יורדים לשטח - פרויקט "עץ החיים" - המשך מעקב

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

פרויקט "עץ החיים", שמבוצע ע"י "אשטרום, ירושלים" זכה לסקירה בקבוצת CivilEng לפני למעלה משנה.

בתכולת הפרויקט נמצאת הקמתם של שני מגדלי מגורים בני 29 קומות כ"א ובהם 308 יחידות דיור. מתחת לשני המגדלים יימצא חניון ובו 7 קומות תת"ק ו-265 מקומות חניה. הפרויקט מוקם בלב ירושלים, בסביבה אורבנית צפופה ובסמיכות לשוק מחנה יהודה התוסס. הקמת מגדלי המגורים והחניון היא אומנם רובו המכריע של פרק הבינוי בפרויקט, אך מרכיב הביצוע שהופך את הפרויקט לייחודי מאין כמותו הוא מרכיב שונה לגמרי. מדובר כמובן בעבודות לשימור מבנה גן הילדים ההיסטורי של ישיבת "עץ החיים", שבמהלכן בוצעו חיזוק והרמה של המבנה.

 

בסקירת 2022 עקבנו אחר עבודות ההנדסה שבמהלכן הורם מבנה גן הילדים בהליך ביצוע מורכב ומרשים במיוחד. עבודות אלו הן שיאו ההנדסי של הפרויקט. נכללו בהן מרכיבי ביצוע מסוימים אשר נראו לראשונה בישראל. מרכיבים אלה הם שהופכים את פרויקט "עץ החיים" לפרויקט הנדסי כה ייחודי וכה מלהיב. עם זאת, ההתמקדות במבנה גן הילדים גזלה את מרבית תשומת הלב ממרכיבים נוספים ומרתקים שקיימים בביצוע ולכן מן הראוי לעקוב אחר ההתקדמות בפרויקט ולהשלים את החסר. 

אז חזרנו, ובביקור החוזר שנערך באתר העבודה, הבחנו בהתקדמות מרשימה בביצוע. למבנה גן הילדים, שעמד במרכזה של הסקירה הקודמת, נוספו כעת שני שכניו המתוכננים. חפירת קומות המרתף העמיקה והיא נמצאת כעת על סף קומה מינוס 7. חפירה זו בוצעה באופן שונה מהמקובל ולפיו מתבצעת חפירה על כל השטח ואחריה מתקדמת הבנייה מקומת המרתף הנמוכה ביותר מעלה ועד להשלמת כל קומות המרתף. בהליך סטנדרטי זה, מתחילה הקמת שלד המגדל שבפרויקט רק אחרי השלמת כל קומות המרתף ואילו בפרויקט "עץ החיים" בוצעה החפירה באופן שונה אשר יזכה להתייחסות בתיאורי התמונות.

התייחסות נוספת תינתן לאתגרים חדשים שמגיעים עם התקדמות הבנייה. גם לסביבת הפרויקט יש מה להציע לעדכון זה והיא מספקת עבורנו שני פרויקטים חדשים. אחד מהם כבר נמצא בביצוע ברחוב כי"ח הסמוך ואילו השני מתוכנן להתבצע לקראת סוף השנה ועוסק בבית אליאנס ההיסטורי. פרויקט בית אליאנס יבוצע אף הוא ע"י "אשטרום ירושלים" וכבר מסתמן כפרויקט מלהיב במיוחד. קודם שנעבור לתיאורי התמונות, הרשו לנו להודות ל"אשטרום ירושלים" על האירוח מסביר הפנים בפרויקט. תודה מיוחדת לצמד המהנדסים, עופר ענבר מנהל הפרויקט ויגאל כהן מהנדס הביצוע, על הסיוע במידע ובתמונות. 

 

 

 

קרדיטים

  • יזם: "קרן JTLV" ו"בסר" בשיטת "קבוצת רכישה"
  • ניהול, פיקוח וייזום קבוצת הרכישה: "ב.ס.ר הנדסה ופיתוח", מהנדסים: מיכאל זילברדיק, רפי ינקלוביץ, סרג' אלפרן, אבי מרטין ואריאל פרידלר
  • קבלן ראשי: "אשטרום ירושלים", אייל בונדה (מנכ"ל) ובועז סינוואני (סמנכ"ל)
  • הדמיות ואדריכלות: PEI COB&PARTNERS ARCHITECTS LLP ו "ברעלי לויצקי כסיף"
  • קונסטרוקציה: "דוד מהנדסים"

שימור

  • אדריכלות: "אורי פדן אדריכלים"
  • קונסטרוקציה: "שפר רונן מהנדסים" 
  • מהנדס שימור: אינג' עופר כהן

 

צילומים - צוות CivilEng

צילומים נוספים - באדיבות מהנדס הביצוע יגאל כהן

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

1. פותחים עם מספר הדמיות וצילומי ארכיון לריענון הזיכרון. בהדמיה זו שכיוונה מזרח נראים שני מגדלי המגורים הזהים שבפרויקט "עץ החיים" וביניהם, מוחבא וצנוע, מבנה האבן של גן הילדים ההיסטורי. המבט ממוקם מעל רחוב יפו, שאותו ניתן לזהות בקלות ע"פ מסילות הרכבת הקלה של הקו האדום שעובר ברחוב. התפתחות חשובה שאירעה בסביבה מאז פרסום הסקירה הייתה פרסום מכרז הביצוע של מנהרת הקו הכחול של הרק"ל. אז כן; גם הקו הכחול יעבור לא הרחק, בצומת יפו/המלך ג'ורג', וזה אינו העניין האחרון שעתיד להשפיע על סביבת הפרויקט - נציג עוד בהמשך. 
 

2. צילום ארכיון נוסף ובו מופיע שלט הפרויקט אשר משלים רשימה ארוכה של גורמי ביצוע ותכנון בפרויקט "עץ החיים". 
 

3. הדמיית ארכיון נוספת ובה מופיעים בצד שמאל שני מגדלי המגורים שבהקמה. למרגלות מגדל המגורים הדרומי שבהדמיה נראה מבנה גן הילדים ההיסטורי בעל החזית הנמוכה. מבנה היסטורי נוסף שמופיע בהדמיה הוא בית אליאנס הריבועי עם החצר הפנימית וגגות הרעפים. מבנה זה משרת כיום את הנהלת הפרויקט ואנו נעסוק בו בהמשך. 
 

4. מסיימים עם פרק ההדמיות עם חתך גן הילדים והחניון התת־קרקעי בן 7 הקומות ו-265 מקומות החניה. 
 

5. עוברים אל הביצוע וכאן יש חדשות שלא נראו בסקירה הקודמת: המגדל הדרומי, זה הצמוד לשוק, החל לטפס לעבר היעד בן 29 הקומות וגובה 120 המטרים. כעת הוא נמצא בקומה השישית שלו. ניתן להבחין בתמונה בלובי הכניסה הראשי של המגדל עם החלל הכפול. 
 

6. המגדל הדרומי אינו בודד. אליו הצטרף גם המגדל הצפוני (המגדל שקרוב לרחוב יפו) ושניהם נמצאו בקומה השישית שלהם בעת הצילום. 
 

7. התקדמות נראית גם בעבודות החציבה מטה והן במרחק קומה אחת מיעדן הסופי - קומה מינוס 7 של החניון. זה המקום להזכיר, כי החפירה בפרויקט בוצעה באופן שונה מהמקובל והיא כללה ביצוע חפירה חלקית של השטח עד להגעה לקומה מינוס 3 מתחת למגדלים. חפירת קומות המרתף מקומה מינוס 7 ועד קומה מינוס 3, בתוספת שטח המרתף שבין המגדלים, בוצעה במקביל להקמת שלד המגדלים מקומת המרתף מינוס 3. באופן זה, לא נדרשה המתנה ארוכה להשלמת כל קומות המרתף והתאפשרה הקמת המגדלים בפרק זמן שמקצר את לו"ז הביצוע ומקטין את מרווח הזמן שנדרש בד"כ עבור השלמת שלד קומות המרתף לבין השלמת שלד המגדלים. 
 

8. מבט אל שלד המגדל הדרומי אשר מוקם צמוד למבנה השימור. קומות המרתף של המגדל מתחילות מקומה מינוס 3 ומגיעות עד גובה הקרקע. רפסודת שני המגדלים בקומה מינוס 3 עתידה להתחבר אל קומות המרתף הכללי שבין שני המגדלים (קומות מינוס 7 עד מינוס 3) וקומות המרתף של שני המגדלים (מינוס 3 עד מפלס הקרקע) עתידות להתחבר ביניהן. 
 

9. מבנה גן הילדים שמתחתיו הותקנה קונסטרוקציה תמיכה אופקית מצפון לדרום. קרבתו הרבה של הגן למגדל הדרומי מעמידה שני אתגרים הנדסיים שלהם ניתן פתרון בתכנון הפרויקט. האחד מתייחס לביצוע החיבור של מפלס הפיתוח בין המבנים והאחר נוצר בצידו הצפוני של המגדל הדרומי, שבו חורגים אגדי הפלדה של מבנה השימור אל מרחב הצמיחה של המגדל הדרומי. נעסוק בפתרון זה בהמשך. 
 

10.  מבט נוסף לעבר מבנה גן הילדים שמיועד לשימור. כדאי לשים לב לטיפול שעבר המבנה ע"י מהנדס שימור. קירות המבנה נראים כעת בהירים ויפים מתמיד. 
 

11. עוברים לתיאור הטיפול באחד האתגרים ההנדסיים שצצו עם התקדמות הבנייה ואשר לו תוכנן פתרון מראש. כאמור, עבודות החיזוק של גן הילדים פולשות למרחב הצמיחה של צידו הצפוני של המגדל הדרומי. הפתרון למכשול זה היה ביצוע עמודים מהרפסודה של המגדל הדרומי לראשי הכלונסאות של מבנה השימור. לאחר ביצוע עמודים אלה, נוסר חלק מראשי הכלונסאות והכלונסאות שתומכים את השימור במטרה לאפשר את צמיחת הצד הצפוני של המגדל הדרומי. בתמונה: מבט מגבוה שממחיש את הקרבה הרבה שבין צידו הצפוני של המגדל הדרומי למבנה גן הילדים. 
 

12. ממשיכים עם תיאור הפתרון ההנדסי. בתמונה נראה עמוד שהוקם מהרפסודה של המגדל הדרומי ומתחבר אל ראש הכלונס של מבנה השימור. עמוד זה נמצא בדיוק מתחת לאגד הפלדה. הקמת העמוד תאפשר את ניסור האלמנטים שהפריעו לצמיחת המגדל. 
 

13. לאחר שלב הקמת העמודים מהרפסודה, מגיע ניסור האלמנטים שמפריעים לצמיחת המגדל הדרומי.
 

14. הנפת האלמנט שנוסר והסרתו. 
 

15. בתמונה זו מונף ומוסר עם האלמנט גם חלק מנוסר מכלונס מבנה השימור. 
 

16. ניסור קצות אגדי הפלדה של מבנה גן הילדים. שלב זה חותם את הליך הביצוע בו ניתן פתרון למכשול שעמד בפני צמיחת המגדל הדרומי. 
 

17. אתגר נוסף בפרויקט הוא האתגר הלוגיסטי. אתגר זה מלווה את הפרויקט מימיו הראשונים ורק הולך ומתעצם עם התקדמות הבנייה. פרויקט "עץ החיים" ממוקם ממילא באזור אורבני צפוף, שנמצא בלב ירושלים. הצטרפות המגדלים לשטח המצומצם של הפרויקט יחד עם החפירה, שלא בוצעה כמקובל ע"פ השטח כולו, תורמים להעצמת האתגר הלוגיסטי בפרויקט. לא מן הנמנע, שמיד לאחר אתגר חיזוק מבנה גן הילדים והרמתו, אתגר לוגיסטי זה הוא האתגר המשמעותי ביותר בפרויקט. 
 

18. הנפת קונסטרוקציית קורת הטרנספורמציה של המגדל הדרומי.

19. המשאבה נוחתת במיקומה המתוכנן. 
 

20. ביצוע היציקות ממריא לגובה. זמן קצר בלבד חולף ועובדי האתר מתקינים את הצנרת שתשמש את המשאבה. חפירת המרתף מתקרבת לסיומה. בקרוב תחלנה עבודות השלד של קומות המרתף התחתונות. מגדלי המגורים ממשיכים את צמיחתם מעלה וכעת נותר להמשיך את ספירת הקומות. ללא ספק, ימשיך להיות מעניין בפרויקט "עץ החיים". 
 

21. והנה הדבר הבא והוא כבר מצית את הדמיון: בית אליאנס, שמשמש כיום את משרדי פרויקט "עץ החיים", עתיד להיהפך למלון בוטיק. למבנה צפויה להתווסף קומה נוספת, אך הפרט המלהיב ביותר שצפוי בפרויקט זה הוא תלייתו של המבנה לצורך ביצוע החניון תחתיו. גודלו של בית אליאנס ההיסטורי גדול פי שלושה עד ארבעה מגן הילדים ולכן אנו צפויים לראות כאן שיטה שונה בביצוע חיזוק המבנה ותלייתו. פרויקט בית אליאנס יבוצע אף הוא ע"י "אשטרום ירושלים" ועתיד להלהיב לא פחות מ"עץ החיים". הצפי לתחילת העבודות עומד על תחילת השנה הנוכחית ואנו תקווה כי גם פרויקט זה ייכלל בין סקירות קבוצת CivilEng.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר