יורדים לשטח - פרויקט "מגדל שרונה" בכפר סבא

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

כאשר מביטים אל מגדל שרונה ההולך ונבנה בכפר סבא נוצר הרושם כאילו מוקם לפנינו עוד מגדל משרדים מן המניין; אחד מני רבים שצצים באחרונה בגוש דן. אלא שסיור בפרויקט מגלה מציאות שונה לגמרי. מעבר לגובהו החריג בעיר כמו כפ"ס, מגדל שרונה הוא פרויקט אדריכלי והנדסי עתיר אתגרים. אתגרים אלה מתחילים כבר בשלב התכנון ועתידים להימשך לאורך כל הביצוע ועד להשלמת 27 הקומות של המגדל.

מגדל שרונה מוקם סמוך לצומת הוד השרון, בין שני עורקי תנועה ראשיים: כבישים 402 ו-531. מן המגדל ניתן להבחין בשתי תחנות רכבת שנמצאות במרחק עין ממנו - תחנת רעננה דרום ותחנת סוקולוב שמשויכת רשמית להוד השרון, אך בהחלט ניתן לראות בה תחנה כפר סבאית לכל עניין ומרחק. עם נתונים אלה הופך מיקומו של הפרויקט לאטרקטיבי במיוחד.

מבט נוסף אל הדמיית המגדל מגלה שתי קומות בעלות מראה חריג במבנה. הראשונה מביניהן היא קומה 7 (Sky Lobby) אשר נראית שוברת את רצף המבנה. למעשה, קומה זו היא קומת הכניסה לקומות המשרדים והיא ממוקמת מעל חניון תת"ק וחניון עילי, שנבנה כספירלה סביב גרעין המגדל. גרעין המגדל בקומה זו גדל ומשנה את צורתו ולכן קומת הלובי היא קומת טרנספורמציה. בנוסף, גרעין המגדל מעביר את העומסים למרכז מפתח התקרה ולכן נדרשה בקומת הלובי תקרה בעובי מטר בדריכת Bonded. הקומה הנוספת בעלת המראה האדריכלי החריג היא קומת ההנהלה, שעתידה לצוץ בקומה ה-20 של המגדל. קומה זו 'פותחת פה' גדול לכיוון מערב והים ואף היא שוברת את קווי המתאר של המגדל. המשך המגדל מקומת ההנהלה ועד הגג, נוסף מייצר אפקט אדריכלי נוסף: הדופן המערבית חורגת ובולטת החוצה מקווי הדופן שמתחתיה.

כמו במקרים רבים לפנטזיות אדריכליות יש מחיר אשר מתבטא לעיתים בעלותו הכלכלית של הפרויקט, אך בעיקר גם בהכבדה שהוא מטיל על לו"ז הביצוע והתכנון הקונסטרוקטיבי של המבנה. מטבע הדברים, הקמתן של קומות הלובי וההנהלה התובעניות תצריך זמן ממושך יותר בהקמה ותשומת לב מרובה יותר בביצוע ההנדסי. אם מן התיאור לעיל משתמע כי רשימת אתגרי הפרויקט מסתכמת בהגשמת מרכיבי האדריכלות יוצאי הדופן, הרי שאין טעות גדולה מכך. מגדל שרונה נבנה צמוד למבנים פעילים ועתיד להתחבר אליהם. במבנים אלה נמצאת רשת מזון, משרדי ממשלה ומשרדים נותני שירותים חיוניים לציבור. כל אלה חייבים להמשיך ולפעול כסדרם במהלך כל תקופת הביצוע.

בסקירה זו נתבונן ונראה כיצד רעיונותיו האדריכליים המרכזיים של המגדל באים לידי ביטוי ההנדסי באתר העבודה. חלק משמעותי של הסקירה יעסוק באתגרי הניהול והביצוע של הפרויקט. אלה ילוו את הפרויקט לאורך כל הדרך, מן המסד ועד הטפחות. לעזר רב בהכנת סקירה זו הסתייענו בקבלן הביצוע "אלקטרה בנייה" ושני המהנדסים המוכשרים מטעמה: עופר קריב ועופר אשרף. זה המקום להודות לכל אלה על האירוח הלבבי והמקצועי בפרויקט.

 

 

בסרטון: יציקת תקרה

 

קרדיטים:

  • מזמין: חכ"ל בנייה ופיקוח ("מבני תעשייה")
  • אדריכלות והדמיות: "אדריכלים HQ"
  • מתכנן שלד: "דורון שלו" 
  • קבלן ראשי: שותפות "אלקטרה בנייה" ו"אלקטרה M&E"

- רשימת קרדיטים מלאה בתמונות המצורפות.

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

 

האנשים שמאחורי העשייה! צוות אלקטרה בנייה

הדמיית פרויקט שרונה בכפ"ס. מבט דרומה מכיוון כביש 402. אל שני אגפי המבנה הקיים, נצמד בקצהו המערבי  מגדל המשרדים החדש. מבט חטוף אל המגדל החדש מגלה בו שלושה מרכיבים בלתי שגרתיים: חניון עילי בצורת ספירלה, קומת הלובי 7 וקומת ההנהלה 20. בסקירה זו יינתן דגש למרכיבים אלה אשר מייחדים אדריכלית והנדסית את הפרויקט.

הדמיה נוספת והפעם כיוון המבט מתהפך. בהדמיה זו ניתן להבחין טוב יותר באופן חיבורו של המגדל החדש אל המבנה הקיים ובפרט חשוב נוסף: גגו של המבנה הדרומי יהפוך לחניון ויחובר אל חניון הספירלה. ככלל, ענייני החניונים מהווים מרכיב משמעותי ומאתגר בביצוע הפרויקט. בתמונה הבאה נבין מדוע.

תמונה שיכולה להיחשב כבר היום כתמונה נוסטלגית. בתמונה נראה אתר העבודה לפני תחילת הביצוע. במפלס הקרקע נראה חניון דרומי קיים אשר הגישה אליו מתאפשרת דרך הכביש ההיקפי. בתכולת הפרויקט נמצאת הוספתן של שלוש קומות מעל החניון הדרומי. מתחת לחניון הקרקע נמצאות שתי קומות נוספות של חניון תת"ק. הקמת המגדל בשטח החניון הקרקע ותוספת הקומות לחניון הדרומי,  חייבה את הריסת החניון במקביל לביצוע עבודות חיזוק בחניון הדרומי. כל אלה תוך שמירה על החניון התת"ק כחניון פעיל. ללא ספק, מדובר באתגר הנדסי ולוגיסטי כלל לא פשוט.

סיור CivilEng בפרויקט שרונה התמשך הרבה מעבר למצופה מפרויקט שכזה. לכך אחראים הפרויקט המפתיע שהתגלה כפרויקט  עתיר ההנדסה, ושני מובילי הסיור האלופים. שניהם אנשי הנדסה מרשימים ומקצועיים עד מאוד. מימין - עופר קריב המנהל האינטגרטיבי של הפרויקט. לצידו, מהנדס הביצוע עופר אשרף המוכשר. לשניהם מגיעה תודה גדולה על ההסברים המקצועיים לעילא ועל האירוח הלבבי בפרויקט.

רשימת כל המי ומי בפרויקט.

סטטוס הבנייה ביום הסיור. ניתן להבין מתמונה זו שהפרויקט צלח כמובן את אתגר הריסת החניון ועבודות החיזוק שבוצעו בו. בתמונה נראות שש קומות החניון העילי והספירלי של המגדל ומעליהן קומה 7, שאותה ניתן לזהות בקלות בשל המראה השונה שלה - עמודי קומפוזיט ועמודים משופעים שהופכים לאנכיים בשתי הקומות שמעליה. בשלב זה, קומה 10 של המגדל נמצאת עדיין בהקמה.

אחד ממרכיבי הביצוע שנדרשו במסגרת חיבור המגדל עם המבנה הקיים, היה הגבהת חדר המכונות של המעליות והתקנת שתי מעליות חדשות בפיר המעליות. בכל משך הביצוע על אחת משתי המעליות להמשיך ולשרת את המבנה הקיים. אתגר זה מוצא את פתרונו בביצוע שלבי. בין שתי המעליות נבנתה מחיצה וגישת הציבור נחסמה אל אחת מהן. במהלך תקופת חסימת הגישה מבוצעות כל העבודות הנדרשות עבור מעלית אחת ומרגע השלמתן המעלית החדשה נפתחת מחדש לציבור ואילו זו הפעילה מושבתת עד להשלמת כל העבודות בה.

חניון הספירלה הוא אחד המבנים המרשימים והיפים ויזואלית בפרויקט. החניון העילי כולל 7 קומות שמתחילות מעל החניון התת"ק ומתפתלות מעלה סביב גרעין המגדל.

חניון הספירלה. יכולנו להקדיש לא מעט תמונות נוספות למבנה יפהפה זה, אך נסתפק בשלוש בלבד. הנה אחת נוספת שממנה ניתן להתרשם משיפוע הספירלה.

עם ההגעה לקומת ה-Sky Lobby מסתיימת הספירלה. הנה הקצה שלה.

אנו בקומה 7. העיר כפ"ס אינה שופעת מגדלים וכבר מקומה נמוכה  זו ניבט נוף ב-360 מעלות עם קו אווירי פתוח לעבר תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה. לא בדקנו, אבל בהחלט ייתכן שמגדל שרונה עתיד להיות המגדל הגבוה ביותר עיר.

סביבת הפרויקט היא חלק בלתי נפרד מהפרויקט ולכן נמשיך לעסוק בו עם תמונה נוספת. בתמונה זו שכיוונה מזרח, נראה כביש 531 ועליו תחנת הרכבת סוקולוב הסמוכה. מבט מערבה יגלה במרחק דומה את תחנת הרכבת רעננה דרום. מיקום זה הופך את מגדל שרונה לאטרקטיבי במיוחד, אך גם מייצר אתגרים לוגיסטיים בהיותו צמוד לעורקי תנועה עמוסים.

אנו בקומה 7 אשר מרכזת סביבה מספר אתגרים הנדסיים. עובי הרצפה בקומת טרנספורמציה זו הוא מטר - עניין שמגדיל את נפח היציקה ל-1,450 מ"ק של בטון ופי כמה גדול יותר מתקרתה של קומה רגילה. בנוסף, את היציקה הזאת יש לבצע בגובה 25 מ'. בקומה 7 קיימים עניינים הנדסיים נוספים כגון עמודים מסיביים מהרגיל, עמודי פלדה ורצפה שבוצעה בשיפוע מוטה כלפי חוץ המגדל.

 יוצאים החוצה כדי להיטיב מבט על עמודי הפלדה של קומה 7. עמודי CHS אלה הם עמודי קומפוזיט חיצוניים במבנה וקוטרם הוא 80 ס"מ.

הדמיית קומה 7 - Sky Lobby.

קצת אקשן. יציקת תקרת קומה 9 של המגדל. המשך המגדל מקומה 8 ועד קומה 20 הוא 'פס ייצור' של קומות וללא הפתעות חריגות מצד האדריכל. שגרה זו צפויה להשתנות בקומה 20 של המגדל, היא קומת ההנהלה.

מבט נוסף מהאוויר על ביצוע היציקה של תקרת קומה 9.

אתגר משמעותי נוסף בפרויקט היה הצורך בהעתקתם של עשרות מעבי מזגנים ומבנה אנרגיה שנמצאים על גג המבנה הקיים. מיפוי חסר של תשתיות מערכות אלה יחד עם הצורך בביצוע מהיר, הפכו סעיף זה למאתגר במיוחד.

משאבה סטטית מטפסת שבאמצעותה מתבצעות היציקות השונות בקומות של המגדל העושה דרכו מעלה. 

מסיימים עם מראה הכניסה לחניון התת"ק שזכה לאזכור חטוף בלבד בסקירה זו. כמוהו גם מרכיבי ביצוע נוספים כדוגמת החניון הדרומי, אתגרי המערכות, קומה 20 שהביצוע טרם הגיע אליה, ענייני בטיחות, עבודה תחת הגבלות בסביבה עירונית ועוד. מסיבה זו בדיוק גדולה חשיבותו של המשך המעקב בתיעוד. להתראות בסקירה הבאה!

זיאד אגרביה, מנהל עבודות השלד של "אלקטרה", מדובר במקצוען אמיתי! 

עמודי קומפוזיט בקומה 7 (קומת טרנספורמציה) Sky Lobby. עמודי בטון אלכסוניים אלה, מחוזקים בקונסטרוקציית פלדה, בנוסף על הזיון ה"רך".

עוד מעמודי הקומפוזיט :)

עוד קצת מעמודי הקומפוזיט...

קומפוזיט, אחרון

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר