הדמיית רעידת אדמה

4 פוסטים / 0 חדשים
פרסום אחרון
יעקב
התמונה של יעקב
הפעם החלטתי לקחת את נושא

הפעם החלטתי לקחת את נושא ההדמיה לכיוון אחר . תחום התכנון וההנדסה בנושא שתופס יותר ויותר תאוצה והוא התמודדות בתכנון של מבנים לעמידות גבוהה יותר ברעידות אדמה.

כידוע קליפת כדור הארץ מחולקת ללוחות טקטונים .לוחות שבעצם בתנועתם יצרו את היבשות כמו ניתוק אמריקה מאפריקה וצפון אירופה. לוחות אלה פעילים כל הזמן ולראיה סדרת רעידות האדמה שחווה העולם בחודשים האחרונים , האיטי , ארגנטינה , צי'לה , אינדונזיה ,סין ועוד כמה מדינות. בחלקן ללא נפגעים ובחלקן מאות אלפים נהרגו ועוד מאות אלפים ואף יותר נותרו ללא קורת גג..
מדינות אלה יושבות על קו האש שהוא בעצם חיבור בין שני לוחות שם הסכנה גדולה הרבה יותר מאחר והלוחות מטפסים לפעמים אחד על השני או יוצרים לחץ עצום עד כדי יצירת קניון או גבעות כמו שבר סן אנדרס .איסלנד יושבת על תפר בין שני לוחות . האחד הלוח האירוא אסיאתי ומנגד הלוח הצפון אמריקאי. זו אחת הסיבות להתפרצות הר הגעש Eyjafjallajökull שמשגע את אירופה בכמויות האפר האין סופיות. כמובן שגם מדינות אחרות בכל העולם נמצאות בסכנה הזו . ישראל נמצאת לאורכו של השבר הסורי אפריקאי והחשש לרעידה כאן סטטיסטית גבוה בעשור הנוכחי .
תחום זה הביא את המהנדסים לשאלה איך מתמודדים עם בעיית היציבות של מבנים , כבישים גשרים ועוד.
לשם כך נבנו מכשירי הדמיה בתחילה קטנים כמכשירי מעבדה. משטח רוטט שעליו נבנה דגם מינאטורי בקנה מידה של בית. הלוח זז בעוצמות שונות שדימו רעידה . הכל תועד וצולם מזויות שונות לורך זמן ממוצע של רעידת אדמה בין מספר שניות לדקה. את הדגם חקרו ניתחו ופיתחו שיטות לחזק אותו  ושוב ניסו.
בסין ויפן שם רעידות האדמה נפוצות הרבה יותר נבנו מכשירי הדמיה בגודל של בניין של שלוש או יותר קומות. על משטח הרטט נבנה בנין לתוכו הוכנסו מצלמות ומכשירי מדידה שונים . קהל המדענים והאדריכלים עמדו על מרפסת חדר ההדמיה ואז המשטח החל לזוז. נוצרו סדקים עמודים קרסו. באמצעותם פותחו שיטות בנייה חיזוק וזיון של הבניין לרמות חיזוק כאלה של רעידות עד 8 ויותר בסולם ריכטר.
בצי'לה התרחשה בשנת 2010 רעידת אדמה חזקה מאד 8.8 בסולם ריכטר  . רעידה בסדר גודל כזה היא הרסנית ביותר ומוגדרת ברמה גבוהה של הרס טוטאלי עד כדי כך שגרמה לזעזוע של כדור הארץ כולו וקיצרה את היממה ב 1.26 מיקרו שניות. אמנם לא משמעותי לנו אבל הוכחה לחוזק של הרעידה. למרות הכל לא נרשמו נזקים משמעותיים וגם לא היו קורבנות רבים. כל זאת בעקבות יישום לקחים בתחום ובניה חזקה הרבה יותר שיוצרת מצד אחד חוזק ומצד שני גם סוג של גמישות למניעת שברים וקריסה. הנזקים היו בעיקר במבנים ישנים , בגשרים . צי'לה יושבת על ק האש לאורכה .
כאן רואים את היכולת של המדען/אדריכל להתמודד עם נושא בעייתי ביותר באמצעות הדמייה עד כמעט לנצחון מול איתני הטבע.
בישראל חוקקה בשנת 2005 תקנה תמ"א 38 לחיזוק מבנים . הרחבה בנושא אפשר לקרוא בפורום הנדסה בתחום הנדסת מבנים.
יישום הלקחים מההדמיה , ובניה נכונה יחסכו חיי אדם ונזקים רבים.
מצורף קישור לסרט המדמייה ביפן:



http://www.youtube.com/watch?v=d9qRjBh4hQA&feature=relat ed





CivilEng2010-5-21 16:31:50
nemer
התמונה של nemer
בהדמיות זה הכל טוב ויפה . אבל

בהדמיות זה הכל טוב ויפה . אבל במציאות זה ממש שונה .


קודם כל המבנה לא אמור לשרוד  רעידה בעוצמה  8 , המטרה היא שהוא לא יקרוס ולא יהיהו נפגעים בין האנשים אבל מבנה כבר לא יהיה כשיר לתפקד. אל תשכח אנחנו מקטין את עומס רעידת אדמה  כמעט פי 5 (כמו בכל האדמה .


ההתנהגות מדויקת של רעידת אדמה כרגע כמעט בלתי אפשרי לדעת . חוץ משיקשוק הקרקע יש עוד מלא גלים נוספים לדוגמא גזירה .


הכשל  הנפוץ הוא בקרקע ולא במבנה . סוג הקרקע הוא גורם העיקרי לכשל . יש סוגי קרקע שמגבירים את התאוצה אפילו פי כמה . זה יכול להתחיל כ עוצמה 4.5 ולהסתיים כ 8 כמו שהיה במקסיקו .


בעזרת מודלים דיים אנחנו מנסים לדמות את הכוחות שאמורים להתפתח במבנה . ברוב המקרים הטבע מפתיעה אותנו כל פעם מחדש. למשל כמו ביפן ששם ממש בונים פשוט קוביות בטון ועדיין יש נזקים רבים. זה לא משנה איזה סכר תבנה הוא בסוף נפרץ.

מיכאל לוי
התמונה של אנונימי
קבלת יעוץ בפיתוח טכנולוגיה שקיבלה את אישור פיקוד העורף כחזקה .

נא להתקשר אלי לטלפון 0527829007 .