תקני LCA ו-EPD: הדרישה כבר מגיעה מהשטח

מאז כניסתו לתוקף של תקן הבנייה הירוקה הישראלי 5281, גוברת המודעות בענף הבנייה לצורך בבחירת חומרים ידידותיים יותר לסביבה המעניקים ניקוד ירוק. למה כדאי ליזמים, קבלנים ומנהלי פרויקטים לבחור חומרים שעומדים בתקני LCA ו-EPD? כל הסיבות - בכתבה שלפניכם

 

מעולם לא הייתה המודעות לשמירה על הסביבה גבוהה כל כך כמו בימים אלה. המהפכה הירוקה כבר אינה נחלתם הבלעדית של הרשויות והמחוקקים, זוהי מגמה שהולכת וצוברת תאוצה, והציבור כולו מתחיל להבין שאי אפשר להמשיך לגרום נזק לסביבה מבלי לשלם מחיר יקר. גם בענף הבנייה ההבנה הזו הולכת ומחלחלת, ויש לכך סיבות טובות

תעשיית הבנייה נחשבת לתעשייה המזהמת ביותר בעולם, האחראית לכ-40% מפליטות הפחמן הגלובליות. הנזק הסביבתי נובע מגורמים רבים בתהליך הבנייה, ביניהם כרייה וחציבה של חומרי גלם, שינוע והעברת החומרים, תהליכי ייצור ועיבוד חומרי גלם למוצרים במפעלים, עבודות תשתית ובנייה, כמו גם פירוק והריסת מבנים. בכל אחד מהתהליכים האלה נוצרת פסולת בנייה ונפלט פחמן לאטמוספירה המוביל לזיהום אוויר. תהליכי הבנייה מצמצמים את השטחים הפתוחים והטבעיים, ומשתמשים גם במשאבי מים יקרים, למשל בתהליכי ערבוב ויציקת בטון. גם המבנה המוגמר פולט פחמן וצורך אנרגיה, ובכך תורם אף הוא לזיהום עירוני ופגיעה בסביבה.

 

גם המבנה המוגמר פולט פחמן וצורך אנרגיה, ובכך תורם אף הוא לזיהום עירוני ופגיעה בסביבה

 

לא רק ת"י 5281: איך בוחרים במוצרים פחות מזיקים לסביבה?

תקן 5281 הישראלי לבנייה ירוקה כולל הנחיות למדידת ולהערכת הנזק הסביבתי של כל פרויקט בנייה. בין היתר הוא מתייחס לשימוש בכלים שונים כדי להעריך את השפעתם של חומרי בנייה על הסביבה, ועוזר למתכנני פרויקטים, יועצי בניה ירוקה, ומקבלי החלטות אחרים לבחור את החומרים הטובים ביותר מבחינת הגנה על הסביבה.

אך האם ניתן בכלל לדעת כמה ואיך משפיע מוצר על הסביבה? התשובה היא: בהחלט כן. ניתן להעריך את ההשפעה הסביבתית של מוצרים ושירותים רבים, ובדיוק לשם כך פותחו תקני LCA  ו-LCA .EPD הינם ראשי תיבות של Life-cycle Assessment, כלומר "הערכת מחזור החיים" של המוצר, ו-EPD הוא קיצור של Environmental Product Declaration, או בעברית: "הצהרה סביבתית של מוצר". מטרתם העיקרית של תקנים אלה היא לסייע לצרכנים וליצרנים לקבל החלטות מושכלות ומבוססות נתונים, שיאפשרו להם לבחור במוצרים שהם פחות מזיקים לסביבה לאורך חייהם, כולל במהלך הייצור, התחזוקה והפירוק שלהם.

 

לבחור במוצרים שהם פחות מזיקים לסביבה לאורך חייהם

 

הדרישה מגיעה מהשטח

בעקבות פיתוח התקנים הירוקים, יצרני חומרי הבנייה מפתחים יותר ויותר טכנולוגיות וחומרים חדשים העומדים בדרישות אקולוגיות מתקדמות ומחמירות. במקביל, הדרישה לתקנים הללו צוברת תאוצה גם בשטח עצמו, כאשר יזמים, קבלנים ומנהלי פרויקטים מבינים גם הם את החשיבות של בחירה בחומרים וטכנולוגיות העומדים בתקנים הירוקים. הם מבינים שכדי לשמור על יתרון תחרותי כדאי להם להתחיל להשתמש בחומרים בעלי תו LCA ו-EPD כבר היום, ומי שלא יהיה לו סל חומרים מתאים יתקשה לעמוד בתחרות בענף הבנייה, יפסיד חלק מנתח השוק שלו ועלול להיעלם כליל.

חברת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה זיהתה מוקדם את המגמה הזו ולא חכתה שהדרישה תגיע "מלמעלה" דרך חוקים ותקנות, אלא בנתה סל מלא של פתרונות וחומרים העומדים בתקני LCA ו-EPD. מהלך זה מתבסס על האמונה  בצורך לשמור על הסביבה והבנה של גודל האחריות שיש לענף הבנייה בכלל וליצרני החומרים בפרט להוביל מדיניות ירוקה יותר ושימוש אחראי יותר בחומרים ובתהליכי ייצור ובנייה.

א.צ. לא מסתפקת בפיתוח וייצור מוצרים ירוקים כחול לבן, אלא גם מייבאת טכנולוגיות ופתרונות חדשניים וירוקים מחו"ל בכדי לקדם ולשפר את תחום חומרי הבנייה בישראל. החומרים והמערכות המיובאים נבחרים בקפדנות מספקים שחרטו על דגלים את קידום הבנייה הירוקה ומובילים את התחום בעולם, ביניהם KERAKOLL ,PENETRON ,MC ואחרים.

 

מגוון של מוצרים תקניים זמינים כבר היום

כמעט לכל צורך בתחום הגמר או האיטום ניתן למצוא בסל המוצרים של א.צ. פתרון הנהנה גם מתווי LCA ו-EPD, כולל דבקים, רובה, טייחים, חומרי חיזוק, איטום צמנטי, סיליקון וציפויים שונים.

כדי להנגיש את המידע לכמה שיותר אנשי מקצוע, להקל ולסייע בקידום הבנייה הירוקה, פרסמה א.צ. קטלוג מקיף המפרט לא רק את כל המוצרים הירוקים, אלא גם באילו תקנים עומד כל חומר ומה הניקוד שמעניק כל מוצר. כך ניתן לתכנן כבר בשלב כתב הכמויות איך לצבור את מירב הניקוד האפשרי לבנייה ירוקה ולהפוך את הפרויקט לירוק יותר.

 

חותמת ירוקה של קבוצת א.צ.

 

אל תשארו מאחור

בנייה ירוקה היא לא רק מגמה מתחזקת, אלא צורך עולמי. חברות בנייה וקבלנים רואים כבר היום את היתרונות בשימוש בחומרים בעלי תווי EPD ו-LCA, ויותר ויותר יזמים מבקשים את נתוני ה־LCA וה- EPD של מוצרים לפני שהם בוחרים בהם. כחברה מובילה בפיתוח ושיווק חומרים ומערכות לבנייה ירוקה, א.צ. מזמינה את יזמי הבנייה, הקבלנים ומנהלי הפרויקטים להצטרף ולאמץ את התקנים הללו כבר בפרויקטים הקרובים, להתקדם לבנייה סביבתית ובריאה יותר, ולא להישאר מאחור במסגרת התקן היבש והמינימום הנדרש בחוק כיום. כי ככל שהדרישה לתקנים הללו צוברת תאוצה, חברה שלא תשלב חומרים העומדים בתקנים, עלולה למצוא את עצמה מהר מאוד מחוץ למשחק.

לסיוע וייעוץ מקצועי בבחירת חומרים בעלי תווי EPD ו-LCA, צרו קשר עם הצוות הטכני שלנו כאן.

 

על המחבר