ראיון עם רן רלר, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון (מהנדס ביצוע)

ספר על עצמך

שמי הוא רן רלר, אני בן 30, נשוי ומתגורר כרגע בחיפה. אני בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון ובעל תואר .B.Sc בהנדסת מבנים משנת 2009. ההתמחות שבחרתי הינה בתחום הנדסת המבנים (קונסטרוקציה)
אך בפועל, בחרתי לעבוד בתחום הביצוע.

 
 
מה אתה עושה מעבר לשעות העבודה ?
מעבר לשעות העבודה אני מתעסק בעיקר במחשבים, אוהב מכוניות, ספורט וקריאה בשעות הפנאי.
 
 
היכן אתה עובד ?
אני עובד בחברת סיון Bצוע (מקבוצת צמח המרמן) מזה כשנה וחצי, בתפקיד מהנדס ביצוע באתר "חלומות אלמוגי" בחיפה. זוהי עבודתי הראשונה כמהנדס לאחר סיום התואר.

 

מדוע בחרת לעבוד דווקא בחברה הבונה למגורים ולא בענף התשתיות וכו` ?

כעבודה ראשונה שלחתי קורות חיים להרבה מקומות. יש לזכור שסיימתי את לימודיי בעיצומו של אחד המשברים הגדולים בענף התעסוקה בשנים האחרונות. לבסוף, כאשר הגיעה ההצעה לעבוד בפרוייקט מגורים לא היססתי בעיקר מהסיבות הבאות: קירבה למקום המגורים, שילוב בפרוייקט בין שתי שיטות בנייה- מתועשת וקונבנציונלית, וכיוון שנכנסתי לפרויקט בשלב הראשוני שלו מה שאיפשר ללמוד על פרויקט כמעט מאפס.

 

מהו תפקידו של מהנדס ביצוע ?
מהנדס הביצוע הינו התפקיד השני בהיררכיית הנהלת פרויקט בניה, כאשר התפקיד הראשון הינו "מנהל הפרויקט". מנהל הפרויקט מדווח לממונה עליו, והוא אחראי בעיקר לצד הפיננסי של פרויקט הבניה, עמידה בלוחות זמנים וראיה ברזולוציה גבוהה מאוד על כל העבודה בשטח.
מהנדס הביצוע אחראי להעביר את כל המידע המדובר בישיבות הבקרה השבועיות המתנהלות באתר וליישמם בשטח.

 

בין התפקידים המוטלים על מהנדס הביצוע (לא לפי סדר החשיבות, חלק מהתפקידים נעשים יחד עם מנהל הפרוייקט):

  • תכנון עבודה (מה עושים, מי עושה, איך עושים)
  • הזמנת חומרים וציוד
  • הכנת רשימות ברזל והזמנות ברזל
  • ניהול, תיאום ופיקוח על קבלני משנה (קבלן חשמל, אינסטלציה, מיזוג אוויר וכו`)
  • הכנת חשבונות קבלנים, חומרים וציוד
  • בקרת איכות על העבודה (בדיקת ברזל לפני היציקה וכו`)
  • חישוב כמויות (מול היזם ומול קבלני המשנה)
  • תכנון ותיאום לוחות זמנים
  • קבלת תוכניות, תיאום תוכניות ומפרטים
  • יישום ובקרה על שינויי דיירים
  • מסירת דירות לדיירים

מהנדס ביצוע אחראי, מהווה למעשה את החוליה המקשרת בין הצד המנהלתי לבין הצד הביצועי, החל מרמת המפקח ומנהל הפרוייקט - עד לאחרון הפועלים.

מהנדס הביצוע עובד אצל הקבלן הראשי בפרוייקט. הרקע ממנו מגיעים לתפקיד "מהנדס ביצוע" הינו סיום תואר ראשון בהנדסה אזרחית עם התמחות בתחום ניהול הבנייה, כאשר גם מהנדסים אשר התמחו בהנדסת מבנים יכולים לעבוד כמהנדסי ביצוע, זאת ועוד שלהם יש יתרון במציאת פתרון מיידי בשטח לבעיה קונסטרוקטיבית פשוטה.
 

 

איך נראה יום טיפוסי שלך ?
יום טיפוסי של מהנדס ביצוע מתחיל ב"סיבוב בקרה" ראשון בשטח, בו פוגשים בכל הקבלנים באתר, תוך כדי חלוקת דגשים במתן סידורי העבודה לקבלנים השונים עם התייחסות לנאמר בישיבות הבקרה השבועיות (בניגוד למנהל העבודה למשל אשר אינו נוכח בישיבות אלו). היום ממשיך בישיבות מזדמנות בין עם קבלנים, ספקים ובין עם דיירים במידה ויש צורך במציאת פתרון אשר אחראי שינויי דיירים מתקשה במציאתו. סוף היום מתאפיין בעבודה משרדית, הזמנות, בדיקת כמויות לקבלנים, הכנת חשבונות חלקיים וכו`. שעות העבודה נעות בממוצע בין 7:30 בבוקר ל 17:30 אחר הצהריים, כאשר בימי שישי העבודה מסתיימת עד השעה 14:00 לכל היותר. לרוב משתדלים לערוך רוטציה ביום זה בין אנשי מנהלת הפרויקט.

 

 

מי הם האנשים המעורבים בפרויקט שלך ?

  • יזם גוף שיש באפשרותו להשקיע\לגייס כסף (הון אישי\ציבורי\מימון וכו`) על מנת להקים את הפרוייקט. יזם יכול להיות גוף פרטי או ציבורי. אין חובה כי החברה היזמית תהיה בעלת ידע מקצוע בענף הבנייה - לשם כך נשכרים שירותיהם של המתכננים. למרות זאת - ברוב המקרים כן נמצא אנשי מקצוע בחברה יזמית, העוסקים בפן ההנדסי\מקצועי של היזמות.
  • מתכנניים - נשכרים על ידי היזם ואחראים על התכנון בפועל של כל מרכיבי הפרוייקט. המתכננים יכלולו את מתכנת השלד (קונסטרוקטור), אדריכל, יועץ חשמל, יועץ אינסטלציה, יועץ מיזוג אוויר וכו`.
  • מנהל פרוייקט\מפקח (מטעם היזם) - תפקידו ליצג את היזם ולוודא כי הקבלן המבצע (אנחנו) עובדים על פי התוכניות, המפרטים, התקנים וכו`... הוא למעשה נציג היזם מבחינה מקצועית וניהולית.

 

 

  • מנהל פרויקט (מטעם הקבלן) - מנהל הפרוייקט מטעם הקבלן המבצע, אחראי על הפרוייקט ועל הצלחתו. תפקידו "לנצח" על כל המעורבים בפרוייקט ולהסיר חסמים, על מנת לפתוח ולקדם את העבודה. מנהל הפרוייקט הוא אדם בעל נסיון עשיר בניהול פרוייקטים דומים ובכך מביא את הערך המוסף שלו.
  • מהנדס הביצוע - עבדכם הנאמן.
  • מנהל עבודה - מתפקידו של מנהל העבודה, כשמו כן הוא - ניהול העבודה וקבלני המשנה.
  • אחראי שינויי דירים - אחראי שינויי דירים הינו האדם האחראי על הקשר בין הדיירים לבין הביצוע באתר. הוא האדם אשר מבצע את כל הפגישות עם דיירים, קבלת תוכניות שינויים מהם, תמחור ובחינת התוכניות ( כאשר הוא מתייעץ עם מהנדס הביצוע ומנהל הפרויקט לגביי שינויים לא שגרתיים) והעברת התוכניות אל מהנדס ביצוע/מנהל העבודה לביצוע בשטח ע"י הקבלנים השונים. כמוכן הוא אחראי לבחון את הזמנות הדיירים אל מול הספקים השונים ולזהות שינויים אל מול תכניות הסטנדרט אשר הדיירים מקבלים מהיזם.
  • פועלים - מקור הפועלים ייתכן משני מקורות, קבוצה פנימית של החברה הקבלנית, או שירותי קבלן משנה. מקצועות הפועלים יהיו - טפסנים (עוסקים בעבודת הכנה וסגירת טפסות=תבניות), ברזלנים (אחראים על קשירת ברזלי הזיון) ופועלי גמר (בנאים, טייחים, רצפים ועוד).

 

תגמול למהנדס ביצוע, האם תוכל לומר כמה צפוי להרוויח מהנדס ביצוע מתחיל ומהם התנאים המקובלים אותו הוא עשוי לקבל ולדרוש ?

מהנדס ביצוע מתחיל, צפוי להרויח כ-10,000 ש"ח\חודש (ברוטו) ובנוסף ליהנות מרכב צמוד, טלפון ותנאים מלאים (ביטוח מנהלים, קרן השתלמות). באופן טבעי, ייתכן ובמרכז הארץ המשכורות מעט גבוהות יותר וזאת בשל הביקוש הגבוה יותר למהנדסים, ביחס לצפון (רוב העבודה עדיין נמצאת במרכז).
 
 
האם אתה אוהב את עבודתך ?
העבודה מאוד מספקת לדעתי כיוון שאין יום אשר דומה לקודמו ובכל יום אנו מתמודדים עם בעיות שונות ומשונות בכל התחומים המגוונים שיש באתר. אני מאוד אוהב את היצירתיות שבעבודה, מציאת פתרונות, ומגוון אלטרנטיבות - לכל סיטואציה. הכיף הגדול הוא להפוך תוכנית (דף נייר...) למבנה בר קימא, כזה שאי אפשר להתעלם מנוכחותו.

 
 
מה דעתך על הנתק שבין האקדמיה לפרקטיקה ?
ביום יום למעשה אנו מיישמים את אשר נלמד במהלך התואר האקדמי אם כי קשה לומר שיש קשר ישיר בין הדברים כי קשה לקשר בין חומר תיאורטי הנלמד בכתה לבין הפרקטיקה אשר מתבצעת שנה שנתיים ולפעמים גם יותר לאחר מכן. דברים אשר נלמדים בכתה נקלטים הרבה יותר טוב כאשר הם נראים בעיניים כיצד הם מיושמים בשטח.
 
מה היית ממליץ לסטודנט המתעניין בעבודה בביצוע ?
הייתי ממליץ בחום לבחור בתחום הביצוע כיוון שלדעתי הוא הרבה יותר מעניין מלשבת במשרד בתחום מאוד מונוטוני, לבצע חישובים ולשרטט. בשטח הדברים נקלטים הרבה יותר יפה בעין והם מובנים הרבה יותר טוב מאשר על שרטוט או על מחשב.
 
 
בוגר שהתמחה בקונסטרוקציה, מה תמליץ לו - להתחיל את הקריירה בעבודת תכנון או בעבודת ביצוע\ניהול ?
בוגר אשר התמחה בקונסטרוקציה עדיף לו כבר לסיים את הסטאז` אשר התחיל ורק אז לעבור לביצוע אם כי ישנם עוד גורמים מכריעים כגון תגמול כספי (משכורת) שלאחר 4 שנים של לימודים ומשכורת סטודנט ישנם אנשים אשר מעדיפים לראות את הכסף הגדול מאשר לקבל משכורת של קצת יותר ממינימום בתור סטאז`ר במשרד קונסטרוקציה.
 
 
האם לדעתך נושאים כגון ניהול, כספים, כלכלה רלוונטיים לתפקיד בו אתה עוסק ?
נושאים כגון ניהול כספים וכו` מאוד רלוונטים למי ששואף להיות מנ"פ ואח"כ גם יותר כיוון שלדעתי זו מירב תעסוקתו של מנהל הפרויקט ונושאים אלו לא פחות חשובים מתחום הביצוע אל מנת להביא את הפרויקט למצב של רווחיות.

 

בוגר תואר ראשון שמתלבט לגבי המשך לימודים - על איזה מסלול היית ממליץ לו ?

מבחינת המשך לימודים לתואר שני או יציאה לשוק, הנ"ל מאוד אינדיבידואלי. לטעמי סטודנט אשר מגיע ממשפחה מבוססת במקצת אשר יש לו את האפשרות להמשיך וללמוד ללא בעיות פיננסיות או לחילופין מקבל מלגת התקיימות מלאה וסיים תואר ראשון בהנדסת מבנים, חייב לרכוש ידע בתחום הניהול טרם יציאתו לשוק העבודה אם ברצונו להתקדם בשרשרת לכיוון ניהול פרויקטים ואף יתרה מכך. האלטרנטיבה השנייה הינה יציאה לשוק מיד עם סיום התואר הראשון והשלים קורסים תוך כדי העבודה.
 

 

האם אתה עובד בחברה קבלנית הנחשבת גדולה\קטנה ומהם היתרונות והחסרונות של עבודה בחברה קטנה וחברה גדולה ?

חברת צמח המרמן בה אני עובד כיום אינה גדולה כמו תדהר, א.דורי, דניה סיבוס וכו`, אך היא השם החם היום בשוק, וכמעט כל שבוע זוכה לידיעות תקשורתיות בנושאים שונים. בנוסף, נכנס לאחרונה שותף אשר שילש את שווי החברה ובכך נותן לה חוסן כלכלי רחב יותר ולכן עשוי לפתוח לחברה אפשרויות נוספות ורבות, בין עם בארץ ובין עם בחו"ל. כמו כן, ברצוני לציין שבתוך החברה ערך המשפחתיות הינו רחב ידיים ובכך ההרמוניה החברתית בחברה גדולה, מה שמאפשר סביבת עבודה נעימה ונחמדה מאוד.

 

היכן אתה רואה את עבודתך הבאה ?
את עבודתי הבאה בהחלט הייתי רואה בתחום הביצוע, אם כי אני שואף מאוד להתקדם הלאה בשרשרת הניהול.

 

 

ספר על חברת סיון Bצוע, בה אתה עובד

חברת סיון בי-צוע הינה חברת בת של צמח המרמן. החברה מתמחה בביצוע עבודות קבלניות - עבור יזמים מהמובילים בישראל. החברה נמצאת בבעלות משותפת של צמח המרמן ואינג` סיון ברקוביץ, בוגר תואר שני מטעם הטכניון, אשר היה שותף בצמח המרמן וסמנכ"ל ההנדסה שלה. יחודה של החברה הוא בביצוע פרויקטים באיכות גבוהה תוך עמידה בלוח זמנים קצר.
הפרויקטים בביצוע כיום הם:
  • עיר ימים (רמת פולג נתניה) 452 יח"ד ב-6 מגדלים בני 23 קומות
  • חלומות אלמוגי (רמת אלמוגי חיפה) 86 יח"ד
  • סקיי ליין (רמת גן) 96 יח"ד במגדל בן 26 קומות הרחבה
  • רמת אלישיב (לוד) 352 יח"ד ב 12 בניינים
  • אזורי קרית אונו (קרית אונו) 54 יח"ד בשני בניינים
  • קבוצת רכישה, כוכב הצפון (תל אביב) 38 יח"ד
 
פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר