טיפים למציאת עבודה לבוגרים

מערכת האתר

ניסיון מקצועי הוא קריטריון שלרוב ימצא בכל משרה מבוקשת. לרוב הוא מוגדר כתנאי חובה, או לפחות כיתרון. כיצד מחפשים עבודה כאשר בידנו תואר/הסמכה בלבד, אך ללא היתרון הנחשק? במקרה כזה, ישנם כמה דגשים אותם כדאי לקחת בחשבון, הן בשלב כתיבת קורות החיים והן בעת ראיון העבודה:

כתיבת קורות חיים

פתיח - מומלץ לפתוח בשניים, שלושה משפטים (לאחר הפרטים האישיים) המתארים אתכם ואת מטרתכם המקצועית. בפתיח תוכלו להציג את עצמכם ואת המוטיבציה הרבה שקיימת בכם כעושים את צעדיכם הראשונים לאחר קבלת ההסמכה/התואר. הפתיח נוטה לתפוס את העין של המעסיק ולקחת אתכם בחשבון למשרה המבוקשת על אף חוסר הניסיון.

השכלה - בשלב זה ההשכלה היא כמעט הכלי היחיד שנמצא בידיכם ולכן כדאי לפרט לגבי המסלול אותו לקחתם, וכן, להוסיף כמה מילים על פרויקט הגמר/סמינריון שלכם. כמו כן, במידה וסיימתם בהצטיינות את התואר או שנים מסוימות מהתואר, כדאי לציין זאת. דבר זה מקנה לכם יתרון על פני יתר הבוגרים שסיימו עמכם.

שירות צבאי\לאומי - יש מקום להרחיב לגבי התפקיד שביצעתם בשירות צבאי או לאומי, וכן לציין במידה ויש קידומים או קורסים שונים אשר מקנים לכם ידע וכישורים המיחדים אתכם.

ניסיון תעסוקתי סטודנטאלי - במידה ועסקתם בעבודות שונות ומזדמנות במהלך לימודי התואר שלכם, אין צורך לציין כל תקופת עבודה ואת התפקיד, אלא לסכום תחת טווח השנים הכולל כעבודה סטודנטאלית ולעיתים עדיף כלל לא לציין עבודות אלו. במידה ועבדתם בעבודה קבועה במהלך התואר, כדאי לציין, שכן מזה ניתן ללמוד עליכם כדבקים במטרה וכיציבים תעסוקתית.

במידה ומדובר על עבודה בעלת קשר לתואר שאותו ביצעתם, יש להדגיש ולפרט אותה, אף אם לקחת בה חלק רק חודשים ספורים. שכן, היא מקנה לכם יתרון גדול על פני יתר הבוגרים ללא הניסיון.

התנדבות - ציינו כל פעילות התנדבותית שלקחתם בה חלק, זה מקנה ערך מוסף.

 

צלחתם את שלב כתיבת קורות החיים וזומנתם לראיון? כבר עברתם את המשוכה הקשה ביותר, ההזדמנות ניתנה. עכשיו זה הזמן להוכיח את עצמכם בראיון העבודה:

 

ראיון עבודה

הערכה עצמית - זה שאין לכם ניסיון אינו אומר שאתם חסרי היכולות המתאימות לתפקיד. כדאי להשתמש ביכולות שלכם ולהפגין אותם בראיון תוך הבאת דוגמאות להמחשתם, גם זה אומר ממקומות תעסוקה אשר אינם רלוונטיים לתפקיד או מהשירות הצבאי. עוד לפני הראיון כדאי לחשוב מהן המיומנויות הנדרשות לתפקיד כדי שתדעו כיצד לענות לשאלות השונות. גם תקופת הלימודים יכולה להעיד על כישורייכם – לדוגמא עמידה ביעדים ובלחצים.

התפשרו - משרות ראשוניות אינן מתגמלות כמו משרות אשר מיועדות לבעלי ניסיון בלבד. על מנת שתוכלו לקבל את ההזדמנות להיכנס למקום עבודה ולצבור ניסיון ראשוני, עליכם להתפשר. לעיתים שכר שהוא מעט נמוך יותר או תקופת ניסיון ארוכה יותר, הם אלו שיפתו את המעסיק לקחת אתכם על פני מועמד מנוסה יותר. לאחר תקופה שתוכיחו את עצמכם, תוכלו להעלות את הרף ולהציג דרישות.

לא לשקר - היו כנים לגבי הידע והניסיון המקצועיים. המעסיק יעריך זאת על פני מועמד שמשקר ונתפס בקלקלותו.

חוסר ניסיון עשוי לשמש כיתרון - לעיתים מעסיקים יעדיפו לקחת עובד אשר מגיע "טאבולה רסה", על מנת שיוכלו להתאים את צורת חשיבתו ואופן עבודתו לארגון ויגיע ללא דפוסי עבודה אשר קשה להשתחרר מהם.

אישיות חשובה יותר מניסיון - מועמד מרשים אישיותיות ובעל פוטנציאל יחשב במקרים מסוימים בעל יתרון על פני מועמד בעל ניסיון אך לא מרשים. בנוסף, מועמד אשר רק סיים את לימודיו מגיע עם מוטיבציה ורעב גדול יותר מאשר כאלו שכבר נמצאים כמה שנים במעגל העבודה. זוהי תפיסה שחלק מהמעסיקים מחזיקים בה ולכן כדאי להתאמץ בחיפוש העבודה ולהגיע למשרות הנכונות.

ארועים