בלוקצ'יין וענף הבנייה ?

לא מעט ארגונים ויזמים פרטיים מנסים להטמיע טכנולוגיות חדשות בתעשיית הבנייה והנדל"ן - הסטטיסטיקה מלמדת כי לצערם, למעלה מ 90% מהם לא יזכו לקטוף את פירות המיזם. 

ברשימת 50 החברות החדשניות ביותר שפורסמה במגזין פורבס תמצאו מגוון רחב של ענפים מהייטק דרך מזון ועד חקלאות, אך ללא זכר לבנייה. ועדיין, הטכנולוגיה מחלחלת גם אלינו ומשוועת לחדש בענף המיושן בעולם, עם טכנולוגיות הדמיה ותלת מימד, מערכות ERP מתקדמות לניהול פרוייקטים ומודלים בענן לתכנון משותף. האם גם לבלוקצ'יין יש מקום בתעשייה שלנו ?

טכנולוגיית הבלוקצ'יין פרצה לחיינו בסערה לפני כ12 שנים עם הופעתו הרשמית של ביטקוין, כשהיא מביאה איתה חדשנות שמבוססת על מספר עקרונות פשוטים אך חיוניים שהחשוב ביניהם הוא עקרון הביזוריות, עקרון שמקנה אמון ללא שימוש בגורם צד שלישי.

 

מעניין ? הצטרפו לקהילה המקצועית "הקריפטו של ענף הבנייה" ב Whatsapp שלנו >> 

 

אז מה לנו ולזה?

כדי לענות על שאלה כזו, ראשית צריך להבין מה זה בלוקצ'יין בכלל.

בלוקצ'יין הוא בעקרון פנקס רשומות בתפוצה נרחבת (מבוזר), המבוסס על שרשרת בלוקים המייצגים את הדפים בפנקס.

כל בלוק בשרשרת מכיל מידע, המידע הזה שנמצא בכל בלוק הוא גם הכתובת לבלוק הבא בשרשרת, כפועל יוצא מכך, כל שינוי בבלוק יגרום לשינוי הכתובת להמשך השרשרת ובכך לקטיעתה.

עקרון הביזוריות מיושם באמצעות מנגנון הפצה של עותק של הבלוקציין לכל* משתמשיו ולכן כל שינוי ידרוש החלפה מלאה של העותק אצל כל המשתמשים.

Credit : simply explained YouTube channel

 

מעצם היותו כזה, הוא מקבל שתי תכונות חשובות :

  1. אמינות - כל בלוק שנכנס לשרשרת לא ניתן לשינוי, השינוי במידע קוטע את השרשרת.
  2. שקיפות - כל המידע בבלוקציין גלוי לכל המחזיקים בעותק שלו.

התכונות הללו, שמושגות בדרך כלל על ידי שיתוף של גורם שלישי, גרמו להתעניינות רבה מצד קהילות המתכנתים בעולם, וקמו עשרות פרוייקטים בעולם שמתעלים אותן לצורכיהן, בין הבולטים הוא איתריום, שפתח את האפשרות לכל אחד להקים אפליקציות מבוזרות מבוססות בלוקצ'יין המותאמות לצרכים שונים ומגוונים. מערכת האיתריום הציגה לראשונה את אפליקציית "החוזים החכמים" שמתבססת כמובן על טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

 

חוזה חכם

חוזה חכם הוא בסך הכל קוד, שיודע לקבל חוקים מוגדרים, לוודא שהתקיימו, ולהוציא לפועל באופן עצמאי.

ככזה, החוזה החכם מאפשר אמון מלא בין הצדדים בלא התערבות של צד שלישי שיוודא שתנאי החוזה לא מופרים, כמו חוזה קונבנציונאלי משולב נוטריון, בנק ובית משפט, ואמין יותר מהן יחדיו.

יחד עם זאת, ישנם חסרונות בולטים לחוזה החכם, לא לכל הסכם הוא מתאים, צריך לספק פרמטרים מדידים בשביל שימוש בו ונדרש מהצדדים לוודא שהתנאים הנבדקים אכן תורגמו בצורה מדוייקת לקוד.

Credit: PwC

שימושיות בענף

גם ענף הבנייה בעולם מצא עניין בבלוקצ'יין, בצד הפיננסי התכונות שלו ובעיקר של החוזים החכמים גרמו לייתור של הצד השלישי בעסקאות (לחסוך כסף), לשקיפות מלאה, ולוודאות תשלום גבוהה מאוד שחסרה לנו כל כך בענף.

בצד הטכני הוא יעיל באיסוף ואבטחת מידע, כך שיכול לשמש לאחסון יומנים או פרוטוקולים.

ובצד הניהולי, שימוש בשיטות הצבעה מבוססות בלוקצ'יין יכולות לשמש ועדות בוחנות של תקנים ותקנות או החלטות של בעלי זכות.

Credit: Enstoa

 

בין השילובים המעניינים בענף שתופסים תאוצה בעולם כרגע נמנים מערך הBIM, שיאפשר תגמולים מוכתבים מראש לפי התקדמות המודל והתאמתו לדרישת הלקוח, לרבות גיוס מתכננים חיצוניים (outsource) לעבודה על המודל ללא התקשרות ישירה, ומערך ניהול פרוייקטים רחב שכולל בתוכו מתכננים וקבלני משנה רבים, תוך צמצום כח האדם הניהולי של קבלן המפתח.

גם בחברות הבנייה הציבוריות מצאו עניין רב בבלוקצ'יין, בענף עם אספקטים נרחבים בהם קיימת אי ודאות גדולה נדרש מנגנון שקוף שיקנה למשקיעים ביטחון בחברה.

דוד באוקוט ראש מחלקת הפיתוח והמחקר בחטיבת הייעוץ לבנייה של איאון (aon) : " יותר ויותר אנחנו חושבים בזהירות איפה ומתי אנחנו רוצים להתחרות, ואיפה לשתף פעולה"

אני חושב שהמפגש הראשון עם הטכנולוגיה יתרחש דווקא בתחום הייזמות, השקיפות של הקבלן עם היזם תתרום להקטנת הסיכון בין שני הצדדים, ובפרט בקבוצות הרכישה, שסבלו בשנים האחרון ממשברי אמון.

גם בפערים בין רוכשי הנדל"ן ליזמים יוכל הבלוקצ'יין לסייע, מפרטי המכר כפי שאנחנו מכירים אותם כיום מספקים הגנה לרוכשי נדל"ן באמצעות יישום מדיניות ברורה בנוגע לקצב העברת הכספים מהרוכש ליזם והתאמתו לקצב הבנייה, הגורם שנאמן לקיום התנאים הללו הוא אותו צד שלישי שמקנה ביטחון לעסקאות (חברות ביטוח, בנקים וכד').

הצורך הזה באותו גורם מצביע על בעיית האמון הגדולה שלוקחת חלק בעסקאות בין רוכשים ליזמים, ופוטנציאל הסיכון הטמון בעסקאות מסוג זה.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר