מתחת לפני השטח | מה חשוב לדעת על איטום תת קרקעי?

 

מחסור בקרקעות, בנייה צפופה, גידול במספר כלי הרכב וצורכי מיגון וביטחון – כל אלה מביאים יותר ויותר פרויקטים בישראל לבנות בעומק הקרקע. אך בנייה כזו דורשת פתרונות איטום מיוחדים שיעניקו למבנה עמידות בפני מגוון סיכונים. מה חדש בתחום ומה חשוב לדעת?

סלע או חול? כורכר או חרסית? לסוג הקרקע עליה בונים יש חשיבות גדולה כאשר בוחרים את שיטות הביסוס והאיטום של מבנה חדש. תכנון נכון מתחיל בהתייחסות לסוג הקרקע, ליסודות עליהם נבנה הבניין, ולאלמנטים התת-קרקעיים של המבנה. בהתאם למיקומו של המבנה ולייעודו, יידרשו בתת הקרקע פתרונות איטום מיוחדים שיקנו למבנה עמידות מכאנית ועמידות בפני כימיקלים, מי תהום, גזים ועוד.

ישראל יורדת עמוק אל תוך הקרקע

המגמה בישראל כיום היא של "בנייה לעומק". בשל צפיפות הבנייה באזורים מסוימים, המחסור בקרקעות זמינות לבנייה והגידול במספר כלי הרכב, יותר ויותר פרויקטים כוללים מפלסים תת-קרקעיים אשר פעם לא היו בונים בהם. דוגמאות לכך הן תוספת של קומות חניון שנמצאות בעומק האדמה או תוספת קומות שנמצאות מתחת לפני הקרקע במבני ציבור, חניונים, בתי חולים, מרכזי תעסוקה ומשרדים. הבניה לעומק מאפשרת ניצול מקסימלי של השטחים המצומצמים הקיימים לפיתוח, ושימוש בשטח התת קרקעי, הפחות מתאים למגורים או שהות ממושכת, לטובת שטחי שירות ומיגון.

הבניה לעומק מציבה בפני היזמים, המתכננים והקבלנים אתגרים מורכבים יותר מאשר בבנייה מעל פני הקרקע, שכן חלקי המבנה הנמצאים מתחת לאדמה זקוקים לאיטום שונה מהחלקים שמעל לקרקע. על האיטום התת קרקעי להגן מפני מי תהום (כאשר ירידה למפלסים עמוקים יותר משמעותה התמודדות עם מי תהום רבים יותר) ולעמוד ביותר לחצים ועומסים ככל שהפרויקט מעמיק. ללא מערכת איטום מתאימה עלולים להיווצר סדקים במבנה, בתשתיות או במערכת האיטום עצמה ומים ורטיבות עלולים לחלחל וליצור נזקים משמעותיים בטווח הארוך או הקצר.

איטום חניון תת קרקעי בשיטת ההזרקה

חשוב להבחין בין בחירת מערכת איטום למבנה חדש הנמצא בתהליך בנייה לבין בחירת מערכת איטום למבנה קיים שבחלקו התת קרקעי התגלה כשל במערכת האיטום, שכן יש הבדל בשיטות האיטום התת קרקעי שיבחרו בכל אחד מהמקרים הללו. בעת תכנון מערכת האיטום במבנה חדש, יש להתחשב במגוון פרמטרים, כגון גובה פני מי התהום, סוג הקרקע והתנאים הסביבתיים במקום, כמו מידת הלחות או היובש. כאשר מטפלים בכשל במבנה קיים, כגון נזילה או חדירת מים, נבדקים פרמטרים אחרים. לדוגמה, האם קיים לחץ מים זורמים במקום כתוצאה מחדירת מים או פריצה? האם יש גישה למקום חדירת המים או שיש צורך בפתרונות יצירתיים אחרים?

מכיוון שיש צורך בתשומת-לב מיוחדת לאיטום בעומק הקרקע ונדרשת עמידות גבוהה של האיטום הן של יסודות המבנה והן של חלקי המבנה עצמם לטווח ארוך, תיקן מכון התקנים הישראלי את תקן 2752.

לעבוד נכון - תקן 2752

תקן 2752 (חלק 2 - "איטום מבנים מפני חדירת מים ולחות: איטום קירות ורצפות תת-קרקעיים") מגדיר את הסיכונים לחדירת מים ולחות במבנה תת-קרקעי עשוי בטון (במלואו או בחלקו) ואת השיטות והאמצעים שבהם יש לנקוט לאיטום קירות ורצפות במבנה. התקן מפרט את רמת האיטום הנדרשת למבנה תת קרקעי על פי אחת מארבע רמות חיוניות של המבנה:

  1. מבנים בעלי חיוניות גובהה מאד - מבנים שיש בהם ציוד יקר או רגיש למים ומבנים חיוניים בשעת חירום, אשר חדירת מים ולחות תוציא אותם מכלל שימוש. דוגמאות של מבנים כאלוהן חדרי מצב לשעת חירום, חדרי אשפוז ומעבדות. מבנים אלה נדרשים לרמת איטום גבוהה מאד הכוללת שתי מערכות איטום לפחות, המביאות בחשבון מצבי קיצון.
  2. מבנים בעלי חיוניות גבוהה - כוללים מבני מגורים, מסחר, משרדים ומבני ציבור. אלו נדרשים לרמת איטום גבוהה.
  3. מבנים בעלי חיוניות נמוכה - לדוגמה חניון תת קרקעי שלא במבנה מגורים, נדרשים לרמת איטום המתאימה לחללים מאווררים, רמה 2.
  4. במבנים בעלי חיוניות נמוכה מאד - לסוגי מבנים אלו נדרשת רמת איטום נמוכה יותר, רמה 3, והם כוללים חללים בלתי מנוצלים, דרכי שירות לרכב ומבני חניה שאינם חלק ממבני ציבור, מסחר או משרדים.

 

על פי דרגת החיוניות של המבנה ורמת האיטום הנדרשת עבורו, יש להתאים ולתכנן את מערכות האיטום המתאימות. מערכות האיטום התת קרקעי נחלקות לארבעה טיפוסים: A, B, C & D, וכל טיפוס מתייחס להיבט אחר של האיטום: מערכת איטום חיצונית, מערכת איטום כחלק מתכנון השלד, מערכת ניקוז, ומערכת איטום חיצונית ביריעות המשולבת בבטון. התקן מפרט ומשרטט בדיוק איך להוציא לפועל כל אחד מה"טיפוסים" הללו.

כדי לעבוד נכון על פי התקן ולוודא שהפרויקט עומד בכל הדרישות, יש לבצע סקירות קרקע ומי תהום מדויקות על מנת להעריך את הסיכונים הקיימים באתר. לאחר שמקבלים תמונה ברורה, יש להתחיל ליישם את דרישות האיטום שבתקן כבר משלב התכנון, ולבחור את מערכות האיטום המתאימה לכל חלק של המבנה על פי תפקודו.

 איטום קירות דיפון בהתזה

עבודה שלא על פי התקן ובחירת חומרי איטום בלתי מתאימים לאזורים כה רגישים עלולה לגרום נזקים קשים למבנה (במיוחד במקרים בהם מדובר על חלקים תת קרקעיים המכילים ציוד רגיש) ולגרור הוצאות גדולות על עבודה חוזרת, תיקונים ומערכות איטום תקניות.

איך בוחרים את המערכת המתאימה?

פתרונות האיטום לבנייה התת קרקעית צריכים להיות עמידים, חזקים ומתקדמים, לעמוד בתקן ולהתאים למבנה ולסביבתו. בשביל לדעת איזו מערכת מתאימה ליישום בפרויקט, יש להתייעץ עם יועץ איטום אשר מכיר היטב את התקן ואת הדרישות ובקיא בהתאמת חומרי האיטום לסוג המבנה ולסביבתו.

על פי תנאי הקרקע והסביבה ועל פי אופי המבנה, ניתן ליישם פתרונות איטום שונים ומגוונים. כך למשל נשתמש בחומרים מסויימים בפרויקטים שנבנים על קרקע חולית שמתנקזת היטב, ובחומרים אחרים בפרויקטים שנבנים על קרקע סלעית אשר יכולת הניקוז שלה מוגבלת. כמו כן, קיימים הבדלים באיטום של אלמנטים שונים באותו מפלס. לדוגמה, איטום רצפות שונה מאיטום קירות תת-קרקעיים וקירות דיפון, הן בחומרים והן בדרכי היישום.

פתרונות לכל סוגי הבנייה התת קרקעית ולכל סוגי האתגרים

כחברה המפתחת, מייצרת ומייבאת פתרונות לענף הבנייה, א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה מספקת גם פתרונות מתקדמים לאלמנטים תת קרקעיים, ביניהם יסודות, מרתפים, בריכות שחיה, מאגרי מים, חניונים תת קרקעיים ועוד.

פתרונות איטום תת קרקעיים נחלקים למספר סוגים, ביניהם הזרקות, יריעות חיזוק והגנה, יריעות ביטומניות, משחות ביטומניות, איטום קריסטלי, איטום אקרילי, עצרי מים ועוד. לעתים נשתמש בכמה סוגי פתרונות באותה מערכת איטום, בהתאם לצורכי הפרויקט, תנאי הקרקע והסביבה. נציין כמה דוגמאות למערכות כאלה.

לדוגמה, יריעות HDPE משמשות לניקוז מי תהום ולהגנה על תשתיות ויסודות, על קירות דיפון, על רצפות ועל מערכות איטום במבנים תת-קרקעיים. בנוסף, היריעות מספקות הגנה מפני חדירה של גזים וכימיקלים שונים שמקורם בקרקע ומפני חלחול של זיהומים מהמבנה אל הקרקע.

איטום באמצעות יריעות HDPE, פרויקט הקו האדום, תל אביב

התוסף לתערובת הבטון PENETRON ADMIX הופך את הבטון לעמיד ומגן עליו מפני מי ים, קולחין, מי תהום ותמיסות כימיות אגרסיביות. זהו תוסף גבישי אשר יוצר איטום לעומק הבטון, לאורך כל חייו ומאריך את קיים הבטון. הוא מומלץ לשימוש בקירות תומכים של מרתפים, מנהרות ומערכות רכבת תחתית, חיבורי מבנה, בריכות שחייה, מאגרי מים ומתקני התפלה, קמרונות תת קרקעיים, מבנים וחניונים עליים ותת קרקעיים, יסודות, תעלות וגשרים.

ספירגום B-412 הוא חומר איטום ביטומני משחתי המיועד לאיטום משטחי בטון תת קרקעיים כגון קירות מסד, כלונסאות, קירות ורצפות מרתף. הוא בעל כושר הדבקות מעולה לבטון לח ויבש ומותאם לתקן האירופאי המחמיר לאיטום ביטומני (EN  DIN 18195).

סדרת מוצרי האיטום בהזרקה MC Injekt משמשת לעצירת פריצות מים בלחץ גבוה, ייצוב קרקע, חיזוק מבנים וטיפול בבעיות של מי תהום, על ידי מילוי סדקים וחללים שנוצרו בבטון ואטימתם לחדירה ומעבר של מים. באיטום בהזרקה ניתן להשתמש כדי לאטום עוגני קרקע, תפרים בין קירות הדיפון לקיר הקלונסאות, מפגשי קיר-רצפה ועוד. חומרי ההזרקה מגיבים באופן מיידי למגע עם מים ויכולים לעצור את הנזילה כמעט מיד. הם גם יכולים להחזיר חוזק למבנה שעובר תהליך שיקום ולעמוד בלחצים גבוהים ביותר במשך עשרות שנים.

ממברנת האיטום PLURA TM  מתאימה לאיטום אזורים שבהם מפלס מי התהום נמצא קרוב לפני הקרקע, כגון מרתפים וחניות תת קרקעיות. ייחודה הוא בכושר ההדבקות שלה לבטון טרי, כאשר היא יוצרת אטימה מוחלטת בין היריעה לבין יציקת הבטון. היא גמישה ונוחה לעבודה ולעיבוד גם במקומות בעיתיים, חוסכת זמן ועלויות לעומת האלטרנטיבות, ובעלת יכולת התחברות מצוינת לחומרים ביטומניים.

איטום רצפה עם PLURA TM 

צריכים מידע והדרכה על איטום תת-קרקעי ? צרו איתנו קשר >>

על המחבר