אורי דורי: "הפריון בענף הבניה בישראל נמוך ב- 40% בהשוואה למדינות ה- OECD. הנתק הקיים כיום בין היזם, המתכנן ומהמבצע גורם לחוסר יעילות"

דורי אמר את הדברים במסגרת אירוע השקת פורום BIM ישראל, שנוסד במטרה להביא לייעול שיטות התכנון והבנייה בישראל, להגדיל את הפריון בענף , לחסוך בעלויות ולצמצם את משך הפרויקטים. כל זאת באמצעות מתודולוגיית BIM שכבר אומצה במדינות מפותחות רבות בעולם. 

גיל גבע, מנכ"ל חברת הבניה תדהר: "באמצעות BIM קיצרנו תהליך בניה בפרוייקט גדול בראש העין משנה וחצי-שנתיים ל- 7 חודשים בלבד".

"הפריון הממוצע בישראל נמוך ב- 20% בהשוואה למדינות ה- OECD ואילו בענף הבניה בישראל  הפריון נמוך בכ- 40% בהשוואה למדינות אלו. במדינת ישראל זמן הבניה כפול בהשוואה למדינות ה- OECD. מדד חוסר היעילות נע בין 8%-13%", דברים אלו אמר אורי דורי, לשעבר יו"ר התאחדות בוני הארץ (לשעבר התאחדות הקבלנים) באירוע השקת פורום BIM ישראל ביוזמת חברת תים, אוטודסק ומרכז הבניה הישראלי. לדברי דורי "במדינת ישראל יש נתק מוחלט בין היזם, המתכנן והמבצע. כל אחד רואה את עצמו כאוטונומיה נפרדת שלא מחוברת לשני. המחיר של זה הוא חוסר יעילות שמגיע גם ל-13% מעלות הבניה. החיבור בין כל הגורמים הוא הכרחי כיום ומתודלוגיית BIM מאפשרת לעשות זאת בהצלחה. לדברי דורי "גם במסמך 'הצעת מחליטים' של הממשלה וגם בתוכנית הטכניון להגדלת הפריון בענף הבנייה מתודולוגיית BIM מופיעה כהמלצה. ענף הבניה בישראל חייב להוביל את נושא ה-BIM  קדימה ולא לחכות להחלטות ממשלה בנושא".

BIM - למידול מידע הבניה, הינה מתודולוגיה חדשנית שאומצה כבר כסטנדרט נבחר בתהליכי התכנון והבניה הציבוריים בארה"ב, קנדה, אנגליה, צרפת, גרמניה, סין ועוד רבות אחרות.

במתודולוגיה זו, הנשענת על טכנולוגיה מתקדמת, כל נתוני הפרויקט משולבים כמודל המכיל את כל המידע, הניתן לאחזור בכל דרך – גרפית לרבות בתלת מימד או כמסד נתונים. כל המידע מתעדכן בו זמנית בכל חלקי השרטוט וכן בין תחומי התכנון השונים וזמין כל העת לכל צוות ניהול הפרויקט וקבלני המשנה. באמצעות BIM ניתן לדמות את מבנה הפרויקט , לעשות סימולציות ולהבין התנהגותו בסביבה ממוחשבת, הרבה לפני שתהליך הבנייה מתחיל בפועל וגם לכל אורכו. יישום מתודולוגיה זו מאפשר לקצר את משכי הבנייה, להוריד את העלויות באופן משמעותי בפרוקטי בנייה ותשתית ואף לצמצם את פסולת הבנייה שמקורה בטעויות בנייה.

לדברי אריק שיבי, מנהל טכנולוגיות תחום אדריכלות ובניה בחברת תים, מיוזמות הפורום, "ענף הבנייה בארץ סובל מבעיות דומות שהיו מנת חלקן של מדינות המערב לפני אימוץ ה-BIM, ביניהן ליקויי איכות וביצוע בשיעור גבוה, חריגות בתקציב, בהערכת העלויות ובלוחות הזמנים ועודף פניות משפטיות לבירור סכסוכים. מטרת פורום BIMישראל שאנו משיקים היום היא לקדם חדשנות וטכנולוגיה בענף הבנייה והתשתיות לטובת כל העוסקים בתחומים אלו. שיבי מסביר כי "באמצעות הפורום נוכל להרחיב את השימוש בטכנולוגיית BIM תוך יצירת שילוב נכון בין כל גורמי התכנון והביצוע, נביא לשיתוף פעולה והפריה הדדית בין כל העוסקים ב-BIM, נפתח ונטמיע שיטות נכונות ליישום ה-BIM באופן מיטבי, נפתח וניצור סטנדרטים המותאמים לשוק הישראלי, נקדם תקינה לשיפור האיכות מול הרשויות , נייעל תהליכים עבודה ואף נאתר ונקדם שיתופי פעולה במיזמי BIM של חברות ישראליות עם חברות וארגונים בינלאומיים".

לדברי ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, מיוזמות הפורום בישראל, "ישראל נמצאת כיום לקראת  האצה משמעותית בהיקפי הבנייה לגובה ופרויקטים עצומים של התחדשות עירונית. בקרוב נראה מגדלים של 40 ו- 50 קומות. מגמות אלו דורשות יישום של טכנולוגיות ושיטות בנייה מאוד מתקדמות כדי לעמוד באתגרים בהצלחה. צריך לקחת בחשבון שבישראל מחירי הדיור הם מהגבוהים בעולם. בתל אביב עלות מ"ר היא 50 אלף ₪ ויותר. יש ביקושים רבים של תושבי חוץ . זה בכלל פלא שמחירי הנדל"ן בישראל, שנוסדה רק לפני כ- 60 שנה, בתקופה שבה מחירי הנדל"ן בישראל היו קרובים לאפס, היום מרקיעים לסכומים  הגבוהים ממנהטן ולונדון".

לדברי רולס, "במרכז הבנייה הישראלי אנו מסתכלים על כל האקו סיסטם של ענף הבנייה. יש אתגרי כוח אדם, רגולציה ועוד שמובילים אותנו לכך שנצטרך ליישם שיטות תכנון ובנייה מתקדמות. ישראל ידועה בעולם בתור סטארט אפ ניישן וגם בענף הבנייה אנו צריכים להתנהג כך".

גיל גבע, יו"ר ומנכ"ל קבוצת תדהר,  הנחשבת לחלוצה ביישום BIM בישראל סיפר במהלך אירוע ההשקה כי "תדהר החלה עם יישום BIM כבר לפני מספר שנים מתוך הבנה כי עיקר הערך והנזק נמצא בשלבי התכנון. כולם מתוסכלים מרמות תכנון , חוסר תיאום בתכנון, טעויות תכנון ועוד. בישראל אנו יוצקים תקרה פעם בחמישה ימים, אבל בארה"ב עושים זאת ב 24 שעות . יש עוד איך להשתפר. בפרויקט גדול שיש לנו בראש העין עם אלף יחידות דיור הצלחנו לצמצם שלבים שלוקחים בד"כ שנה וחצי עד שנתיים לכ- 7 חודשים בלבד". 

(אודי וינטראוב, מנכ"ל תים)

 

(גיל גבע, יו"ר ומנכ"ל קבוצת תדהר)

 

(אורי דורי, נשיא התאחדות בוני הארץ)

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר