מקורות אנרגיה: אנרגיה מתחדשת. חלק ב`

נפט - תערובת נוזלית של חומרים אורגניים דליקים שמקורם באורגניזמים קדומים. כמו בפחם, גם כאן יש צורך בתקופות זמן ארוכות מאוד בתוספת לחץ על מנת ליצור את הנפט, רק שלצורך ייצור נפט יש גם צורך בטמפרטורות גבוהות תוך העדר חמצן, וכן מקורו בדרך כלל באורגניזמים ימיים. את הנפט הגולמי מובילים לבתי זיקוק על מנת להפריד אותו למרכיביו השונים.

בין מרכיבי הנפט נמצאים הסולר, הבנזין והמזוט אם כי ישנם מרכיבים רבים נוספים. תהליך זיקוק הנפט דומה בעיקרו לתהליך זיקוק האלכוהול, ומתבסס על כך שטמפרטורה של תערובת כלשהי בחימום לא תעלה מעל לנקודת הרתיחה של המרכיב בעל נקודת הרתיחה הנמוכה ביותר. קלות ההפקה של הנפט, יחד עם קיומם של שדות נרחבים בעולם הופכים את הנפט לדלק זול  ביחס לכמות האנרגיה האצורה בו (אם כי פחות זול מפחם). יתרונם הגדול ביותר של הדלקים שמקורם בנפט הוא בכך שהם נוזליים, ולכן ניתן להעביר אותם ממקום למקום ולמדוד את כמות בקלות.

נפט לסוגיו השונים מהווים כיום את הדלקים הנפוצים ביותר לצרכי תחבורה: כלי רכב פרטיים מונעים בעיקר על ידי בנזין, כלי רכב מסחריים על ידי סולר, מטוסים על ידי דלק סילוני ואוניות על ידי מזוט. עתודות הנפט בעולם מוגבלות בגודלן, בהשוואה לעתודות הפחם. עם זאת, רוב הנפט כלל לא מצוי בצורה של עתודות סטנדרטיות כמו אלו שמשמשות כיום לצורך הפקת הנפט אלא כפצלי שמן וחולות נפט. בזכות תהליך הזיקוק שעובר הנפט לפני השימוש בו, כמות הזיהומים שנוכחים בנפט שנרף יחסית נמוכה. עקב כך, כמות הזיהום שנפלט לאוויר כתוצאה משריפת נפט נמוכה משמעותית מזו שנפלטת בשריפת פחם.

גז טבעי - גז טבעי דומה עקרונית לנפט, רק שהתערובת מורכבת בעיקר מפחממנים קלים כמו מתאן ולא מכבדים יותר כמו אוקטאן. גז טבעי יכול להמצא בשדות נפט ומכרות פחם כ"תוסף" או בשדות גז נפרדים (כמו למשל ב"תמר-1" המפורסם). אחת הבעיות הגדולות ביותר עם גז טבעי היא בשינוע והאיסוף שלו- היות ומדובר בגז, יש צורך במערכת סגורה לגמרי על מנת למנוע התנדפות. בנוסף, על מנת להעביר כמויות גדולות של גז בצורה יעילה צריך לנזל אותו. ניזול גז טבעי (להבדיל מגפ"ם שהוא צותר של זיקוק נפט) הוא תהליך לא פשוט שדורש תשתיות מסובכות ויקרות. הובלה של גז מנוזל מתבצעת בצנרת מיוחדת ויקרה, או באוניות יקרות מסוגים שונים, בהתאם למרחק שיש להוביל. את הגז המנוזל יש לשמור בלחצים גבוהים מאוד תוך כדי קירור.

בגלל קשיי השימוש בגז, השימוש בו כמקור אנרגיה היה מוגבל מאוד בעבר. למעשה, במשך תקופה ארוכה מאוד, גז טבעי שנוצר כתובפעת לוואי בשדות נפט פשוט נשרף בפתחי פליטה מיוחדים במגדלי הקידוח. כיום, עקב עליית מחירי הנפט והבשלה של טכנולוגיות מתקדמות יותר, הולך הגז הטבעי ותופס תאוצה כמקור אנרגיה חשוב. מבחינה סביבתית, הגז הטבעי הוא דלק יחסית נקי מזיהומים, היות והזיהומים הם בדרך כלל מוצקים ולכן אינם נאספים יחד עם הגז.  בנוסף, כמויות ה-CO2 שנפלטות כתוצאה משריפת גז טבעי נמוכות משעותית מאלו שנפלטות כתוצאה משריפת דלקים פוסיליים אחרים. מחירו הזול יחסית בשילוב עתודות גדולות יחד עם היותו דלק יחסית נקי מזיהומים הופכים אותו יותר ויותר לדלק פופולארי עבור תחנות כח. עם זאת, בעיית התשתיות היקרות שיש בהן צורך על מנת לעשות בו שימוש נרחב עדיין מהוות גורם שמגביל את התפשטות השימוש בגז הטבעי כמקור דלק עיקרי. במקומות בהם ניתן לחבר שדה גז טבעי ישירות לתחנת כח, כך שאין צורך בניזול הגז עשוי להיות לגז הטבעי יתרון כלכלי משמעותי על פני דלקים פוסיליים אחרים.

מקורות פוסיליים מהווים כיום את רוב מקורות האנרגיה שנעשה בהם שימוש. תכולת האנרגיה הגבוהה שלהם בשילוב קלות ההפקה וההובלה הפכו אותם לדלקים פופולרים מאוד, ליצור חשמל ולתחבורה. למרות הירידה המתמידה בגודל עתודות הדלקים הפוסיליים, מצב זה כנראה לא הולך להשתנות בעשרות השנים הקרובות, אם כי ייתכן ובעתיד הרחוק יותר נראה תנועה לכיוונים אחרים. להערכתי, אנרגיה ממקורות מתחדשים לא תהפוך לכדאית כלכלית בגלל החסמים הפיסיקליים שמגבילים את השימוש בה. אמנם ניתן לראות שיש הרבה מאוד פיתוחים בתחום מקורות האנרגיה המתחדשים, אך הסיבה לכך היא בעיקרה סובסידיות נרחבות. היות ואחד הסממנים של חברה מתקדמת הוא צריכה גבוהה של אנרגיה, ההשלכה של סובסידיות כאלו לאורך זמן היא אנרגיה יקרה יותר והגדלת יוקר המחיה בצורה משמעותית. לכן מקור האנרגיה העיקרי הבא יהיה לדעתי ככול הנראה דלק גרעיני- עליו נכתוב בחלק הבא בסדרת הכתבות.
 
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר