מבני פלדה

9 פוסטים / 0 חדשים
פרסום אחרון
מערכת האתר
התמונה של מערכת האתר
CivilEng2009-11-27 19:3:34

CivilEng2009-11-27 19:3:34

nemer
התמונה של nemer
מבנה פלדה :פלדה – אחד החומרים

מבנה פלדה :


פלדה – אחד החומרים הותיקים של הבנייה פלדה היא סגסוגת, המורכבת ברובה מן המתכת ברזל, ומכילה ריכוז נמוך של האל-מתכת פחמן (0.04%-2.25%).


לעתים מוסיפים לסגסוגת הפלדה יסודות אחרים, כמו צורן, מגנזיום, מנגן, כרום וניקל. בעזרת שינוי של שיעורי תוספות אלה, אפשר להפיק סוגים שונים של פלדות בעלות תכונות מיוחדות, כמו: קשיות, גמישות, עמידות בפני חום ועוד. סוגיהּ‏ השונים של הפלדה מצטיינים בחוזקה ובגמישות רבה, לעומת הברזל.


אחד מסוגי הפלדה הנפוצים הוא פלדת אל-חלד, המכילה כרום בשיעור של 10.5% לפחות, והיא עמידה בפני חלודה



יתרונות 


1. מבנים פלדה מאוד אסטטיים יחסית למבנה בטון.


2. משקלו קל  ותסבולותו רב.


3. פלדה מיוצרת בבקרה מאוד טובה חוזקה ותכונותיה ידועים עם סטיות מאוד קטנות.



חסרונות


מבנה פלדה רגיש מאוד לסביבה (קורוזיה) ויקר מאוד.


מבנה פלדה קל שזה גם החיסרון שלו מאחר והדבר משפיע על יציבותו (רוח וכד').


 





 


שימוש במבנה פלדה קיים ברוב המקרים במבנה תעשיה . כשיש צורך במפתחים גדולים, וגם


מבה קל .


 


רוב ההשקעה בתכנון הפלדה הוא תכנון חיבורים נכון, מאחר וחישוב תיסבולת של פלדה הוא יחסית קל. יש תקן ישראלי 1225 שיש בו רוב החישובים והגדרות. תכנון החיבורים מאוד חשוב. צריך לדאוג אם אנחנו הגדרנו ריתום אזי חיבור חייב לקבל מומנט. גם חישוב של חיבור עצמו לא פשוט. במיוחד ריתוכים דורשים פיקוח צמוד כי אחרי שביצענו ריתוך קשה לבדוק מה יש בפנים.


 


 רוב כשלים במנה פלדה הם בחיבורים. יש כמה תוכנות מסחריות  נפוצות שמחשבות חיבורים למשל CONNECT  של עתיר  או RAM_CONNECT של בינטלי. לצורך השימוש בתוכנות צריך לבנות מודל של המבנה ולעמיס אותו ולהגדיר שילובי עומסים .


 


בהמשך יעלו מאמרים קצים בנושאים הבאים :


·        חיבורים  (דוגמאות לכשלים וגם דוגמאות לחיבורים שונים).


·        יצבות המבנה פלדה – בחירת סכמה סטטית נכונה.



 


לכל הגולשים בפורום, באתר וכל מי שמתעניין בתחום הנדסה אזרחית – אתם מוזמנים לכתוב נושאים אחרים, להגיב,להציע, לשאול וכד'.  כי מאוד חשוב לפתח התחום הזה שנקרא הנדסה אזרחית. בארץ הוא נתפס אצל אנשים כי תחום מסוג LOW-TECH  , שזה ממש לא נכון כבר מזמן. אנחנו כמהנדסים משתמשים בתוכנות מתקדמות לפיתרון מודלים ומבנים, גם שיטות ביצוע מורכבות שדורשות ידע רב.



גם הרבה אנשים שמקצוע שלנו דורש הרבה אחריות ובנוסף מאוד מאתגר. דברים שאנחנו עושים רואים כל האנשים שמסתובבים בחוץ. למשל אם מהנדס מחשבים טעה אז מקסימום תוכנה לא יעבוד יהיה לך וירוס ואז תפרמט וזהו, טעויות שלנו עולות  לאנשים בחיים. כולם מקרים דוגמאות גם בארץ, לא חסר לצערנו.


 


nakano ghost
התמונה של nakano ghost
יותר פשוט להקים מבנה פלדה או

יותר פשוט להקים מבנה פלדה או מבנה בטון? אני חשבתי שיותר קל
להקים מבנה פלדה אבל אמרו לי שזה לא כל כך פשוט כמו שחושבים.
מה אתם אומרים?  CivilEng2010-11-24 20:27:30

ירון בן רחמים
התמונה של ירון בן רחמים
שלום לכולם,יש לי שאלה לגביי

שלום לכולם,יש לי שאלה לגביי ריתוך מהו הקיים בריתוך?כמובן שהקיים תלוי בעובי הריתוך


ובסוגו,אך כמה זמן יכול להחזיק ריתוך?תודה.

nemer
התמונה של nemer
בעיקרון ריתוך הוא לכל החיים

בעיקרון ריתוך הוא לכל החיים של המבנה אבל נהוג לבדוק ריתוכים פעם ב10 שנים

חגי שושני
התמונה של חגי שושני
[QUOTE=ירון בן רחמים]שלום

ירון בן רחמים wrote:

שלום לכולם,יש לי שאלה לגביי ריתוך מהו הקיים בריתוך?כמובן שהקיים תלוי בעובי הריתוך


ובסוגו,אך כמה זמן יכול להחזיק ריתוך?תודה.



ללא חלודה (קורוזיה), ובהנחה שמתאימים לעומס המכני, ריתוך ו/או כל חיבור אחר יחזיקו "כמעט לנצח".


הבעיה היא שחיבורים מהווים נקודת תורפה ממנה מתחילה החלודה להתפשט.
ללא תחזוקה מתאימה העוצרת את החלודה, מבני פלדה יחלידו עד כשל.


התמונות המצורפות הן של גשרפלדה.
הגשר המסויים אינו בישראל, אבל החלודה קיימת גם אצלנו.....


בברכה


חגי שושני




 





 



 


 

PINI
התמונה של PINI
פחד פחדים!! האם גשר זה חסום

פחד פחדים!! האם גשר זה חסום למעבר?


לפי החלודה של האלכסון לא מועבר עומס ויש כשל במסבך.


חשוב מאוד לא לסמוך על תחזוקה שוטפת בארץ ולעשות בתנאי "חוץ"מגולוון


לא לוותר בנושא זה!לדעתי. אפילו שזה עוד 30% מחיר חומר- בערך.

חגי שושני
התמונה של חגי שושני
הגשר אינו חסום למעבר ומתפקד

הגשר אינו חסום למעבר ומתפקד.


גילוון הוא אחת מהדרכים להארכת משך שרות של קונסטרוקציות, לאו דוקא המומלצת ביותר (לדעתי), הן מבחינת עלות ראשונית, ובוודאי מבחינת עלות שנתית ממוצעת.


כל מבנה חייב בתחזוקה שוטפת.
תכנון נכון ושימוש בחומרים מתאימים יכול להקטין את תדירות התחזוקה לפעם ב- 20-30 שנה.
ביקורת הנדסית כדאי שתתבצע בתדירות של 5 שנים לערך בכל מקרה.


הפנטגון בוושינגטון למשל, מסיים בשנה הבאה שיקום יסודי, שיקום שהחל לאחר התרסקות המטוס עליו ב- 2001.
השיקום בפנטגון מתוכנן ל- 20 שנה ללא תחזוקה, אבל כחלק ממנו נשתלו בקירות חישני קורוזיה המשמשים לביקורות בתדירות של 6 חודשים.