יורדים לשטח - חניון בייט

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

בסקירות קודמות שעלו באתר קבוצת CivilEng תועד פרויקט כביש 16 אשר מעניק לירושלים כניסה נוספת מכיוון מערב. בביצוע הכביש נכללו שלושה מחלפים מורכבים ומערך מפותח של גשרים ומנהרות. הפרויקט ההנדסי המרתק בוצע ע"י "שפיר" ונפתח לתנועה תוך הקדמה מרשימה של לוחות הזמנים. קצהו המזרחי של הכביש נמצא בסמיכות רבה לביה"ח שערי צדק, למכללת עזריאלי ולנתיבי בגין (כביש 50). עוד בקרבת הכביש: הגן הבוטאני, קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית ושכונת גבעת מרדכי. לקובץ אתרים מכובד זה יש להוסיף שחקן משמעותי נוסף, שהפעלתו נראית באופק: הקו הירוק של הרק"ל. מיקומם של מוסדות ואמצעים אלה הוא הגורם שהוביל לתכנון הקמתו של חניון בייט. כמו במקרים רבים, גם חניון בייט הוא תוצר שנולד עקב סביבתו. עם זאת, חניון בייט אינו מסתפק במתן מענה בלבד לדרישות התחבורה של הסביבה, הוא יוצר מציאות חדשה ומעצב את סביבתו.

כדוגמת כביש 16 והקו הירוק של הרק"ל, גם חניון בייט מוקם ע"י "שפיר", שמתבלטת בביצוע פתרונות תחבורתיים בירושלים. החניון הענק יכיל 2,200 מקומות חניה לכלי הרכב הפרטי והוא צפוי להיות הגדול ביותר בירושלים. בנוסף, יימצאו בו 20 חניות לאוטובוסים וכ-200 מקומות חניה לאופניים. הבחירה במיקומו של החניון מבטאת דרך פעולה של המדינה בניסיון להתמודד עם עומסי התנועה במטרופולינים. חניון בייט הוא האח הגדול של מספר חניונים גדולים שמוקמים בירושלים. בין כולם קיים קו משותף דומה: כולם נמצאים בפאתי העיר, על צירי תנועה ראשיים, שאליהם מגיעה תנועה בינעירונית ערה. דפוס זה נראה בכל שאר חניוני 'חנה וסע' שהוקמו ומוקמים בבירה. חניון נחל צופים, חניון שז"ר, חניוני הקו הכחול בשכונת גילה ולמרגלות שכונת רמות - כולם ממוקמים על עורקי תנועה ראשיים ובסמיכות ל-Hub תחבורתי. מבחינה זו, ירושלים אינה לבד והיא מאמצת מודל שניתן לראותו גם בפרויקט "הנתיבים המהירים" שמבוצע במטרופולין גוש דן. מטרתם של חניוני ירושלים וחניוני גוש דן היא אחת: דילול תנועת כלי הרכב הפרטי במטרופולין ועידוד השימוש באמצעי התחבורה הציבורית בתוך העיר.

בנובמבר 2022 החלה שפיר את העבודות להקמת שלד החניון. לעבודות אלו קדמו עבודות שבוצעו ע"י קבלן אחר ובמסגרתן בוצע בור חפירה גדול ומדופן, בעומק כ-25 מ' ובשטח שמשתרע על פני 13,000 מ"ר. מועד מסירת הבור ציין את נקודת הפתיחה לביצוע עבודות השלד, אך לא את סיומם של ענייני החפירה בפרויקט. לביצוע השלד, עבודות הגמר והמערכות שבאחריות "שפיר" קיים פרק נוסף ומשמעותי, שכולל חפירת המשך בנפח 180,000 מ"ק. כחלק משלבי הביצוע בפרויקט, חפירת ההמשך תתאפשר רק לאחר הסטת תנועה שתבוצע בדרך בייט. נתיבי הכביש יוסטו צפונה ויעברו על גג החניון. הסטת התנועה תאפשר את השלמת החניון בצידו הדרומי. עם סיומן של העבודות בצד הדרומי, תוחזר התנועה דרומה למצב סופי.

 

תיאור הביצוע לעיל הינו רק מרכיב אחד משלל מרכיבים מרתקים שנמצאים בפרויקט חניון בייט ובסביבתו. את פרק ההנדסה המגוון משלים פרק נרחב ומעניין של ענייני תנועה: כניסות ויציאות אל/מ החניון, עבודות רק"ל (אינפרא 2) בחניון וסביבתו, גשר הולכי רגל, התייחסות לרוכבי אופניים, תוכניות עתידיות להארכות כביש 16 ולקינוח - מערך מנהור מפותח שמבוצע בימים אלה ואשר החניון הוא הגורם המניע הראשי להקמתו. כדי להכיר את כל אלה, התארח צוות CivilEng בפרויקט וזכה להכיר ולראות מקרוב את המתרחש בפרויקט הענק. זה המקום להודות מקרב לב לצוות המקצועי המיומן של "שפיר" על הסברים מקצועיים לעילא ועל האירוח מסביר הפנים בפרויקט. תודה גדולה ונוספת נשלחת אל חברת הניהול "דן בן עמרם" על סיוע מועיל במידע ובחומרים להכנת הסקירה. כהרגלנו, תיאורים יתווספו לתמונות הסקירה.

 

 

אהבתם ? לכל הפרויקטים >>

 

קרדיטים:

  • יזם: "צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים"
  • מזמין: "מוריה החברה לפיתוח ירושלים"
  • ביצוע: "שפיר הנדסה אזרחית וימית" 
  • מנהלי פרויקט: אלמוג אשכנזי, תימור דווידי
  • עוד בצוות "שפיר": מהנדסי ביצוע בכירים - דורון חתוכה, דינה בהלוואן;  מנהלי עבודה ראשיים - אדי נוסברוך, אנאס בורקן
  • ניהול: "דן בן עמרם". מנהל הפרויקט - דותן שובל, מנהלת תכנון - מוריה לייכטר
  • אדריכלות: משרד "קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים"
  • קונסטרוקציה: משרד "י. כהן ושות' - משרד לתכנון הנדסי"
  • גיאולוגיה: "גיאופרוספקט"
  • תכנון הרחבת גשר בגין ומבני דרך: "ינון תכנון ייעוץ ומחקר"
  • צילומי אוויר: "עין הנץ צילום אווירי"

 

1. פותחים את הסקירה עם הדמיית חניון בייט באדיבות המזמין וחברת הניהול "דן בן עמרם". בהדמיה מופיע מבנה החניון יחד עם מרכיבים נוספים שממחישים היטב את מרכזיות מיקומו. המבט בהדמיה מופנה לכיוון דרום־מזרח ומציג את שני עורקי התנועה הראשיים שחובקים אותו; כביש 16 שכיוונו מערב-מזרח ונתיבי בגין שכיוונם צפון-דרום. פרט מרכזי נוסף הינו תחנת הרק"ל של הקו הירוק אשר מופיעה צמודה לצידו המזרחי של החניון. גשר הולכי רגל עתיד, שחולף מעל נתיבי כביש 16, עתיד לחבר את שכונת גבעת מרדכי עם תחנת הרק"ל. הדמיית החניון מציגה בנוסף מרכיבים עתידיים של הסביבה: הארכת כביש 16 אל שדרות הרצוג בתוואי עילי והמשך נוסף של הכביש בתוואי תת קרקעי, שעובר מתחת לחניון בייט וממשיך אל שכונת תלפיות. 

2. הדמיה נוספת באדיבות המזמין וחברת הניהול. בהדמיה זו נראה תכנון המשכו העתידי של כביש 16 לעבר שדרות הרצוג. לפרויקט זה כבר פורסם מכרז ביצוע. המשך הכביש עובר במקביל לקו הירוק של הרק"ל ומצידה המזרחי של שכונת גבעת מרדכי. גשר גדול ישלים את החיבור אל שדרות הרצוג ויאפשר משם את המשך הנסיעה אל מרכז העיר. בתכנון נוסף שקיים, ממשיך כביש 16 העתידי מזרחה לעבר תלפיות. הכביש עובר במנהרה מתחת לחניון בייט. לתכנון זה קיימת הכנה בדמות חפירה שבוצעה מתחת לחניון בייט. תכנונים עתידיים אלה הינם תוצאה ישירה לנוכחותם של כביש 16 וחניון בייט, שבביצוע "שפיר". עוד בנושא זה ניתן לראות בסרטון הבא של צוות תוכנית אב לתחבורה. 
https://youtu.be/aTXX2OTuAeM?si=crPtr97J2ljoLj-h

3. כמו תמיד, כל פרויקט מתחיל ומסתיים באנשים. בואו נכיר את מובילי הביצוע המוכשרים של "שפיר" בחניון בייט. מימין לשמאל: דורון חתוכה - מהנדס ביצוע בכיר; דינה בהלואן - מהנדסת ביצוע בכירה, אדוארד נוזברוך - מנהל עבודה ראשי; אלמוג אשכנזי - מנהל הפרויקט; ווסים חמד - מנהל עבודה; עלאא שקיראת - מנהל בטיחות. ננצל הזדמנות זו כדי להודות לכולם על האירוח הלבבי בפרויקט! 

4. מבט כללי מדרום לצפון על סביבת החניון. כמו בחניון, גם סביבה זו רוחשת פעילות. עבודות אינפרא 2 שמבוצעות ע"י "שפיר" נמצאות כאן במצב מתקדם מאוד. ניתן להבחין במסילות הקו הירוק כשהן מגיעות מדרום וחוצות את צומת בצלאל בזק/גרשון שקד. חציית הצומת והנחת המסילות בו היא אחד משלבי הביצוע המורכבים בעבודות אינפרא 2. החציה מתבצעת בשלבים תוך ביצוע הסדרי תנועה זמניים עד להגעה אל התנוחה הסופית של הכביש והמסילות. בתמונה זו ניתן להבחין שחציית הצומת מתקרבת לסיומה. 

5. מתקרבים מעט צפונה בכדי להמשיך את המעקב אחר תוואי המסילות בקו הירוק. בתמונה זו נראה היטב הקטע החסר להשלמת חציית הצומת ע"י המסילות. מעבר לצומת נמצא מתחם ההתארגנות של החניון והמבנים שבו כבר ממוקמים מעל מסילות שהונחו זה מכבר. בשטח המתחם תוקם בהמשך תחנת הרק"ל של הקו הירוק ואליה צמוד החניון. תיאום עבודות החניון מול עבודות הרק"ל היה אחד מאתגרי הביצוע בפרויקט והדבר נכון במיוחד לגבי עבודות אינפרא 1 אשר לא בוצעו ע"י "שפיר" שמבצעת את אינפרא 2. 

6. ממשיכים מעט צפונה לצורך הכרת הסביבה. קצהו הצפוני של מתחם ההתארגנות גובל במעגל תנועה שהתקיים כאן עד לפני כשלושה חודשים. תוואי הקו הירוק חוצה את רחוב גרשון שקד בדרכו מעלה אל קמפוס  האוניברסיטה שבגבעת רם. בצומת שהיה פעם כיכר מבוצעות עבודות אינפרא 2 שבסיומן יוסדר הצומת ורחוב גרשון שקד יוחזר לקדמותו ככביש גישה אל האוניברסיטה וכביש כניסה/יציאה של חניון בייט. 

7. לסיכום תוואי הרק"ל שבקרבת החניון, אנו ממשיכים מעט צפונה. התוואי חוצה את רחוב ישעיהו ליבוביץ ומטפס אל הקמפוס בגבעת רם כשמימינו נמצאים מעונות הסטודנטים. 

8.  חניון בייט עתיד להפוך למרכזו של Hub תחבורתי. ככזה, הוא כבר משפיע על שכניו. בגן הבוטני יודעים היטב לקרוא את המפה: בתמונה נראה פרויקט הפוויליון של הגן. הפרויקט מוקם בצומת הרחובות בצלאל בזק/גרשון שקד ועוסק בהעתקת הכניסה הראשית של הגן והקמת מרכז חינוכי סמוך לחניון במטרה להגדיל את פוטנציאל המבקרים. 

9.  כביש 16 וחניון בייט מהווים גורם מניע לפרויקט מסקרן, גדול ונוסף, שמתבצע בממשק מולם. מדובר במערך מנהור שמוקם מהיציאה מכביש 16 בכיוון מזרח אל חניון בייט ואל נתיבי בגין צפון ודרום. פרויקט מרשים זה מנוהל אף הוא ע"י "דן בן עמרם" ומבוצע ע"י "רמט". דותן שובל, שמנהל את ביצוע החניון מטעם חברת הניהול, מנהל גם את פרויקט המנהור. בתכולת הביצוע נמצאות עבודות מנהור באורך 700 מ', כפי שמוצג בתרשים. המנהרה שתוביל אל החניון תעבור מתחת למנהרות מחלף בייט ותהיינה לה שתי הסתעפויות. האחת לעבר בגין דרום והנוספת אל בגין צפון. הכניסה אל חניון מבייט תתבצע במפלס מינוס 4 של החניון. הפרויקט הוא יוזמה משותפת של "נתיבי ישראל" ועיריית ירושלים. סיומו צפוי באמצע 2026. 

10. מבט מצפון לדרום על שלד החניון. ניתן להבחין כי חלקו המזרחי של החניון נמצא במצב מתקדם יותר מחלקו המערבי. אופן ביצוע זה נועד כדי לאפשר שחרור מהיר ככל שניתן של מעגל התנועה ברחוב גרשון שקד וכפועל יוצא את השלמת עבודות הרק"ל שבקרבת החניון. 

11. בהמשך לצילום הקודם, מראה הצד המערבי של החניון אשר עוד עתיד להתרומם, 'ליישר קו' עם החלק המזרחי ואף מעבר לכך. כדאי לשים לב לעובדה כי הכביש ממזרח למערב עובר בשיפוע משמעותי למדי (6.5%) אשר תורם למורכבות הביצוע. עוד בתמונה: פתחה של המנהרה שמבצעת "רמט" כחלק ממערך המנהור, שתואר קודם לכן. 

12. באבן הדרך מס' 2 בפרויקט תוסט התנועה בכביש צפונה ותעבור על גג החניון. ההסטה תבוצע לכל אורך החפירה. בתמונה שכיוונה מערב, נראה גג החניון אשר יכיל 'קרומים', שבהם ניתן להבחין באזור הקרוב אלינו בתמונה, וקורות בטון דרוכות. קרומים אלה יפורקו בהמשך הפרויקט. ביצוע ההסטה יאפשר את המשך החפירה דרומה עד לקצהו הדרומי של הכביש. עם השלמת החפירה, יושלם שלד החניון בצד הדרומי והכביש יוחזר דרומה. 

13. בפרויקט חניון בייט נעשה שימוש באמצעות BIM - Building Information Modeling. בשיטה זו מתבצע מידול תלת ממדי למבנה על כל מאפייניו לצורך ייעול התכנון והביצוע. בתמונה שלפנינו מופיע חתך הרוחב של החניון שנעשה באמצעות BIM. 

14. בתמונה נראה גג החניון שעליו יעבור הכביש לאחר ביצוע ההסטה. הכביש יעבור ברובו ע"ג קורות טרומיות דרוכות שמיוצרות ע"י "שפיר תעשייה". 

15. לוח"דים וקרומים. חניון בייט עושה שימוש בתקרות מסוגים שונים: תקרות דרוכות, תקרות מקשיות, תקרות לוח"דים ותקרות 'כריך'. רוב התקרות בפרויקט הן תקרות לוח"דים שאורכם 15.5 מ' ועוביים 40 ס"מ, אך קיימים גם לוח"דים בעובי 50 ס"מ. משקלם נע בין 10 ל-14.5 טון. עקב לוחות הזמניים התובעניים וכמותם הרבה של הלוח"דים שנדרשת, הפרויקט עובד במקביל מול שני ספקי לוח"דים. 

16. מפלס מינוס 2 בחניון. למפלס מעניין זה ייכנסו אוטובוסים ומשאיות ובנוסף יימצאו בו שימושים נוספים שיפורטו בהמשך. בתמונה נראות הקורות הדרוכות שעליהן יעבור הכביש. בקומה זו מתוכנן מקום ל-20 אוטובוסים. הכניסה אליה תתבצע מרחוב בצלאל בזק והיציאה ממנה תהיה אל רמפת היציאה של בגין צפון. חניון בייט יכיל בסה"כ ארבע כניסות/יציאות שתמוקמנה במפלסים מינוס 2, מינוס 3 ומינוס 4 של החניון. בזו האחרונה תתאפשר כניסה בלבד של רכב פרטי שמגיע במנהרה מכביש 16. 

17. חניון בייט הוא מבנה בן 7 קומות שחמש מתוכן משמשות לחניה והיתר לרמפות יציאה וכניסה אל החניון. בשל תכולתה, קומה מינוס 2, שהוזכרה קודם לכן, היא קומה שונה מיתר ארבע האחרות. בתמונה נראית קומה מינוס 3 ובה תחתית התקרה הדרוכה. 

18. גבול הביצוע הדרומי הנוכחי של החניון נמצא בדופן החפירה שנמסרה ל"שפיר". לאחר ביצוע שלב ב' של החפירה, רמפות החניון תמשכנה דרומה. 

19. תמונה נוספת אשר ממשיכה את הרעיון שהופיע בתמונה הקודמת: רמפה שהושלמה וממתינה להמשך החפירה דרומה. 
 

20. מפלס מינוס 2. כאמור, מפלס זה ישמש לכניסה וחניה של אוטובוסים ומשאיות, אך יכיל בנוסף גם חדרי בקרה, משרדי הנהלת החניון, מרכז לוגיסטי למחלקת התברואה ושטחי מסחר. לשטחי המסחר תתאפשר גישה מבחוץ באמצעות שביל הולכי רגל שיגיע ממזרח וירד אל מפלס הקומה. שטחי המסחר, כמו גם שטחים נוספים מעל, יבוצעו כקירות מעטפת בלבד ע"י "שפיר" וללא עבודות גמר ומערכות. 

21. פרויקט חניון בייט הוא פרויקט גדול שעוד צופן בקרבו שלבי ביצוע מרתקים. בסקירה זו לא נכתבה ולו מילה אחת על פרק המערכות שביצועו צפוי להתחיל בעוד מספר חודשים. בהחלט יהיה שווה לשקול ביקור נוסף בפרויקט. בינתיים, אספנו כמעט את כל הצוות כדי להודות ל"שפיר" על עוד פרויקט מרשים שמתועד ע"י קבוצת CivilEng. נתראה בסקירה הבאה.

על המחבר