מחפשים את התפקיד הראשון שלכם בענף? כך תמצאו אותו

אחת השאלות שאנחנו שומעים הכי הרבה מחברי הקהילה שלנו היא איך מוצאים את התפקיד הראשון ומה צריך לעשות כדי להתקבל כשאין לך ניסיון. סטודנטים ובוגרים טריים מעוניינים להשתלב בענף ואם נודה על האמת, למצוא עבודה ללא ניסיון זו משימה לא פשוטה.

 

עם זאת, אנשים עושים את זה ובסופו של יום מתחילים את דרכם בענף הבנייה. איך הם מצליחים? החלטנו לבדוק.

 

 

שי מלמד ואיתי דהן הם שניים שסיימו את לימודיהם ממש לא מזמן ופילסו את דרכם לתוך הענף. "למדתי במכללת סמי שמעון בבאר שבע, במסלול תכנון וסיימתי ביולי 2018", מספר דהן. "למרות שלמדתי במסלול מבנים, ידעתי מראש שברצוני לעבוד בשטח. התחלתי לעבוד עם סיום התואר, אפילו קצת לפני כן". מלמד סיים את לימודיו בטכניון. "למדתי במסלול מבנים וסיימתי לפני שנתיים את לימודי", הוא מציין. "במהלך התואר, בשנתיים האחרונות, עבדתי במשרד תכנון בצפון".

 

איתי דהן

 

המשותף לשניהם הוא הרצון להתחיל לעבוד תוך כדי התואר. "אצלנו בלימודים קיימת מסגרת של חשיפה לתעשייה", אומר דהן. "המטרה היא לראות איך הדברים עובדים: הולכים לאתר, שוהים בו מספר מסוים של שעות ומבינים איך הוא עובד כך שזה סוג של מיני סטאז' שמהווה נחיתה רכה כשיוצאים החוצה". מלמד, כאמור, התחיל לעבוד כבר באמצע הלימודים. "מצאתי תפקיד במשרד תכנון קטן ולאחר מכן, עברתי למרכז ומצאתי תפקיד פיקוח. שלחתי קורות חיים וחיפשו מישהו שיצטרף לצוות פיקוח באתר במודיעין. התראיינתי אצל בעל החברה ואצל מנהל הפרויקטים ועבדתי שם במשך כמעט שנתיים. ממש לא מזמן עברתי לחברת ניהול אחרת". 

 

שי מלמד

 

איך מצאתם את התפקיד הראשון?

מלמד: "כבר במהלך הלימודים הבנתי שכדאי לי כמה שיותר מהר להכנס לתחום וגיגלתי משרדי תכנון. התקשרתי לכל אחד מהם וממש כמו לדפוק בדלת, הצגתי את עצמי וביקשתי לקבל הזדמנות. התקשרתי לכמה מהמשרדים שמצאתי ומאחד מהם חזרו אלי במייל שבו נשאלתי על עצמי: איך אני מגדיר את עצמי, מה אני חושב על עצמי ועוד שאלות מתוחכמות כאלה ואחרות. הבנתי שזה מתאים לי וגם למשרד התכנון שאליו התקבלתי זה התאים, שכן יש לי הבנה טכנולוגית. עבדתי שם כממדל באוטוקאד ואז גם בטקלה ועסקתי בעיקר בקונסטרוקציות פלדה. זה היה משרד קטן והעבודה הועילה גם לי גם להם – אני צברתי ניסיון וידע והם נהנו מהידע הטכנולוגי שהבאתי איתי על התוכנות. אני חושב שהבנתי כמה שיותר מהר שכדאי לי לצבור ניסיון כי הלימודים יכולים לתת לך את הידע אבל צריך לדעת איך להשתמש בו. בעקרון, אף אחד לא רוצה סטודנטים ולכן מי שמקבל אותך כסטודנט – זו מתנה. בזכות הגישה האקטיבית והאינטראקציה החיובית עם מנהלת המשרד, הצלחתי להתקבל. אני הייתי הראשון שעבד עם טקלה בחברה והם הפיקו ערך מכך ובעצם, נכנסתי לפינה שמתאימה לי ושם למדתי הרבה – עבדתי מול מזמינים ומול קבלנים ומול יועצים. כך למדתי להכיר טוב ומהר את העולם הזה, שבלימודים לא חושפים אותנו אליו".

דהן: "אני זוכר שהכנתי קורות חיים הכי פשוטים שיש, שלא היה בהם הרבה, כדי לחלק עותקים. מה שעשיתי היה ללכת פיזית ולכתת רגליים – עשיתי לעצמי מיפוי של אתרי בנייה וחברות וניגשתי פיזית כדי לדבר עם הגורם האחראי באתרים האלה. הצעתי את עצמי למשרה התחלתית. אני חייב לציין שקיבלתי הרבה מאוד סירובים אבל באחד המקומות קיבלתי את ה'כן' המיוחל והתחלתי לעבוד כמהנדס ביצוע. אני חושב שהסיבה שזה עבד היא שהייתי מאוד נחוש ומאוד רציתי לעבוד. כשרואים על אדם שהוא נחוש ושיש לו מטרה ושהוא רוצה להשיג אותה, יהיו כאלה שיתנו לא הזדמנות. אם יש קשרים זה יכול לעזור, אבל בעיני צריך ללכת לאתרים, לא להתבייש, ולספר מה היתרונות שאתה מביא איתך". 

 

בדיעבד הייתם עושים משהו אחרת?

דהן: "מבחינת ההתנהלות אני חושב שלא. עשיתי בחירות נכונות עד כה ואחרי שנתיים בתחום אני חושב שביצוע זה המקום שלי – זה מעניין, מלא באתגרים, בהרבה אקשן ודורש אחריות כי צריך להיות עם היד על הדופק ולחשוב כל הזמן. אני חושב שהאסטרטגיה שלי בחיפוש העבודה היתה טובה והבנתי שצריך להתחיל מלמטה".

מלמד: "היום אני בניהול ופיקוח ואני חושב שלעומת ביצוע, שדורש הרבה מאוד שעות ולחץ, אני נמצא במקום שמתאים לי. שחיפשתי עבודה בפיקוח אמרתי שכדאי להתחיל שם כדי לראות מה קורה וכמה זה מרגיש לי נכון - מקסימום אחזור לתכנון. בדיעבד, אני חושב שהכל תלוי בי, לא משנה איפה אני נמצא. בפיקוח הרגשתי שאני לומד המון. וכמובן, שאני חושב שככל שמתחילים את החיפוש יותר מוקדם, לרוב בזמן הלימודים, אפשר רק להרוויח מזה". 

 

 "לבוגרים טריים יש רעב"

מרבית החברות מחפשות מועמדים בעלי ניסיון אך לעתים יש תפקידים המיועדים לבוגרים שסיימו את לימודיהם. "ענף הבנייה הוא לא כזה שמלווים אותך צמוד כל הזמן וככזה, צריך להתחיל לרוץ די מהר", מציין מלמד. "אבל במשרות של בוגרים, יש אפשרות לגרום לאדם להתפתח באותה חברה. ללמד אותו את העבודה בדרך שמתאימה לחברה". לדעת דהן, הרעב משחק תפקיד. "כשלוקחים אדם בלי ניסיון יש בזה פלוסים ומינוסים אבל לטווח הרחוק, לדעתי זה שווה", הוא מציין. "החברה תפתח את העובד בסגנון שלה ובשיטות העבודה שלה. הוא יגדל ויתפתח עם ה-DNA של החברה וזה מחזיק הרבה מאוד זמן ככה". מלמד מוסיף כי הבטחון מאוד חשוב. "צריך להיות בטוח בעצמך, להיות נחרץ ולא לפחד", הוא אומר. "אלה דברים שמגיעים עם הזמן כי רק כך אפשר לעבוד מול קבלנים, יועצים, מתכננים וכו'".  

 

ובכל זאת, רבות החברות שלא נותנות הזדמנות לבוגרים. מה הייתם רוצים לומר למעסיקים האלה?

מלמד: "מהסתכלותי על התחום שבו אני נמצא – ניהול ופיקוח - יש תפקידים שכדאי לתת לבוגרים טריים, כגון מפקח שני באתר, או פונקציה תחת מהנדס ביצוע, שכן אפשר לשים שם בוגרים טריים כי מדובר באנשים שיכולים להתפתח אצלם בחברה. מעסיקים ראשונים צריכים לזכור שעבורם התנאים טובים יותר לעומת המועמד. וכן, המוטיבציה של בוגרים ללא ניסיון היא גבוהה מאוד ואפשר להרוויח אותם".  

דהן: "כולם חייבים להתחיל איפשהו ואם אין ניסיון אפשר להקנות את הידע. מי שמגיע לביצוע, בא לטרוף ולתת שעות כדי לתרום. יש בו רעב. זה הרבה יותר יעיל מאשר אדם שיתכן והוא שבע ופחות רוצה להשקיע. צריך לקחת בחשבון שתהיינה טעויות אבל כשלוקחים אדם ומעצבים את האני המקצועי שלו, זה מבורך". 

 

ולסיום, איזה טיפים יש לכם לבוגרים הטריים שקוראים את הכתבה ומחפשים בימים אלה את התפקיד הראשון שלהם? 

דהן: "קודם כל, חשוב שתתגבשו עם עצמכם כדי להבין מה אתם רוצים לעשות – תכנון, ביצוע, ניהול פרויקטים, פיקוח וכו'. חשוב מאוד בעיני להבין לאן נכנסים כשבוחרים במה רוצה לעסוק. מניסיוני, צריך לדעת ולהבין שהעבודה היא מאוד קשה, אבל זה משתלם. כמו כן, השקיעו בקורות החיים שלכם ובנו אותם נכון וטוב. היעזרו במישהו שזו המומחיות שלו כי בחירת המילים הנכונות היא חשובה מאוד בענף. וכמובן, תלכו לחפש עצמאית ואל תסתמכו על פרוטקציות. תאספו רשימות של חברות, תתקשרו, תשאלו ותהיו נחושים. נחישות היא המפתח". 

מלמד: "גם אם אתם באמצע התואר, חפשו עבודה. כמה שיותר מוקדם – יותר טוב. תנסו לראות אם יש נישה שצריכים בה אנשים ושיש בה חלל ריק ותתמקצעו בה. חשוב להיות אקטיביים: ללכת לאתרים ולמטות של חברות, להתקשר למשרדים ולייצר אינטראקציות חיוביות, זה רק מוסיף ותורם. אל תפחדו להראות את הכישורים שלכם וגם אם זה לא נראה לך חשוב, זה חשוב. מעסיקים יודעים להעריך את זה".
 

ללוח המשרות של CivilEng >>

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר