איך יוצרים מהפיכה? | ענף הבנייה מאמץ חדשנות טכנולוגית

ענף הבנייה נתפס כשמרני כשזה נוגע לאימוץ טכנולוגיות, אך בתקופה בה החדשנות והקידמה הטכנולוגית נמצאות "על הגל", גם ענף הבנייה נכנס למשחק. הפעם, נדבר על הדרך בה חדשנות בתחום חומרי הבנייה הובילה לתהליכי עבודה יעילים, חסכוניים, איכותיים וירוקים יותר.  

מהפיכות הן החלק מההיסטוריה שלנו, ויהיו גם הדרך המובילה לעתיד שלנו. החל ממהפכת הדפוס, המהפכה הגיאוגרפית, המדעית, התעשייתית, האורבנית ועד למהפכה הטכנולוגית ומהפכת המידע (שמוכרת לכולנו כרשת האינטרנט), הרצון לשנות ולקרוא תיגר על הקיים היה טבוע בנו מאז ומתמיד. 

אנחנו תמיד מוצאים דרכים לפרוץ גבולות ולייצר את הדבר הבא שיגרום לשינוי תפיסתי ופרקטי. זה תופס כמובן גם לגבי ענף הבנייה המסורתי והשמרן. אמנם הוא נחשב ל"late adapter" בכל הקשור לקדמה טכנולוגית, אך אין ספק כי הטכנולוגיה והחדשנות מייצרות ערך מוסף שיהפוך אותו לחסכוני, יעיל ואיכותי יותר.  

 

קדמה טכנולוגית היא הדרך להתייעלות בענף | צמנט וגבס 

רבים מכירים את הבעיה שבחיבור בין צמנט לגבס. זוהי תופעה מוכרת בה נתקלים קבלנים, מנהלי פרויקטים ויועצים בבואם לאטום קירות על בסיס גבס בחדרים רטובים (בלוקי גבס ו/או לוחות גבס). כאשר מיישמים חומר איטום צמנטי על תשתית מבוססת גבס, נוצרת תגובה כימית אשר גורמת להתנתקות של חומר האיטום מהתשתית ולכשל במערכת האיטום. למעשה, הסולפטים שבגבס "שותים" את המים מהחומר הצמנטי ובכך מאיצים את תהליך ההתייבשות שלו, מה שמוביל לסדקים והתנתקויות. במקביל, הסולפטים הרווים במים גורמים לגבס להתנפח ומקשה על החיבור בין שני החומרים. הפתרון הקיים לתופעה זו הינו יישום של שכבת פריימר מקשרת, אשר מבטיחה הדבקות והתחברות בין התערובת הצמנטית ללוח ו/או בלוק הגבס.

בתמונה: מריחת חומר איטום על גבי פריימר, תשתית גבס

אם נסתכל על הצורך ביישום פריימר בין שכבת האיטום הצמנטי לתשתית הגבס, נראה כי ישנן השלכות כלכליות עבור הפרויקטים. מדוע? יישום פריימר מוסיף שלב בעת ביצוע העבודה, הפרויקט מתארך כתוצאה מזמני המתנה לייבוש, יש יותר מקום לטעויות ביצוע, משתמשים ביותר חומרים- מה שיוצר עוד עלויות ופסולת באתר.

 

קדמה וחדשנות | כך יוצרים מהפכה

ענף הבנייה מתפתח בקצב מסחרר, ושימוש בטכנולוגיות חדשות מייעל תהליכים רבים בו. על כן, מציאת פתרון לבעיית החיבור בין הצמנט לגבס עלתה כצורך שיוביל לערך רב בענף.  

עם ניסיון של שלושה עשורים בפיתוח מוצרים ובתחום הצמנטי, התחלנו במעבדות קבוצת א.צ. בתהליך מחקר ופיתוח למציאת פתרון לחיבור בין הצמנט לגבס. פרמטר נוסף שנלקח בחשבון בעת פיתוח החומר, היה נושא הבנייה הירוקה אשר תופס תאוצה בעשור האחרון והפך להיות חלק מאיתנו ומדרך הפעולה שלנו. לכן, היה זה ברור כי גם הפיתוח החדש יהיה ברוח הבנייה הירוקה.

ביצענו ניסויי מעבדה וניסויים ויישומים בשטח, עד אשר מצאנו את הפתרון המושלם מבחינת חומרי הגלם, הייצור והיישום. כך, לאחר שנים של מו"פ הגענו לפריצת הדרך הבאה בתחום האיטום הצמנטי- הקוטפלקס E-701.

הקוטפלקס E-701 הינו חומר האיטום הצמנטי היחידי אשר ניתן ליישמו על תשתיות גבס ללא צורך בפריימר. ואם זה לא היה ברור עד עכשיו, אז כמובן שהוא מוצר בעל תו תקן ירוק ועומד בדרישת תקן ישראלי 6422.

את הקוטפלקס E-701 ניתן ליישום על גבי בטון, בלוק בטון / איטונג (לאחר שכבת הרבצה), טיח, תשתיות צמנטיות נוספות וכמובן על גבי לוחות ובלוקי גבס ללא צורך במריחת פריימר. מלבד איטום תשתיות העשויות גבס ללא צורך בפריימר, הקוטפלקס E-701 מתאים להדבקת לוחות Inseal  (לוחות קצף זכוכית) למבנה, לאיטום של רצפות וקירות חדרי אמבטיה ושירותים, מרפסות, יסודות, מרתפים, בריכות שחיה ועוד. זהו חומר גמיש, בעל יכולת גישור על סדקים מעל 2 מ"מ, ניתן ליישם עליו דבקים צמנטיים, ציפויי חוץ, שליכט אקרילי ועוד.

כעת, תהליך העבודה באיטום חדרים רטובים הוא פשוט וקל- מבצעים הכנות שטח בהתאם למפרט החומר, מטביעים סרטי אטימה במקומות הנחוצים ומורחים את חומר האיטום בשתי שכבות. וזהו. מקבלים איטום מושלם לחדר הרטוב.

ומה ההשפעות של שימוש בחומר זה בפרויקטים בשטח? קיצור זמן העבודה (אין צורך במריחת פריימר והמתנה לייבושו), חסכון בחומר – אין צורך בפריימר, יש אפשרות להשתמש בחומר איטום אחד לכל האתר, ולמעשה ניתן לחסוך בעלויות הפרויקט כולו.

כך יוצרים מהפכה.  

למידע נוסף על הקוטפלקס E-701 ניתן לפנות לעמוד המוצר בקטלוג >>

על המחבר