כמה שאלות קשות לפני החלטה על לימודים

10 פוסטים / 0 חדשים
פרסום אחרון
סאגר
התמונה של סאגר
שלום לכולם,

שלום לכולם,

מאחר ואני כן נמשך לתחום ההנדסה, ודווקא החומר הסטטי מרתק אותי [יותר מהתחום הדינמי ששכיח יותר בהנדסת מכונות] וגם יש לי הראיה המרחבית וסקרנות גדולה לנושא אני חושב לגשת ללמוד את התואר, אבל.....
קראתי את הראיונות וכן קצת בפורומים ויש לי כמה שאלות קשות... [לפני שאגיע להחלטות משמעותיות]
1) הבנתי שמחד יש חוסר בקונסטרוקטורים בשוק כיום אך מאידך קונסטרוקטור הוא זה שמרוויח הכי פחות וזה שלוקח על עצמו את מירב האחריות... [רק לי זה נשמע אפסורד???] ואולי לא כדאי ללכת על מסלול תכנון אלא על ביצוע, אבל מצד שני אז לא יהיה מצב לחתום על מבנים או להיות אי פעם עצמאי... אני צודק? מה העצה? ללמוד תכנון מבנים או ביצוע?
2) עוד דבר שלא ברור הוא שאחרי שסיימת 4 שנים של לימודים ואת כל המבחנים האפשריים אז יש סטאז' של 3 (???) שנים ואז עוד מבחן ענק... [הלנצח תאכל חרב???]
3) אני מבין שמהנדסי בניין מרוויחים את השכר הנמוך ביותר בשוק המהנדסים [עד כדי כך שלפי מה שקראתי באתר בתור מורה למתמטיקה (מה שאני היום) תוך 4 שנים ארוויח יותר ממהנדס מתחיל אם אשקיע שנתיים על תואר שני...] אז האם שווה להשקיע את ה4 שנים? [סך הכל מדובר במשיכה שלי לתחום אך אולי זה שיגעון להתחיל עכשיו (אני בן 28...)] (אגב, אני מבין שאנחנו לא פה בשביל הכסף אבל בן אדם צריך להתפרנס בכבוד...)
4) לפי מה שכתוב בראיונות יום עבודה מתחיל בסביבות 7:30 ומסתיים בסביבות 18:00... למהנדסי בניין אין משפחה? או חיים מחוץ לעבודה?
5) אני כנראה אלך ללמוד באריאל מאחר וכל שאר המוסדות קצת אטומים בכל הקשור לתנאי הקבלה כולם דורשים "סכם" הכולל את מבחן הפסיכומטרי, לשמחתי לא עשיתי פסיכומטרי והתקבלתי ללימודי הוראת מתמטיקה על סמך ציוני הבגרות וסיימתי התואר בממוצע 90 מוזר שרק באריאל מסכימים לקבל אותי על סמך התואר שלי ולא מחייבים פסיכומטרי, השאלה היא מאחר וזה B-TEK האם זה יצור בעיות בעתיד? [כמו לדוג' אם ארצה להתפתח לתחום ניהול פרויקטים וכדו'?] או האם זה יהווה חסימה באם ארצה ללמוד תואר שני?
6) באיזה שלב בלימודים ניתן להיכנס כבר לעבודה? (מאחר ויש לי משפחה לפרנס צריך לקחת בחשבון כמה זמן בדיוק לא אוכל לעבוד ונסתדר על משכורת אחת)
7) בכלל בכל הקשור לקונסטרוקציה זה נשמע כאילו מהרגע שתכננת מבנה וחתמת אתה עבד לכל החיים לבניין הזה - יש רעידת אדמה או משהו קורה ישר מחפשים אחריך ועליך האחריות אני צודק?
8) דיברו הרבה באתר על כך שישנה עליה איטית בשכר של המהנדסים ויש ביקוש גובר והולך למהנדסים... אך התואר הוא 4 שנים!!! אם אתחיל עכשיו איך אדע אם בכלל המצב יהיה דומה עוד 4 שנים???

השאלות הן קשות דווקא משום שאני כן יותר ויותר נמשך לתחום ורוצה לסלק את כל המעקשים (או לפחות להיות מודע להם מראש) לפני שאני הולך על זה
אודה לכל אחד שיענה מנסיונו והבנתו ואם אפשר גם להשתדל לענות על כל השאלות...
וסליחה על האריכות
תודה מראש
Amit Dayan
התמונה של Amit Dayan
שאלות לעניין. עשית ש.ב 1.

שאלות לעניין. עשית ש.ב קריצה
1. השיקול צריך להיות מה אתה רוצה לעשות. 2 התחומים שאמרת שונים בעבודה היומיומית לחלוטין.
2. נקודה חשובה: מתכנן שרואים שהוא פחות או יותר סבבה - נדיר שבודקים אותו (פנימית). כך שמבחינת תהליך "יצירת הערך" במשרד התכנון שבו עובדים אין חשיבות יצרנית לאם לעובד יש זכות חתימה או שהוא לא סיים סטאז'. גם במהלך ה"סטאז'" אפשר להרוויח יפה מאוד.
3. בהוראה פרטית כעצמאי יש מלא כסף.. אני לא יודע אם אפשר להשוות את זה לעבודה של שכיר במשרה מלאה.
4. מדינת היהודים.. דווקא בתכנון השעות גמישות, אפשר לעבוד מהבית, ואני מכיר לא מעט שעובדים 8:30-17:00. כלכלה חופשית - תלוי בך.
5. לניהול פרוייקטים גם אינסטלטור יכול ללכת היום. השכלה לא משחקת. לתואר שני יש השפעה אבל עדיף שתבדוק עם המוסדות.
6. שוב תלוי בך. ראיתי אנשים שעשו הכל. קח בחשבון שכל שנה יש לך קיץ שאתה יכול לתת בו בערך 3 חודשי עבודה.
7. אחרי מספיק נסיון אנשים מגיעים לדרגת ביטחון שהם עשו הכל כמו שצריך ומצליחים לישון טוב בלילה. בהתחלה זה נשמע מופרך אבל מגיעים לזה (אחרי הרבה עבודה קשה)
8. היו כבר הרבה דיונים וסיפורים על הרגולציה וההשפעות השליליות שלה על הענף ושכר המהנדסים. לדעתי היום מרגישים עלייה משמעותית דווקא מתכנני התשתיות, בעיקר בגלל "ההפרטה" ההולכת וגוברת והאינטגרציה עם הקבלנים בחוזי תכנון ביצוע.
לדעתי סקטור התשתיות סובל יותר ממחסור במהנדסים ולכן גם השכר תמיד ראשון לעלות שם. גם הפרישה של דור "ברית המועצות" יורגש הרבה יותר בתחום התשתיות.
עכשיו כבר אפשר להגיד שקיבלנו ממשלת ימין לעוד קדנציה ולכן די מובטח שההשקעה בענף תישאר יחסית יפה ב4(?) שנים הקרובות. סביר מאוד שגם ממשלת שמאל הייתה מבינה מהר שהיא חייבת להשקיע בתשתיות, אבל עכשיו שלי כבר לא תענה על שאלות כאלה. קריצה
בכל מקרה גם בלי השקעה ממשלתית נראה שהסקטור הפרטי רחוק מלהיות רוויי ולכן צפוי להמשיך החסר במהנדסים (במידה כלשהי)

nadavg
התמונה של nadavg
אכן שאלות לעניין. רצוי שמי

אכן שאלות לעניין. רצוי שמי שחושב להתחיל ללמוד הנדסה אזרחית יעשה עם עצמו מספר שאלות כנות ויבקש גם תשובות.

תחום ההנדסה האזרחית הוא אכן ברובו מתחום הסטטיקה, אבל כבר שנים רבות שדינמיקה (בין אם מרעידת אדמה, רוחות, פיצוצים וכו') היא חלק חשוב מאוד בענף. אין היום דרך לבנות גורדי שחקים, בניינים של 200 מ' ומעלה ללא הבנה טובה בדינמיקה.

אגב, יש היום מהנדסים (או יותר נכון לפחות אחד) שעשו את הסינרגיה בין הנדסה אווירונאוטית והנדסת בניין.

 

לגבי תחום הלימודים, כלומר תכנון או ביצוע: אני בדעה שעדיף ללכת ללמוד תכנון, מכיוון שלא תוכל (או יותר נכון יהיה קשה) אחרי זה להשלים את הפערים התיאורתיים בנושאים האלה. לעומת זאת במסולולים של ניהול וביצוע הרבה יותר קל, כי אין הרבה תיאוריה - הנסיון הוא זה שמשחק פה תפקיד.

אם תחליט אח"כ (ושים לב לזה שאני אומר אח"כ, כי אני לא חושב שלפני שהתחלת ללמוד, אתה יכול באמת לקבוע באיזה תחום תעסוק, תכנון/ביצוע/ניהול) לעסוק בתכנון אז כמובן שהלימודים התכנון הם חובה, ואם תחליט לעסוק בביצוע או ניהול, אז פשוט יהיו לך כלים יותר טובים. (הבנה טובה יותר של סטטיקה, דינמיקה, תכנון אלמנטים והתאוריה של התכנון, חומרים ועוד) החסרון הוא שצריך להשקיע יותר בלימודים... 

 

לגבי עניין המשכורות: מה לעשות שתחום ההנדסה האזרחית הוא לא נחשק כמו ההיי-טק. לדעתי זה פשוט עוול שלא דוחפים יותר סטודנטים פוטנציאלים לענף, מכיוון שיש המון איפה להתפתח, יש המון סיפוק בבנייה של משהו פיסי, יש דרישה גבוהה ויש גם כסף. רק בגלל שזה "לאו-טק" זה לא נחשק וחבל.

כרגע (וגם לשנים הבאות) המצב הוא שיש חוסר, וזה משחק לטובת המשכורות. היצע וביקוש. כל הזמן בונים, ויחד עם זאת אין מספיק בוגרים שמסיימים לימודים, ועוד כפי שאמר קודמי, דור "ברית המועצות" בגיל פרישה, לכן יש ויהיה ביקוש גדול.

גובה המשכורת תלוי היכן בארץ אתה עובד, גודל המשרד/חברה/קבוצה שאליו אתה נכנס, הענף שבחרת, והיכולת שלך להתמחר על כסף. למיטב ידיעתי ציונים ו/או מקום הלימודים משפיעים פחות, אבל ידוע שלטכניון יש את השם שלו.

 

מהנדסי בניין מרוויחים בשנה הראשונה מעט יחסית להיי-טק, אבל ביחס למהנדסים אחרים אני חושב שזה פחות או יותר אותו דבר (ובטח יותר מאשר אדריכלים שלומדים 5 שנים בשביל להרוויח כוס מים), וגרף המשכורות עולה די מהר.

כמובן שבביצוע מרוויחים יותר, אבל מצד שני משקיעים יותר שעות. אני עובד כקונסטרוקטור, וזוהי עבודה משרדית ברובה ועובדים סביבות ה-9 שעות, אין חגים ואין שישי, אין יציקות בלילה והפתעות מהסוג הזה. יש לי זמן למשפחה והכל בסדר גמור.

אבל כפי שכתבתי, עוד מוקדם להחליט בדיוק באיזה תחום לעסוק.

 

לגבי עניין האחריות של הקונסטרוקטור (שאלה 1 ו-7): בתור שכיר במשרד, לא אתה חתום על התוכניות בכל אופן, ככה שלא אתה זה שמרוויח את הכסף הגדול, אלא בעל המשרד, ולא אתה "עבד" של הבניין לכל חייו. יש חוקים ונורמות איפה תחום האחריות של המתכנן מתחיל ונגמר, זה לא המקום להיכנס לזה.

בשביל להיות עצמאי אתה לא חייב את החתימה והסטאז' - החוק מתיר תכנון מבנים מסויימים גם ללא זה. אם בכל זאת חשקה נפשך בתכנון כל סוגי המבנים, אז סטאז' של 3 שנים זה כלום לעומת הידע המקצועי שצריך בשביל לתכנן ולעמוד מאחורי התכנון שלך.

אם תמנה את המתכננים הגדולים בשוק, לא חושב שתמצא מישהו שהסתפק ב-3 שנים סטאז'.

מה שאני מנסה לומר זה שהסטאז' הוא לא רלוונטי מכיוון שבכדי לעמוד בראש משרד תכנון גדול צריך הרבה נסיון וזו קריירה, לכן 3 שנים זה עוד חלק מהקריירה, ואם אתה רוצה להיות עצמאי עם משרד קטן (שזה לגמרי בסדר) בכל אופן צריך לצבור את הנסיון איפהשהוא, ולא תמיד החתימה על מבנה זה מה שמשנה.

 

דבר אחרון על קונסטרוקציה - יש המון מהנדסים שהתחילו בתכנון ועברו לביצוע/ניהול, אבל אין מהנדסים שעושים מסלול הפוך. קח את זה בתור חומר למחשבה.
אמג'ד
התמונה של אנונימי
חיפוש עבודה

הי נדב ,
אתה מחפש במקרה מהנדס בניין למשרד שלך אשמח לשלוח קורות חיים במידה וכן.
amjadjayosi87@gmail.com

eugenen
התמונה של eugenen
יש לך היום ביד מקצוע שבעוד
יש לך היום ביד מקצוע שבעוד כמה שנים יהיה הרבה יותר מבוקש ממהנדס בניין 
שעות העבודה קלות בהרבה, העבודה עצמה היא אחרת, אבל אם כבר עשית תעודת הוראה,
כנראה שאתה אוהב לעמוד מול כיתה וללמד 
לעומת לשבת תקוע מול המסך ימים ארוכים, אצלנו במשרד המהנדסים עובדים בד"כ מ 8:30 עד 18:30 
וחלק גדול מהזמן אפילו יותר והשכר הוא בכלל גלובלי... 

בקיצור, עזוב שטויות, יש לך קלף חזק ביד
תומר
התמונה של אנונימי
הנדסת בניין

שלום האם צריך לעשות צבא בכדי להיות מהנדס בניין

אנונימי
התמונה של אנונימי
מה הקשר בין צבא לתואר?

מה הקשר בין צבא לתואר?

eladw80
התמונה של eladw80
הי תומר 

הי תומר 

כמי שלומד במסלול לתואר הנדסאי עם התמחות בהנדסת בניין בשנקר, אני יכול להגיד לך בפירוש שלא שאלו אותי כלל על השירות הצבאי על מנת להתקבל לתואר, וזה לא היה אף אחד מהתנאים. אני מניח שכך ברוב בתי הספר בארץ.בתכלס גם אם לא עשית צבא מסיבה כזו או אחרת  אף אחד לא יכול לקחת לך את הזכות ללמוד ולעבוד כמו שצריך. מה שכן, שמעתי שלפעמים זה יכול להשפיע בראיונות עבודה, ושמעתי שאם מזהים בקורות חיים שלא עשית צבא, סביר להניח שישאלו אתך על זה. בתכלס אם יש לך תשובה טובה, ואם אתה מספיק טוב במה שאתה עושה, לא נראה לי שזה ישנה הרבה.     

eladw80
התמונה של eladw80
צבא ולימודים

הי תומר 

כמי שלומד במסלול לתואר הנדסאי עם התמחות בהנדסת בניין בשנקר, אני יכול להגיד לך בפירוש שלא שאלו אותי כלל על השירות הצבאי על מנת להתקבל לתואר, וזה לא היה אף אחד מהתנאים. אני מניח שכך ברוב בתי הספר בארץ.בתכלס גם אם לא עשית צבא מסיבה כזו או אחרת  אף אחד לא יכול לקחת לך את הזכות ללמוד ולעבוד כמו שצריך. מה שכן, שמעתי שלפעמים זה יכול להשפיע בראיונות עבודה, ושמעתי שאם מזהים בקורות חיים שלא עשית צבא, סביר להניח שישאלו אתך על זה. בתכלס אם יש לך תשובה טובה, ואם אתה מספיק טוב במה שאתה עושה, לא נראה לי שזה ישנה הרבה.