניי התפקיד עליו אתם מתמודדים.

מבדקי הכישורים הם מבדקים פסיכוטכניים  באים לבדוק רמה של יכולות ביצוע שונות, לדוג: יכולת למידה, יכולת מספרית, הבנה כלכלית, תפיסה טכנית, תפיסה מרחבית, חלוקת קשב, זריזות ועוד.

מבחנים אלו מתנהלים לרוב במסגרת זמן מוקצב. לדוג: שאלון הבא לבדוק יכולת למידה יהיה מורכב מ 20 שאלות להן מוקצבות 15 דקות. יש לדעת לנהל את הזמן בחוכמה על מנת להשיג מירב תשובות נכונות. לא כדאי להתמקד באספקת מתן מענה לכל השאלות, אלא באיכות התשובות הניתנות לכל שאלה. וכן, לדעת מתי לדלג לשאלה הבאה במקום לבזבז זמן יקר.

מבדקי האישיות הם מבדקים אשר באים לבצע אבחון אישיותי על מנת לבדוק התאמת אישיותך לתפקיד המוצע וכיצד תתנהג במצבים מסוימים.הוא בודק תכונות כמו: אסרטיביות, אחריות, יכולת שיווק ושכנוע, עצמאות, יוזמה, תודעת שירות ועוד.

מבדקים אלו לרוב יכללו שאלוני דיווח עצמי, השלמת משפטים ועוד.

2. דינמיקה קבוצתית - במסגרת הדינמיקה הקבוצתית ימדדו האלמנטים הקואופורטיביים, יוזמתיים ומילוליים של כל מועמד תוך משימה קבוצתית אותה תדרשו לבצע. במהלך המשימה ימדד כל מועמד על התמודדתו, תפקודו והתנהגותו הכללית כלפי הקבוצה. בניגוד לחשיבה הכללית, להיות הבולט והמוביל ביותר במשימה לא יזכה אותך בהערכה טובה יותר. יש לדעת לתקשר עם חברי הקבוצה, לפרגן לחבר קבוצה אחר כשצריך, להביע דעתך, להשמע, להיות קשוב, ובעיקר להיות פעיל לאורך כל המטלה.

כמו כן, היו מודעים לשפת הגוף שלכם, ואמצו דפוס חשיבה משימתי וקבוצתי אשר יסייע בעדכם להשלמת המשימה. להיות דומיננטי ונחוש זה דבר חיובי אך לא באופן שרומס חבר קבוצה זה או אחר.

3. ראיון מול פסיכולוג - ראיון עומק אישיותי אשר עלול לארוך כשעה. במסגרת הראיון חשוב להיות חיובי ולענות על השאלות שתשאל באופן ענייני. כדאי להתכונן מראש ולדעת כיצד להציג את עצמך באופן ענייני וקולע, וכן לספק סיבות הגיונות לעזיבה\פיטורים מהחברות השונות בהן עבדת קודם לכן. כמו כן, חשוב להפגין נחישות ומוטיבציה גבוהה ולשמור על קשר עין במהלך הראיון.

 

כיצד מתכוננים ?

1. הכנה אישית - הכנה עצמאית כוללת קדום כל איסוף מידע על החברה והתפקיד עליו אתה מתמודד, וזאת על מנת להציג את ההתאמה הטובה ביותר לאורך מבחני המיון. הכנה למבחנים הממוחשבים ניתן לבצע באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים, לרוב של מכוני מיון, אשר מספקים מבחנים לדוגמא. וכן ע"י ספרים רבים וטובים שנכתבו בנושא ומספקים הכשרה מקיפה אף יותר. לראיון האישי כדאי להתכונן באמצעות הכנת תשובות ענייניות לשאלות הידועות החוזרות על עצמן וכן, לחשוב מראש על דוגמאות שניתן לתת בראיון המראות את תכונותיכם בצורה הטובה ביותר. דוגמאות לשאלות כמו: ספר לי הצלחה שלך, ספר לי על כשלון שלך, ספר לי על יוזמה שגילית, ספר לי על סיטואציה מורכבת בה נתקלת במהלך העבודה, ועוד. כדאי לבצע סימולציות מראש על מנת להגיע מוכנים.

בנוסף, במידה וקיימים לכם מכרים אשר עברו לאחרונה יום מיון במכון אליו נשלחתם או בכלל, כדאי לבקש מהם שיספרו לכם מה כללו התהליכים אותם עברו. יתכן אף שיהיו להם טיפים בשבילכם.

2. הכנה באמצעות גורם חיצוני - במידה ומנסיונות עבר ידוע לכם כי אינכם מצליחים להביא עצמכם לידי ביטוי במהלך ימי המיון, ישנם מכוני מיון אשר מציעים הכנה לימי המיון תוך ליווי ומתן משוב.

 

סיכום

ימי המיון הם ארוכים ומתישים וכדאי לדעת מה מצפה לנו ואלו סוגי מבדקים אנו עומדים לעבור. בעזרת הכנה קודמת הכוללת איסוף מידע והתכוננות לצורת ההצגה העצמית בראיון, יהיה לנו קל יותר לעבור אותו בהצלחה.

ארועים