פורום ניהול פרוייקטי בינוי ותשתיות - סיכום מפגש מס' 6

המפגש השישי של הפורום עסק בנושא BIM [Building Information Modelling], ובמהלכו הוצגו הן הקונספט למידול מידע הבנייה [או מידול מידע הבניין] והן אופן המימוש הלכה למעשה.

המפגש נערך הפעם במשרדי אגף הנדסה ובינוי [אהו"ב] של משרד הביטחון בפתח תקוה - תודתנו נתונה לאגף על האירוח רחב הלב, ובייחוד לרס"ן ליאור קקון, רמ"ד ניהול ביצועים, מעקב ובקרה, שהוא משתתף קבוע בפורום והוביל את ארגון האירוח עד לפרט האחרון.

מפגש הפורום אירח הפעם כ- 60משתתפים מחברות וארגונים שונים בענף הבינוי והתשתיות - כולם בעלי תפקידים בפרוייקטים בתחום הבינוי והתשתיות.

אוריאל פליס, חבר הנהלת PMI-ישראל, פתח את המפגש בהציגו את ארגון PMI, מטרותיו ותחומי פעילותו העיקריים.

הוא ציין את הכנס השנתי ה- 20 של הארגון, שייערך ב- 8.6.2016 ויכלול השנה לראשונה - מושב ייעודי מיוחד שיוקדש לפרוייקטי בינוי ותשתיות. כמוכן תיאר אוריאל את תחרות פרוייקט השנה - POY, שתעניק השנה פרסים בארבעה מסלולים נפרדים שאחד מהם יוקדש לפרוייקטי בינוי ותשתיות, והזמין את משתתפי המפגש לפעול להגשת פרוייקטים כמועמדים לפרס.

בהרצאת הפתיחה, הציג אל"מ דניאל רוד, סגן ומ״מ ר׳ אגף ההנדסה והבינוי במשהב"ט, את האגף ותחומי פעילותו. האגף הינו הסמכות המקצועית והזרוע המבצעת בתחום הבינוי במערכת הביטחון. האגף עוסק בייזום, תכנון והוצאה אל הפועל של פרוייקטים לאומיים חדשים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כמו גם בפיתוח ואחזקת מבנים ותשתיות קיימים של מערכת הביטחון, מיגון הגבולות [לרבות קו התפר, המכשול ברמת הגולן ופרוייקט "שעון חול" – הקמת הגדר בגבול מצרים וירדן].

לצורך הגדלת יעילותו והאפקטיביות של פעילותו, מיישם האגף שיטות ניהול מתקדמות בתחום ההתקשרויות, התכנון והבקרה, וקידום מתודולוגיות וכלים חדשניים, מבוססי מערכות מידע משולבות, ובכלל זה BIM.

ההרצאה הראשונה בנושא BIM ניתנה ע"י פרופסור רפאל זקס מן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבה בטכניון, היחידהלהנדסת מבנים וניהול הבנייה. פרופ' זקס עוסק במחקר המתמקד בשילוב שבין BIM ושיטת "הבנייה הרזה" [Lean Construction]. לצורך כך הקים פרופסור זקס בטכניון את המעבדה לחקר הבנייה הווירטואלית, כולל פיתוח מערכת BIM שתאפשר את בקרת "הבנייה הרזה"; מערכות BIM לזיהוי רעידות אדמה, היבטי בטיחות בתכנון בנייה וירטואלית, ושילוב כל היבטי ה- BIM בתכנון.

בהרצאתו הסביר פרופ' זקס את עקרונות השימוש ב- BIMלניהול פרוייקטי בנייה, ואת הרקע שהביא לפיתוחה ויישומה. בדומה לענפים אחרים, סובל ענף הבנייה המסורתי – בארץ כמו בחו"ל - מתסמינים מטרידים כגון חריגות בלו"ז, גלישות בתקציב, בעיות בטיחות וגהות ותאונות עבודה רבות, ריבוי תביעות ופניה לערכאות, ליקויי איכות בשיעור גבוה, ועוד. גורמים אלה היו בין המניעים המובילים לפיתוח שיטות ניהול וטכנולוגיות חדשות כמו Lean Constructionו- BIM.

להבדיל ממערכות CAD, שהחליפו בזמנו את הרפידוגרף [עט השרטוט] ושאפשרו שרטוט ממוחשב, דו-מימדי - מערכות BIM מבוססות על תכנון מונחה אובייקטים/עצמים, ומאפשרות, בין השאר, ויזואליזציה של צורת הבניין או המתקן המתוכנן; יצירה ובחינה מהירה ואוטומטית של חלופות תכן שונות; אימות ותיקוף [Validation & Verification] של מודל התכן; הפקה מהירה של שרטוטים וכתבי כמויות; יצירת פלטפורמה לשיתוף פעולה מעמיק בין כלל הגורמים המעורבים בשלבי התכן, ההקמה והניהול; ועוד.

מתודולוגיית BIMיוצרת גשר ישיר בין ההיבטים ההנדסיים והטכניים של הפרוייקט לאלה הניהוליים, בכך שהיא מציגה באופן בלתי אמצעי את הזיקה בין ההנדסה לניהול, וקושרת בין האלמנטים ההנדסיים לבין המשמעויות הניהוליות  שלהם, במובני תקציב, לו"ז ועוד.

ההרצאה השנייה - יישום BIMהלכה למעשה - הוצגה ע"י ד"ר אורי שקד, מהנדס אזרחי, בעל תואר שלישי בכלכלת הבנייה מהטכניון. אורי מכהן כיו"ר תא ניהול פרוייקטים וחבר הנהלה באיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, וחבר ועדת התקינה לניהול פרוייקטים במכון התקנים.

אורי הסביר בהרצאתו כי מערכות BIM מאפשרות בניית מודל בעל ארבעה מימדים על בסיס תכנון דו-מימדי. מתוך המודל מוציאים מפרטים ופרטים, מפיקים כתבי כמויות ושרטוטים לעבודה, לרבות פירוק לתשומות של זמן ועלות. ניתן להפנות למערכות BIM שאילתות לצורך אימות התמחיר - שטח מעטפת למ"ר, כמות בטון [במ"ק] לשטח מבונה, מטר-רץ אלומיניום בפרופיל נתון,  כמות אבן, וכיו"ב. המערכות מאפשרות איתור חוסרים ופערים בתכנון [מודל לא שלם או לא רציף],איתור אי התאמות בין תכניות קונסטרוקציה לבין תכניות אדריכליות, איתור התנגשויות או היעדר תיאום מערכות, ועוד.

במהלך שלבי הביצוע, מאפשרת המערכת זיהוי עצמאי של טעויות או אי התאמות בבנייה על ידי צילום התוצר המוגמר, וכן תיעוד של פיקוח ובקרת הביצוע בפועל, על גבי המערכת לזיהוי פערים.

לנוכח רמת הפירוט הגבוהה בהיבטי תקציב, לו"ז ותכולה המתאפשרת בעקבות השימוש במערכות BIM, יש לצפות לתהליכי בנייה והקמה יעילים ומהירים יותר, ולירידה דרמטית בהיקף טעויות התכנון ובמספר התוספות והשינויים הצפויים; הדבר בא לידי ביטוי גם במעקב ובקרה נוחים ואמינים יותר, מנקודת מבטו של מנהל הפרוייקט.

חתם את המפגש אבי גרוסמן, חבר הנהלת PMI-ישראל, שהודה למארחים, למרצים ולמשתתפים, והביע תקווה לראות את המשתתפים במפגש הבא של הפורום, המתוכנן לחודש מאי 2016.

המפגש צולם בווידאו באדיבות איגוד המהנדסים.

בתמונה: משמאל לימין: ליאור קקון, אוריאל פליס, אל"מ דניאל רוד, פרופסור רפאל זקס, ד"ר אורי שקד, אבי גרוסמן

בתמונה: רשמים מהמפגש

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר