חיזוק מאגרי מים - סיכום מתכני יום עיון מרתק ומגוון

ב 4/3/24 התכנסו עשרות מהנדסים, נציגי תאגידי מים ונציגי רשות המים באולם איגוד המהנדסים להעשרת הידע התיאורטי והפרקטי בנושא חיזוק מאגרי מים. על אף שעת החירום במדינה, שהביאה לדחיית יום העיון בתחילה, בחרנו, המארגנים- איגוד המהנדסים ואנו בבנין הארץ, שהגיעה העת לקיימו.

דווקא עת חירום היא המאותת לנו על הצורך להערך לעיתות לחירום נוספות, בד בבד עם תחזוקה שוטפת הנדרשת לקיום שגרת החיים במדינה.

לטובת קהל הקוראים נביא את עיקרי הדברים, יחד עם האפשרות לצפות בהרצאות באתר האינטרנט שלנו.

אל עולם מאגרי המים ניגשים, ראשית באמצעות סקר מתקנים. כפי שהסביר מהנדס עמוס שירן, ישנו סקר ראשוני על מנת לקבוע אילו בריכות פטורות מסקר מעמיק. הסקר כולל פרמטרים עליהן יש לענות באופן חלוט לחיוב או לשלילה. בריכות שלא מתקבל בעבורן פטור יש לבדוק אותן לעומק על ידי מעבדה ועל ידי חישובים הנדסיים. 

 

איור 1: הדמיית תזוזה עקב עומסיים במגדל מים

 

בדיקות מעבדה, כפי שהסביר דידי ליבי מנכ"ל סקאן אין, כוללות שיטות שונות אשר נותנות לנו את תמונת המצב של הבריכה. הבדיקות יעסקו במדידת עובי האלמנטים, בדיקת פרטי זיון בקירות ובתקרה, תכונות מכאניות של הפלדה (כגון חוזק במתיחה, גבול כניעה, התארכות, שינוי חתך), חוזק הבטון ותכונות כימיות כגון חדירת כלורידים וקרבונציה המנבאים את יכולת הבטון להגן על הפלדה מפני קורוזיה. ישנן שיטות שונות ויש לדעת לבחור את השיטה הנכונה עבור כל מקרה לגופו.

סטארט אפ חדש בתחום מאפשר ניטור ומעקב על מצב המאגר, אלי קובלר ממייסדי החברה הסביר כיצד הם משתמשים ברחפנים המצלמים גם באמצעות רחפן אינפרא אדום, ובעזרת יכולות בינה מלאכותית מנתחים את המידע ומקימים מאגר מידע אוניברסלי. באמצעותו, קובעים פרמטרים לקבלת דירוג מצב הבריכה ורמת חומרה לכל מפגע, סדקים, סגרגציות, ברזל חשוף ותהליכי פגיעה בבטון.

שרון אלבז, סמנכ"ל מכירות ומנהל תחום חיזוק בבנין הארץ, העלה לשולחן את אתגרי הביצוע המשפיעים על התכנון, וכיצד ניתן לפתור אותם עם נסיון, יצירתיות ושיטות חדשניות. לעיתים מדובר פשוט בפתח צר ומסוכן שאסור להרחיבו כשהיכולת לעבוד עם צוותים קטנים ומהירים על פיגומים מרחפים נותנת מענה לאתגר. באתגרים של מקומות שלא ניתן לחפור סביבם, או לשנות את קונטור המבנה, שימוש בחומרים מרוכבים הנצמדים למבנה הקיים, זו השיטה היעילה, הבטיחותית והמהירה לחיזוק אותם מאגרים. יש לזכור שהמאגרים משמשים גם בשגרה ולכן תזמון החיזוק ומשכו הוא קריטי.

 

איור 2: פתרונות לבעיות נגישות בחיזוק מאגרי מים. סנפלינג בתוך מגדל מים לצורך התקנת לוחות עיגון.

 

בעקבות כך, שמעו המשתתפים על שלושה מקרי בוחן מעניינים.

מהנדס שירן תיאר מקרה של חיזוק בריכת מים בתוך שמורת טבע שיצרה בעיית נגישות. הפתרון שהוצע כלל חשיפת היסוד ועיבוי הקירות באמצעות התזת בטון ובכך הגדלה של חתך הבריכה. המזמין התנגד לקידוח קוצים לחיבור רשתות ולכן המהנדס נתן פתרון לעיגון על ידי חיספוס, ולכך נדרשו גם חישובים הנדסיים, על מנת לוודא שלא יווצר ניתוק בין הבטון המקורי לבטון המוסף.

 

איור 3: עיגון פרט פינה בבריכת מים, טירת הכרמל.

 

חיזוק מגדל המים בגני תקווה, שתואר על ידי מ"מ מנכ"ל ומהנדס התאגיד פבל פרייליך, התבצע בשילוב בין שימוש בסיבי פחמן ועיגוני פלדה, לאחר התאמה של התכנון על מנת שיענה על צרכי החיזוק, היעילות ומגבלות השבתת המאגר. פבל הדגיש את תהליך בחירת מהנדס ושיטת הנדסה שצריכה לספק פתרון ישים במגבלות התאגיד החל מתקציב וכלה במגבלות בשטח. למנהל התאגיד יש אתגר ניהולי וביצועי בפרויקטים כגון אלה גם מעבר לחיזוק עצמו. למשל, בגני תקווה, מוצבות אנטנות סלולר בראש מגדל המים ונדרשה מהם מלאכת תיאום בין רשתות התקשורת על מנת לאפשר את ביצוע החיזוק. 

 


איור 4: חיזוק באמצעות סיבי פחמן ועוגני פלדה, מגדל המים גני תקווה.

 

מקרה נוסף של חיזוק בריכת מים מאור מודיעין של מקורות, תואר על ידי מהנדס מקורות אלכס בלדר, ונעשה בשיטת פטנט stresshead שבוצעה לראשונה בארץ, על ידי בנין הארץ. שיטת החיזוק כללה דריכת סיבי פחמן המביאה לחיזוק הבריכה ללא ביצוע קידוחים או חפירות או שינוי קונטור המבנה. יחד עם זאת, השיטה מבטיחה הגעה לחוזק ללא צורך בתחזוקה נוספת וללא חשש מקורוזיה. אלכס הציג את האתגר העומד בפני מקורות ותאגידי מים בכלל, בהתמודדות עם בריכות מים בנות עשרות שנים ונזקי הזמן בהם.


איור 5: חיזוק בריכת מאור מודיעין, מקורות, באמצעות דריכת סיבי פחמן

 

לבסוף, שמענו על חומרי איטום מפי איציק צור, מנהל הטכני של גילאר נציגי סיקה ישראל. בשימוש בחומרי איטום במאגרי מים של מי שתיה על אחת כמה וכמה שנדרשת הקפדה על איכות החומר. הם נדרשים לנו בעיקר בנקודות חולשה, מפגשי קיר-רצפה, נקודות עצר מים, תפרי התפשטות וכן הלאה. איציק תיאר סוגי מערכות שונים כגון מערכות במריחה ובהתזה ופירט על יתרונות וחסרונות לכל שיטה וכיצד לבחור את המערכת הנכונה.

חיזוק מאגרי מים נוגע למערכות החיים הבסיסיות שלנו ולכן יש לשים דגש על מוכנות המבנים והמערכות גם לשגרה וגם לחירום. תודתנו לאיגוד המהנדסים, למנכ"לית בשמת, לרכזת ההדרכה תמר ולמהנדס יהודה כפיר על השותפות בארגון והאירוח של יום העיון. נתראה בימי עיון הבאים, וקהל המהנדסים מוזמן לכתוב לנו באילו נושאים תרצו שנעסוק.
עקב המצב דאגנו לזמינות ההרצאות לצפיה עבורכם במלואן באתר הייעודי שלנו לחיזוק מאגרי מים >>

על המחבר