דווקא אתה טועה ארז ידידי. גם בתמונה שאתה מביא המנהרה היא עגולה והכביש משטח את התחתית.
לגופה של השאלה, כאשר המבנה הקבוע הוא TUBING - מבנה חוליות טבעתי מנהרות חייבות להיות עגולות. אתה בוודאי מבין שעיגול זאת צורה מאוד יציבה מבחינה סטטית ושיטת TUBING בנויה על העקרון הזה. TUBING היא גם השיטה הנוחה לביצוע במתקני חציבה כגון TBM. אגב המנהרות העגולות הם הכי נפוצות לבניית מנהרות רכבת והרכבת התחתית שבהם קוטר הוא קטן יחסית (עקב הרוחב המצומצם של הקרון ביחס לתחבורה גלגלית). כמובן שיש יוצאי מן הכלל.
כאשר החציבה מתבצעת בשיטה "הררית" - חומרי נפץ וחציבה מכנית, רלוונטיות של העיגול יורדת ואז מחפשים צורה החסכונית ביותר מבחינת נפח החפור בכוונה להקטינו ומבחינת יציבות תקרה בהתאם לקרקע. זאת גם תורה שלמה. עם הזמן נכנס גם לזה.
אלי שלום
למה כל המכונות קידוח הם עגולות
כאשר רוב המנהרות בעלי חתך של חצי מעגל
13_214714_3832_tunnel_cut_away.jpg">
דווקא אתה טועה ארז ידידי. גם בתמונה שאתה מביא המנהרה היא עגולה והכביש משטח את התחתית.
לגופה של השאלה, כאשר המבנה הקבוע הוא TUBING - מבנה חוליות טבעתי מנהרות חייבות להיות עגולות. אתה בוודאי מבין שעיגול זאת צורה מאוד יציבה מבחינה סטטית ושיטת TUBING בנויה על העקרון הזה. TUBING היא גם השיטה הנוחה לביצוע במתקני חציבה כגון TBM. אגב המנהרות העגולות הם הכי נפוצות לבניית מנהרות רכבת והרכבת התחתית שבהם קוטר הוא קטן יחסית (עקב הרוחב המצומצם של הקרון ביחס לתחבורה גלגלית). כמובן שיש יוצאי מן הכלל.
כאשר החציבה מתבצעת בשיטה "הררית" - חומרי נפץ וחציבה מכנית, רלוונטיות של העיגול יורדת ואז מחפשים צורה החסכונית ביותר מבחינת נפח החפור בכוונה להקטינו ומבחינת יציבות תקרה בהתאם לקרקע. זאת גם תורה שלמה. עם הזמן נכנס גם לזה.
מקווה שעניתי לשאלתך.
בברכה
אלי גיגוזין
עדיין קשה לי להבין
למה לחצוב עיגול שלם במקום חצי עיגול ?
זה פי 2 חציבה ? שבמצב שרות אנחנו משתמשים רק בחצי
זה מרגיש לי בזבוז עצום
חצי עיגול יותר יציב לדעתי (חצי שטח חתך ,ככל שהקידוח יותר
קטן צריך פחות תמיכות.....)