טיח גבס שצובר נקודות לבנייה ירוקה? כך תעבדו איתו נכון.

הנה סטטיסטיקה שתעניין כל מי שרוצה להגדיל את מספר הנקודות בפרויקט לפי תקן 5281 לבנייה ירוקה: טייחים מהווים כ- 50% מכלל חומרי הגמר בפרויקטי בנייה. מבין הטייחים שבשימוש, טיח הגבס מהווה כ-60%, כלומר נמצא בשימוש הנרחב ביותר. לכן, בחירת טיח גבס המעניק נקודות בנייה ירוקה לפי ת"י 5281 היא דרך קלה, אקולוגית ולא יקרה להגדיל את צבירת הניקוד בכל פרויקט.

 

בתמונה: יישור טיח גבס לאחר התזה   

 

 

עומד בדרישות התקן הישראלי: טיח גבס בעל תו EPD

במטרה ליצור סטנדרט בינלאומי למדידת ההשפעה הסביבתית של מוצרים, הוגדרו בתקן הבינלאומי 14025 ISO "הצהרות מוצרים". אחת ההצהרות הללו, הרלוונטית לחומרי בנייה, נקראת EPD  - Environmental Product Declaration. זוהי "הצהרת מוצרים סביבתית" שמטרתה לספק מידע מלא ושקוף ללקוח על הרכב המוצר, תהליכי הייצור שלו, והשפעתו על הסביבה לכל אורך חייו- החל בייצור, דרך היישום והשימוש, ועד סיום חייו ומיחזורו. ניתוח ההשפעה הסביבתית של המוצר מבוסס על מתודולוגיית "הערכת חיי המוצר", המוכרת בשם LCA - Life Cycle Assessment. 

תו EPD מאפשר לחברות בנייה וליזמים לנהוג באחריות סביבתית ולעשות בחירות מושכלות של חומרי בנייה. הוא גם משמש להענקת ניקוד לבנייה ירוקה על פי תקנים סביבתיים בינלאומיים כגון LEED, ורלוונטי לסעיף 4.5 בתקן הבנייה הירוקה הישראלי 5281, הקובע כי שימוש בחומרים בעלי הצהרת EPD או LCA יזכה את הפרויקט בניקוד בנייה ירוקה. ניתן לצבור עד 1.5 נקודות בהתאם לכמות החומרים הירוקים שבשימוש בפרויקט, ולכן, על ידי בחירה מושכלת של חומרים ניתן להגיע בקלות ליעד הניקוד הנדרש. 

כשהוא מהווה 60% מסך הטייחים בהם משתמשים באתר, טיח הגבס הוא אחד החומרים הנפוצים בכל פרויקט בנייה. א.צ. מציעה ללקוחותיה טיח גבס בעל תו EPD המעניק ניקוד לפי התקן הישראלי 5281 לבניה ירוקה. כך, בעבודה נכונה ובהקפדה על הוראות השימוש והאחסון, טיח הגבס לא רק מספק מראה חלק ואחיד לקירות הפנימיים, אלא מהווה גם פתרון המסייע בשמירה על איכות הסביבה ומוסיף נקודות לעמידה בתקן הבנייה הירוקה.

 

סוד ההצלחה: הקפדה על כללי היישום

טיח גבס משמש לכיסוי, יישור והכנת הקירות הפנימיים לצבע, ומיישמים אותו על תקרות וקירות העשויים בלוקים ובטון לקבלת מראה אחיד וחלק. 

כיום ניתן למצוא מגוון של טייחי גבס בעלי תו תקן אשר לכל אחד מהם תכונות ייחודיות: יש טיח גבס קלאסי, טיח גבס המותאם לשימוש במרחבים מוגנים, וטיח גבס בעל תו EDP העומד בתקן הבנייה הירוקה ומעניק ניקוד ירוק לפרויקט. שניים מהטייחים הללו הם טיח גבס לממ"ד S-575 וטיח גבס 540 המשווקים על ידי א.צ טכנולוגיות מתקדמות לבנייה. ניתן ליישם את טיח הגבס במריחה או בהתזה, בהתאם לגודל השטח שדורש כיסוי וכוח האדם הזמין לביצוע העבודה.

 

בתמונה: טיח גבס S-575, מעניק ניקוד לפי תקן 5281 לבנייה ירוקה בסעיפים: 4.1, 4.4, 4.5, 5.2.1

 

יישום מוצלח של טיח גבס דורש הקפדה על מספר תנאים והנחיות, כולל הכנה קפדנית של השטח, שימוש בחומרים מתאימים לגבס בלבד, התאמת דרכי העבודה למזג האוויר בשעת הביצוע והתאמת גודל הצוות לגודל השטח. קיבצנו כאן מספר דגשים חשובים שיעניינו כל קבלן גמר, טייח, מנהל פרויקט ומנהל עבודה המעוניינים ליישם את טיח הגבס בהצלחה.

 

טיפים ליישום יעיל של טיח גבס

אספנו עבורכם את הטיפים הכי טובים ליישום טיח גבס באתר. הנה הם לפניכם:

 

טיפ 1# - הכינו את השטח 

לפני יישום טיח הגבס יש להקפיד על ניקוי המשטח משיירי בטון וחומרים רופפים, גריז, שמן או כל חומר אחר אשר עלול לפגוע בהיצמדות טיח הגבס. פגמים אחרים בתשתית, כגון חורים או קיני חצץ מומלץ לתקן עם חומרי שיקום. אם נעשה שימוש בתבניות בעת היציקה, יש לשטוף את הבטון במים בלחץ גבוה, ואם מדובר במשטח עם ספיגות גבוהה יש להספיגו היטב במים לפני הטיוח, במיוחד במזג אוויר חם. לאחר הספגת המשטח חשוב להמתין עד ייבושו המוחלט, על מנת להבטיח את הידבקות הטיח בחוזקה. במשטחי בטון, יש גם צורך למרוח פריימר, כדוגמת פריימר לטיח גבס 501, לפני הטיוח.

 

טיפ 2# - הימנעו ממגע טיח הגבס עם טייחים צמנטיים

אין לערבב את טיח הגבס עם טייחים צמנטיים אחרים באתר. הגבס סופח את המים מהחומרים הצמנטיים, דבר המוביל לייבוש החומר הצמנטי, לסדקים ולהתנתקות החומר מהתשתית, ובסופו של דבר לכשלי ביצוע. לכן יש להקפיד על שימוש בטיח הגבס יחד עם חומרים המותאמים לשימוש עם גבס.

 

טיפ 3# - תכננו את העבודה תוך התחשבות במזג האוויר

לימים של מזג אוויר חם במיוחד או קר במיוחד יש השפעה ישירה על איכות התוצר המוגמר, וחשוב שמנהלי העבודה והטייחים יהיו מודעים לכך ויפעלו בהתאם. 

במזג אוויר חם, יש להקפיד על מספר כללים:

  1. כדי למנוע סדיקה של טיח הגבס, יש להרטיב היטב תשתיות דוגמת בלוק שחור או בלוק תאי עד למצב של "רווי יבש פנים".
  2. התחממות שקי טיח הגבס והצטברות חום בקירות המבנה עלולים להוביל לסדקים לאחר הטיוח, ולכן אחסון שקי החומר במקום מוצל במידת האפשר, ועבודה עם טיח הגבס בשעות הבוקר או אחר הצהריים הקרירות יותר, יצמצמו את נזקי החום.
  3. טיח הגבס עלול להתחמם ולהינזק גם במכונות התזה שצינורותיהן ארוכים. לכן מומלץ לעבוד עם צינורות קצרים יותר ולהזרים בהם מים לפני השימוש, עד הגעת מים קרים אשר יצננו את הצינורות.
  4. חשוב להתאים את גודל הצוות המבצע לגודל שטח העבודה ולטמפרטורה. צוות קטן מדי על שטח גדול לא יספיק לבצע את הגירוד או ההחלקה הנדרשים לפני התייבשות הטיח.
  5. בימים בהם עומס החום כבד במיוחד מומלץ להימנע כליל מביצוע עבודות עם טיח גבס.

 

בתמונה: טיח גבס סדוק

 

במזג אוויר קר, לעומת זאת, התשתית והחומר מושפעים מהטמפרטורה הנמוכה ואינם מספקים את העבידות, זמני התקשות ותכונות נוספות הנדרשות להצלחת היישום. לכן מומלץ לא לעבוד עם טיח הגבס בימים קרים מדי. כאשר מזג האוויר גשום, הטיח חייב להיות מאוחסן במקום סגור ויבש ללא מגע עם מים או לחות אשר עלולים לפגוע בטיב החומר.

 

טיפ 4# - בחרו את שיטת היישום המתאימה

את טיח הגבס ניתן ליישם בהתזה או במריחה, אך מתי כדאי להשתמש בכל אחת מהשיטות?

  • יישום בהתזה מתאים לפרויקטים גדולים בהם נדרש קצב עבודה מהיר. יישום בהתזה מאפשר הספק עבודה גבוה וחיסכון בעלויות כוח אדם למטר, אך יש לקחת בחשבון הוצאות תפעול גבוהות יותר, בזבוז של אחוז מסוים מהחומר, אפשרות לתקלות מכניות, וצורך בכוח אדם מקצועי.
  • יישום במריחה מועדף כאשר מבקשים לטייח משטחי עבודה קטנים, לבצע עבודה ייסודית ונקייה, ולנצל באופן מקסימלי את החומר. חסרונות השיטה הם בקצב העבודה האיטי, כמות כוח אדם גדולה יותר למ"ר ואי אחידות בהכנת ויישום החומר לעומת מכונת ההתזה.

 

בתמונה: טיח גבס בשיטת ההתזה 

 

 

כך תמצו את מלוא הניקוד הירוק האפשרי כדי לעמוד בתקן – עם ספק אחד!

לקבוצת א.צ. סל רחב של פתרונות וחומרים בעלי תו ירוק ותווים והצהרות בינלאומיים כדוגמת LEED, EPD/LCA, הצוברים ניקוד ירוק עבור חומרי הבנייה בהם משתמשים באתר, ביניהם חומרי גמר (טייחים, מילוי מישקים, דבקים ועוד), חומרי תיקון ושיקום בטון וחומרי איטום (ביניהם חומרים לאיטום תת קרקעי, חומרי הזרקה, איטום צמנטי , איטום קריסטלי ועוד).

 

רוצים להתייעץ עם הצוות הטכני של א.צ. ולמצות את מלוא הניקוד הדרוש לעמידה בתקן? צריכים עזרה בהתאמת פתרונות ירוקים לפרויקט שלכם? אנחנו לרשותכם בכל שאלה, צרו איתנו קשר >>

על המחבר