מאמר בדיקת תכנים

זה גוף המאמר

 

ענף הבנייה נמצא בעיצומה של צמיחה מואצת בארה"ב, באירופה ובישראל. שגרת החיים לצד הקורונה יצרה שילוב נדיר בין התפרצות של ביקושים לסחורות ומוצרים לבין מחסור בהיצע ובמלאים. בשנה האחרונה נתקלנו במושגים עלומים כגון שרשרת האספקה, משבר אנרגיה, מנת בוסטר, מחסור במלאי, אינפלציה ועוד... אספקת המוצרים וחומרי הבנייה בישראל נשענים ברובם על יבוא ולכן הענף מושפע משינוי מחירים וממגמות בעולם. מתחילת שנת 2021 עלו מדדי תשומות הבנייה, סלילה וגישור, מסחר ומשרדים ב-5.3% ,6.7% וב-7.7%, בהתאמה. עלייה דרמטית זו זהה לעלייה שהתרחשה במהלך 4 שנים במצטבר בין השנים 2017-2020 (נתונים אלו אינם כוללים את מדדי חודש דצמבר שטרם פורסמו נכון למועד כתיבת מסמך זה).

בסקירה זו נתאר את המגמות בשווקים המשפיעות על התשומות בענף הבנייה והתשתיות. כמו כן, נספק תחזית למה שצפוי להתרחש בשנת 2022 ונלמד על הקשר בין רמת היצור בסין, שער הלירה הטורקית, ועידת האקלים ולבין פרויקט בנייה באשקלון, בחדרה או בכל מקום אחר. פרט לגורמים אלו, ישנם גורמים עלומים נוספים אשר משפיעים על מחירי התשומות בענף הבנייה הישראלי ועל שורת הרווח במאזנים של העוסקים בבנייה בישראל ועליהם נרחיב בהמשך.

 

 

הקורונה חוזרת לכותרות

זן חדש בשם "אומיקרון" אשר התגלה בדרום אפריקה והחל להתפשט בעולם, גרמו לממשלות לנקוט שוב בצעדי חירום למניעת התפשטות הנגיף. למרות שהשפעת הנגיף ומידת איומו על הכלכלות טרם ידועה, השווקים לא המתינו והגיבו בעוצמה, לדוג' הנפט ירד ביום אחד בכ-13% (ירידה של 10$ ביום- הגדולה אי פעם מאז אפריל 2020!). מאז התפרצות הקורונה לעולמנו העולם חווה שיבושים רבים בשרשראות האספקה וחוסר איזון בין ביקוש והיצע. אישור החיסונים גרם להתפרצות ביקושים בעוצמה רבה שדחפו את מחירי הסחורות כלפי מעלה. כרגע ישנה אי ודאות בדבר עוצמת ההתפרצות של הזן החדש, אך נראה כי בטווח הקצר ה"אומיקרון" עלול להגביר את הסיכונים לפעילות הכלכלית ולשוק העבודה בעולם. יתכן ונשמע על זנים אחרים וחדשים בחודשים הקרובים מאחר ולמדנו שמדובר בוירוס מתעתע.

 

דמי הובלה ושינוע

לאחר שנים של עודף היצע בספינות ועלויות שינוע נמוכות, שנת 2021 מזוהה עם התפרצות של ביקושים וגודש בנמלים אשר התבטאו בעלייה של מאות אחוזים בתעריפי התובלה בעולם. עלויות היבוא לישראל מושפעות מתעריף דמי ההובלה בקו הימי מסין/מזרח אסיה לים התיכון (ישראל). בגרף מטה, ניתן לראות שעלות השילוח בקו זה עלתה פי 3 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וביותר מפי 5 ביחס לתעריף טרם המגיפה. לאחרונה, נראה כי העלייה בתעריפים התמתנה אך זן ה"אומיקרון" גורם שוב לשיבושים בשרשרת האספקה ואנו מזהים עליות בתעריפים שנובעים מבידוד של צוותים בנמלים, פקקים בנמלים, מחסור בעובדים ועוד גורמים שהיה נדמה שנפתרו. כפי שחווינו בשנה שעברה, הקשיים בשרשרת האספקה מייקרים את מחירי הסחורות (מחסור במלאים , מפעלים שמשביתים קווי יצור...), ולא רק זאת, גם מיסי היבוא (מכס, מס קניה, מע"מ)  שעולים יותר כפועל יוצא מעלויות השילוח תורמים להתייקרות המוצרים.

 

 

תופעה זו של תעריפי שילוח יקרים, ביחד עם קשיים בשרשרת האספקה מגבירה את הסיכון במסחר הגלובלי שאנו מכירים. מדינות יצטרכו להפחית את התלות שלהן בסחורות שמקורן בחו"ל ולבצע חישוב מסלול מחדש באופן שיגביר את הביטחון הכלכלי שלהן. תהליכים אלו ככל שיקרו יתבטאו ברמת מחירים גבוהה יותר. 

 

 

השכלה [%]

מגדר [%]

ביצוע וקבלנות

0-12-45-88+
מנהל פרויקט-17-2122-3027-35
מהנדס ביצוע10-1313-1817-2220-25
מנהל עבודה - מוסמך12-1515-2020-2423-28
מנהל עבודה9-1112-1515-21-
שינויי דיירים8-1010-1413-16-
חשב כמויות9-1110-1412-16-

עובדים שהוצאו לחל"ת [%]

המשך המאמר

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר