יורדים לשטח - סקירת פרויקט מחלף רבידה

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

שלושה מחלפים נמצאים בתפריט הביצוע של כביש 16; מחלף מוצא המערבי שעליו למדנו בסקירה הקודמת, מחלף בייט שמציין את קצהו האחר של הכביש בן חמשת הקילומטרים ובתווך מחלף רבידה, שהינו נושאה של סקירה זו. CivilEng בשטח ואנו ממשיכים בהעלאת סקירות הכביש עד להשלמת תיאורם של כל מרכיבי הביצוע המרכזיים שבפרויקט הענק. כעת, מחלף רבידה עומד על הפרק וביצועו מעניין ומרתק במיוחד הודות לתנאים סביבתיים ותנועתיים שמתקיימים בו. המחלף נבנה בערוצו הצר של נחל רבידה והוא ללא ספק המורכב ביותר מבין שלושת מחלפי הכביש. מורכבות רבה זו נתמכת הן בתכנון התנהלות התנועה והן בביצוע ההנדסי העשיר והרב־שלבי של המחלף. 

בסקירה הקודמת תיארנו את מבנהו של מחלף מוצא ואת מנהרת הר נוף שממשיכה את כביש 16 לעבר ערוץ נחל רבידה. המנהרה מגיחה לאוויר החופשי באמצעות שני פתחים שמיד אחריהם מופיעים שני גשרים. גשרים אלה חולפים מעל ערוץ הנחל ודרך היער הקיימת (דרך יוסף וייץ) וממשיכים את תנועת הכביש לעבר מנהרת הר נוף. אורכה של מנהרה זו מסתכם כמו קודמתה ב-1.5 ק"מ, והיא מסתיימת במחלף בייט הסמוך לבית החולים שערי צדק. למנהרת יפה נוף קיים מפרט הנדסי מגוון יותר משל קודמתה ואנו נפרט בעניין זה בסקירות הבאות. עם זאת, כבר בסקירה זו ניתן להבחין באחד ההבדלים המשמעותיים שבין שתי המנהרות: לקצה הצפוני של מנהרת יפה נוף קיימים שני פתחי יציאה אשר מציינים את הימצאותן של שתי מנהרות צד באורך 200 מ' כל אחת. מנהרות אלו פורשות משתי מנהרות הכביש הראשי ומגיחות אל האוויר החופשי בצידו הדרומי של ואדי רבידה. נכיר את התנהלות התנועה בהן בסקירה זו. 

מרכיב נוסף שתורם למורכבות הפרויקט היא דרך יוסף וייץ, שהוזכרה קודם לכן. דרך זו משרתת את התנועה היורדת מגבעת שאול ושכונת הר נוף לעבר כביש 1 ואל היישובים מוצא ובית זית. לממשק זה של המחלף עם השכונות הירושלמיות ודרך היער קיימת משמעות רבה בתכולת הפרויקט. כך למשל, אנו מוצאים במחלף את שתי מנהרות הצד שהוזכרו לעיל ושלושה גשרים נוספים, מעבר לשני גשרי כביש 16 המרכזיים, שהוזכרו קודם לכן. 

למיקומו של המחלף מראה מתעתע במקצת. אף שלכאורה מיקום זה מצוי בשטח פתוח ומיוער, הרי שלמעשה הפרויקט מצוי בשטח עירוני לכל עניין ודבר.מרכיב זה מייצר הכבדה על הביצוע ומוסיף אתגרים על אלה הקיימים בו ממילא. בסקירה זו נתאר את מבנהו ההנדסי של המחלף, נכיר את אתגריו המרכזיים ואת התנהלות התנועה בו.

כהרגלנו, הסברים מצורפים לתיאורי התמונות. קודם שנביט בהן, נשלח דברי תודה לכל אלה שסייעו בהכנת הסקירה. תודה גדולה לשני המהנדסים האלופים והמוכשרים של "שפיר" יוסף עזאם מנהל הביצוע המחלף אשר מנצח גם על הקמת מחלף בייט, ולעמית גלוזמן, מנהל הביצוע הכולל של פרויקט כביש 16. תודה נוספת לדוברות "נתיבי ישראל" ולאדריכל אבנר דרורי על ההדמיות המועילות. לסיום, תודה אחרונה לישעיהו חיים על צילומי הקרקע.

 

קרדיטים:

  • מזמין: "נתיבי ישראל". מנהלי הפרויקט: בוריס רוזנברג ויאיר גרינוולד
  • ניהול ופיקוח: ח.פ.ת
  • קבלן ראשי: שותפות "שפיר הנדסה אזרחית וימית" וחברת Pizzarotti האיטלקית. מנהל הפרויקט שאול רביבו, מנהל ביצוע מחלף רבידה; יוסף עזאם, מנהל ביצוע כביש 16; עמית גלוזמן
  • הדמיות ואדריכלות: אבנר דרורי
  • תכנון תנועה וגאומטרייה: משרד "פטר לייבוביץ' מהנדסים" בהובלת חן אברהם ואלעד רוזן
  • תכנון קונסטרוקטיבי: משרדים "פאר משה שמעון מויאל", "סקרלט שנקר מהנדסים", "ויה ברידג'ס"

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

הדמיית מחלף רבידה. מבט כללי ממערב למזרח, שכמעט מצליח להכיל את כל מרכיבי המחלף. בסקירה זו נשלים כמובן את החסר. כביש 16 חוצה את לרוחב ההדמיה באמצעות שני גשרים אשר מחברים בין מנהרת הר נוף שבצד שמאל של ההדמיה למנהרת יפה נוף המורכבת שבצד ימין. בעוד שני פתחיה של מנהרת הר נוף נראים בהדמיה, הרי שההדמיה מספקת לנו מבט רק אל שניים מתוך ארבעת פתחיה של מנהרת יפה נוף. בציר האורך (מזרח-מערב) של ההדמיה עוברת דרך היער (יוסף וייץ) אשר מתחילה מרחוב בית הדפוס שבגבעת שאול ומסתיימת בעמק מוצא. בדרך יער זו צפויים להתבצע שינויים רבים, כפי שנראה בהמשך. גורם ישיר לשינויים אלה נמצא בפרויקט של "מוריה" - כביש דו נתיבי־דו מסלולי חדש אשר יוצא מדרך יהושע פרבשטיין ועושה דרכו מערבה אל המחלף. עוד בהדמיה: נחל רבידה שמימינו עובר שביל מטיילים שייסלל לאורך כל המחלף ודרך היער שיורדת משכונת יפה נוף (דוד מרדכי מאיר) אל דרך יוסף וייץ. דרך זו נחסמה במהלך ביצוע המחלף וצפויה אף היא לעבור שינוי. 
 

הדמיה נוספת ומועילה מאת האדריכל. הדמיה זו משלימה עבורנו פרטים חבויים מההדמיה הקודמת. המבט מופנה כלפי מנהרת יפה נוף והפעם כל ארבעת פתחי המנהרה ניבטים אלינו. אל שני הפתחים המרכזיים מובילים שני הגשרים שמגיעים ממנהרת הר נוף. פתחי מנהרת הר נוף מוסתרים בצד הימני התחתון של ההדמיה. מהפתח השמאלי של מנהרת יפה נוף תצא התנועה שמגיעה ממחלף בייט. לתנועה זו תתאפשר גישה אל גבעת שאול, שכונת הר נוף, מוצא ובית זית. אל הפתח הימני ביותר של מנהרת יפה נוף תגיע תנועה שמקורה בגבעת שאול ושכונת הר נוף והיא תאפשר נסיעה בכביש 16 דרום אל מחלף בייט. בנוסף, למתחרטים שיוצאים ממנהרת הר נוף תתאפשר חזרה לכביש 16 בכיוון דרום באמצעות פתח זה.  עוד בהדמיה: דרך יוסף וייץ החד סטרית אשר עוברת מתחת לשלושה גשרים במחלף בדרכה אל עמק מוצא, ומעליה בהדמיה, דרך היער שיורדת משכונת יפה נוף. אל דרך זו שנחסמה עם תחילת העבודות, יתחבר השביל החדש להולכי הרגל. שביל זה נראה בהדמיה עובר מעל כל ארבעת פתחי מנהרת יפה נוף. דרך היער שנחסמה לא תחובר מחדש אל דרך יוסף וייץ ותהפוך לדרך ללא מוצא בקצה שלה.
 

מסיימים את פרק ההדמיות עם הדמיה נוספת. המבט מופנה כעת אל שני פתחיה של מנהרת הר נוף. נסיעה במנהרה הימנית תוביל אותנו אל מחלף מוצא ואילו נסיעה במנהרה השמאלית היא נסיעה בכביש 16 בכיוון דרום. מימין למנהרה נראה מתקן "פי גלילות" ובינו לבין המנהרה עוברת דרך חזקיהו רבין - דרך דו סטרית שמחברת את שכונת הר נוף אל דרך היער, יוסף וייץ. עוד בהדמיה: רמפה מדרך יוסף וייץ אל כביש 16 בכיוון צפון (פתח ימני של המנהרה) וגשר מפתח 16 בכיוון דרום שמאפשר חיבור אל ציר מזרח-מערב של המחלף וגישה מחודשת למתחרטים אל 16 בכיוון דרום. 
 

מבט דרומה אל דרך חזקיהו רבין אשר עושה דרכה משכונת הר נוף אל ערוץ הנחל ומחלף רבידה. דרך זו היא דרך דו סטרית שנקטעה ונחסמה אף היא במהלך עבודות הביצוע. בהמשך נבין את סיבת החסימה. 

מעגל התנועה החדש. בקצה העליון של התמונה מופיע מפעל הבטון של הפרויקט. דרך יוסף וייץ המשודרגת מגיעה אל המעגל כדרך דו נתיבית־דו מסלולית וממשיכה בתצורה זהה מערבה עד למחלף. בהמשך היא תהפוך לדרך חד סטרית שממשיכה אל בית זית ועמק מוצא. עניין נוסף שראוי להתייחסות הוא הכניסה הנוכחית אל מפעל הבטון, שמופיעה במעגל זה. בתצורה הסופית תהיה זו כניסה אל שביל המטיילים ואזורי המנוחה המשוקמים של נחל רבידה. 
 

מרחיבים את היריעה מזרחה וכעת המבט כולל גם את הפרויקט של "מוריה", שביטוי בולט לו ניתן בקיר התמך הגדול שבמעלה התמונה. הגבול בין שני הפרויקטים נמצא מעט מזרחה ממפעל הבטון. 

תמונה דומה לקודמתה ובמרכזה מפעל הבטון של הפרויקט. כ-1.3 מיליון מ"ק של עפר נמצאים בחפירת הפרויקט, בעוד 900,000 מ"ק משמשים למילוי. למספרים כאלה באזור מיוער קיימת משמעות רבה ואכן פרק השיקום הנופי בפרויקט הוא חלק משמעותי ממנו. 

הופכים כיוון וכעת המבט מופנה מערבה. ב-18 בינואר השנה נחסמה דרך היער לכיוון בית זית ועמק מוצא ונפתחה מחדש בשבעה בפברואר השנה. מטרת המהלך נועדה לאפשר את הקמתה של רמפה 500 שבשפת הפרויקט - רמפת גישה שמובילה מהמחלף אל יער ירושלים וממנה ניתן להמשיך גם אל בית זית ומוצא. בצילום נראות העבודות על הרמפה לפני פתיחתה.

מבט אל מנהרת הר נוף מגלה מעל פתחי המנהרה מעין שתי רחבות. מדובר בשני גשרים אשר קבורים מתחת לדרך חזקיהו רבין אשר נתמכת על ידם. במהלך הביצוע נחסמה דרך זו לצורך ביצועם של שני הגשרים. 

מבט צפונה אל פתחיה של מנהרת הר נוף. מעל פתח המנהרה הימנית מתבצעות עבודות שאותן נראה בתמונה הבאה. שלושת הגשרים המרכזיים של המחלף הושלמו זה מכבר כולל ביצוע המיסעה. 

עבודות לביצוע הסיומת האדריכלית של אחד מהגשרים אשר תומך בדרך חזקיהו רבין. 

פרויקט כביש 16 מוקם מכוחו של מכרז PPP שהינו למעשה סוג של מכרז BOT. הקבלן מתכנן ומקים את הפרויקט ונושא בעלותם. בנוסף, הקבלן מתחזק את הפרויקט למשך שנים רבות, עניין שמייצר אינטרס משותף הן למדינה והן לקבלן - תכנון מושקע בעל קיימות ארוכה. בדומה לכביש 431, רווחי הקבלן מגיעים מתשלומים רבעוניים או אחרים (ע"פ מה שנקבע) שמשולמים לו ע"י המדינה. מכרז מעין זה משרת את המדינה כאשר היא מעוניינת בביצוע של מגה פרויקטים בזמן קצר וכשאין לרשותה את המשאבים למימון הפרויקט. 

מבט דרומה מגובה הקרקע אל ארבעת פתחי מנהרת יפה נוף. מתחת לשני הגשרים המרכזיים של כביש 16 נראה מבנה האנרגיה והבקרה של הכביש. מבנה זה מורכב משלושה חלקים: חדרי אנרגיה שבהם הזנות החשמל ומערכות הבטיחות של המנהרות כולל גנרטורים לשעת חירום; חדרי בקרה ומשרדים אשר בהם יימצא מוקד מאויש 24 שעות ביממה וייתן מענה לכל אירוע בכביש; מחסן לוגיסטי עבור צוותי התחזוקה של הכביש. 
 

מחלף רבידה הוא פרויקט עתיר אתגרים. עניין הסביבה האורבנית צוין קודם לכן והוא נתון לעבודה תחת מגבלות רעש ואבק שמוטלות עליו. עניין זה מגביל את שעות הפעילות ומייצר אתגר של עמידה בלו"ז. נוסף על כך, העבודה מתבצעת במרחב צר ובעל קשיי נגישות. מתקן פי גלילות הסמוך הוא מתקן פעיל שחייב להישאר בסטטוס זה במשך כל הביצוע, כך גם הממשק עם הפרויקט השכן של "מוריה". אם לא די בכך, הרי שבשונה משני המחלפים הנוספים שבפרויקט, למחלף רבידה ממשק הנדסי עם פורטלים של שתי מנהרות וסך של שישה פתחים - פי שלושה משני המחלפים הנוספים של כביש 16. כל אלה יוצרים שלביות ביצוע הנדסי מורכבת ביותר בביצוע המחלף.

מחלף רבידה אומנם מבוצע בשטח שאינו מוגדר כשמורת טבע, אך מדובר בשטח מיוער ובערוץ נחל (גם אם אכזב) שמשמשים כאזור טיולים, בילוי ונופש. הניסיון למזער את הפגיעה ביער ככל הניתן, מייצר גם תוכנית שיקום נופי מהגדולות שמייצר פרויקט כלשהו בירושלים. כמות גדולה של עצים צפויה להישתל בסביבת המחלף, יבוצע שיקום לערוץ הנחל, יוקם שביל מטיילים לכל אורך המחלף ובו פינות מנוחה ומצפור חדש. 

מבט נוסף לעבר פתחי מנהרת יפה נוף. שני רמזורים יותקנו בצמתים של הכביש המשודרג שמגיע ממזרח. אחד מהם יוצב בצומת של הכביש שיוצא מהמנהרה הימנית עם הכביש המשודרג שמגיע ממזרח. האחר יוצב בצומת שיוצר קצה הגשר המערבי עם הכביש שמגיע ממזרח. 

מסיימים את הסקירה עם סלילת רמפה 500, שנפתחה לתנועה בשבעה בפברואר השנה. כאמור, רמפה זו מאפשרת נסיעה לכיוון יער ירושלים, בית זית ומוצא תחתית. תיעוד הפרויקט ממשיך ב-CivilEng ואנו נתראה מחדש גם במחלף בייט.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר