שאלה בנושא תוכנית שסופקה בקנ"מ מוטעה

6 פוסטים / 0 חדשים
פרסום אחרון
weiss
התמונה של weiss
תאור המקרה בקצרה:עבור קבלן

תאור המקרה בקצרה:


עבור קבלן חשמל שהעסקתי בבניית 3 בתים פרטיים זהים (בחוזה פאושלי) הדפסתי תוכניות שעליהם הופיע כיתוב קנ"מ 1:50. עקב טעות במכון ההדפסות התוכניות הודפסו בגודל קטן יותר ,מה ששיבש את הקנ"מ כך שבעצם הן היו 1:80.שנינו לא שמנו לב לטעות בעת חתימת החוזה ועל תוכניות אלו חתמנו.


על התוכנית חשמל לא הופיעו מידות (מלבד מידות מועטות שלא בהכרח נוגעות לחשמל) אך עם זאת סופק דיסק שכולל את כל תוכניות הבנייה כולל תוכניות אדריכלות שעליהן כן הופיעו מידות מדויקות.


טענת הקבלן לאחר סיום העבודה היא שבחישוב הכמויות הוא מדד ישירות מהתוכנית באמצעות סרגל קנ"מ ולכן שגה בחישוב הכמויות (לדוגמא 50 ס"מonverter> שמדד על התוכנית שווים ל 80 ס"מonverter> בשטח). הוא עכשיו הגיש תביעה על סכום לא מבוטל עבור הפרשי הכמויות (החוזה היה פאושלי) ועבור זמן העבודה הנוסף (הוא טוען שזאת גם הסיבה לאיחור משמעותי מצידו בלוחות הזמנים).


אני בטוח שהקבלן לא באמת הסתמך על התוכניות בחישוב הכמויות וכי התביעה הגיעה עקב רצונו "לחגוג" על הטעות שעשיתי בהדפסת התוכניות ובכך למשוך עוד תשלום עבור עבודתו.


ולשאלתי:


האם קיים סעיף (ספר כחול או כל חוק אחר) שמחייב את הקבלן לוודא שהתוכנית אכן בקנ"מ?


האם אני יכול לטעון שמכיוון שלא היו מידות על תוכנית החשמל הוא היה מחויב להיעזר בתוכנית האדריכלות שצורפה ע"ג דיסק?


האם יש כל פרצה אחרת שניתן למצוא שתבוא לטובתי (בהנחה שבחוזה שחתמנו לא מצאתי סעיף רלוונטי)?


 


תודה על כל התייחסות.


 

zvis7
התמונה של zvis7
שלום לך,את השאלה הראשונה עליך

שלום לך,

את השאלה הראשונה עליך להפנות למהנדס.

המקרה שלך נראה מאד מורכב. היו בוודאי דיונים ביניכם, פגישות, הסכמות, עדים וכו' וזה מקרה שבית המשפט צריך לשמוע את כל הראיות והעדים כדי לגבש מסקנה סופית. כך סתם מן הצד, לא יהיה זה רציני ואחראי אם אומר שזה צריך להיחתך כך או אחרת.

יש את ענין תום הלב שבתי המשפט בוחנים כיום בכל מצב. ביהמ"ש יצטרך לשקול האם בפועל, בשל הטעות של מכון ההדפסות (שביצע את הצילומים עבורך ולא עבור הקבלן) מהן הכמויות האמיתיות! של החומר שהקבלן הציב בשטח. למען ההגינות, אם בפועל קיבלת כמויות גדולות יותר והקבלן שילם עבורן מכיסו, וזה עבורך, ובנוסף לכך נגרמו מתוך טעות בהדפסת התכניות שהודפסו על ידך, הרי, בסופו של דבר אתה נהנית מהן.

יש גם את נושא עשיית עושר ולא במשפט.בית המשפט עשוי לקבוע כי אם קיבלת כמויות גדולות יותר מאלו שסוכם עליהן אזי נוצר לך "עושר" שלא במשפט והוא עשוי להורות כי עליך לפצות את הקבלן בעלויות הריאליות.

כמובן, שהכל יוכרע לאחר שמיעת כל הראיות והעדים ובשלב זה מוקדם מדי לקבוע מסמרות ובוודאי מבלי שיש בפני את כל העובדות והראיות.

בברכה

עו"ד צבי שטיין

a_boimel
התמונה של a_boimel
וויסטעית ועל טעויות משלמים

וויס


טעית ועל טעויות משלמים והשאלה כמה?


האם על התוכניות הופיעה הכתובית "כל המידות על אחריות הקבלן......" ?  לא שאני חושב שגם אם זה הופיע זה יעזור לך


כאשר ערכתי מכרזים בזמנו ,הייתי דורש מהקבלנים במכרזי פאושל או במכרזי תכנון-ביצוע לצרף להצעה תחשיב שיסביר כיצד הגיעו לערך הכולל. האם קיבלת תחשיב שכזה?


בכל מקרה גם אם לא ,ניתן לערוך היום חישוב כמויות ולהכפיל במחירי ביצוע בהתאם לתעריפים קיימים ולברר אם המחיר הנדרש הוא אכן ריאלי


בהצלחה

Amit Dayan
התמונה של Amit Dayan
כהמשך לדברים של צבי לדעתי

כהמשך לדברים של צבי לדעתי כדאי לציין את נסיונו של הקבלן. אין בעל מקצוע שרואה תכניות יותר מחצי שנה ולא ישים לב לעוביים מוזרים עבור קירות שאמורים להיות 20,12 או 8 במידות אמיתיות. גם מידות של חלונות ודלתות אמורים להיות "מוכרים לעין" על התכנית ולהדליק אזהרה. כמובן מידות מינימליות של חדרים וכו...


התעלמות מכל אלה מצביעה על חוסר תום לב.

weiss
התמונה של weiss
תודה לכולם על התגובות.אני

תודה לכולם על התגובות.


אני אעדכן בהמשך לגבי התפתחויות.