ראיון עם מהנדס שמואל (מולי) ליברמן, ראש המחלקה להנדסה
חלק ב` - גוף הראיון
חלק ג - דברי סיכום
מהנדס שמואל (מולי) ליברמן, בן 37 ואב לשלושה, מתגורר בתל אביב ועוסק בתחומי הבינוי והנדסה אזרחית כעצמאי במשרד לתכנון מבנים. בנוסף לכך, מכהן בשנתיים האחרונות כראש המחלקה להנדסה אזרחית (לימודי הנדסאים) במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל בשומרון. שמואל צבר ניסיון של 14 שנים בפדגוגיה וניהול וכ-11 שנים בתכנון קונסטרוקציות.
איך נראה סדר יום טיפוסי שלך ?
ניהול המחלקה כולל פיקוח ובניית מערכות לימוד וקביעת התכנים הנלמדים. בחינות, לימוד קורסי ליבה במחלקה, פיקוח והכוונת המרצים במחלקה על מנת לאפשר עשייה ברמה הגבוהה ביותר. בנוסף, אני מנוי על בניית תוכניות העשרה - כנסים, סיורים ועוד. ייחודה של המחלקה שלי נובעת מעצם העשייה והחיבור לתעשייה ולעולם התעסוקה .

גוף הראיון
מיהו המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה ?
המחלקה להנדסה אזרחית, הינה אחת המחלקות הותיקות במרכז, המכשירה הנדסאים לתחומי הניהול והתכנון. נכון להיום המחלקה הינה הגדולה הארץ ללימודי הנדסת בניין ומונה למעלה מ-200 סטודנטים הלומדים בלימודי יום במסלולים המותאמים לאוכלוסיה עובדת.
הלימודים הינם לתואר הנדסאי מטעם מה"ט - משרד התמ"ת ונמשכים כשנתיים עד שנתיים וחצי עם אפשרות להתמחות ב-2 מסלולים נפרדים: התמחות בתכנון מבנים - במסלול זה הסטודנט נחשף לסודות התכנון וזכאי לזכות חתימה בדומה לחתימת מהנדס, על מבנה בגובה של עד 11 מטר (4 קומות) ועד 7 מטרים "מפתח" על פי החוק.
אפשרות שנייה הינה הסמכת מנהלי פרוייקטים (מנהלי אתר) - מנהל הפרוייקט אחראי על הלוגסטיקה בפרוייקט, ענייני אדמיניסטרציה, תחשיב כמו גם על תיאום בין כל גורמי התכנון: אדריכלים, מהנדסי קונסטרוקציה, אינסטלציה, חשמל, מיזוג אוויר וכו`. ליווי הבנייה נעשה החל משלבי התכנון ועד למסירה של הפרוייקט ללקוח. בשל מורכבות התפקיד, הכשרתו כוללת ידע נרחב במקצוע הבנייה בתחום ההנדסי תוך ראיה ניהולית רחבה המאפשרת לו לתפעול בהצלחה את הפרויקט.
יתרה מכך, סטודנטים מהמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה המסיימים את לימודיהם במחלקה לתואר "הנדסאי", יכולים לעבור למחלקה להנדסה אזרחית וללמוד לתואר מהנדס אזרחי כהשלמה לתואר, במסלול ייעודי מקוצר - תוך שימוש הידע הנרחב שנרכש במהלך לימודי ההנדסאים, ובכך מסייע והופך אותם לסטודנטים מעולים. אפשרות זאת, מאפשרת לסטודנטים לפסוח על המבחן הפסיכומטרי ולהרוויח מקצועיות תוך התנסות הלכה למעשה - בשטח.
עקב הקרבה למרכז האוניברסיטאי אנו מנצלים את האמצעים העומדים לרשותנו במקום ומשתמשים וחווים ציוד חכם ומתקדם כגון מעבדות חוזק, שימוש במכשור משוכלל למדידות, חווים ולומדים על הדמיות של רעידות אדמה ועוד. חשיפה זו וניצול הקיים במרכז חושף את הסטודנטים שלנו לחוויות ואיכות לימודים השונה מבתי ספר להנדסאים אחרים בארץ.
תוכל להסביר מה ההבדל בין B.Tech ל B.Sc ?
במרכז קיימת אגודת סטודנטים פעילה, היוזמת מסיבות ואווירה צעירה ודינמית של הקמפוס האקדמי. תנאי הסביבה הלימודית מצויינים ומאירים, נוף משגע, מבנים חדשניים, מדשאות, מעונות, מה שנותן המון אוויר לנשימה. כתל אביבי מובהק, שגר, נושם ומבלה בת"א - אני מאוד אוהב את המרכז האקדמי באריאל. העשייה החברתית המתקיימת במרכז, לא יכולה להתרחש במקומות אחרים בארץ, מה שהופך את עבודתי כראש מחלקה - למהנה מאוד.
אני חושב שיש מקום לראש מחלקה להעשיר את הסטודנט בחוויות נוספות מעולם העשייה, אשר לעיתים לא נראה כיצד מצליחים להכיל אותם בשנתיים לימודים בלבד. אנו מאמינים בלימוד הנדסה דרך סיורים ומראה עיניים של נושאי הלימוד. אנו משלבים את תוכנית הלימודים בהרצאות חוץ מטעם אנשי מקצוע, המגיעים אלינו להרצאות, ימי עיון ועוד.
רק בשנה האחרונה הוצאנו את הסטודנטים לסיורים באתרי בנייה (צור יגאל, צור נתן), מפעלי בנייה (כלל בטון, איטונג) ומפעלי פלדה. בנוסף מתקיימים סיורים למקומות שנחשבים "מגה פרויקטים", לדוגמה: נתב"ג 2000, מתחם יד ושם בירושלים ועוד. פיתחנו מסורת במרכז שזכתה לשם "כנס שנתי" ובו צוות המחלקה בוחר נושא אקטואלי (שלא נמצא בתוכנית הלימוד) והסטודנטים מתנסים ולומדים אותו במשך שנה. בשנה שעברה הנושא שנבחר היה רעידות אדמה. הסטודנטים הציגו סמינריון והעמידו לטובת הכנס תערוכת דגמים.
בסוף השנה הקמנו כנס גדול אשר אליו הוזמנו אנשי מקצוע בתחום, אנשי תעשייה, קהל וסטודנטים מהמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה וכן מהמרכז האקדמי. הכלל העיון הרצאות כלליות ומקצועיות.
פרויקט גמר
רציתי לציין פרויקט מיוחד אשר נערך ע"י סטודנט אשר התמחה בתכנון מבנים, העוסק בהקמת בית מורכב מאוד בעיר הרצליה. בית זה מיוחד בכך, שכל מה שנמצא מתחת לפני השטח הינה בנייה של אלמנטי בטון לא קונבנציונאלי וכל הקונסטרוקציה שמעל זו בעצם קונסטרוקציית פלדה שנבנתה בסדנא ביישוב אליקים. התלמיד עסק בפן המקצועי של תכנון הבנייה בנוסף התייחס לשינוע והלוגיסטיקה המורכבת של המבנה.
הבית מורכב מאוד ובעל 3 קומות וקירות מסך ענקיים. הסטודנט התייחס למאמצים התרמיים המתפתחים עקב גודל הפרופילים וכן נתן פתרונות לוגיסטיים מעניינים ומקוריים. בנוסף התייחס הסטודנט בתהליך התכנון, לפתרונות מבניים בראייה של רעידות אדמה והשתמש בתוכנה של הצגת אלמנטים בשיטת ה"אלמנטים סופיים". בוצעה אנליזה של המבנה להשפעת רעידת אדמה, מאמצי כפיפה ומצב גבולי של הרס בעזרת תוכנת מחשב ייחודית. הפרוייקט באמת יוצא דופן בחשיבתו ובאיכות הביצוע אך זה מה שקורה כאן במרכז - איכות ומצוינות. הנדסאי שכזה, עובד כיום במשרד התכנון הפרטי שלי תוך הכרה בהנדסאי ועבודתו המצוינת.
עובדת אצלנו מיה המלי הבת של צבי המלי שהיא גם מנחת פרוייקטים וגם מרצה לתכנון מבנים. בהרצאותיה מאיה מביאה ידע עשיר מתוך השוק לספסל הלימודים ובכך התלמידים נחשפים לדוגמאות מהשטח. כיום מיה מתכננת את מגדלי השופטים באבן גבירול בתל אביב, רוטשילד 1 (חבס) ולאור זאת, היא מביאה את המערכות והפרטים העכשוויים ביותר.
עוד אנשי צוות - ערן מימרן מנהל את הבית הפרטי של חבס, אביב גרשון שהוא מנהל פרויקטים. רן פינצ`י מרצה לגאודזיה שעבד בעברו ב"דרך ארץ" וביצע את המדידות של כביש 6.
אני מחפש את האנשים המחוברים ביותר לשוק העבודה ליצירת בידול ויופי בין לימודי ההנדסאים לעומת לימודי הנדסה לתואר. בוגר המרכז להנדסאים ידע ביומו הראשון בעבודה בדיוק מה לעשות וזאת ללא תקופת התמחות.
מה לגבי התגמול ? האם קיים תגמול נמוך לדעתך, לעוסקים בענף הבנייה ?
בכדי שתיווכח בכך, אני מזמין אותך לעמדה שלנו ב"ימים הפתוחים" בהם מתבצע רישום למרכז ותווכח בעצמך ברמת הביקוש . הדרך אשר יצרנו מאפשרת להתחיל לימודים לתואר הנדסאי ולסיים כמהנדס, למעשה פתרה בעיה בפער הקיים בין האקדמיה לפרקטיקה. אצלנו קודם כל אתה לומד את העבודה הנדרשת בשטח (ואת דרישות השוק) ורק אחר כך אתה נחשף לחומר העיוני, ורק כך התלמיד יודע מראש מהן צפיות השוק ויותר קל לו בלימודים האקדמיים.
אנו מאמינים בדרכנו ובהתאמה לשוק העבודה וזאת בנוסף לאפשרות של לימודי המשך לתואר משלים - הנדסה או כלכלה ומינהל עסקים. לדעתי המקצועית, רק מי שהולך לתחום התכנון חשוב שימשיך וישלים תואר בהנדסה אזרחית בגלל הידע המקצועי והחשיבה האנליטית הניתנים שם. למי שבוחר בתחום ניהול פרויקטים, אני ממליץ ללכת וללמוד כלכלה ומנהל עסקים - כך הוא מסיים תואר "הנדסאי" עם תואר בכלכלה ומנהל עסקים ולדעתי אלה האנשים שהשוק מחפש היום. מצד אחד ידע פרקטי של אדם שיודע לנהל פרוייקט ומן המצד השני, ידע וחשיבה מתמטית, פיננסית שמאפשרת לנתח את הפרויקט הזה גם מן הבחינות האלו. משיחות עם בעלי מקצוע ואנשי השטח ניכר כי קיימת דרישה אדירה לפרופיל כזה של עובדים.
היתרון בנוסף בלימודים במרכז לעיצוב ולטכנולוגיה הפועל בסמיכות למרכז האוניברסיטאי הינו בתוכניות ההמשך הבנויות על הקשר שבין המחלקות השונות. כבר בתקופת לימודי הנדסאים הסטודנטים יכולים ללמוד לתואר ראשון, מה שמאפשר לסיים תוך 4 שנים ניתן תואר הנדסאי בניין + כלכלה מנהל עסקים או לחלופין תוך 5 שנים הנדסאי בניין + הנדסה אזרחית.
דברי סיכום
טיפ/ מסר למתעניין לימוד את התחום או לבוגר המסלול ?
בהתייחסות למרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באריאל - אולי בניגוד לחשיבתם של בתי ספר אחרים, ד"ר יוכבד פנחסי - אדיב מנהלת המרכז, החליטה כי יש לבצע מיתוג אחר ולכן שם ביה"ס שונה. כפי שאמרתי בתחילת הראיון, שינוי זה מוביל מיתוג חדש וחשיבה עתידנית לגבי מקצוע ההנדסאי אשר מאפשר מספר תחומי התמחות. במרכז מתקיימות 14 מגמות, 8 במגמות הטכנולוגיה: טכנולוגיות מים, הנדסת כימיה, הנדסת ביו טכנולוגיה, הנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסה אזרחית, תעשייה וניהול והנדסת תוכנה. בנוסף במרכז 5 מגמות עיצוב: עיצוב תעשייתי, קולנוע וטלויזיה, עיצוב ותקשורת חזותית, תקשורת אינטרקטיבית, אדריכלות ועיצוב פנים. כמו כן המרכז מקיים מרכז ללימודי תעודה והכשרה וביניהם מסלולים להסבת אקדמאים בתחומי טכנולוגיות מים וסביבה.
אחד הפרויקטים הוא לנסות להגיע למגזרים שונים אשר נחשפים פחות ללימודים אקדמיים ולנסות לשלב אותם בדינמיקה הישראלית המגוונת. אחד הפרוייקטים שאני גאה בו הוא חשיפת המגזר הערבי אל המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה באופן ממוקד. הפרוייקט החל עוד בסוף שנה שעברה ושיאו היה לפני שבועיים בעת ביקור של 150 תלמידים מהמגזר הערבי, ביום עיון אשר חשף נושאים אקדמיים, הרצאות, סיורים במעבדות וחשיפה של כל תחומי הלימוד. המפגש חשף את הקהל המגוון שלומד במרכז והפגיש בין סטודנטים מהמגזר שכבר לומדים או מלמדים במרכז מול אלו החדשים. יום זה השאיר בי תקווה רבה ובמבט על פרצופיהם הצמאים לידע של התלמידים שעוד רגע מצויים בבגרויות - ומכאן שאבתי סיפוק עצום.

כניסה לאתר המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל בשומרון
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למרואיינים בפורום הפורטל.
מעוניין\ת להיות המרואיין\ת הבא\ה ? כתוב\י לנו
אין תגובות