סיכום שנת 2016 בפורטל CivilEng

השנה ראינו כבר אינספור מאמרים, כתבות, ניוזלטרים, כנסים, אירועים וסרטונים מקצועיים, רצינו גם אנחנו לסכם את שנת 2016 בכמה קטגוריות מרכזיות.

בחודש דצמבר נשבר שיא הכניסות לאתר CivilEng, וכאן זה המקום להודות לכם - קוראינו הנאמנים. מבחינתנו, שנת 2017 תהיה שנה של שיאים חדשים: יותר תוכן, יותר סיורים, יותר הכשרות, יותר אירועים, ופשוט יותר... 

החדשות הגדולות של השנה

תאונות עבודה והגברת הבטיחות באתרי בנייה - תאונות העבודה באתרי בנייה הפכו להיות נושא חם וכיכבו בכותרות הראשיות, במיוחד במחצית השנייה של שנת 2016. מידי שבוע אנו שומעים על תאונות נוספות המתרחשות באתרי הבנייה, חלקן אפילו קטלניות. בסוף שנת 2016 אנו מציינים את מותם של 46 אנשי מקצוע באתרי הבנייה, מספר שתפס את תשומת ליבם של כל העוסקים בענף; ח"כים, מנכ"לים, מפקחים מטעם משרד הכלכלה ומנהלי עבודה. לכולם היה מה לומר על הנושא בחודשים האחרונים. לקריאה נוספת, לחץ כאן.

קריסתן של חברות קבלניות - ענף הבנייה מעולם לא היה ידוע ביציבותו, אך השנה נראה שהגבול נחצה. מעיון בבקשות להקפאת הליכים שהגישו החברות עולה כי רובן נקלעו לבעיות בתזרים המזומנים בגלל עיכוב בתשלומים מצד מזמינים ממשלתיים או עירוניים כאשר התופעה בולטת יותר בקרב חברות הביצוע המשמשות כקבלניות חוזיות ועובדות בעיקר מול גורמים ציבוריים. בין חברות הביצוע שקרסו בשנים האחרונות ניתן למנות את חברת אורתם סהר, בני בכר זועבי שביקשה הקפאת הליכים לאחרונה, את גיה בניה ופיתוח, נתנאל שקד, מרדכי בנימין ובניו, טל חיות, צ. לנדאו, קל בנין, אשנב, STR, לינום, א. דורי, מ. ברקן, ועוד... קריסה של כל חברה כזו גוררת ברוב המקרים גם קריסה של קבלני משנה וספקים. חוק מוסר התשלומים נועד להסדיר את תשלום מזמינת העבודה לספקים ולקבלנים השונים ולקבוע מועדים קבועים וקצרי טווח שהתשלום יעבור לספקים השונים. יחד עם זאת, במאי 2016, הצעת החוק שונתה והחריגה את ענף הבנייה. הקבלנים עצמם לא עומדים לקבל את הדין בהכנעה, ומתכוונים לצאת במאבק כנגד הצעת חוק זו, שלטענת מפלה את כל הענף לרעה וגוזרת גזר דין מוות על חברות בנייה רבות. לקריאה נוספת, לחץ כאן.

השינויים המשפטיים בתחום ההתחדשות העירוניתבנובמבר 2016, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תיקון 3א' לתמ"א 38, הקובע את אופן החישוב של שטחי הבנייה שאותם יהיה ניתן לאשר מכוח התמ"א, כשהורסים את הבניין הקיים ומקימים במקומו בניין חדש. נוסף על כך, בית המשפט העליון פסל לאחרונה את נוהל השיפוי הקיים כיום בין יזמי נדל"ן לוועדות מקומיות. במסגרת נוהל זה, יזם שבונה פרויקט מתחייב לממן פיצויים שהוועדה המקומית תשלם לבעלי דירות ששוויין ירד, עקב הקמת הפרויקט. בג"ץ קבע כי החוק קובע כי מי שצריך לשלם את הפיצויים זו הוועדה המקומית (העירייה) בלבד. עדיין לא ברור מה תהיה התוצאה של השינויים הללו; האם עדיין תהיה היתכנות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית? האם העיריות יאשרו פרויקטים אלו, גם כאשר מדובר בסיכון כספי גבוה עבורן? - אך יש רבים שמנסים להמשיך ולברר, ואנו בטוחים שגם ב-2017 ימשיך זה להיות נושא חם. 

כניסתן של חברות זרות לישראלחמש חברות בנייה מסין ואחת מפורטוגל יכללו במאגר החברות הזרות לצורך ביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל, וזאת במטרה להגדיל את היצע הדירות ולהוריד את מחירי הדירות בהתאם. החברות הזרות תהיינה רשאיות לבנות בישראל בנייני מגורים ולנהל פרויקטים של בנייה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט, ובנוסף אף יורשו ליזום פרויקטי בנייה יחד עם חברות ישראליות. למרות שמשרד האוצר ממשיך ומתעקש לראות בזה את אחד הצעדים המרכזיים שיובילו להורדת מחירי הדירות ב-2017, יש ספקנים שאומרים אחרת; המכשלה העיקרית נובעת מכך שחברות הביצוע הישראליות פועלות כיום תחת מרווח רווחיות של 2%-3% בלבד. החברות הזרות עשויות לדרוש מרווח רווחיות מינימלי של 12%-15%, שכן לא סביר שסביבת הסיכונים המאקרו־כלכלית בישראל, ובמיוחד סביבת הסיכונים של ענף הבנייה, תאפשר להן לדרוש פחות מכך. במצב זה תישחק הוזלת העלויות הצפויה ל-2%-3% בלבד. לקריאה נוספת, לחץ כאן.

 

 

המשרות החמות ביותר של השנה

שנת  2016 הייתה שנה מלאה תהפוכות בענף הבנייה. מצד אחד, ראינו גידול בביקוש לעובדים בתחומי הביצוע והניהול, זאת עקב הגידול בפרויקטים בבינוי ותשתיות. מצד שני, בשל קריסתן של חברות בניה גדולות גדל גם היצע העובדים המיומנים, בעיקר בתפקידי ביצוע ותפקידי מטה שונים. כתוצאה מכך גדלה התחרות על כל משרה ולא הורגש הגידול בביקוש. עם זאת, באופן כללי, אפשר לומר שענף הבניה נהנה מיציבות יחסית לענפים אחרים ולא חווה שינויים מהותיים בשנים האחרונות. מדובר בענף בו הניסיון משחק תפקיד מרכזי ולכן הוא נוח יותר גם לעובדים בגילאים מבוגרים. בנוסף קיימים תפקידים להם יש היצע מוגבל, כגון: חשבי כמויות, שרטטים, ומנהלי עבודה מוסמכים, להם הענף צמא. השנה נושאי בטיחות בעבודה קיבלו חשיפה תקשורתית גדולה יותר ובהתאם ניתן לראות עלייה בביקוש למנהלי עבודה מוסמכים, ולממוני בטיחות. כמו גם עליה ניכרת בשכר מנהלי העבודה. 

וכדי להכניס קצת צבע לפסקה - מצ"ב כמה תמונות:

  

 

הראיונות/ המאמרים הנקראים ביותר של השנה

זרקור פרוייקט: אגירה שאובה בגלבוע (שיכון ובינוי ואלקטרה בנייה) באדיבות המהנדס אבי קטש - אלפים בחרו לחזור לזרקור המצוין שעשינו לפני כשנתיים על פרויקט האגירה השאובה בגלבוע. האם זה היה חלק מעבודת גמר? לקריאת המאמר המלא, לחץ כאן

ביסוס מבנים ותמיכת קרקע מאת המהנדס כמיל מארון - גם במקרה זה אנחנו רואים שאתם חוזרים בנוסטלגיה למאמרים מהעבר. תודה למהנדס כמיל מארון, המתמחה בקונסטרוקציה, על המאמר המצוין הזה. לקריאת המאמר המלא, לחץ כאן

זרקור פרוייקט: תחנת הכוח הראשונה בארץ המבוססת אנרגיה תרמו-סולארית באשלים בהזמנת אינג' עופר בן דוד - זרקור על פרויקט נוסף של שיכון ובינוי, וגם הוא נוגע לבנייה ירוקה ואנרגיה מתחדשת. שיכון ובינוי מככבים בפרויקטים החדשניים שלהם. לקריאת המאמר המלא, לחץ כאן.

ראיון עם מוטי ברנוביץ (ממציא ומפתח שיטת ברנוביץ) - השנה אהבתם גם לקרוא את אחד המאמרים המרתקים שפרסמנו אי פעם בפורטל; ראיון עם מוטי ברנוביץ', ממציא ומפתח שיטת ברנוביץ', אותה אנו מכירים מקרוב. לקריאת הראיון המלא, לחץ כאן.

חישוב סטטי של מבנה הנבנה בשלבים מאת אינג' אריה בוימל - הקונסטרוקטורים בינינו חוזרים מידי זה שנה שנייה למאמר זה של אריה בוימל, אשר מסייע לחשב באופן מפורט ושלב אחר שלב בניין הנבנה בשלבים. לקריאת המאמר המלא, לחץ כאן.

זרקור אנשים: תאיר עם עד - מהנדסת ביצוע בחברת שפיר הנדסה - גם מהנדסת בניין, גם עובדת באתר בנייה של שפיר הנדסה, גם מתראיינת ב-CivilEng.... יש סיבות רבות למה בחרתם לקרוא את הראיון עימה. לקריאת הראיון המלא, לחץ כאן.

"גיליתי שהתחום של הגיאוטכניקה הוא עולם ומלואו" ראיון עם רועי כלב, מנכ"ל גאודניה - בין אם זה מנכ"ל חברה מובילה, או מהנדסת ביצוע מתחילה, חשוב לנו להביא בפניכם את מגוון הקולות של ענף הבנייה. הראיון עם רועי כלב הוא חלק מסדרת ראיונות עם בכירים מענף הבנייה, אשר תעלה לאוויר לאורך שנת 2017. אנו מזמינים אתכם להמשיך ולהתעדכן בכל הפרטים בעמוד הפייסבוק שלנו. לקריאת הראיון המלא, לחץ כאן

תקרות דרוכות באתר - הכרה והצגת יתרונות - לפני כחודשיים עשינו סיור בו ראינו מקרוב דריכה של קורות טרנספורמציה (באדיבותו של המהנדס יואב קמני). העניין הרב בסיור זה עורר את העניין סביב המאמר, והוביל רבים מכם לעניין בו. לקריאת המאמר המלא, לחץ כאן.

8 טעויות תכנון נפוצות (ויקרות...) שעולות הרבה כסף ליזם והרבה זמן לאדריכל מאת חגי שקלאר - הקונסטרוקטורים ממשיכים לככב בקריאת התוכן שלנו. הפעם הם בחרו להתעמק במאמר אשר מתריע בפניהם על כמה גורמים תכנוניים שיכולים לחסוך הרבה כסף ליזם. אם כך, אולי דווקא היזמים הם שקראו את המאמר לעומק?! לקריאת המאמר המלא, לחץ כאן.

 

מגה פרויקטים בביצוע

קמפוס מיקרוסופט ישראל - בדצמבר 2016 פורסם על כך שאפריקה ישראל, תדהר ואקרו נדל"ן זכו במכרז של מיקרוסופט להקמת מתחם עבודה בהרצליה. מתחם צפוי להתפרס על פני שטח של 10 דונם, והוא ירכז לתוכו את רוב פעילותה של מיקרוסופט בישראל (במיוחד מאזור המרכז והשרון). שווי העסקה מוערכת במיליארד ₪. אנו מקווים להביא לכם את הפרטים החמים מהשטח ככל שהבנייה תתקדם ב-2017.

מתחם טבע ברעננה - השנה גילינו שטבע מתכננת לרכז את כל פעילות המטה במתחם אחד, אותו תבנה ברעננה. המטרה היא לבנות קמפוס שיכלול כמה בניינים, ובו ירוכזו הפעילות המסחרית הבינלאומית של טבע, משרדי ההנהלה, המו"פ והמעבדות בתחום הייחודי (כאשר התחום הגנרי יישאר בכפר סבא השכנה). העלות המשוערת של הפרויקט היא מיליארד ₪. מעבר לכך, טבע פעילה בישראל גם ברמת חובב, ירושלים, שוהם ואשדוד, והיא תוסיף לפעול במקומות אלה. משרד האדריכלים הדני BIG, בשיתוף משה צור הישראלי, זכה במכרז לתכנון הפרויקט, ולמרות שטבע שומרת על פרטים רבים בסוד, פורסם שהקונספט הוא "הר ירוק". תדהר ואלקטרה זכו במכרז לבניית המטה.

כביש 531 - כביש רוחב שמהווה חלק מפרויקט התשתיות הגדול ביותר שבוצע עד כה בישראל. הכביש מחבר בין כביש 6 במזרח לבין כביש 2 במערב. הקמת פרויקט 531 כוללת בניית 10 מחלפים ו-36 גשרים. סלילת הכביש צפויה להסתיים לקראת סוף שנת 2017, והיא כוללת גם מחלף נוסף באזור שפיים שיאפשר גישה לכביש 2. בדצמבר 2016 נפתח לתנועה  כביש 20 לכיוון צפון וחיבור עם כביש 531 מזרחה עד כביש 4. מחצית הכביש נפתח לתנועה מזרחה, כך שהנוסעים בנתיבי איילון יוכלו להמשיך מעבר למחלף שבעת הכוכבים שבהרצליה מזרחה ועד לחיבור לכביש 4. 

כביש 6 - כביש חוצה ישראל (או דרך יצחק רבין) הוא הכביש הארוך ביותר וכביש האגרה הראשון במדינת ישראל. הכביש משתרע כיום לאורך של כ-140 ק"מ, והזרוע עוד נטויה (בפועל מתוכננים עוד 56 ק"מ בנייה בדרום ו-56 ק"מ בנייה בצפון). הכביש נבנה בשיטת BOT(בנה, תפעל, העבר) ומטרותיו רבות: לחבר בין הצפון לדרום, להקל על הפקקים בכבישי האורך (כביש 2 וכביש 4), להסיט את האוכלוסייה מזרחה על ידי חיבור הגוש המזרחי (אזור מודיעין-רעות) למערב (תל אביב).

רכבת קלה הקו האדום - לרוב, כאשר מדברים על צבעי קווים במדינת ישראל, מדובר בשיח פוליטי, אשר חוסר ההסכמה סביבו רבה. בשנה האחרונה שמענו שיח רב סביב הקו האדום, הסגול והירוק וזאת ללא קשר לפוליטיקה, אלא דווקא לתחבורה. פרויקט הרכבת הקלה – הקו האדום הוא פרויקט התשתיות המורכב ביותר שבוצע בישראל עד כה, אשר יתפרס על פני 5 ערים, יכלול 34 תחנות (מתוכן 10 תת-קרקעיות) ואורכו יהיה 24 ק"מ (כאמור, 12 ק"מ תת קרקעי). הקו האדום הוא רק הראשון בסדרה של קווי רכבת מתוכננים באזור המרכז, והוא יהווה את עמוד השדרה של התחבורה באזור המרכז. 

מתחם מידטאון בתל אביב - מגה פרויקט זה, ששוויו מוערך ב-1.7 מיליארד ₪, מתוכנן להיות קומפלקס עירוני שלם, המשלב בתוכו בילוי, מסחר, תעסוקה ומגורים, ברחוב מנחם בגין בתל אביב. המתחם יכלול 4 מגדלים סה"כ כאשר 2 מהם צפויים להיות מהגבוהים בישראל, בני 50 קומות כ"א, אחד המיועד למסחר והשני מיועד למגורים.

פרויקט קירוי איילון - פרויקט קירוי איילון, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, ייצור שטח ציבורי חדש ופתוח על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון, שהיום חוצים בפועל את העיר ללא הפסקה לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת - מעל נתיבי איילון. השנה, הועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה את מתווה הפרויקט.

מגדל השחר - מגדל השחר בגבעתיים מתנשא לגובה של 195 מטר, מה שהופך אותו למגדל הגבוה ביותר בישראל. המגדל יכלול53 קומות, מתוכן 38 קומות משרדים (קומות תחתונות). החברה הקבלנית המבצעת היא תדהר, והיזמיות בפרויקט הן תדהר וסופרין. האכלוס צפוי בינואר 2017.

פרויקט גינדי תל אביב - הידוע גם כפרויקט השוק הסיטונאי, הוא פרויקט בעל מגבלות ייחודיות; 59 דונם עליהם מתוכננים להיבנות 1,200 יח"ד (10 מגדלים של 12 קומות כ"א) ומתחם מסחרי הכולל קניון, מבני תעסוקה, מבנים ציבוריים, קריית חינוך, קאנטרי קלאב, מוזיאון מדע וחניון תת קרקעי ענק בכדי להכיל את המכוניות של כל הדיירים והמבקרים. בהמשך מתוכננת גם הקמתם של 2 מגדלים בני 45 קומות כ"א במתחם. זה, כמובן, אם יישאר מקום עבורם.

 

 

הסיורים המבוקשים ביותר שלנו

אחת המטרות שלנו, בפורטל CivilEng היא ליצור פלטפורמה בה אתם תוכלו ללמוד ובה בעת גם ללמד. לשם כך, אנו מעודדים שיח ושיתוף, דבר המתבטא הן באירועים ובהרצאות שאנו מעבירים, והן בסיורים שאנו מארגנים באתרי בנייה במגוון תחומים ומיקומים ברחבי ישראל.

אנו מזמינים אתכם להציץ בתמונות מהסיורים האהובים עלינו, כך שאולי תקבלו השראה ותכתבו לנו איפה תרצו לסייר בשנת 2017, או אולי תרצו לארח אותנו בפרויקט שלכם...

לתמונות נוספות מהסיור במגדלי עזריאלי, לחץ כאן.

לתמונות נוספות מהסיור בפרויקט התשתיות הימיות - הפולינום, לחץ כאן.

לתמונות נוספות מהסיור בפרויקט הרכבת הקלה הקו האדום - פיר גלי גיל, לחץ כאן.

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר