דור העתיד של מהנדסי התחבורה בישראל - תכנית "עתידים לניהול תשתיות תחבורה"

תודה מיוחדת לשני חממה ולצוערי התכנית על שיתוף הפעולה והחשיפה לתכנית המדהימה.

 

תכנית "עתידים צוערים לניהול תשתיות תחבורה" הוקמה ומובלת בשיתוף פעולה של משרד התחבורה, עמותת "ידידי עתידים" והטכניון- הפקולטה להנדסה אזרחית, במטרה לגדל את דור העתיד של מהנדסי התחבורה בשירות הציבורי בישראל.

עד כה, גויסו לתוכנית 55 צוערים בשלושה מחזורים, כאשר צוערי מחזור א' כבר השתלבו בחודש נובמבר בתפקידים שונים במשרד התחבורה ובחברות הבת הממשלתיות שלו.

צוערי מחזור ב' נמצאים בשנה הרביעית ללימודיהם בטכניון, וצוערי מחזור ג' נמצאים בשנה השלישית ללימודיהם.

כדי להבין טוב יותר את מהות התכנית ולהיכנס לעובי הקורה, ראיינו מספר צוערים בתכנית ואת יואב מעוז, מנהל תכניות הצוערים בעמותת "ידידי עתידים".

 

אז מה בתכנית ?

יואב מעוז, מנהל התכנית, סיפר לנו על מטרת התכנית ומהותה:

"התכנית נוסדה לפני כחמש שנים, מתוך צורך ממשי ומחסור במהנדסי תחבורה, בדגש על משרד התחבורה וחברות הבת הממשלתיות שלו.

התכנית הינה שותפות אמיצה בין משרד התחבורה ועמותת 'ידידי עתידים', שהחליטו ביחד למצוא פתרון למחסור זה.

התכנית מורכבת מתואר ראשון בלימודי הנדסה אזרחית במסלול הנדסת תחבורה בטכניון, וכן הכשרה חוץ אקדמית נרחבת הכוללת היכרות עם המגזר הציבורי, עם החברה הישראלית ובעיקר עם אתגרי הליבה של תחום התחבורה בישראל.

בסיום התואר ושלב ההכשרה, נכנסים הצוערים אל שלב ההשמה, בו הם משתלבים כמהנדסי תחבורה במשרד התחבורה או באחת מחברות הבת הממשלתיות שלו."

 

ממה נולד הצורך לתכנית זו ?

"בעשור האחרון, מקדם משרד התחבורה פרויקטים תחבורתיים נרחבים לאורכה ולרוחבה של המדינה, ביבשה, באוויר ובים.

הפרויקטים הללו הולידו צורך ממשי בהגדלת כמות מהנדסי התחבורה בארץ ובמגזר הציבורי בפרט.

התכנית נועדה לענות על צורך זה ולשלב מהנדסים מקצועיים ואיכותיים במגזר הציבורי."

 

מהו הביקוש לתכנית?

"קבוצת צוערים נעה בין 10-25 צוערים. מספר הצוערים תלוי בביקוש וכן במספר התקנים לשלב ההשמה במשרד התחבורה ובחברות הבת השונות.

אולם, אין אנו מתפשרים על איכות ההון האנושי בבחירת הצוערים ולתכנית התקבלו רק צוערים שהתקבלו לטכניון, עברו את כל שלבי המיון של התכנית ונמצאו מתאימים.

למחזור א' התקבלו 22 צוערים, למחזור ב' 20 צוערים ולמחזור ג' 13 צוערים."

 

צוערי מחזור א' בסיור בקו הרכבת המהיר תל אביב ירושלים. ניתן לראות את אחת המנהרות בהן הרכבת תעבור.

 

חברי התכנית במחזורים השונים הפסיקו לרגע את לימודיהם ועבודתם כדי לשתף אותנו בחוויות האישיות שלהם מהתכנית ובציפיותיהם לעתיד. 

 

מהם היתרונות בתכנית "עתידים לניהול תשתיות תחבורה" לעומת מסלול הלימודים האקדמי הרגיל?

עמית גלבוע, בוגר מחזור א': "החשיפה לתחומי עניין רבים שאינם רק הנדסיים אך משפיעים על תחום ההנדסה האזרחית. גם בחברה שבה אני עובד, בזכות שלב החניכה, אני מכיר בצורה הרבה יותר טובה את תפקידי אגפיה מאשר חלק מן העובדים השונים."

ארז לוי, מחזור ג': "במסגרת התכנית הסטודנטים נחשפים לפרוייקטים ואנשי מקצוע שככל הנראה לא היו פוגשים במסלול האקדמי הרגיל. המפגש הזה נותן לסטודנטים הזדמנות לרכוש ידע פרקטי בסיסי כבר בשלב הלימודים, ולכוון את עצמם לתחומים שמושכים אותם."

תומר גבסו, מחזור ג': "כצוער בתוכנית עתידים אני חלק מרשת של צוערים אשר לומדים ומפרים אחד את השני במהלך הלימודים בשאיפה שהרשת תמשיך לתפקד גם כאשר נעבוד בתפקידינו הציבוריים. בנוסף, במהלך הלימודים מתאפשרת לנו חשיפה לפרויקטים ותכנים אשר מאפשרים לראות יישומים של החומר האקדמי בפרקטיקה. כמו כן, אנו נפגשים עם אנשי מפתח במדינה וניתנת לנו ההזדמנות לספוג רעיונות ודעות שישרתו אותנו בהמשך הדרך."

 

מדוע בחרת דווקא במסלול לימודים זה?

נסים עילבוני, מחזור ב': "מהילדות ידעתי שאני מתחבר לתחום ההנדסה האזרחית, אבל לפני שהתחלתי את הלימודים שלי, עבדתי בתחום הכבישים והמדידות, ונחשפתי לתחום של הנדסת תחבורה וממש התחברתי למקצוע ולכל האלמנטים שמשתלבים בו."

יוליה פורטנוב, מחזור א': "ידעתי שאני רוצה ללמוד הנדסה אזרחית וההתלבטות שלי הייתה בין תחבורה למים. קיבלתי מייל שהזמין אותי לשמוע על תכנית 'צוערים לניהול תשתיות תחבורה', והמפגש הכריע את הכף."

 

ספר/י על תהליך המיון לקבלה לתכנית

אלון ליבוביץ, מחזור ב': "השלב הראשון הינו מבחנים ממוחשבים, הדומה בעצם למבחן הפסיכוטכני בצבא. שאלונים ארוכים בנושאי הבנת הנקרא, מתמטיקה, השלמת צורות וכו'. השלב השני הינו תפקוד קבוצתי, שבו מגיעים כמה מועמדים ביחד ומבצעים כקבוצה את המשימות הניתנות להם ע"י הבוחנים, כשלאחר מכן כל מועמד נכנס לבדו ומסביר איך הוא תרם למאמץ, ומדוע עשה את שעשה. השלב השלישי הינו ראיון אישי של המועמד אל מול שני גורמי התוכנית - עתידים ומשרד התחבורה, שבו נשאלות שאלות על המועמד כאדם, על הבנת השלכות התוכנית על המועמד ותוכניות להמשך - להבין האם המועמד ראוי, ומתאים, להיות צוער."

 

צוערי מחזור ב' בסיור במנהרות קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים.

 

ספר/י על חוויות ו/או קשיים במהלך התואר

תומר גבסו, מחזור ג': "תואר בהנדסה בטכניון הוא עבודה במשרה מלאה. עומס הידע והמטלות הנדרשות מהסטודנטים רק הולך וגדל עם השנים."

עודד גולדברגר, מחזור א': "אני חושב שהיכולת של עמידה באתגרים והתמודדות עם כל חומר לימודי או אתגר כלשהו שיקרה בדרכנו המקצועית היא החוויה המרכזית מלימודי התואר. בסה"כ אלו שנים יפות... חבורה של צעירים איכותיים ביחד, מה אפשר לבקש יותר מזה? אני אישית הכרתי את אשתי פה בטכניון והתחתנו, אפילו לבת שלנו קראנו כרמל- על שם ההר הירוק תמיד."

מוטי בן רחמים, מחזור ב': "הסמסטר הראשון לתואר היה לי מאוד קשה, הגעתי ללימודים אחר כמעט 6 וחצי שנים בצבא, בלי הכנה או מכינה ולקח לי זמן להיכנס למצב של למידה, עם הזמן אתה מסגל לעצמך את הרגלי הלמידה המתאימים לך, מוצא את הקבוצה שאיתה נח לך ללמוד והכל מסתדר."

 

אילו אופציות היו לך בבחירת העבודה הראשונה לקראת סיום התואר? כיצד הם שונים מתפקידים במגזר הפרטי אותם יכולת למלא אם לא היית בתכנית?

סירין דרויש, מחזור א': "מאחר ומטרת התכנית היא גיוס אנשים שיהיו סוכני שינוי במגזר הציבורי, התפקידים שהוצעו היו תפקידים שבאמצעותם ניתן להיות מקבלי החלטות בעתיד. רובם היו הנדסיים, שבהם ניתן להשפיע ברמת מטרופולין על התחבורה. חשוב לציין שבחלק לא קטן מהתפקידים, התכנוניים במיוחד, הצוערים נשלחים למשרדים פרטיים כדי ללמוד את התכנון ברמה מתקדמת, דבר שמרחיב אופקים ומעשיר את הנסיון כמהנדסים מתחילים בתחום."

עמית גלבוע, מחזור א': "תפקיד באגף הנדסה בחברת מוריה, תפקיד במנהלת הקו האדום בנת"ע, והתפקיד אותו אני מבצע - עוזר לראש יחידת מבנים ימיים בחברת נמלי ישראל. התפקידים הם רחבים יותר, ונמצאים בצד של היזם."

 

צוערי מחזור ג' בסיום קורס בנושא "תכנון, ביצוע והפעלת רכבות" שנערך במהלך חופשת הקיץ, כחלק מתכנית ההכשרה החוץ אקדמית.
את הקורס הנחה דוקטור אלן זרמבסקי מהפקולטה להנדסת רכבות באוניברסיטת דלאוור, ארצות הברית.

 

האם ישנה הכוונה מקצועית בתכנית לבחירת מקום העבודה?

אלון ליבוביץ, מחזור ב': "לקראת שלב ההשמה מתחילים תכנים של הכוונה - כתיבת קו"ח, הכנה לראיונות עבודה וכו'.
מעבר לכך, ישנו הפרקטיקום, אשר מתקיים פעם בשבוע למשך כל השנה הרביעית, וחושף כל צוער ל-3 חברות ממשלתיות ודרכי העבודה בהן (במקרה שלי - חנ"י, הרלב"ד ונת"י), כך שאנו יודעים לשתף ביננו, בין כלל הצוערים במחזור, את החוויות שלנו מכל החברות בהן הוא צוער, ויודעים לתאר את סביבת העבודה, סוג הפרויקטים, סוג התפקיד שאנו עשוים לקבל וכו'."

יוליה פורטנוב, מחזור א': "כן, סיירנו בפרויקטים רבים ברחבי הארץ. כמו כן, בשנה הרביעית ללימודים, היה עלינו לעשות 'פרקטיקום'. במהלך הפרקטיקום, כל צוער בחר שתי חברות ממשלתיות (אחת לסמסטר א' ואחת לסמסטר ב'), ובימי רביעי הגענו לחברות שבחרנו ובילינו שם את היום. הצטרפנו לבעלי התפקידים השונים, השתתפנו בישיבות וכו'. בעיני הפרקטיקום היווה שיקול מהותי מאד בבחירת המקום להשמה."

עודד גולדברגר, מחזור א': "היו המון סיורים מקדימים במהלך כל התואר בהם נפגשנו עם כל חברות התשתית. במהלך הסמסטרים האחרונים, נסענו יום בשבוע אל "יום פרקטיקום" בו הוכן לנו מערך למידה והיכרות עם החברה בה התארחנו. כמו כן הייתה הכוונה מדהימה של הרכזת שלנו עינת שערכה שיחות אישיות והייתה אוזן קשבת לכל הלבטים שלנו."

 

צוערי מחזור א' בסיור בחו"ל - בסיום התואר, נסענו ללונדון והולנד. תמונה זו צולמה מחוץ לרשות התחבורה המטרופולינית של לונדון שנקראת TFL.

 

מה דעתך על ענף הבנייה בישראל בכלל ועל תחום התשתיות בפרט?

אלון ליבוביץ, מחזור ב': "תחום מרתק. רמת הפרויקטים שיצא לנו להיתקל בהם הינה ענקית. פרויקטים אשר ההשפעה שלהם היא לא רק מקומית, אלא כוללת, על כלל המדינה, ולפעמים גם מעבר לה. אין הרבה תחומים שבהם אתה יכול להיות מעורב במשהו שההשפעה שלו היא כ"כ מוחשית וכ"כ דרמטית בחיי היום יום, כמו תחום התשתיות."

מוטי בן רחמים, מחזור ב': "אין ספק שמצוקת הדיור מחייבת ענף בנייה חזק בישראל, תחום התשתיות הוא תחום חשוב מאוד בעייני, רשת הדרכים משמשת כעורקים של המדינה ועל כן יש לדאוג שגם בעתיד המערכת תהיה בתפקוד מלא."

יוליה פורטנוב, מחזור א': "בעיני תחום התחבורה נמצא בתנופה כרגע, והמון פרויקטים יוצאים לפועל לאחר שנים של סטגנציה. אני רואה חשיבות עליונה בפיתוח תחבורה ציבורית יעילה ונגישה בישראל, ולכן אני מאד שמחה שאני נכנסת להשמה בתקופה שבה כל כך הרבה פרויקטים בתחום הזה כורמים עור וגידים."

נסים עילבוני, מחזור ב': "לדעתי, בשנים האחרונות ענף הבנייה מתפתח באופן מטורף, כי לפי התחזיות עד שנת 2040 נצטרך להוסיף עוד כ 2.5 מליון יחידות דיור - משמע להכפיל את כמות יחידות הדיור, וכדי לספק את התשתיות הדרושות לתושבים ענף התחבורה מתפתח בצורה אדירה גם כן.
אנחנו רואים פרויקטיי ענק שמטרתם לעודד תחבורה ציבורית, להפחית זיהום אוויר, ולהביא לעלייה ברמת הבטיחות בדרכים."

 

האם בדיעבד היית ממליץ/ה לחבר'ה שטרם התחילו ללמוד לבחור בתכנית הנ"ל ?

סירין דרויש, מחזור א': " בהחלט! כל דרך להצלחה ניתן לפרוץ בכוחות שלנו, מתוך רצון ללמוד ולהרחיב אופקים - תכנית צוערים לניהול תשתיות תחבורה היא הכתובת. הכוח העיקרי של התכנית זה רשת העמיתים שתוכל לפתח בארבע השנים הללו, הן בין הצוערים של המחזור שלך והן בין צוערים ממחזורים אחרים."

תומר גבסו, מחזור ג': "אני ממליץ בחום לכל מי שמעוניין ללמוד הנדסה אזרחית לבחור בלימודי תחבורה מכמה סיבות: ההשפעה על חיי היום יום של מיליוני אזרחים והמדינה כולה, התחום נמצא בפיתוח אדיר מבחינה טכנולוגית ופיתוח במדינה ובעולם, תחבורה הוא תחום ענף מאוד וכולל בתוכו שלל נושאים ואפשרויות להתפתחות וחידושים."

יוליה פורטנוב, מחזור א': "באופן חד משמעי - כן. לקחתי הרבה מאד מהתכנית הזו ולמרות קשיים ואתגרים שחווינו בדרך - בהסתכלות לאחור אני חושבת שנתרמתי רבות מהתכנית."

 

כיצד אתה רואה את עתיד התכנית? האם בעתיד יהיו שינויים בתכנית ?

לדבריו של יואב, מנהל התכנית: "כאמור בשלב זה יצאו לדרך רק 3 מחזורים, אולם הצורך והביקוש למהנדסי תחבורה נשארו בעינם. על כן, כולי תקווה כי בעתיד הקרוב ימצאו הנוסחה והמשאבים הדרושים (גם אם ישתנה מבנה התכנית כיום) על מנת לפתוח קבוצות צוערים נוספות, על מנת שהתכנית תמשיך להתקיים בעתיד הנראה לעין. יש עוד הרבה מה לבנות ולפתח בארצנו ואנו זקוקים למהנדסי תחבורה נוספים שיצטרפו לעשייה!"

 

בשבוע הבא, בתאריך 26.02.18, יתקיים טקס ברכת הדרך של מחזור א'. יישר כוח ובהצלחה !

בשנים הקרובות עתידים להיפתח מחזורים נוספים, המעוניינים להשתתף מוזמנים להתעדכן באמצעי המדיה השונים.

 

 

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר